حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کک در سگ و گربه : بیماری زایی، علائم و روش های کنترل کک

زمان مطالعه5 دقیقه

کک سگ و گربه
آخرین بروزرسانی : 29 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ, بیماری گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

کک در سگ و گربه میتونه عامل ایجاد کننده ی بیماری های مختلفی باشه. حتی دچار شدن به کک میتونه باعث آلرژی و کم خونی سگ ها بشه.

کک ها حشرات کوچیک بدون بالی هستن که از خون حیوانات تغذیه می کنن و از این طریق میزبان خودشون رو ضعیف میکنن و به نوعی انگل خارجی محسوب میشن. این موجودات استاد پرش هستن و میزان پرششون نسبت به جثه شون فوق العادس. به همین دلیله که گرفتن کک ها کار خیلی سختیه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

کک ها چه ویژگی هایی دارن؟

کک ها موجوداتی بدون بال، خونخوار و خیلی کوچولوعن ( حدود ۳ میلی متر).

بیش از ۲۲۰۰ گونه از کک ها در سراسر جهان شناسایی شدن. بعضی از کک ها اختصاصی عمل می کنن؛ به این صورت که فقط سگ یا گربه رو آلوده می کنن اما بیشترشون اختصاصی نیستن و هم سگ ها و هم گربه ها رو آلوده می کنن. کک ها حتی در انتقال عفونت هایی مثل کرم های نواری و ریکتزیا ها ، که نوعی باکتری گرم منفی محسوب میشن هم نقش دارن.
معمولا کک ها یک یا دو روز بعد از خون خواری از میزبان، تولید مثل خودشون رو آغاز می کنن. یه کک ماده حدود ۵۰ تخم در روز و ۲۰۰۰ تخم در طول دوره زندگیش میریزه که این تخم ها در سطح پوست میزبان پخش میشن.

کک در سگ و گربه

چرخه زندگی کک در سگ و گربه

تخم های کک ها سفید و دایره ای و کوچیکن که هر جایی مثل فرش و خاک و تخت میتونن پخش شن و در طی ۱ تا ۶ روز از تخم ها خارج میشن.
کک های تازه از تخم خارج شده آزادانه حرکت می کنن و از مواد ارگانیک موجود در محیط تغذیه می کنن. لارو کک ها از نور مستقیم دوری و به لایه های عمقی فرش نفوذ می کنه.
رطوبت زیر ۵۰ درصد برای اون ها کشندست اما کک ها توانایی جابه جایی تا ۱ متر رو برای یافتن محیط مناسب برای ادامه حیاتشون دارن.
قسمت های عمیق فرش و لا به لای پارکت ها در داخل خونه برای ادامه حیات اون ها عالیه و برای گذر از مرحله ی لاروی به حدود ۲ هفته زمان نیاز دارن.

کک در سگ و گربه

آلرژی ایجاد شده توسط کک در سگ و گربه

هنگام تغذیه کک ها بزاق اون ها به میزبان وارد میشه و بیشتر سگ ها و گربه ها به بزاق کک ها حساسن.

این عوامل کوچیک باعث ابجاد خارش و ناراحتی در سگ ها میشن و کک ها تلاش میکنن با جویدن و دندون دندون کردن یکم خودشون رو راحت کنن.
در ادامه اون مناطقی که توسط کک گزیده شده دچار ریزش مو میشه و حتی به دنبال این گزش میتونن به عفونت های ثانویه هم دچار بشن.

بیشترین احتمال رخداد الرژی و التهاب پوست ناشی از گزش کک ها ، در فصل های گرم‌ ساله . در حالت مزمن پوست تیره تر و ضخیم تر میشه و در مراحل بعدی کم خونی خودشو نشون میده.

اگه دوس دارین بقیه مطالب وتوریا رو هم بخونین کلیک کنین!

سگ و گربه ی مبتلا به کک چه علائمی داره؟

  • خارش شدید پوست
  • بی قراری حیوون و چرخیدن به دور خود
  • زخم ها و خراش های پوست به دلیل خاروندن زیاد
  • ریزش مو به خصوص در ناحیه باسن و اطراف دم
  • افزایش ترشحات گوش در سگ و گربه
  • کم خونی

روش های کنترل کک در سگ و گربه

اولین کار برای درمان کک در سگ و گربه تمیز کردن و ضد عفونی کردن محیط زندگی حیوونه و با توجه به نظر دامپزشک باید شامپو،اسپری و یا پودر ضد کک و کنه رو برای حیوون تهیه کرد و با توجه به توضیحات دامپزشک از اونا استفاده کرد.

در صورت مشاهده کک در سگ و گربه ،اونارو با استفاده از پنس یا موچین از بدن حیوون جدا میکنن به طوری که نیش هاش داخل بدن حیوون باقی نمونه و بعد از اون،از مواد ضد عفونی کننده بر روی محل گزیدگی استفاده کنین. بهتره که این کارها توسط دامپزشک انجام بشه.

شونه زدن حیوون خونگی هم یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن این حشراته. باید از شونه هایی که فاصله دندونه های اونا بسیار کمه و به راحتی لا به لای موها نفوذ می کنه استفاده کرد.به این صورت که یه ظرف آب گرم و شامپو مخصوص تهیه کرده و اونو هم بزنین تا کف کنه،شونه رو داخل این محلول فرو برده و به آرومی روی بدن حیوون بکشین.

پس به طور خلاصه:

در ابتدا باید تلاش کنیم که کک ها کامل از بدن سگ و گربه پاک بشن ، به این صورت که سگ یا گربه تحت نظر دامپزشک یکسری داروها مصرف کنه تا این بیماری کنترل بشه.

برای دریافت خدمات دامپزشکی در محل از وتوریا روی نوشته کلیک کنین!

در مرحله بعدی باید محیط رو پاکسازی کرد. به این صورت که تمام فرش ها ، پتوها و حتی باکس حیوون رو  باید شست. به مکان های مورد علاقه پت هم باید توجه بیشتری داشته باشیم. به این طریق میتونیم مطمئن بشیم که تونستیم به خوبی وجود کک در سگ و گربه و محیط زندگیشون رو کنترل کنیم.

منبع: petmd

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول