حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد یورکشایر : کوچیک اما با شخصیت!

زمان مطالعه7 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 18 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سگ های نژاد یورکشایر خیلی دوست داشتنی و تو دل برو و همچنین محبوب ترین نژاد سگ اسباب بازی در آمریکا هستن.

اونا با ظاهری زیبا برای زندگی آپارتمانی هم مناسبن.همونطور که همیشه هم گفتیم یادتون باشه بهترین روش آوردن یه پت به منزل به سرپرستی گرفتن اونه نه خریدنش!

نژاد یورکشایر بین صاحبینشون به یورکی هم معروفن؛ یورکی ها با اینکه برای زندگی آپارتمانی مناسبن اما گاهی با سروصدای زیادشون باعث آزار همسایه ها میشن.

سگ نژاد یورکشایر

در ادامه با هم یه مروری روی صفات نژاد یورکشایر خواهیم داشت:

این نژاد هم مثل همه نژاد های سگ وفاداران و عاشق صاحبشونن ولی خب شاید به صداهای غریبه واکنش نشون بدن و سر و صدا کنن؛ همچنین به سگ های دیگه هم گاهی واکنش خوبی ندارن.

یورکشایر ها سگ هایی هستن که به توجه خیلی نیاز دارن و نازنازین!

 

تاریخچه نژاد یورکشایر

در بحبوحه ی انقلاب صنعتی، کارگرهای اسکاتلندی برای کار تو معدن های یورکشایر(منطقه ای در شمال انگلستان) تعدادی سگ نژاد پاسلی تریر همراه خودشون داشتن. این سگ ها از یورکشایر های امروزی کوچیکتر بودن.

این نژاد با برخی نژاد های انگلیسی جفت گیری کردن و سگی شبیه یورکشایر ها بوجود اومد.

در سال ۱۸۶۱برای اولین بار این نژاد در یک نمایش عمومی به نمایش درآمد ولی خب خیلی به نژاد های امروزی شباهت نداشت و  در سال ۱۸۷۰سگی به اسم هادرسفیلدبن در نمایشی به محبوبیت رسید و به عنوان پدر یورکشایرهای مدرن شناخته شد.

اونها در سال ۱۸۷۴ اولین بار در کتاب سگ های انگلیس ثبت شدن و اولین کلوب این نژاد در سال ۱۸۹۸ شکل گرفت و اولین حضورشون در سال ۱۸۷۲ در آمریکا به ثبت رسیده است.

 

اگه میخوای یه سگ به سرپرستی بگیری و نمیدونی چه نژادی برای لایف استایلت مناسبه، توصیه میکنم بخش نژادهای سگ مجله ی وتوریا رو مطالعه کنی!

نژاد یورکشایر

اندازه نژاد یورکشایر

یورکشایر تریرها معمولا ۲۲.۵ سانتی متر عرض شونه دارن  و وزنشون معمولا از ۳.۵ کیلو بیشتر نمیشه و ۳ کیلوگرم وزن ایده آلیه براشون.

حواستون باشه بعضی از فروشنده ها سگ های لیوانی یا جیبی بهتون پیشنهاد میکنن که مستعد مشکلات زیاد ژنتیکی هستن؛ ما اصلا توصیه به نگهداری این حیوانات نمی کنیم.

 

شخصیت و کاراکتر نژاد یورکشایر

یورکشایر سگ کوچولوی فعالی است که با توجه به ریشه های تریر یورکی به عنوان شکارچیان موذی،نیاز به پیاده روی روزانه داره.

این نژاد طیف گسترده ای از ویژگی های شخصیتی رو از خودش بروز میده؛ بعضیاشون آروم و متین هستن و بعضیاشون هم برونگرا و شیطون!

مراقب باشین خیلی لوسش نکنین و آموزش های لازمه رو از تولگی تو برنامتون قرار بدین!

مثل همه سگ ها باید تو جوانی فرآیند اجتماعی شدن رو به طور کامل طی کنن. با دیدن آدم های مختلف و شنیدن صدا های گوناگون میتونین مطمئن بشین که در آینده رفتار خوبی دارن.

یورکی ها به عنوان سگ های اپارتمانی عالی شناخته میشن.جثه کوچک و پوشش خوب اونها رو به سگ های اپارتمانی محبوب تبدیل کرده. همچنین اونها میتونن نگهبانای کوچولوی خوبی باشن چون به سر و صداها واکنش نشون میدن. یورکی ها به محیط های سرگرم کننده نیاز دارن تا بتونن با بقیه ارتباط خوبی برقرار کنن. اونها تریر هستن و از ورزش کردن لذت میبرن. اونها به سرما حساس هستن.

سگ نژاد یورکشایر

وضعیت سلامت نژاد یورکشایر به چه صورته؟

نژاد یورکشایر بطور کلی سالمه اما خب مثل خیلی از نژاد های دیگه مستعد یک سری بیماری ها هستن.

میخوایم یکسری ازین بیماری هارو مرور کنیم:

  • دررفتگی کشکک زانو: این بیماری در نژاد های کوچیک رایجه، به اینصورت که استخوان کشکک از جای خودش خارج میشه و حیوان ابتدا دچار لنگش و در ادامه درد شدید میشه که درمان قطعیش جراحیه.
  • هایپوگلایسمی(افت قند خون): این بیماری هم بیشتر بین سگ های نژاد کوچیک رواج داره و ضعف و بی حالی و تشنج از علامت های اونه.
  • افتادگی نای : که میتونه ناشی از ضعیف شدن حلقه های غضروفی یا افتادگی غشا در امتداد نای باشه.علائم شامل سرفه خشک هست که ممکن بعد از تموم کردن غذاش یا زمانی که هیجان زده میشه حادتر شه. در اکثر مواقع با دارو درمان میشه اما در موارد شدیدتر که تنفسش با مشکل مواجه میشه ممکن نیاز به جراحی باشه. نای وظیفه حمل اکسیژن به ریه هارو برعهده داره و این نژاد ممکنه به بیماری افتادگی نای مبتلا بشه و علامتش تولید صدا های عجیب و غریب هنگام نفس کشیدنه.یورکشایر ها از نظر ژنتیکی مستعد collapse(روی هم افتادگی) نای هستن و برای مدیریت ان کنترل وزن ضروری است.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

  • چشم هاشون تا حدودی مستعد عفونت هستن.برخی از یورکی ها ممکن شبکیه هایی داشته باشن که به تدریج کدر میشن و میتونن بیناییشون از دست بدن.
  • شانت کبدی(شانت پورتوسیستمی):شانت کبدی زمانی اتفاق میفته که ی ارتباط غیر طبیعی بین رگ های خونی اطراف کبد وجود داشته باشه و از اونجایی که تو این بیماری خون توسط کبد فیلتز نمیشه،سمومی مثل امونیاک در جریان خون جمع میشه. نشانه های شانت کبدی رشد کند،چرخش و گاهی تشنج است.این علائم بعد از یک وعده غذایی پر پروتئین بدتر میشه.بیشتر موارد شانت کبدی ناشی از نقص مادرزادی است.تشخیص شانت کبدی ممکن نیاز به ازمایش های خون متعدد،سونوگرافی شکم،اسکن سی تی اسکن/ام ارای یا حتی جراحی اکتشافی داشته باشه.در برخی از این موارد تنها درمان ضروری تغییر  رژیم غذایی به همراه درمان دارویی برای جذب امونیاک است.در موارد دیگر جراحی لازم است.

سگ نژاد یورکشایر

مراقبت و نگهداری از نژاد یورکشایر

بیشتر یورکشایر تریرها تیزبین هستن و خیلی سریع متوجه حضور غریبه ها تو خونه میشن و بعضی از  اونها رفتار دوستانه و صمیمانه ای با غریبه ها دارن و بعضی دیگر غریبی میکنن و رفتار خوبی رو بروز نمیدن و شروع به پارس کردن میکنن. باید به او اموزش بدین که مودبانه تر با غریبه ها برخورد کنن!

یورکشایر ها از بازی و حرف زدن با شما لذت میبرن.

به طور کلی یورکشایرها اموزش پذیری خوبی دارن و با تشویقی ها و مربی خوب میتونین اون هارو آموزش بدین.

یورکشایر ها قطعا سگ های داخل منزل هستن و خیلی تحمل سرما و گرما شدید رو ندارن.

یکی از بازی های مورد علاقه ی اونها توپ بازیه و توپ مناسبشون توپ های نرمه!

 

نکات تغذیه ای نژاد یورکشایر

تغذیه مناسب این نژاد غذای خشک برند های مرغوبه که میتونین دو وعده در روز بهش بدین.

حجم غذای مصرفی سگ ها بسته به وزن، متابولیسم، سن و سطح فعالیتشون متفاوته.

لاغری و اضافه وزن برای نژاد یورکشایر خیلی مهمه و باید همیشه وزن اونهارو مانیتور کنین.

نکات تغذیه ای نژاد یورکشایر

رنگ پوشش مویی، گرومینگ و نظافت

حالت ابریشمی و صاف موهای نژاد یورکشایر به چهره اونا زیبایی خاصی داده.

توله های اونا یا موهای سیاه و کمی ابی متولد میشن و کم کم و با افزایش سن به حالت معروف یورکی ها، یعنی طلایی و قهوه ای در میاد.

نذارین موهاش خیلی بلند بشه و شانه کردن روزانه رو فراموش نکنین که برای سلامتیش ضروریه!

دهان و دندان های سگتون رو حتما مرتبا چک کنین و مسواک زدن های منظم رو هم فراموش نکنین.

مراقبت پوستی

برخی از یورکی ها پوست خشک و پوسته پوسته دارن.حموم کردن اون با شامپوی مرطوب کننده و یا دادن مکمل امگا ۳ میتونه کمک کننده باشه.اونها نباید بیشتر از دو هفته یکبار حموم شن چون ممکن چربی طبیعی پوستشون از دست بدن.

یورکی ها مستعد مسدود شدن منافذ پوست خود هستن که میتونه باعث برامدگی و التهاب شه.شامپوهای مخصوص مثل اونهایی که بنزوییل پراکسید دارن میتونه برای پاک کردن منافذ اونها کمک کننده باشه.

نظافت گوش های نژاد یورکشایر

تمیز کردن گوش ها هر ۲ تا ۴ هفته یکبار به پیشگیری از عفونت گوش ها کمک میکنه.اگر متوجه مقدار زیادی اشغال و التهاب تو گوشهاش شدین به دامپزشک مراجعه کنین.

 

رفتار با کودکان و سایر حیوانات خانگی

بسیاری از یورکی ها از سر و صداهای بچه ها خشمگین میشن و استرس و ترس و در نتیجه ی اون حتی میتونه به گاز گرفتن برای دفاع از خودشون منجر شه.

به علت کوچیک بودن، این نژاد اصلا برای خانواده هایی که بچه دارن مناسب نیست.

در رابطه با ارتباطشون با سایر حیوونا هم اگه از کودکی با سایر نژاد های سگ  و حتی گربه ها بزرگ بشن میتونن با هم دوست های خوبی باشن.

 

منبع: dogtime

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول