حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

عقیم سازی گربه ؛ دلایل و فواید

زمان مطالعه8 دقیقه

عقیم سازی گربه
آخرین بروزرسانی : 23 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

عقیم سازی گربه یکی از موضوعات داغیه که همیشه راجع بهش بحث بوده و موافق ها و مخالف های خودشو داره.

وقتی بحث  عقیم سازی گربه مطرح میشه ، یکی از دلایلی که براش مطرح میشه کنترل جمعیت حیوانات خونگیه. اما آیا دلایل دیگه ای هم براش وجود داره؟ آیا عقیم سازی گربه ها می تونه برخی از مشکلات رفتاری رو برطرف کنه؟

امروزه بسیاری از حیوانات خونگی بر اثر عدم توانایی تو رسیدگی به اونا و همچنین به خاطر اینکه پناهگاه ها جایی برای نگهداری ازشون ندارن، تلف میشن. برخی از اونا به خاطر اینکه دیگه صاحباشون مسئولیت نگهداری از اونارو به عهده نمی گیرن، یوتانایز میشن؛ اما جمعیت بیش از حد تنها دلیل عقیم سازی گربه ها نیست. مشکلات سلامتی و رفتاری هم میتونه دلیلی برای عقیم سازی گربه باشه.

عقیم سازی گربه

اگه میخوای بیشتر راجع به گربه ها بدونی کلیک کن!

چه اتفاقی می افته اگه گربه نرتون رو عقیم نکنین؟

گربه نری که عقیم نشده باشه، همیشه دوست داره پرسه بزنه، قلمرو خودش رو افزایش بده، جفت پیدا کنه و با ادرار نشونه گذاری و با رقیبان مبارزه کنه. اگه گربه شما داخل خونه ست، باید منتظر همین رفتارها ازش در داخل خونه باشین. نشونه گذاری با ادرار  کردن، درست روی میز و صندلی و چیزهایی که متعلق به شماست صورت می گیره.

فکر نکنین که چون گربه شما فقط در داخل خونه زندگی می کنه، هیچ تأثیری در افزایش جمعیت گربه ها نداره و مشکلات گربه های خیابونی رو ندارن؛ هر روز تعداد زیادی از گربه ها بخاطر این که عقیم نشدن از خونه هاشون فرار می کنن. گربه شما به راحتی میتونه از لای در فرار کنه، به خصوص اگه تحت تأثیر هورمون ها قرار گرفته باشه.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

وقتی گربتون بیرون از خونه ست، در خطر صدمه دیدن و حتی مرگه؛ چرا که برای یافتن جفت مجبوره با نرهای دیگه مبارزه کنه. نرهایی که عقیم نشده باشن دوست دارن فراتر از قلمرو خودشون به جستجوی ماده ها بپردازن. گربه ها ممکنه وارد قلمرو یه گربه بزرگتر و قوی تر بشن و نتیجه اون درگیری میتونه تأسف بار باشه.

مبارزه گربه ها اگه کشنده نباشه، می تونه عواقب بدی داشته باشه. دندون نیش گربه بسیار تیزه. اگه گربه شما گاز گرفته بشه، ممکنه زخم عفونی شه و آبسه چرکی به وجود بیاد. این نوع عفونت بسیار دردناکه. در این موارد دامپزشک باید زخمو باز کنه و شستشو بده. با عقیم کردن گربه و نگه داشتن اون تو خونه، به راحتی میشه جلوی این حوادث رو گرفت. علاوه بر اون، هر چی جنگ بین گربه ها بیشتر بشه، خطر ابتلا و گسترش بیماری ها هم بیشتر خواهد شد.

علاوه بر اون، گربه های نر در اواخر عمرشون بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستن. عقیم سازی گربه نر احتمال ابتلا به سرطان بیضه رو از بین می بره و خطر ابتلا به سرطان پروستات رو تا حد زیادی کاهش میده.

عقیم سازی گربه

چه اتفاقی می افته اگه گربه ماده تون رو عقیم نکنین؟

گربه های ماده ی خیابونی در معرض درگیری ها و جفت گیری های مکرر هستن. جفت گیری گربه ها گاه با خشونت و استرس فوق العاده زیادی همراهه. علاوه بر اون می تونه باعث بروز بیماری در گربه بشه. به دنیا آوردن بچه، به خصوص اگه گربه بسیار جوون باشه، می تونه اونو در معرض خطر قرار بده. گربه عقیم نشده در داخل خونه پر سر و صدا خواهد بود و تلاش میکنه که فرار کنه. زندگی برای یه گربه ماده عقیم نشده پر از استرسه.

همچنین برای تمامی اعضای خانواده هم استرس داره و باعث جذب گربه های نر همسایه هم میشه. صاحبای گربه خودشونو در رویارویی با گربه هایی خواهند یافت که پشت پنجره مدام علامت گذاری می کنن و با هم ستیز می کنن. دوره فحلی برای گربه ها می تونه بسیار پراسترس باشه. علاوه بر اون، گربه های ماده عقیم شده کمتر در معرض سرطان های سینه، تخمدان و رحم قرار می گیرن.

مزایای جراحی عقیم سازی گربه ماده:

  1. از بین رفتن ریسک بارداری: بارداری و زایمان پروسه سخت و سنگینی برای گربه ها محسوب میشه و اگه عقیم نشن ممکنه چندبار در سال باردار بشن و این میتونه خیلی اونارو ضعیف کنه.
  2. خطر ابتلا به عفونت های رحم رو از بین میبره : برداشتن کامل رحم طی جراحی عقیم سازی گربه ریسک ابتلا به پیومتر یا عفونت رحمی رو به طور کامل از بین میبره.
  3. عقیم سازی گربه ماده احتمال فرار از خونه رو کاهش میده : این فرار کردن امکان گم شدن و تصادفات رانندگی رو به همراه داره.
  4. ریسک ابتلا به سرطان پستان رو کاهش میده : عقیم سازی گربه ماده توی زمان مناسب احتمال ابتلا به سرطان ها رو کاهش میده.

مسئولیت پذیر باشین!

هیچ دلیلی برای عقیم نکردن گربه های خانگی وجود نداره. اگه بودجه شما کافی نیست، کلینیک هایی هستن که با هزینه های کمتر کار عقیم سازی رو انجام میدن.
بسیاری از صاحبای گربه ها این عقیده رو دارن که اجازه بدن گربه ماده شون بچه آوردن و حس مادر شدن رو تجربه کنه، اما بهتره مسئولیت نگهداری از گربه های بیشتر رو یادآوری کنم؛ اینکه گربه شون بعد از تحمل استرس، شش تا بچه به دنیا بیاره و عاقبتی جز پناهگاه، بی پناهی و مرگ نداشته باشن نمی تونه تجربه دلپذیری باشه.

مزایای عقیم سازی گربه برای شما

  1. نگران حاملگی نیستین: بارداری ناخواسته گربتون میتونه نگرانی بزرگی هم از حیث نگهداری و هم از نظر مالی برای شما باشه. همچنین میتونه استرس پیدا کردن صاحب و خونه جدید برای توله ها رو هم به همراه داشته باشه.
  2. جلوگیری از فحلی : فحلی گربه ها در صورتی که جفتی نداشته باشن هم برای خودشون و هم برای شما میتونه خیلی آزاردهنده باشه. توی این زمان اون ها سر و صداهای زیادی از خودشون حتی تو طول شب تولید میکنن و با این کار حتی گربه های دیگه رو به سمت خونه شما میکشونن و باعث ایجاد دردسر میشن.
  3. کاهش رفتار نشانه گذاری : گربه های نر عقیم نشده برای نشانه گذاری به تمام مناطق خونه و وسایلتون ادرار میکنن و طبیعتا این رفتار اصلا نمیتونه خوشایند باشه!

عقیم سازی گربه

چه زمانی میتونم گربمو عقیم کنم؟

گربه ها میتونن از چهار ماهگی عقیم بشن. این سن ممکنه خیلی کم به نظر برسه اما گربه ها میتونن بعد از این سن به سرعت از لحاظ جنسی به بلوغ برسن در نتیجه عقیم سازی تو این سن ایمن تر به نظر میرسه. البته خیلی از دامپزشک ها سن مناسب عقیم سازی رو پنج یا شش ماه اعلام میکنن چون گربه بزرگ تره و برای عمل جراحی آمادگی بیشتری داره.

گربه هایی که قراره بیرون از خونه زندگی کنن ، تا زمانی که عقیم نشدن اجازه بیرون رفتن ندارن.

جراحی ایمن عقیم سازی گربه

عقیم سازی گربه جزو جراحی های کم ریسک به شمار میره.

برای نرها، عقیم سازی شامل برداشتن بیضه ها که منبع تستوسترون هستن با استفاده از ایجاد شکاف در کیسه بیضه اون هاست. گربه ساعاتی پس از جراحی به خونه میره.
جراحی عقیم سازی در ماده ها شامل برداشتن رحم، لوله های فالوپ (لوله های رحمی) و تخمدان هاست که اصطلاحا به این جراحی اوریوهیسترکتومی میگن. موهای قسمتی از شکم گربه تراشیده میشه و در پایان چند بخیه لازمه. بخیه ها بعد از ده روز کشیده میشن.

اگرچه اکثر جراحی ها ریکاوری طولانی ای دارن و سخت هستن، اما ریکاوری بعد از جراحی عقیم سازی گربه معمولا خیلی سریع اتفاق میفته.اکثر گربه ها چندساعت پس از عمل جراحی سرپا میشن و مراقب خیلی زیادی نیاز ندارن. تعداد کمی از گربه ها ممکنه بعد از جراحی تا چند روز اذیت بشن یا حس خواب الودگی داشته باشن و لرزش بدن داشته باشن اما بیشتر گربه ها ظرف چند روز به حالت عادی برمیگردن.

تمیز نگه داشتن موضع جراحی و اطمینان از این که طی دوران بهبودی بعد از جراحی، موضع رو لیس نمیزنه و بهش دسترسی نداره خیلی مهمه. نگه داشتن گربه توی محیط تمیز و داخل خونه طی دوران نقاهت خیلی به روند بهبودی کمک میکنه. درصورتی که گربه بعد از جراحی به موضع جراحی دسترسی داشته باشه و زخمشو لیس بزنه، مستعد بروز عفونت های باکتریایی توی ناحیه میشه و روند بهبودی رو به تاخیر میندازه.

بعد از عقیم سازی گربه ام چاق میشه؟

بعد از جراحی عقیم سازی به احتمال زیاد گربتون رو به چاقی میره.عقیم شدن بصورت مستقیم تاثیری روی افزایش وزن گربه نداره اما اگه کالری دریافتی گربه قبل و بعد از عقیم سازی تغییر نکنه و بعد از عقیم سازی هم همون مقدار قبل غذا بخوره شروع به افزایش وزن میکنه. تغذیه گربه با غذا خشک های مخصوص گربه های عقیم شده یا کاهش تدریجی کالری دریافتی روزانه گربه به راحتی از اضافه وزنش بعد از جراحی عقیم سازی جلوگیری میکنه و کمک میکنه که گربتون فیت و خوش اندام باقی بمونه.

منبع: vets4pets

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول