حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد پاگ: معرفی و بررسی این نژاد بامزه!

زمان مطالعه21 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 18 بهمن 1402تعداد بازدید : 2630نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد پاگ یه نژاد قوی و جمع و جور و شوخ طبعه. پاگ ها  علاقه به خودنمایی دارن وبه عنوان دلقک دنیای سگ ها شناخته می شن. درسته که سگ های اصیلی هستن،اما ممکنه اون هارو در پناهگاه ها یا گروه های نجات هم ببینین.

یادتون باشه! اگه می خواید سگی رو به خونه بیارید، بجای اینکه بخرین، به سرپرستی بگیرین.

نژاد پاگ در اصل یه نژاد دست آموزن که با همنشینی با آدما سر کیف میان. اونا خیلی حساسن و با اینکه می تونن یه حیوون خونگی عالی آپارتمانی باشن، اما خیلی خوششون نمیاد که برای مدت طولانی توی روز خونه تنها بمونن . با اینکه این توله ها یکم لجباز و سرکشن، اما سگ های بازیگوش و مهربون و خونگرمی هستن که حتی با صاحبای تازه کار هم به خوبی کنار میان. اگه دنبال یه رفیق دوست داشتنی و راحت هستید، نژاد پاگ بهترین انتخاب برای شماست!

خصوصیات ظاهری نژاد پاگ

  • دسته ی نژاد سگ: سگ های همراه و همدم
  • قد: ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر
  • وزن: ۶ تا ۸ کیلوگرم
  • طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ گرم (نر و ماده) وزن دارن.

معمولاً قد اون ها بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی متره.

چهره خنده دار نژاد پاگ، با چین و چروک های عمیق اطراف چشمای درشت و تیره و صورت گرد و صافش، نمی تونه از خندیدن شما جلوگیری کنه. معتقدن که اسم پاگ از یه کلمه لاتین به معنی “مشت” گرفته شده ؛چون صورتشون شبیه دست مشت شده آدماس. پاگ ها ذاتا دلقکن، اما خودشونو با وقار جلوه میدن. سگ های بازیگوشی هستن و همیشه آماده بازین، اما احساساتی هم هستن و باید به صاحبشون نزدیک و باهاش صمیمی باشن. دوست دارن تو مرکز توجه باشن و اگه نادیده گرفته بشن، خیلی دلشون میشکنه.

تخلیل نژاد پاگ

وتوریا کلی مطلب درباره انواع نژادها داره؛ اگه میخوای بخونی کلیک کن!

پاگ ها سگ های مربعی و ضمختی هستند و معمولاً بیشتر از ۸ کیلوگرم وزن ندارن. سر اونا بزرگ و گرده و چشمای درشت و گردی دارن و همینطور چین و چروک های عمیق و مشخصی روی صورتشون دارن. افسانه ها حاکی از اینه که چینی ها که در پرورش این نژاد دستی داشتن و به این چین و چروک ها اهمیت می دادن؛ چون تو فرهنگ اونا شبیه نمادهای خوش شانسی بوده. تازه برای سگ هایی که چین و چروکشون یجورایی حروف کلمه “شاهزاده” رو تو زبون چینی تشکیل می داد، خیلی بیشتر ارزش قائل بودن.

به  خال های روی گونه های پاگ “نقاط زیبایی” میگن. پوزه اونا سیاهه و یه چیزی شبیه “علامت شست” و یه رد سیاه روی پیشونیشون به وضوح مشخصه. گوش های پاگ صاف، سیاه و مخملیه و یه فک زیرین مشخص داره  که دندون های پایینش یکم جلوتر از دندون های بالاشن.  یه دم محکم پیچ خورده هم داره.

نژاد سگ پاگ از نظر شخصیتی شاد و مهربون، وفادار و جذاب، بازیگوش و شیطونن. اونا خیلی باهوشن، با این حال اگه اراده کنن میتونن آموزشو چالش برانگیز کنن.

با اینکه سگ های نژاد پاگ می تونن نگهبانای خوبی باشن، اما خیلی تمایلی به سروصدا کردن ندارن؛ چیزی که همسایه های شما از اون استقبال می کنن.

شخصیت نژاد پاگ

اگه آموزش ببینن و به درستی اجتماعی بشن، با بقیه ی حیوونا و بچه ها به خوبی کنار میان. از اونجایی که یه نژاد کوچیک و آروم هستند و داخل خونه نسبتاً کم فعالیتن، انتخاب خوبی برای آپارتمان نشینا هستن. چون صورت صاف و فلت دارن، تو هوای خیلی گرم یا خیلی سرد عملکرد خوبی ندارن و باید در داخل خونه نگهداری بشن. نژاد پاگ موهای کوتاه و پوشش دولایه دارن و به ریزش زیاد معروفن. اگه با یه پاگ زندگی می کنید، بهتره که روی یه جاروبرقی با کیفیت سرمایه گذاری کنین!

تاریخچه نژاد پاگ

نژاد پاگ تو چین به وجود اومدن و قدمتشون به سلسله ی هان (۲۰۶ سال پیش از میلاد  تا ۲۰۰ سال پس از میلاد) برمی گرده. یه سری از مورخ ها معتقدن که اونا با ماستیف تبتی مرتبط هستن. امپراتوران چین اونارو ارزشمند می‌دونستن و تو اقامتگاه‌های مجلل ازشون نگهداری میکردن، حتی گاهی اوقات توسط سربازا هم محافظت می‌شدن. پاگ ها یکی از سه نوع سگ پوزه کوتاهی هستن که توسط چینی ها پرورش داده شدن: سگ شیر، سگ پکنی و لوسز که سگ باستانی پاگ بوده. یه سری فکر می کنن که “فو داگ” معروف چین، نمایشی از پاگ باستانیه. شواهدی از سگ های پاگ مانند در تبت و ژاپن باستان هم یافت شده.

در اواخر دهه ۱۵۰۰ و اوایل دهه ۱۶۰۰، چین تجارت خودشو با کشورهای اروپایی شروع کرد. بر اساس گزارش ها، اولین پاگ هایی که به اروپا آورده شدن با تاجر های هلندی اومدن که نام این نژادو موپشوند گذاشتن، اسمی که هنوز هم امروزه استفاده می شه.

تاریخجه نژاد پاگ
این تصویر مربوط به سال ۱۸۹۸ میشه

نژاد پاگ به سرعت مورد علاقه خانواده های سلطنتی تو سراسر اروپا واقع شدن و حتی در تاریخ بسیاری از این خانواده ها نقش ایفا کردن. در هلند، سگ پاگ به سگ رسمی خاندان اورانیه تبدیل شد؛ درست بعد از اینکه طبق گزارش ها، یه پاگ جون ویلیام، شاهزاده اورانیه رو با دادن هشداری مبنی بر نزدیک شدن اسپانیایی ها بهش در سال ۱۵۷۲ نجات داد. وقتی که ویلیام سوم در سال ۱۶۸۸ به همراه همسرش مری دوم به انگلستان رفت تا تاج و تخت رو از جیمز دوم بگیره، پاگ هاشو همراه خودش آورده بود.

میگن که پاگ های سیاه در دهه ۱۷۰۰ وجود داشتن چون هنرمند مشهور، ویلیام هوگارث، از علاقه مندان به پاگ بود. اون یه پاگ سیاه و یه عالمه پاگ دیگه رو در نقاشی های معروف خودش به تصویر کشید.همچنین در سال ۱۷۸۵ ،گویا پاگ رو در نقاشی های خودش آورده بود.

با گسترش محبوبیت نژاد سگ پاگ در سراسر اروپا، معمولا در کشورهای مختلف با نام های مختلف شناخته می شد. در فرانسه به اون کارلین می گفتن. در اسپانیا Dogullo ، در آلمان Mops و در ایتالیا کاگانلینو بهشون میگفتن.

تاریخچه نژاد پاگ
اینو هم سال ۱۸۹۱ از این کوچولو گرفتن که اسمش کشه

ماری آنتوانت قبل از ازدواج با لوئی شانزدهم در سن ۱۵ سالگی یه پاگ به نام موپس داشت. زن مشهور فرانسوی دیگه ای به نام ژوزفین بناپارت یه پاگ به نام فورچون داشت. ژوزفین قبل از ازدواج با ناپلئون بناپارت در زندان Les Carmes محبوس بود. از اونایی که پاگ محبوبش تنها ملاقاتی اون بود، پیام هایی رو تو قلاده سگ مخفی می کرد تا برای خانواده اش ببره.

در اوایل دهه ۱۸۰۰، پاگ ها به عنوان یه نژاد استاندارد شدن که در دو لاین در انگلستان غالب شدن. یک لاین، موریسون نامیده می شد و بنا به گزارش ها، بر پایه سگ های سلطنتی ملکه شارلوت، همسر جورج سوم، بنا شد. لاین دیگه توسط خانم و اقای Willoughby d’Eresby  توسعه داده شد و بر روی سگ های وارداتی از روسیه یا مجارستان پایه گذاری شد.

نژاد پاگ برای اولین بار در سال ۱۸۶۱ در انگلستان به نمایش گذاشته شدن. کتاب studbook در سال ۱۸۷۱ با ۶۶ پاگ در جلد اول منتشر شد. در همین حال، در چین، پرورش نژاد پاگ  توسط خانواده های سلطنتی ادامه پیدا میکرد. وقتی که که انگلیسی ها در سال ۱۸۶۰ کاخ امپراتوری چین رو تسخیر کردن، چندین نژاد پاگ رو کشف کردن و تعدادی از سگ های کوچیک رو با خودشون به انگلستان آوردن.

تاریخچه نژاد پاگ

دو پاگ به نام های لمب و ماس به انگلستان آورده شدن. این دو لاین چینی خالص، ” Click” رو پرورش و تولید کردن. اون یه سگ برجسته بود و بارها با سگ هایی از دو خط Willoughby و Morrison پرورش داده شد. کلیک با ساختن نژاد پاگ به طور کلی و شکل دادن به پاگ مدرن اونطور که امروز می شناسیم اعتبار داره.

پاگ ها در دوران ویکتوریا بسیار محبوب شدن و در بسیاری از نقاشی ها، کارت پستال ها و مجسمه های اون دوره به نمایش دراومدن. اغلب، اونارو با قلاده های پهن و تزئینی یا کمان های بزرگ دور گردن کوتاه و ضخیمشون به تصویر میکشیدن. ملکه ویکتوریا پاگ های زیادی داشت و همچنین اونا رو پرورش داد. ملکه پاگ‌های حنایی زردآلویی رو ترجیح می‌داد، در حالی که یکی دیگه از علاقه‌مندان به پاگ‌ها، لیدی براسی، بعد از اینکه در سال ۱۸۸۶ تعدادی از پاگ‌های سیاه رو از چین آورد، مد شد.

نژاد پاگ پس از جنگ داخلی به ایالات متحده معرفی شدن و این نژاد در سال ۱۸۸۵ توسط American  Kennel Club  به رسمیت شناخته شد. در ابتدا، پاگ ها بسیار محبوب بودن، اما در آغاز قرن، علاقه به این نژاد کم شد. چند پرورش دهنده اختصاصی به تولید مثل ادامه دادن و پس از چند سال، این نژاد دوباره محبوبیت پیدا کرد. باشگاه سگ پاگ آمریکا که در سال ۱۹۳۱ تأسیس شد، در آن سال توسط AKC به رسمیت شناخته شد.

شخصیت نژاد پاگ

انتظار نداشته باشین که پاگ تون مثل یه سگ شکارچی باشه، یا نگهبانی بده. پاگ ها برای همدم بودن تربیت شدن و این دقیقاً همون کاریه که به بهترین شکل انجامش می دن. پاگ میل به محبت داره  و عاشق بغل شماس و اگر فداکاری ها و محبتش متقابل نباشه خیلی ناراحت میشه.

شخصیت نژاد پاگ

اون تمایل داره یه سگ بی تحرک باشه و به این قانعه که موقعی که شما کتاب میخونین یا تلوزیون تماشا میکنید بغل شما بنشینه. این به این معنا نیست که پاگ مثل یه چوب خشک و سرده؛ برعکس ، یه سگ بازیگوش و خنده داره که از زندگی کردن باهاش لذت می برین و صاحبشو با کارهای مضحک و احمقانش میخندونه.

خلق و خوشون تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله وراثت، تربیت و اجتماعی شدن قرار داره. توله سگ هایی که خلق و خوی خوبی دارن کنجکاو و بازیگوش هستن و مایلن به مردم نزدیک بشن و توسط اونا نگهداری بشن. سعی کنید یه توله سگ متعادل رو انتخاب کنید، نه توله سگی که در حال کتک زدن هم نوعاشه یا سگی که یه گوشه کز کرده.

همیشه حداقل یکی از والدینش رو ملاقات کنین (معمولاً مامانش در دسترسه )تا مطمئن شید که خلق و خوی خوبی داره و شما باهاش راحتین. دیدن خواهر و برادر یا نسل های قبل ترش هم برای ارزیابی اینکه یه توله سگ وقتی بزرگ شه چجوری خواهد بود مفیده.

شخصیت نژاد پاگ

مثل هر سگی، نژاد پاگ تو جوونی به اجتماعی شدن اولیه نیاز داره (قرار گرفتن در معرض افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات مختلف.) اجتماعی شدن به شما کمک می کنه تا مطمئن شید که توله سگ پاگ شما به یه سگ خوب تبدیل می شه.

ثبت نام کردنش تو کلاس مهد توله سگ ها یه شروع عالیه. دعوت مرتب از مهمون های مختلف و بردنش به پارک‌های شلوغ یا فروشگاه‌هایی که به سگ‌ها اجازه ورود میدن، و حتی به گردش بردنش برای ملاقات با همسایه‌ها هم بهش کمک می‌کنه تا مهارت‌های اجتماعی خودش رو تقویت کنه.

سلامت نژاد پاگ

نژاد پاگ به طور کلی سالمن، اما مثل هر نژاد دیگه ای، مستعد ابتلا به یسری بیماری ها هستن. این به این معنی نیست که همه پاگ ها به یک یا همه این بیماری ها مبتلا میشن، اما اگه به این نژاد فکر می کنید مهمه که نسبت به این بیماری ها آگاهی داشته باشین. اگه در حال خرید یه توله سگ هستین، یه پرورش دهنده خوب پیدا کنید که گواهی سلامت هردو والدین توله سگ رو بهتون نشون بده.

سلامت نژاد پاگ

  • شوره سر: یه بیماری پوستیه که توسط یه کنه کوچیک ایجاد می شه. در صورت مشاهده شوره سر شدید، به خصوص در قسمت وسط کمر، با دامپزشک تماس بگیرین. کنه هایی که باعث این بیماری می شن مسری هستن، به این معنی که اگه حیوون دیگه ای هم تو خونه دارین نیاز به درمان داره
  • آنسفالیت سگ پاگ ( PDE ) :یه بیماری التهابی مغزی کشنده ست که منحصر به پاگ هاست. محقق های پزشکی نمی دونن که چرا پاگ ها به این وضعیت مبتلا می شن. هیچ راهی برای آزمایش یا درمان اون هم وجود نداره. تشخیص PDE تنها با آزمایش بافت مغز سگ پس از مرگ اون قابل انجامه. PDE معمولاً سگ‌های جوون رو تحت تأثیر قرار می‌ده و باعث تشنج، کور شدن و درنهایت به کما رفتن و مرگ میشه.

دوست دارین در مورد سایر تژادها هم بدونین؟ کلیک کنین

  • صرع: PDE تنها چیزی نیست که می تونه باعث تشنج پاگ ها بشه. اونا مستعد ابتلا به بیماری ای به نام صرع ایدیوپاتیک هستن؛یعنی تشنج بدون دلیل شناخته شده. اگر پاگ شما تشنج داشت، اونو نزد دامپزشکش ببرید تا مشخص شه چه درمانی مناسبه.
  • انحطاط اعصاب: پاگ‌های مسن‌تر که پشت خودشونو می‌کشن، تلو تلو می‌خورن، در بالا یا پایین پریدن مشکل دارن یا بی‌اختیار می‌شن، ممکنه از تحلیل عصبی رنج ببرن. پاگ های مبتلا به این عارضه به نظر نمی رسه درد داشته باشن و این بیماری معمولاً به کندی پیشرفت می کنه. محقق ها مطمئن نیستن که چرا این اتفاق می افته.
  • زخم قرنیه: چون چشم‌های پاگ خیلی بزرگ و برجسته است، می‌تونه به راحتی آسیب ببینه یا در قرنیه زخم ایجاد کنه. اگر چشم‌های پاگ شما قرمز شده و بیش از حد اشک می‌ریزه، فوراً با دامپزشکش تماس بگیرید. زخم قرنیه معمولا به خوبی به دارو پاسخ می ده، اما اگر درمان نشه، می تونه باعث کوری یا حتی پارگی چشم بشه.

سلامت نژاد پاگ

  • خشکی چشم: کراتوکونژونکتیویت سیکا و کراتیت رنگدانه ای دو بیماری هستن که در پاگ مشاهده می شن. اونا می تونن همزمان یا به صورت جداگانه رخ بدن. خشکی چشم زمانی ایجاد می شه که چشم به اندازه کافی اشک تولید نمی کنه تا مرطوب بمونه. دامپزشک شما می تونه آزمایشاتی رو برای تعیین اینکه آیا علت این هست یا نه انجام بده که با دارو و مراقبت های ویژه قابل کنترله. کراتیت رنگدانه ای عارضه ای هست که باعث ایجاد لکه های سیاه روی قرنیه به خصوص در گوشه نزدیک بینی می شه. اگر رنگدانه چشمو بپوشونه، می تونه باعث کوری بشه. دامپزشک می تونه دارویی رو تجویز کنه که به مرطوب نگه داشتن چشم و حل کردن رنگدانه کمک می کنه. هر دوی این بیماری های چشمی نیاز به درمان و مراقبت مادام العمر دارن.
  • مشکلات چشمی: از اونجایی که چشم‌های درشت اونا برآمده هستن، پاگ‌ها مستعد ابتلا به انواع مشکلات چشمی از جمله پروپتوز هستند (کره چشم از حفره چشم خارج می‌شه و پلک پشت آن بسته می‌شه). دیستیشیازیس (رشد غیرطبیعی مژه ها در حاشیه چشم، که منجر به مالیدن مژه ها به چشم می شه)، آتروفی پیشرونده شبکیه (بیماری دژنراتیو سلول های بینایی شبکیه که منجر به کوری می شه) و انتروپیون (معمولاً پلک پایین، به سمت داخل می‌چرخه و باعث می‌شه موهای روی پلک روی چشم مالیده شوند و چشمو تحریک کنن. ) هم نمونه های دیگه ای از این مشکلات چشمی ان.
  • آلرژی: برخی از سگ های نژاد پاگ از انواع آلرژی ها رنج می برن؛ از حساسیت های تماسی گرفته تا آلرژی های غذایی. اگر پاگ شما پنجه های خودشو لیس میزنه یا صورتشو به شدت می ماله، به آلرژی مشکوک بشید و اونو به دامپزشکی ببرین.

سلامت نژاد پاگ

  • جرب دمودکتیک: که دمودیکوزیس هم نامیده می شه. همه سگ ها مسافر کوچیکی به نام کنه دمودکس رو با خودشون حمل می کنن. سگ مادر این کنه رو در چند روز اول زندگی به توله هاش منتقل می کنه. کنه های دمودکس در فولیکول های مو زندگی می کنن و معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کنن. با این حال، اگر پاگ شما سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشه، می تونه به این جرب مبتلا بشه. جرب دمودکتیک می تونه موضعی یا عمومی باشه. در شکل موضعی، لکه هایی از پوست قرمز و پوسته پوسته میشه و ریزش مو در سر، گردن و پاهای جلویی ظاهر می شه. این بیماری به عنوان یک بیماری برای توله سگ در نظر گرفته می شه و اغلب خود به خود برطرف می شه. با این حال، باید سگ خودتونو نزد دامپزشک ببرید چون می تونه به شکل عمومی جرب دمودکتیک تبدیل بشه. جرب دمودکتیک عمومی کل بدنو می پوشونه و توله سگ های مسن تر و سگ های بالغ جوون رو تحت تاثیر قرار میده. سگ دچار لکه های پوستی، لکه های طاسی و عفونت های پوستی در سراسر بدن می شه.
  • عفونت استاف: باکتری استاف معمولاً روی پوست یافت می شه، اما برخی از سگ ها اگر سیستم ایمنی بدنشون تحت فشار قرار بگیره، دچار جوش و فولیکول های موی عفونی می شن. ضایعات می تونن مثل کهیر در جایی که مو وجود داره به نظر برسن. در نواحی بدون مو، ضایعات می تونن شبیه کرم حلقوی باشن. برای درمان مناسب باید با دامپزشک تماس بگیرین.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

  • عفونت قارچی: اگر پاگ شما بوی بد یا خارش داشته باشه و پوستش سیاه و ضخیم شده باشه، ممکنه مبتلا به عفونت قارچی شده باشه. معمولاً زیر بغل، پاها، کشاله ران، گردن و داخل گوش ها رو درگیر می کنه. دامپزشک شما می تونه داروهایی رو برای رفع این مشکل تجویز کنه.
  • مشکلات مهره ای: نژادهای پوزه کوتاه مانند پاگ، بولداگ و بولداگ فرانسوی می تونن مهره های بدشکل داشته باشن. گاهی اوقات، تنها تعدادی از مهره ها تحت تاثیر قرار می گیرن و سگ می تونه زندگی عادی داشته باشه. بقیه پاگ ها بین ۴ تا ۶ ماهگی تلوتلو می‌خورن و راه رفتن ناهماهنگ و ضعیفی از خودشون نشون میدن. برخی از سگ ها به تدریج بدتر می شن و حتی ممکنه فلج بشن. علت این وضعیت ناشناخته ست اما جراحی می تونه کمک کنه.

سلامتی نژاد پاگ

  • تغییر شکل مفصل ران (هیپ دسپلازی): این بیماری روی نژادهای کوچیک درست مثل نژادهای بزرگ از جمله پاگ تأثیر میذاره. بسیاری از عوامل از جمله ژنتیک، محیط و رژیم غذایی در ایجاد این تغییر شکل مفصل ران نقش دارن. پاگ های مبتلا معمولاً می تونن با توجه مناسب دامپزشکی زندگی عادی و سالمی داشته باشن.
  • بیماری Legg-Perthes :این بیماری دیگه ایه که مفصل ران رو درگیر می کنه. بسیاری از نژادهای عروسکی مستعد ابتلا به این بیماری هستن. هنگامی که پاگ شما Legg-Perthes داره، خون رسانی به سر استخوان ران کاهش پیدا میکنه و سر استخوان ران که به لگن متصل می شه شروع به متلاشی شدن می کنه. معمولاً اولین نشانه های لگ پرتس، لنگیدن و آتروفی عضله ساق پاس و زمانی رخ می ده که توله سگ ها ۴ تا ۶ ماهه باشن. این عارضه رو میشه با جراحی اصلاح کرد.
  • دررفتگی کشکک زانو: زمانی اتفاق میفته که مفصل زانو به داخل و خارج از جای خودش می لغزه و باعث درد می شه. این موضوع می تونه فلج کننده باشه، اما بسیاری از سگ ها با این شرایط زندگی نسبتاً عادی ای دارن.
  • حساسیت به واکسیناسیون: گزارش هایی از حساسیت پاگ ها به واکسیناسیون های معمول وجود داره. معمولا علائم شامل کهیر، تورم صورت، درد و بی حالیه. سگی که به واکسن حساسه ،ممکنه دچار عوارض بشه یا از بین بره، هرچند این اتفاق نادر هست. چند ساعت پس از واکسینه شدن پاگ خود رو با دقت مانیتور کنید و در صورت مشاهده موارد غیرعادی با دامپزشک تماس بگیرین.

نژاد پاگ,نژاد سگ پاگ

مراقبت نژاد پاگ

اگرچه نژاد پاگ بازیگوش و غیرقابل کنترله ، اما یه همراه کم زحمته و برای صاحب های مسن سگ ایده آلیه. از اونجایی که اونا نژادی کوچیک و آروم هستن و در داخل خونه نسبتاً غیر فعالن، برای آپارتمان نشینان هم گزینه خوبی هستن. اگه پاگ شما پیاده‌روی نمی‌کنه یا زیاد بازی نمیکنه، چون کلا سطح انرژی بالایی دارن، انتظار داشته باشین که با کارهای مضحک سرگرمتون کنه. اونا به گرما و رطوبت حساس هستن، بنابراین اگه در یک محیط گرم یا مرطوب زندگی می کنین، مطمئن شید که پاگ شما زمان زیادی رو خارج از خونه نمونه. افرادی که خواب سبکی دارن ممکنه لازم باشه به فکر یه جفت گوش‌گیر باشن؛ پاگ‌ها مستعد خروپفن!

تغذیه نژاد پاگ

تغذیه نژاد پاگ

مقدار توصیه شده روزانه:  تا ۲/۱ فنجون غذای خشک با کیفیت بالا، که به دو وعده تقسیم بشه.

البته؛ اینکه سگ بالغ شما چقدر غذا می خوره به جثه، سن، هیکل، متابولیسم و سطح فعالیتش بستگی داره. سگ‌ها هم مثل ادما فردی هستن و همه اونا به یه اندازه غذا نیاز ندارن. کیفیت غذای سگی که خریداری می کنید هم تفاوت ایجاد می کنه .درسته که عشق اول نژاد پاگ توجه و محبت ادماس، اما یادتون نره که عشق دومش غذاس. این سگ ها عاشق خوردن هستن. این موضوع با توجه به جثه کوچیکشون، اونارو در معرض خطر چاقی قرار می ده. به عنوان صاحب نژاد پاگ، باید خویشتن داری زیادی از خودتون نشان بدید و افراطی بهش غذا ندین. با وعده بندی مناسب بهش غذا بدید، غذاها رو محدود کنید و به ورزش تشویقش کنین.

گرومینگ پاگ

وضعیت مو و گرومینگ نژاد پاگ

حتی با وجود کوتاه بودن موها، پاگ ها نژادی با دولایه پوشش مویی هستن. پاگ ها معمولاً به رنگ حنایی یا سیاه دیده میشن. رنگ حنایی می تونه طیف های مختلفی مثل طلایی یا نقره ای داشته باشه. همه پاگ ها دارای پوزه کوتاه، صاف و مشکی هستن. موها کوتاه و صافه، اما گول نخورید. موی پاگ ها بشدت می ریزه، به خصوص تو تابستون. یه صاحب عاقل اینو می پذیره و کمد لباس خودشو مطابق با لباس های رنگ روشن می چینه که بهتر موها رو پنهان کنه. به علاوه، برس کشیدن و حموم منظم به حفظ شرایط خوب و ریزش موی حداقل کمک میکنه.

ماهی یکبار حموم کافیه، اگرچه یسریا پاگ هاشونو بیشتر حمام می کنن. سایز کوچیک پاگ اینجا مزیته؛ می‌تونید برای حمام اونو تو آشپزخونه یا سینک ظرفشویی حموم کنید. کوتاه کردن منظم ناخن ها هم ضروریه، چون این سگ های خونگی مثل نژادهای فعال معمولاً ناخن های خودشونو تو فضای باز سوهان نمی کنن. بهتره هر چند هفته یکبار گوش های پاگو تمیز کنین. اون چیزی که نیاز به توجه ویژه داره، چین و چروک صورت پاگه. این چین‌ها در صورت مرطوب یا کثیف شدن، کانون عفونت هستن. چین و چروک ها باید بعد از حموم کاملاً خشک شن و در حین شستشو کاملا تمیز شن. یسریا از یه توپ پنبه ای خشک برای اینکار استفاده می کنن و یسری دیگه از دستمال مرطوب کودک تجاری برای پاک کردن چین ها استفاده می کنن علاوه بر این، چشم های برآمده پاگ هم نیاز به توجه ویژه ای داره.

گرومینگ پاگ

چشم ها به دلیل بیرون زدگی در برابر آسیب و تحریک ناشی از صابون ها و مواد شیمیایی آسیب پذیر هستن. مثل خیلی از نژادهای کوچیک، نژاد پاگ می تونه به بیماری های لثه حساس باشه. مسواک زدن منظم با یه مسواک کوچیک و نرم و خمیر دندون مناسب سگ از این اتفاق جلوگیری می کنه. از وقتی کوچیک و پاپی هستش به مسواک زدن و معاینه عادتش بدید. دائم با پنجه هاش ور برید( سگ ها روی پاهاشون حساس هستن)و داخل دهنشو نگاه کنید. نظافت رو براش به یه تجربه مثبت و پر از پاداش و تشویقی تبدیل کنین و در بزرگسالی زمینه رو برای معاینات آسون دامپزشکی و سایر خدمات فراهم کنید.

در حین اصلاح زخم، بثورات یا علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب رو روی پوست، بینی، دهان، چشم ها و پاها بررسی کنین. چشم ها باید شفاف و بدون قرمزی یا ترشح باشن. معاینه دقیق هفتگی به شما کمک می کنه تا مشکلات سلامتی احتمالی رو زود تشخیص بدید.

ارتباط نژاد پاگ با کودکان و سایر حیوانات خونگی

پاگ ها عاشق بچه ها هستن. اگرچه پاگ کوچیکه، اما مثل یسری از نژادهای عروسکی ظریف نیست، بخاطر همین یه نژاد خوب برای خانواده های دارای فرزنده. با این حال، بچه هایی که می خوان یه حیوون خونگی فعال برای توپ بازی یا فوتبال داشته باشن، باید از خیرش بگذرن. بزرگسالا همیشه باید روی تعامل بین بچه ها و حیوانات خونگی نظارت کنن. پاگی که به درستی آموزش دیده و اجتماعی شده باشه، از همراهی سگ ها لذت می بره و می تونه به گربه ها، خرگوش ها و سایر حیوونا اعتماد کنه.

بچه ها و نژاد پاگ

نکات ویژه نژاد پاگ

  • پاگ‌ها میتونن خیلی سرسخت باشن و تعلیم دادن اونا سخته. آموزش با استفاده از پارک حیوانات و جعبه توصیه می شه.
  • پاگ ها چون پوزه کوتاهی دارن ، نمی تونن گرما و رطوبت بالا رو تحمل کنن (هوا وقتی از بینی سگ هایی با پوزه بلندتر رد میشه، قبل از ورود به ریه ها خنک می شه). وقتایی که با پاگتون بیرون از خونه اید، حتما حواستون به علائم گرمازدگیش باشه.
  • پاگ ها قطعا سگ های خونگی هستند و نباید توی فضای باز نگهداری بشن.
  • پاگ ها با اینکه موهای کوتاهی دارن، اما مقدار زیادی ریزش مو دارن.
  • پاگ خس خس و خرخر و با صدای بلند خروپف می کنه.

نژاد پاگ,نژاد سگ پاگ

  • چون که چشمای اونا برجسته و بیرون زده است، مستعد آسیب های چشمی هستن.
  • پاگ ها شکمو و تو خوردن حریصن و اگه بهشون مجال بدید پرخوری می کنن. از اونجایی که اونا به راحتی وزن اضافه می کنن، اگه نظارت دقیق روی مصرف غذاشون نداشته باشین میتونن سریع چاق بشن.
  • پاگ ها به همراهی دائمی آدما نیاز دارن. اگه صاحب یه پاگ هستین، باید انتظار داشته باشین که تو خونه دنبالتون کنه، روی پاهاتون بشینه و بخواد روی تخت با شما بخوابه.
  • برای داشتن یه سگ سالم، هیچوقت از یه پرورش دهنده بی مسئولیت یا فروشگاه حیوانات خانگی توله نخرید. دنبال یه پرورش دهنده معتبر باشین که سگ هاشو مدام آزمایش کنه تا مطمئن شه که اونا از بیماری های ژنتیکی که ممکنه به توله سگ ها منتقل شه عاری اند.

منبع : dogtime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول