حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد شی هواهوا: آشنایی، سلامت و مراقبت

زمان مطالعه12 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 18 بهمن 1402تعداد بازدید : 2670نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آشنایی کلی با نژاد شی هواهوا

جذابیت نژاد شی هواهوا توی جثه کوچیک، شخصیت، تنوع در نوع و رنگ پوششونه.

شاید جالب باشه که بدونین برخلاف جثه کوچیکشون، طبق نظر کارشناسا برای نگهبانی هم مناسبن.

این نژاد جزو نژادهای اصیله اما خب شاید بشه تو پناهگاه ها هم پیداشون کرد. پس همیشه یادتون باشه بهتره سگ هارو به سرپرستی بگیریم تا این که اون ها رو خریداری کنیم! نژاد شی هوا هوا هیچ چیزیو  بیشتر از بودن در کنار سرپرستش -حتی والدین تازش- دوست نداره.

این نژاد به حداقل نظافت و ورزش هم نیازداره. در ادامه حقایق بیشتری در مورد شی هواهوا رو براتون بازگو میکنیم!

اطلاعات بیشتر در مورد نژاد شی هواهوا

نژاد شی هواهوا به کوچکترین سگ دنیا مشهوره، اما ممکنه بزرگترین شخصیت جهان رو توی اون بدن کوچیکشون پنهون کرده باشن. شی هواهوا های سرگرم کننده و پرهیجان، چیزی رو بهتر از نزدیک بودن به سرپرستشون دوست ندارن.

سگ نژاد شی هواهوا علاوه بر این که یه هم خونه ای مهربونه، یادگیریش هم خیلی سریعه. اما خب اون ها سگ های لجبازی هم هستن. برای آموزش اگه بتونین اون هارو متقاعد کنین که رقابت کردن -یا صرفاً انجام آنچه می خواین- سرگرم کنندست، موفق تر خواهید بود. هنگام آموزش شی هوا هوا حتما از محرک های مثبت در قالب تمجید و پاداش غذایی استفاده کنین. نژاد شی هواهوا نژادی کنجکاو و جسوره. اون ها از حیاط ها از طریق شکاف های کوچک در فرار می کنن و باید مراقب این موضوع باشین و حتی با وجود اینکه اون ها تمایل دارن به کل خونه حکمرانی کنن، ممکنه به صورت تصادفی توسط سگ های بزرگ تر و پرخاشگر آسیب ببینن.

نژاد شی هواهوا

شی هوا هوا برای خونه هایی که کودکان زیر هشت سال دارن توصیه نمیشن، صرف نظر از وضعیت خانوادگی شما، مهمه که به یاد داشته باشین که شی هوا هوا را با کودکان، بزرگسالان و سایر حیوانات آشنا و فرایند اجتماعی شدن رو حتما طی کنین. سگ های نژاد شی‌ هواهوا نسبت به غریبه‌ها بی‌اعتمادن و همین امر اونهارو به نگهبانان خوبی تبدیل می‌کنه، اما اونها باید یاد بگیرن که با سایر مردم به شیوه‌ای دوستانه برخورد کنن.

همچنین مهمه که به یاد داشته باشین که شی هواهواها معمولا فراموش میکنن که کوچیکن و در مقابل یک سگ پرخاشگر و بزرگتر شاخ و شونه می کشن;در نتیجه، شی هواهوا در موقعیت‌های جدی زمانی که در حال پیاده‌روی هستن و زمانی که در حیاطن، نیاز به نظارت دقیق دارن.

شخصیت و اندازه منحصر به فرد شی هواهوا اونو به یه همراه فوق العاده برای همه جا تبدیل می کنه.افرادی که با نژاد شی هواهوا زندگی می کنن به اونا علاقه پیدا می کنن و خیلی ها میگن زمانی که زندگیتون رو با یکی از اونا تقسیم کنید، نژاد دیگه ای به دلتون نمیشینه.

اطلاعات عمومی

  • شی هوا هوا نژادی با عمر طولانیه که حتی میتونه ۱۸ سالگی رو هم تجربه کنه.
  • شی هواهواها زمانی که سردشون میشه، هیجان زده میشن یا می ترسن؛ مستعد لرز میشن.
  • وقتی که میخواید اونا رو در هوای سرد یا مرطوب به بیرون از منزل میبرید، یک ژاکت یا کت براشون همراه خودتون ببرید.
  • گوش های شی هواهوا ممکنه مستعد تجمع موم گوش و خشکی پوست باشه. در ضمن اونها به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش روزانه نیاز دارن.

نژاد شی هواهوا

اگه دوس دارید اطلاعاتتونو راجع به بقیه نژادهای هاپو هم بالا ببرید کلیک کنین!

تاریخچه

مثل خیلی از نژادها، منشا نژاد شی هواهوا نامشخصه، اما دو نظریه در مورد چگونگی پیدایش اون وجود داره.

اولین مورد این که اون از نسل یک سگ آمریکای مرکزی یا جنوبی به نام Techichi هستش.

وقتی به شواهد مربوط به شی هواهوا از آمریکای مرکزی و جنوبی نگاه می کنیم، به تمدن تولتک میرسیم.حکاکی‌های تولتک مربوط به قرن ۹ میلادی وجود داره که سگی شبیه به شی هواهوا رو با همون گوش‌های بزرگ و سر گرد در اون دیده میشه. این سگ ها Techichi نامیده می شدن و هدف اون ها در تمدن تولتک مبهمه. آزتک ها بر این باور بودن که تکیچی ها دارای قدرت های جادویی هستن، از جمله توانایی دیدن آینده، شفای بیماران و حتی بدون هیچ خطری روح مردگان رو به دنیای زیرین هدایت می کنن. رسم بر این بود که یک تکیچی قرمز رو بکشن و اونو با بقایای متوفی بسوزونن.آزتک ها همچنین از تکیچی ها به عنوان منبع غذا استفاده می کردن. اسپانیایی ها در اواخر دهه ۱۵۰۰ آزتک ها را فتح کردن و تکیچی ها حذف شدن.

نظریه دوم اینه که سگ های کوچیک بدون مو از چین توسط معامله گران اسپانیایی به مکزیک آورده شدن و بعدش با سگ های بومی کوچیک پرورش داده شدن. صرف نظر از این که کدوم نظریه دقیقه، شی هواهوای موکوتاهی که امروز می شناسیم در دهه ۱۸۵۰ در ایالت شی هواهوا مکزیک کشف شد. بازدیدکنندگان آمریکایی که به مکزیک اومده بودن سگ های کوچیک رو با خودشون به خونه آوردن. اونا در سال ۱۸۹۰ شروع به تکثیر کردن و یک شی هواهوا به نام میدجت اولین نژادی بود که در سال ۱۹۰۴ در باشگاه کنل آمریکا به ثبت رسید.تنوع موی بلند انها احتمالاً از طریق آمیزش پامرانین ها ایجاد شدن. محبوبیت این نژاد در دهه های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، زمانی که با کینگ رقص و خاویر کوگات، رئیس گروه موسیقی لاتین همراه بود، به اوج رسید. از دهه ۱۹۶۰، شی هواهوا یکی از محبوب ترین نژادهای ثبت شده توسط AKC بوده. امروزه AKC اون ها رو را به عنوان رتبه ی ۱۱ام در میان ۱۵۵ نژاد و انواع آن ها به رسمیت می شناسه.

نژاد شی هواهوا

اندازه نژاد شی هواهوا

شی هواهوای معمولی ۱/۵ تا ۶ کیلوگرم وزن داره.شی هواهواهایی که کوچک ترن ممکنه خیلی سالم نباشن.

شخصیت

جسارت و بی پروایی نژاد شی هواهوا اغلب مثل تریرها توصیف شده. هوشیار بودن ذاتی و سوءظن به غریبه ها اونو به یه دیدبان عالی تبدیل کرده. این نژاد حساسه و اغلب با یک فرد ارتباط بهتری برقرار می کنه.

نژاد شی هواهوا

سلامت

سگ های نژاد شی هواهوا هیچ مشکل عمده ای برای سلامتی ندارن، اما مثل همه نژادها می تونن با اون بیماری ها متولد بشن یا در شرایط خاصی دچار بیماری بشن.همه ی شی هواهواها به یک یا همه ی این بیماری ها مبتلا نمیشن, اما مهمه که از اون ها اگاه باشین تا بتونید از اون ها بهتر مراقبت کنین.

توله ای که  از یک پرورش دهنده معتبر نژاد شی هواهوا گرفتین رو قبل از اینکه به خونه ببرینش واکسینه و انگل زدایی کنین.

نژاد شی هواهوا بیشتر مستعد این بیماری ها هستن:

Patellar Luxation: به اسم “slipped stifles” هم شناخته میشه و یه مشکل رایج در سگ های کوچیکه. این بیماری زمانی ایجاد میشه که کشکک که دارای سه قسمته – استخوان ران ، کشکک (کلاه زانو) و درشت نی (ساق پا) – به درستی ردیف نشده باشن.این امر باعث لنگش پا یا راه رفتن غیرعادی میشه، یجورایی مثل لی لی کردن یا جست وخیز کردن روی یک پا.این وضعیتیه که در بدو تولد وجود داره.چهار درجه جابجایی کشکک وجود داره که از درجه یک،جابجا شدن ها گاه به گاه باعث لنگش موقت در مفصل میشه تا درجه ۴، که در آن چرخش استخوان درشت نی شدیده. درجات شدید این بیماری ممکنه نیاز به ترمیم  توسط جراحی داشته باشه.

هیپوگلیسمی (Hypoglycemia): هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون، یک مشکل احتمالی برای تمام توله سگ های نژاد  عروسکیه. توله سگ مبتلا به هیپوگلیسمی ، آروم و بی حال میشن و به دنبال اون می لرزن .مقداری عسل زیر زبان اون بذارین و بلافاصله اونو ببرید کلینیک.هر زمانی که سگ نژاد شی هواهوا بلنگه، لثه‌ها و زبان آبی مایل به خاکستری بشه، وضعیت اورژانسیه. هیپوگلیسمی در توله‌های عروسکی زمانی اتفاق می‌افته که ذخایر چربی برای تامین گلوکز کافی در مواقع استرس ندارن یا زمانی که به طور منظم غذا نمی‌خورن.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

Collapsed Trachea: به طور کامل هنوز عامل این مشکل درک نشده، اما استنشاق سریع هوا باعث صاف شدن نای میشه و ورود هوا به ریه ها مشکل میشه، درست مثل نی نوشابه که به شدت روی اون کشیده میشه. این وضعیت ممکنه ارثی باشه؛ در نژادهای خاصی رخ میده و سگ های مبتلا به اون یه ناهنجاری در آرایش حلقه های نای خودشون نشون میدن که در این شرایط حلقه ها سفتی خودشون رو از دست میدن و نمی تونن شکل دایره ای رو حفظ کنن.

شی هوا هوا

مراقبت

با وجود جثه کوچیک، نژاد شی هواهوا مثل همه سگ ها به ورزش و آموزش نیاز داره. میزان انرژی یک شی هواهوای بالغ می تونه شگفت آور باشه.اون تا زمانی که شما امکانشو داشته باشین حاضره بازی کنه. شی هواهوا ها از پیاده‌روی، گردش‌های تحت نظارت در اطراف حیاط و پیدا کردن اسباب‌بازی‌ ها لذت می‌برن.

به همون اندازه که از بازی در فضای باز لذت می برن، هرگز نباید بیرون زندگی کنن. اونا در برابر حیوونای شکاری مثل شاهین ها، کایوت ها یا سایر سگ های بزرگتر که می تونن به حیاط شما بیان در امان نیستن. اونا به عنوان همراه پرورش داده میشن و بهترین مکان برای یک همراه بودنش در کنار شماست. آموزش نژاد شی هواهوا می تونه یک کار لذت بخش باشه.

اونا توی ورزش های مختلف سگ مثل چابکی و اطاعت موفق هستن، اما مهدکودک توله سگ و کلاس اطاعت اولیه حتی برای یک شی هواهوا که کاملاً یه همراهه مهمه. شی هواهوای شما در کلاس با سگ‌ها و افراد مختلف ملاقات می‌کنه و به اجتماعی شدن اون کمک می‌کنه و آداب‌هایی رو که همه سگ‌ها باید بدونن، یاد می‌گیره.

آموزش خونگی شی هواهوا مثل هر نژاد دیگه ای آسونه، به شرطی که اونا رو مرتباً و بر اساس یک برنامه منظم بیرون بیارید.توله سگ ها باید صبح به محض بیدار شدن، بعد از هر وعده غذایی، بعد از چرت زدن، بعد از زمان بازی و درست قبل از خواب بیرون برن. استفاده از جعبه برای محدود کردن اونا در زمانی که قادر به نظارت بر اون ها نیستید بهشون یاد میده که می توونن مثانه خودشونو کنترل کنن و از بروز حوادث در خانه جلوگیری کنن. اگر داخل جعبه بسته نشدن، برنامه‌ریزی کنین که هر یک تا دو ساعت اونا رو بیرون بیارین و بیش از دو تا چهار ساعت در هر بار به جز درطول شب داخل جعبه نذارین. فراتر از آموزش خونگی، آموزش جعبه روشی مسالمت آمیزه برای اطمینان از این که شی هواهوای شما وارد جاهایی نمی شه که نباید بشه.

مثل هر سگ دیگه ای ،سگ نژاد شی هواهوا هم می تونه به عنوان توله سگ مخرب باشه. اونا ممکنه به اندازه یک توله لابرادور آسیب نزنن، اما اون دندون های کوچیک قطعاً می تونن اثر خودشونو به جا بذارن. آموزش جعبه در سنین پایین هم به شی هواهوای شما کمک می کنه تا در صورت نیاز به سوار ماشین شدن یا بستری شدن در بیمارستان، حبسو بپذیره. با این حال، هرگز شی هواهوا خودتونو در تمام طول روز در جعبه نذارین. این یه زندان نیست و اون نباید هر بار بیش از چند ساعت رو اونجا بگذرونه، مگر زمانی که شب‌ ها می‌خوابه. شی هواهواها سگ‌ های مردمی هستن و قرار نیست زندگیشونو در یک جعبه یا لانه بگذرونن. سگ نژاد شی هواهوای خودتونو با استفاده از تکنیک های تقویت مثبت مثل پاداش غذا، تمجید و بازی آموزش بدین، در این صورت به زودی متوجه خواهید شد که اون می تونه هر چیزی رو که شما می تونین بیاموزین، یاد بگیره.

تغذیه در نژاد شی هواهوا

حجم مصرفی غذای خشک باید طبف جدول پشت کیسه غذای خشک باشه.

به این نکته توجه داشته باشین که این که سگ بالغ شما چقدر غذا میخوره به اندازه، سن، هیکل، متابولیسم و ​​سطح فعالیت اون بستگی داره و سگ ها هم مثل انسان ها ممکنه اشتهای متفاوتی داشته باشن.

نژاد شی هوا هوا

رنگ پوشش و نظافت نژاد شی هواهوا

نژاد شی هواهوا دو نوع پوشش مختلف داره: موی بلند و موی صاف که شامل طیف وسیعی از رنگ ها و نشانه ها هستن. اونا می تونن رنگ های ثابت مثل سیاه، سفید، حنایی، شکلاتی، خاکستری و نقره ای و همچنین سه رنگ (مثلاً شکلاتی، مشکی یا آبی با قهوه ای مایل به زرد و سفید)، بریندل، خالدار، مرل و انواع دیگری رو به عنوان نشونه داشته باشن. سایه ها می تونن برای همه ی رنگ ها بسیار کم رنگ تا بسیار تیره باشن.

شونه کردن هر روزه یا  حتی هفته ای دوبار رو فراموش نکنین. این کار باعث خارج کردن موهای مرده و شادابی سایر موهای سگ می شه. شی هواهواها در طول سال مقادیر کمی ریزش مو دارن و ممکنه تا حدودی این ریزش در پاییز و بهار شدیدتر بشه. ماهی یک‌بار یا دوبار برای حمام این نژاد کفایت می کنه. از شامپویی که مخصوص سگ هاست استفاده کنین تا پوست و پوشش‌شون خشک نشه. گوش ها ناحیه مهمی هستن که باید موقع نظافت شی هواهوا بررسی کنین.اگر بویی استشمام می کنین یا مومی می بینین، داخل گوش رو با یه گلوله پنبه و با استفاده از پاک کننده توصیه شده توسط دامپزشک تمیز کنین. از رفتن به عمق گوش و جایی که نمی تونین ببینین، جدا خودداری کنین.

شی هوا هوا

ناخن سگ های شی هواهوا به سرعت رشد می کنه پس باید مرتب اونا رو کوتاه کنین. اگه صدای برخورد ناخن ها هنگام راه رفتنش روی زمین رو بشنوین، نشون میده که ناخناش خیلی بلندن. مثل خیلی از نژادهای کوچیک، شی هواهواها مستعد ابتلا به مشکلات دندانی هستن. مسواک زدن دندان ها میتونه به سلامت دهان اونا کمک کنه. دندان ها رو حداقل دو یا سه بار در هفته مسواک بزنین؛ اگرچه که مسواک زدن روزانه فوق العادست.

کودکان و سایر حیوانات خانگی

بیشتر سگ های نژاد شی هواهواها عاشق بچه ها هستن. اما یه سگ کوچیک در کنار یه کودک خردسال میتونه فرمولی برای یک فاجعه باشه. اگر با این نژاد بدرفتاری بشه در دفاع از خودش تردید نمیکنه، پس مراقب رفتار کودکتون باشین.

همیشه به کودکان یاد بدین که چطوری به سگ ها نزدیک بشن و اونارو لمس کنن و همیشه به هر مدل تعامل بین سگ ها و کودکان خردسال نظارت کنین تا از گاز گرفتن یا کشیدن گوش یا دم  اون ها جلوگیری بشه. همینطور به کودکتون یاد بدین که موقع خواب یا غذا خوردن به سگی نزدیک نشه یا سعی نکنه غذای سگ رو بگیره. هیچ سگی نباید بدون نظارت، با کودک رها بشه.

سگ های نژاد شی هواهواها با سایر حیوانات خونگی از جمله گربه ها خانواده به خوبی کنار میان. مخصوصا اگه تو سنین پایین آشنا بشن.

منبع: dogtime

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول