حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انواع طوطی های سخنگو؛ معرفی ۱۰ طوطی سخنگوی محبوب و ویژگی آن ها

زمان مطالعه12 دقیقه

انواع طوطی های سخنگو
آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : پرنده
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

ممکنه فکر کنین وقتش رسیده که یک حیوان خانگی جدید رو به سرپرستی بگیرین و سگ‌ها، گربه‌ها، خوکچه‌ های هندی سنتی رو در نظر گرفتین، اما هیچ کدوم برای سبک زندگی‌ شما مناسب به نظر نمیاد. اما آیا تا حالا به آوردن یه پرنده به خونتون فکر کردین؟ برای موقعیت مناسب، پرنده ها می تونن یه مکمل اجتماعی شگفت انگیز برای خانواده باشن.

زندگی با یه پرنده به اندازه زندگی با یه سگ مسئولیت داره. اون ها به مراقبت و نظافت روزانه، زمان بازی، اجتماعی شدن، آموزش و گاهی مراقبت های پزشکی گرون قیمت نیاز دارن. با این حال، بعضی از گونه ها با توجه به زمان، توجه و آموزش فراوون می تونن سخنران های بسیار سرگرم کننده ای باشن.

باید این رو بدونین که همه پرنده ها لزوما صحبت نمی کنن، یعنی بعضی از گونه‌ های «پرحرف» ممکنه هیچ وقت صحبت کردن رو انتخاب نکنن، و پرنده دیگه ای که پرحرف نیست ممکنه یاد بگیره که در زمان نیاز صحبت کنه. برای آشنایی با انواع طوطی های سخنگو و اون چیزی که باید از اون ها انتظار داشته باشین، ما این مطلب رو براتون آماده کردیم.

برای مشاوره در رابطه با رژیم غذایی سگ بیماری قلبی کلیک کنید

انواع طوطی های سخنگو که صحبت می کنن و بهترین انتخاب بین پرنده های سخنگو به حساب میان، شامل نژادهای زیر هستن:

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی باجریگار


طوطی باجریگار

این پرنده کوچیک ممکنه ریزه اندام باشه، اما تواناست. این پرنده که یکی از انواع طوطی های سخنگو محسوب میشه، طول عمر متوسط ۵ تا ۸ سال داره. اونا پرنده های باهوشی هستن که بسیار اجتماعین و از گذروندن وقت با خانواده انسانی خودشون لذت می برن.

طوطی ها تنها ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر طول دارن و حدود ۲۸ گرم وزن دارن، اما رکوردهای جهانی رو برای بیشترین دایره واژگان بین پرنده های سخنگو دارن. اونا می تونن عبارات بلند و کوتاه رو یاد بگیرن و حتی می تونن آواز هم بخونن.

اگرچه این طوطی ها به زمانی برای خارج از قفس بودن نیاز دارن و ازش لذت می برن، اما می تونن توی یه قفس بزرگ راضی باشن در حالی که خانواده در طول روز سر کار هستن. حضور در معرض تلویزیون کمک می کنه تا دایره واژگانی اونا بیشتر بشه.

صداهای این پرنده می تونه اندکی درهم و برهم به نظر برسه، اما پرشوره و تنوع کلمات و عبارات اون ها می تونه این رو جبران کنه. برای این که طوطی شما مهارت های خودش رو به حداکثر برسونه، به دنبال یه پرنده بسیار جوان باشین یا یه پرورش دهنده معتبر پیدا کنین که پرنده سالم و سرحالی رو به شما بفروشه.

انواع طوطی های سخنگو؛ عروس هلندی


عروس هلندی

کاکاتیل ها یا همون عروس هلندی از انواع طوطی های سخنگو هستن که حیوانات خانگی محبوبین و دلیل بسیار خوبی هم برای این وجود داره. به طور کلی ملایم و اجتماعی هستن و نگهداری از اون ها آسونه. اون ها عاشق در آغوش گرفته شدن هستن و از معاشرت با سرپرست هاشون لذت می برن. با اجتماعی شدن و آموزش مداوم، می تونن کاملاً پرحرف بشن و تا ۲۵۰ کلمه و عبارت، حتی آهنگ های سوت زدن رو یاد بگیرن.

اگه دنبال یکی از انواع طوطی های سخنگو هستین که برخلاف پرنده های دیگه جیغ و سوت نزنه، یه عروس هلندی نر براتون مناسبه.

عروس هلندی های ماده معمولاً به خوبی نرها حرف زدن رو یاد نمی گیرن. عروس هلندی ها معمولا بزرگتر از طوطی ها هستن و وزن اون ها ۷۰ تا ۱۲۰ گرمه، هم چنین با طول عمر متوسط ۱۰ تا ۱۴ سال بیشتر از بقیه انواع طوطی های سخنگو عمر می کنن. عروس هلندی ها پرنده های مبتدی بسیار خوبی هستن و سال ها همراهی اجتماعی به خانواده های خودشون هدیه میدن.

انواع طوطی های سخنگو؛ کواکر پاراکیت


طوطی کواکر پاراکیت

کواکر پاراکیت ها که به نام پاراکیت راهب هم شناخته میشن، پرنده هایی نسبتاً آسون برای نگهداری هستن و به عنوان پرندگان مبتدی عالی در نظر گرفته می شن. با این حال، قبل از نگهداریشون باید شرایط محل زندگیتون رو بررسی کنین، چون اون ها در همه زمینه ها قانونمند نیستن.

کواکرها پرنده های کوچکی هستن ، پرندگان آرومی که فوق العاده سریع یاد می گیرن.

از اون جایی که اون ها به سرعت صحبت انسان رو درک می کنن، آموزش برای افراد تازه کاری که سابقه معاشرت با پرندگان و یا نگهداری از اون هارو نداشتن، آسون تره.

اگر چه اون ها به اندازه طوطی های دیگه دایره واژه های گسترده ای ندارن، اما صدای کواکر واضح تر از انواع طوطی های سخنگو هستش و درک اون ها رو آسون تر می کنه.

با این حال کواکر ها هنوز هم می تونن ۵۰ کلمه یا بیشتر و عبارات رو یاد بگیرن و حتی صداهای دیگه رو توی خونه تقلید می کنن (مثل پارس کردن سگ ها). پرندگان جوان تر و مسن تر احتمالاً به سرعت می تونن مکالمات خانگی رو شروع کنن. برای سریع تر کردن این روند، می تونین کلماتی که دوست دارین اون ها یاد بگیرن رو تصحیح کنین.

صدای کواکرها کمی بلندتر از انواع طوطی های سخنگو هستش. این طوطی ها بسیار اجتماعی هستن و از بودن در کنار مردم لذت می‌برن. به طور کلی، کواکرها پرنده های مبتدی بسیار خوبی به حساب میان و در کنار همه این ویژگی‌ های شگفت‌انگیز، امید به زندگی در اون ها تا ۳۰ ساله.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی گردن حلقه ای


طوطی گردن حلقه ای

طوطی‌های گردن حلقه‌ای که به نام رینگ نک‌ های هندی هم شناخته میشن، کمی بزرگ‌تر از پرنده های قبلی در این مطلب هستن و حدودا ۳۵ تا ۴۴ سانتی متر طول و ۱۴۰ گرم وزن دارن.

تخصص اون ها اینه که می تونن عبارات طولانی تر رو علاوه بر کلمات فردی یاد بگیرن. طوطی های گردن حلقه ای می تونن جملات کامل رو تکرار کنن و می تونن صداهای زیادی رو که می شنون تقلید کنن. لحن صدای اونا هم کاملاً واضح و قابل درکه و آموزش و برقراری ارتباط با اون ها رو سرگرم کننده می کنه.

در برخی فرهنگ‌ها، طوطی‌های گردن حلقه‌ای به دلیل تواناییشون در یادگیری و تقلید دعاهای روزانه که شنیده میشه به عنوان حیوانات مقدس مورد احترام قرار میدن.

از اونجایی که طوطی های گردن حلقه ای از یادگیری عبارات طولانی تر لذت می برن، به تکرار بیشتری نسبت به بقیه انواع طوطی های سخنگو نیاز دارن. پس از همه این ها، باید مطمئن بشن که همه چیز به وضوح و به ترتیب صحیح گفته شده! این ویژگی، آموزش پاراکیت های گردن حلقه ای رو کمی دشوارتر می کنه.

این طوطی ها همچنین می تونن تا حدودی سرسخت باشن و این موضوع اونارو به یه پرنده “پیشرفته” تبدیل میکنه و احتمالاً اولین پرنده ایده آل بین انواع طوطی های سخنگو برای به سرپرستی گرفتن نیست. اونا همچنین پرنده های پر سر و صدایی هستند و در طول روز سر و صدای قابل توجهی تولید می کنن، که این باعث میشه نگهداریشون توی ساختمان های آپارتمانی و همراه با افرادی که تحمل نویز نسبتاً بالارو ندارن سخت باشه.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی اکلکتوس


طوطی اکلکتوس

طوطی اکلکتوس پرنده ای با جثه متوسط با طول ۴۳ تا ۵۰ سانتی متر و وزن ۳۶۰ تا ۵۳۰ گرمه.اونا بین انواع طوطی های سخنگو ملایم در نظر گرفته میشن، اما علاوه بر اجتماعی شدن، به مراقبت متوسطی نیاز دارن و پرنده “مبتدی” ایده آلی نیستن. با این حال، طوطی اکلکتوس پل خوبی برای یه سرپرست قبل از پریدن به سوی گونه های “پیشرفته” ست.

نگهداری نرها اغلب کمی آسون‌تره، اما هر دو جنس به مقدار قابل توجهی تعامل و زمان بیرون از قفس نیاز دارن. با گذشت زمان، این پرنده ها اغلب کلمات و عبارات مختلفی رو یاد می گیرن و به اندازه سایر پرنده های خانواده طوطی ها پر سر و صدا نیستن.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی آمازون نوک زرد


طوطی آمازون نوک زرد

اگرچه بسیاری از پرنده ها توی گروه آمازون سخنگوهای خوبی در نظر گرفته میشن، اما آمازون نوک زرد بهترین سخنگو بین انواع طوطی های سخنگو محسوب میشه. اونا می تونن واژه های بسیار زیادی یاد بگیرن و می تونن جملات منسجم رو به هم بچسبونن. این طوطی ها می‌تونن زمینه، سرعت و لحن رو درک کنن، تقریباً به‌گونه‌ای که انگار در تمام طول مدت، بخشی از مکالمه بودن.

آمازون های نوک زرد پرندگان نسبتاً بزرگی با قد ۳۸ تا ۶۸ سانتی متر و ۴۵۰ تا ۶۵۰ گرم هستن و می تونن تا ۸۰ سال عمر کنن. این پرنده ها فوق‌العاده باهوش، اجتماعی و ارتباط‌دهنده و خواننده‌ای عالی با صدایی شفاف و دلنشین هستن.

با این حال، این طوطی ها برای افراد کم تجربه مناسب نیست. آمازون ها به طور کلی می تونن بسیار بد خلق باشن و به سرعت از حالت خوشایند به گزنده تغییر کنن. دانش قوی از زبان بدن طوطی ها می تونه به جلوگیری از گزش های دردناک به خصوص از نرها در طول فصل تولید مثل کمک کنه. این “نگرش” به طور کلی چیزیه که نمیشه اونو با آموزش تنظیم کرد، و آمازون رو تبدیل به یه سخنور فوق العاده برای صاحبان پرندگان پیشرفته تر می کنه.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی کاکادو


طوطی کاکادو

کاکادوها پرنده های زیبایی هستن که اجتماعی و محبت آمیزن و تقریباً یه عیب دارن. این پرندگان رو میشه چسبنده (یا نیازمند) توصیف کرد و به ساعت ها وقت اجتماعی در روز نسبت به انواع طوطی های سخنگو نیاز دارن. اونا می تونن بسیار پر سر و صدا باشن، به خصوص زمانی که به خواسته خودشون نمی رسن.

کاکادوها از نظر صحبت کردن یا تقلید رتبه بالایی ندارن، اما اغلب برخی از کلمات و عبارات رو انتخاب می کنن، به خصوص اگه به اونا توی جلب توجه کمک کنه.

کاکادوها پرندگانی هستن که برای مالکانی که زمان، مکان و انرژی دارن و می تونن زندگی خودشونو به صورت ۲۴ ساعته به اشتراک بذارن، بهترین هستن. این طوطی ها برای سرپرست پرنده مبتدی ایده آل نیستن. با این حال، وقتی صحبت از تعامل اجتماعی میشه، در مدت زمانی که می تونن/می خوان با همدم انسانی خودشون بگذرونن تقریباً بی نظیر هستن.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی ماکائو


طوطی ماکائو

همه چیز در مورد ماکائو ها بزرگه، از اندازه بزرگ اونا تا شخصیت عظیمشون. با این حال،اونا نیرویی هستن که باید اونارو در نظر گرفت. بدون تمرین خوب و مداوم، ماکائوها انتظار دارن هر چیزی که می خوان بهشون داده بشه. با این حال، اونا می تونن واژگان معقول و همچنین مجموعه ای از اصوات و سوت هارو تقلید کنن.

ماکائوها به مقدار قابل توجهی آموزش نیاز دارن و گاهی اوقات “عاداتی” مثل نوک زدن به مردم با منقار بزرگ خود ایجاد می کنن که یه “بازی” معمولی بین ماکائو هاست و معمولاً نشونه ای از پرخاشگری نیست. صاحبان ماکائو باید زمان زیادی رو برای اجتماعی شدن و آموزش این پرنده اختصاص بدن.

اونا همچنین باید صدای زیاد پرنده ها و میزان متوسط تخریب زیستگاه رو نسبت به انواع طوطی های سخنگو تحمل کنن چون منقارهای بزرگ اونا هر چیزی رو که در دسترسه می جوه. شخصیت های شگفت انگیز و پیوند خورده اونا می تونن واژگان کمتر و صداهای بلند رو برای صاحب پرنده اختصاصی و پیشرفته جبران کنن.

انواع طوطی های سخنگو؛ مرغ مینا


مرغ مینا

این پرندگان کوچیک اجتماعی، باهوش و مشتاق به نمایش انواع صداها، از جمله سوت، جیغ و کلمات هستن. پرندگان مینا می تونن تا ۱۰۰ کلمه مختلف و عبارات کوتاه رو همراه با هزاران صدای دیگه یاد بگیرن. اونا عاشق همراهان انسانی خودشون هستن، اما علاقه خاصی به در آغوش گرفتن یا یادگیری ترفندها ندارن. میناها بین انواع طوطی های سخنگو بسیار مستقل تر هستن.

میناها معمولاً به خوبی با توی قفس بودن سازگار میشن و رژیم غذایی اونا به شدت مبتنی بر میوه ست، به این معنی که مدفوعشون نرم، روان و نسبتاً بدبوعه. این به این معنیه که مراقبت و تغذیه اونا از بسیاری از پرنده های دیگه و انواع طوطی های سخنگو سخت تره. مینا نیاز به یه رژیم غذایی پر از میوه و آماده مخصوص داره. برای سرپرست هایی که بتونن تغذیه و نگهداری مورد نیاز این پرنده های خاص رو انجام بدن، پاداششون اینه که تا ۲۵ سال میتونن همراهی مینا رو داشته باشن.

انواع طوطی های سخنگو؛ طوطی خاکستری آفریقایی


طوطی خاکستری آفریقایی

طوطی خاکستری آفریقایی رتبه اول باهوش بودن رو توی فهرست انواع طوطی های سخنگو داره. این طوطی ها می تونن تا ۱۰۰۰ کلمه یا بیشتر رو یاد بگیرن و در نظر گرفته میشه که هوش یه کودک نو پای ۲ تا ۳ ساله رو دارن. خاکستری های آفریقایی می تونن صداها رو تقلید کنن. با این حال، این پرنده ها هم با هوش خودشون دچار مشکلات زیادی میشن. اونا اغلب مکان‌هایی رو توی خونه پیدا می‌کنن تا خراب کنن و راه‌های دیگه برای ایجاد هرج و مرج پیدا کنن. اونا همچنین می تونن بسیار بد خلق باشن و نیش های بسیار دردناکی رو ایجاد کنن.

خاکستری های آفریقایی حیوانات خانگی خوبی هستن که فقط برای افرادی که تجربه نگهداری پرندگان زیادی دارن، صبر زیادی دارن و زمان کافی برای معاشرت و آموزش حیوانات خانگی جدید دارن مناسبن. بخاطر همین امار واگذاری این پرنده ها خیلی بالاست. ممکنه یه پرنده ۱۰ ساله قبلاً ۶ تا ۷ خونه رو دیده باشه که در نهایت برای پرنده ناعادلانه ست. اما کسایی که صبوری کنن و بتونن با این پرنده کنار بیان حتی تا ۸۰ سال میتونن از همراهی باهاش لذت ببرن.

ملاحظات قبل از آوردن انواع طوطی های سخنگو به عنوان حیوان خانگی


پذیرش یه پرنده یه رویداد طولانی مدت و تغییر دهنده زندگی با مسئولیت هاییه که با پذیرش یه سگ جدید رقابت می کنه و همون اندازه سخته. اما جایزه این مسئولیت شامل سال‌ها تعامل اجتماعی میشه؛ چه پرنده شما سخنگو باشه و چه نباشه. هر گونه ای از پرنده دارای مزایا و معایب منحصر به فرده؛ برخی به خوبی با زندگی توی قفس سازگار میشن و برخی سازگار نیستن، برخی به رژیم های غذایی خاصی نیاز دارن؛ در حالی که برخی دیگه می تونن غذاهای گلوله شده پرندگان رو بخورن.

بسیاری از گروه طوطی‌ها توی ایجاد صداهایی که می‌تونن همسایه‌های شما رو دیوونه کنن، تخصص دارن. در حالی که برخی دیگه به لحن مکالمه‌ای آروم تر رضایت میدن. حتماً در مورد خلق و خوی هر گونه ای که قصد پذیرش اونو دارین تحقیق کنین. این کار تضمین می کنه که سال های خوشی رو با همراه پردار جدیدتون تجربه میکنین.

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول