حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

استفراغ خونی سگ؛ چرا استفراغ خونی سگ خطرناکه و باید چیکار کنم؟

زمان مطالعه8 دقیقه

استفراغ خونی سگ
آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

استفراغ خونی سگ از مواردیه که ممکنه به ندرت ببینین یا اصلا در طول زندگی سگتون نبینین؛ اما اگه این اتفاق بیفته میتونه براتون خیلی ترسناک باشه.

فرض کنین که دوباره صدای استفراغ سگتون رو میشنوین و در ابتدا فکر می کنین که مثل همیشه یه استفراغ معمولیه. اما وقتی در حال تمیز کردن هستین، می بینین که توی استفراغ خون وجود داره و بلافاصله وحشت می کنین.

این یه واکنش طبیعیه، و بله، باید فوراً با دامپزشک تماس بگیرین، حتی اگه سگ شما احساس خوبی داشته باشه و حس کنین که وضعیتش طبیعیه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا


استفراغ خونی سگ چیه؟

استفراغ خونی سگ توسط دامپزشک ها به عنوان هماتمزیس شناخته میشه (hema به معنای خون و emesis به معنای استفراغه). ظاهر و رنگ خون توی استفراغ بسیار مهمه. علاوه بر توجه به اتفاقی که دقیقا افتاده، باید از محتوای استفراغ  چند تا عکس هم بگیرین و نمونه ای از استفراغ رو بردارین که هر دوی این موارد می تونه برای دامپزشک شما بسیار مفید باشه.

خون قرمز روشن که مایعه اغلب از مری میاد. مری لوله ایه که دهان و معده رو به هم متصل می کنه. گاهی اوقات، اگه سگ از ناحیه دهان خونریزی شدیدی داشته باشه، ممکنه اون خون بلعیده بشه و سپس دوباره استفراغ بشه.

خون قرمز تیره که لخته شده یا شبیه تفاله قهوه ست، معمولاً نشون میده که تا حدی توسط اسید معده هضم شده، بنابراین این استفراغ خونی سگ احتمالاً از معده یا قسمت بالایی دستگاه گوارش اومده.

هنگامی که استفراغ خونی سگ کف آلود و صورتی رنگه یا دارای لکه های کوچیک خونه، معمولاً نشونه ای از تحریکه و در بیشتر موارد نسبت به سایر حالات جدی تره.

استفراغ خونی سگ از نوع کفی


تفاوت سرفه کردن خون و استفراغ خونی سگ

سرفه خونی معمولاً به این معنیه که خونریزی در داخل دستگاه تنفسی قرار داره، در حالی که استفراغ خونی سگ نشون میده که خونریزی در دستگاه گوارش رخ داده. تشخیص تفاوت این دو مورد بسیار مهمه، و این کاریه که دامپزشک سگ شما باید انجام بده. اگه بتونین از سگ خودتون در حالی که داره خون رو خارج میکنه، فیلم بگیرین، برای دامپزشک شما و کمک به تشخیصش بسیار مفید خواهد بود.

سگی که استفراغ می‌کنه دچار انقباض شکمی میشه؛ یعنی حرکات قوی از ناحیه شکم اتفاق می افته که قبل از بیرون روندن استفراغ از دهان رخ میده.

این حالت با سگی که سرفه می‌کنه متفاوته. طی روند سرفه کردن احتمالاً سگ گردن خودشو به سمت جلو کشیده و سرفه می‌کنه و اغلب با صدایی شبیه به صدای غاز همراهه. مواد خونی ممکنه در حین سرفه یا بعد از سرفه بیرون بیاد یا حتی دوباره بلعیده بشه.

بسیاری از سگ‌ها سرفه‌ های خودشونو با حالتی شبیه استفراغ به پایان می‌رسونن، چون ممکنه محتویات سرفه رو ببلعن.

استفراغ خونی سگ


اگه سگم خون بالا میاره چیکار باید بکنم؟

در بیشتر موارد، استفراغ خونی سگ یه حالت اورژانسی محسوب میشه و باید فوراً توسط دامپزشک معاینه بشه. چیزی که الان یه مشکل جزئیه می تونه در عرض ۱۲ ساعت به یه مشکل بسیار جدی یا حتی مرگبار تبدیل بشه. قانون ایمن اینه که هر حیوانی که استفراغ می کنه خون رو در اسرع وقت بررسی کنین.

علائم دیگری که باید مراقب اونا بود عبارتند از:

  • اسهال خونی: می تونه نشون دهنده این باشه که مشکل دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی رو درگیر می کنه.
  • مدفوع سیاه و قیری رنگ: احتمالاً خون بلعیده شده و در حال هضمه.
  • رنگ پریدگی لثه: ممکنه نشون دهنده خونریزی شدید داخلی یا شوک باشه.
  • ضعف و بی حالی

همه این علائم نشون میده که سگ شما داره یه وضعیت اضطراری رو تجربه میکنه.

استفراغ خونی سگ


اگه استفراغ خونی سگ در پت شما دیده میشه، غذا و آب رو از دسترسش بردارین تا زمانی که سگ شما توسط دامپزشک ویزیت بشه. هیچ چیزی رو از طریق خوراکی براش تجویز نکنین و بهش ندین، چون مهمه که قبل از تجویز خوراکی، علت استفراغ خونی سگ مشخص بشه.

چند تا عکس از استفراغ بگیرین، محتویات استفراغ رو توی یه کیسه پلاستیکی جمع آوری کنین، از مارک/کیسه غذای سگ خودتون عکس بگیرین و بلافاصله به نزدیکترین مرکز اورژانسی که در دسترس شماست برین.

اگه شنیدین که باید به سگی که خون استفراغ می کنه نون بدین، اشتباهه و نباید این کار رو بکنین! این کار برای سگ مفید نیست، و می تونه به طور قابل توجهی آزمایش های تشخیصی رو که ممکنه مورد نیاز باشه، تحت تاثیر قرار بده و پیچیده کنه.

علت استفراغ خونی سگ؛ چرا سگ ها خون استفراغ می کنن؟

دلایل زیادی وجود داره که سگ ها ممکنه خون استفراغ کنن، و تعیین علت می تونه به راه طولانی برای یافتن درمان کمک کنه. برخی از دلایل رایج تر عبارتند از:

  1. استفراغ طولانی مدت یا شدید درمان نشده به هر علتی: با گذشت زمان، استفراغ مری رو در معرض اسیدهای معده قرار میده که می تونه بسیار تحریک کننده باشه و منجر به خونریزی بشه.
  2. انگل های روده ای، به ویژه توی توله ها یا سگ هایی که در برنامه منظم کرم زدایی نیستن: ژیاردیا انگلیه که معمولاً می تونه منجر به استفراغ خونی و همچنین اسهال بشه.
  3. عفونت های ویروسی و باکتریایی: عفونت های ویروسی مثل پاروویروس می تونه به ویژه برای سگ های جوان و اونایی که به خوبی واکسینه نشدن خطرناک باشه.
  4. خوردن جسم خارجی (مثل جوراب، اسباب بازی یا سنگ): جسم خارجی که توی معده یا روده گیر کرده، یک علت بسیار شایع و جدی استفراغ خونیه.
  5. خوردن اجسام نوک تیز: اجسام تیز مثل استخوان و چوب می تونن آسیب قابل توجهی به دستگاه گوارش فوقانی وارد کنن که منجر به خونریزی میشه.
  6. گاستروانتریت هموراژیک (HGE): این مورد می تونه منجر به اسهال ناگهانی، شدید و خونی و/یا استفراغ بشه که به سرعت منجر به کم آبی بدن میشه.
  7. زخم معده: اگر چه توی سگ ها شایع نیست، اما می تونه باعث استفراغ خونی هم بشه.
  8. بیماری التهابی روده (IBD): این امر گاهی می تونه منجر به استفراغ خونی بشه.
  9. سموم: سموم معمولا یک نگرانی عمده هستن، به ویژه اونایی که منجر به مشکلات لخته شدن خون میشن، مثل سموم موش.
  10. تروما: تروما می تونه منجر به استفراغ خونی و اسهال خونی بشه.
  11. سرطان: سرطان گاهی اوقات می تونه باعث استفراغ خونی بشه.
استفراغ خونی سگ


دامپزشک ها چجوری علت استفراغ خونی سگ ها رو تشخیص میدن؟

اولین اولویت برای دامپزشک معاینه سگ شما و ایجاد آرامش و ثباتش خواهد بود. دامپزشک احتمالاً از شما سؤالات زیادی در مورد رژیم غذایی، تاریخچه پزشکی و برنامه های روزمره می پرسه.

پس از ارزیابی اولیه، اونا احتمالاً آزمایش های تشخیصی رو توصیه می کنن. بسته به موقعیت، این ممکنه شامل موارد زیر باشه:

  • آزمایش مدفوع برای جستجوی انگل
  • یک پانل خونی اولیه برای بررسی عملکرد اندام
  • آزمایش های لخته شدن خون برای اطمینان از اینکه اختلال خونریزی در ایجاد مشکل نقش نداشته باشه.
  • عکسبرداری با اشعه ایکس برای یافتن نشانه های جسم خارجی
  • آزمایش بیماری های عفونی

بسته به اون چه که پیدا شده، ممکنه آزمایش‌های اضافی توصیه بشه. برای مثال، سگی با جسم خارجی مشکوک ممکنه به آندوسکوپی یا جراحی نیاز داشته باشه.

استفراغ خونی سگ


درمان استفراغ خونی سگ

سگ هایی با علائم کمتر شدید ممکنه تحت درمان قرار بگیرن و بلافاصله از بیمارستان دامپزشکی مرخص بشن، اما سایر سگ هایی که علائم شدیدتر یا مداوم دارن ممکنه برای آزمایش یا درمان اضافی توی بیمارستان بستری بشن.

هر مورد منحصر به فرده و درمان بسته به علت زمینه ای متفاوته. مثلا:

  • سگی که به دلیل وجود انگل خون استفراغ می کنه، علاوه بر مراقبت برای درمان علائم، برای خلاص شدن از شر انگل ها هم دارو تجویز میشه.
  • در بیشتر موارد، سگی که جسم خارجی توی مجرای روده خودشون دارن، نیاز به جراحی دارن.
  • عفونت های ویروسی احتمالاً به بستری شدن توی بیمارستان و مراقبت های حمایتی شدید نیاز دارن.

با این حال، اکثر سگ هایی که خون رو استفراغ می کنن، صرف نظر از علت، از مراقبت های علامتی بهره مند خواهند شد. این اغلب شامل موارد زیر خواهد بود:

  • تزریق مایعات برای درمان کم آبی و عدم تعادل الکترولیت (مایعات خوراکی برای سگ هایی که استفراغ می کنن توصیه نمیشه)
  • آنتی اسیدها برای کاهش التهاب معده
  • تزریق ضد تهوع برای جلوگیری از استفراغ
  • مواد محافظ برای پوشش معده و کمک به بانداژ نواحی تحریک شده
  • یک رژیم غذایی ملایم برای آسون کردن غذا خوردن هنگامی که سگ شما دوباره روی پای خودش ایستاده

به همون اندازه که استفراغ خونی سگ شما ممکنه ترسناک باشه، زمانی که علت اون به سرعت تشخیص داده بشه و درمان بشه، حیوانات خانگی در بیشتر موارد به طور کامل بهبود پیدا میکنن. بنابراین در صورت شک، سگ خودتونو معاینه کنین!

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول