حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

رژیم غذایی سگ بیمار قلبی؛ به سگی که مشکل قلبی داره چه غذایی بدم؟

زمان مطالعه7 دقیقه

رژیم غذایی سگ بیمار قلبی
آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی سگ, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

رژیم غذایی سگ بیمار قلبی یکی از رژیم های غذایی مخصوص کوچولو های شماست که تیم دامپزشکی وتوریا میتونه براتون آماده کنه. بیماری قلبی بیش‌تر در سگ‌‌ها و گربه‌‌های مسن شایعه. بیماری‌‌های قلبی انواع مختلفی دارن و هر نژادی مستعد ابتلا به یک بیماریه.

کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM) (یک نوع بیماری قلبی) زمانی در گربه‌‌ها بسیار رایج بود؛ اما از زمانی که علت اصلی آن (کمبود تورین) مشخص شد و رژیم‌‌های غذایی گربه‌‌ها غنی از تورین شد، بروز این بیماری در گربه‌‌ها کاهش پیدا کرد. کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک در حال حاضر شایع‌‌ ترین بیماری قلبی گربه‌‌هاست.

کاردیومیوپاتی اتساعی در سگ‌‌ ها به‌ ویژه سگ‌ های نژاد بزرگ شایع تره. امروزه بیماری فشار خون بالا در سگ‌‌ها و گربه‌‌ها شایع شده و این موضوع به احتمال زیاد به دلیل افزایش آگاهی و نظارت بر فشار خونه.

شایع‌‌ترین اختلالات قلبی که نیاز به رژیم غذایی دارند شامل نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا و بیماری‌‌های قلبی مرتبط با کمبود یک مادۀ مغذی خاص مثل تورین یا کارنیتینه. نارسایی احتقانی قلب یک اصطلاح عمومیه. در این بیماری، قلب قادر به پمپاژ خون به‌درستی نمی‌‌باشد و نمی‌تواند مواد مغذی به‌ویژه اکسیژن را به بافت‌‌ها برسونه.

برای مشاوره در رابطه با رژیم غذایی سگ بیماری قلبی کلیک کنید

علایم بالینی نارسایی قلب شامل: ضعف، عدم تحمل ورزش، غش، سرفه، صداهای غیرطبیعی تنفس و احتباس مایعات. بیماری کلیوی معمولاً در ارتباط با بیماری قلبی حضوری پررنگ داره.

مدیریت وزن در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

حیوانات خانگی مبتلا به نارسایی احتقانی قلب معمولاً کاهش وزن شدیدی دارن که به آن لاغری مفرط قلبی گفته میشه. در سگ‌‌ ها و گربه‌‌ های مبتلا به این بیماری، آمینواسیدها به عنوان منبع اولیۀ انرژی عمل می‌‌کنن و حجم زیادی از تودۀ بدن از بین می‌‌ره.

معمولاً توده‌های عضلانیِ قسمت‌هایی از عضلات شانه، صورت و پشت تحلیل میرن. لاغری مفرط قلبی بیش‌تر در سگ‌‌های مبتلا به DCM یا کاردیومیوپاتی اتساعی (یک نوع بیماری قلبی) شایعه.

کاهش وزن ناشی از کاهش مصرف غذا و افزایش نیاز به انرژی یا تغییر در متابولیسمه. کاهش اشتها و یا بی‌‌اشتهایی نیز در این بیماری شایعه؛ چون در این شرایط تولید واسطه‌‌های التهابی افزایش پیدا میکنه و این واسطه‌‌ ها میتونن باعث بی‌‌ اشتهایی بشن.

رژیم درمانی باید انرژی کافی رو برای جلوگیری از کاهش وزن بیش‌ تر فراهم کنه. مکمل اسید چرب امگا ۳ مانند اسیدهای چرب موجود در ماهی در کاهش تولید واسطه‌‌ های التهابی میتونن مفید باشن.

برخی از سگ‌‌ های مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی ممکنه چاق باشن. چاقی علایم این بیماری رو تشدید می‌کنه و برنامۀ در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی باید کاهش وزن برای این سگ‌‌ ها باید هرچه زودتر آغاز بشه. باید به میزان تشویقی مصرفی توجه زیادی بشه، زیرا تشویقی‌‌ ها کالری بالایی دارن. تشویقی‌های مصرفی باید سدیم و کالری کمی داشته باشن.

سدیم موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

محدود کردن سدیم غذا در بیماران مبتلا به بیماری نارسایی احتقانی قلب مورد بحث قرار گرفته. مطالعات اخیر حاکی از اونه که محدودیت شدید سدیم ممکنه در مراحل اولیۀ بیماری قلبی خیلی کار مفیدی نباشه. اگر در بیماران قلبی فقط صدای سوفل یا آریتمی شنیده بشه و علایم بالینی بروز نکنه، محدودیت شدید سدیم ضرورتی نداره؛ اما از رژیم‌‌ها و غذاهای سرشار از سدیم (بیش‌تر از ۱۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ کیلوکاری) باید اجتناب بشه.

در صورت بزرگ شدن بطن‌‌ های قلب، مقدار سدیم رژیم غذایی باید به ۵۰ تا ۸۰ میلی‌‌گرم در هر ۱۰۰ کالری محدود بشه. در بیماری احتقانی خفیف تا متوسط قلب، علائم بالینی با فعالیت خفیف یا حتی گاهی اوقات در حال استراحت ممکنه بروز کنه.

رژیم غذای سگ بیمار قلبی

این علایم شامل سرفه، عدم تحمل ورزش و ناراحتی تنفسی خفیف. میزان سدیم باید به ۵۰ تا ۸۰ میلی‌‌گرم در هر ۱۰۰ کیلوکالری یا کم‌تر از ۵۰ میلی‌‌گرم در هر ۱۰۰ کیلوکالری محدود بشه و حتی ممکن برای کنترل علایم بالینی دوز داروهای ادرارآور رو افزایش داد.

در نارسایی‌ های شدید قلبی محتوای سدیم در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی باید به کم‌ تر از ۵۰ میلی‌‌گرم در هر ۱۰۰ کیلوکالری محدود بشه و حتی مصرف سدیم از تشویقی‌‌ ها یا غذاهای سفره نیز به‌ شدت کنترل بشه.

برای دریافت رژیم غذایی سگ بیمار قلبی کلیک کنید.

مواد لازم برای رژیم غذایی سگ بیمار قلبی بر اساس محتوای سدیم

 مواد توصیه شدهتوصیه نمی‌شود
نشاسته‌هاسیب‌زمینی، برنج، ماکارونینان، چوب شور، چیپس سیب‌زمینی و غیره.
چربی‌هاروغن سبزیجات، مارگارین بدون نمکمایونز
لبنیاتهیچ کدامشیر، پنیر خامه‌ای، پنیر دلمه، کره، پنیر
گوشت‌هاگوشت گاو تازه، مرغ (بدون پوست)، بره، خوک، بوقلمونتخم‌مرغ، بیکن، ژامبون، فرانکفورت، کنسرو ماهی تن، سوسیس
سبزیجاتلوبیا سبز، نخود، فلفل سبز، گوجه‌فرنگی، کاهو، ذرت، خیارسبزیجات کنسروشده
میوه‌هااکثر آن‌ها سدیم کمی دارند——————–
موارد دیگر————————-پیتزا، کرۀ بادام زمینی، ماکارونی و پنیر

 

پروتئین موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

در گذشته توصیه می‌‌شد که پروتئین موجود در رژیم‌‌ غذایی سگ‌‌ بیمار قلبی و هم چنین گربه‌‌های مبتلا به نارسایی احتقانی قلب باید محدود بشه. امروزه این محدودیت دیگر توصیه نمیشه، چون میتونه منجر به لاغری مفرط قلبی و از دست دادن تودۀ چربی بدن بشه. پروتئین رژیم غذایی نباید محدود بشه؛ مگر اینکه بیماری مزمن کبدی نیز وجود داشته باشه.

تورین موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

کمبود تورین شایع‌‌ ترین علت ایجاد DCM (کاردیومیوپاتی اتساعی) در گربه‌‌هاست. گربه‌‌ ها مقادیر زیادی از تورین بدنشون رو در اسیدهای صفراوی از دست میدن و سنتز تورین در بدن نمی‌تونه بر این از دست رفتن مداوم غلبه کنن. امروزه کاردیومیوپاتی اتساعی در گربه‌‌ها غیر معمول، زیرا رژیم‌‌های غذایی گربه‌‌ها به طور معمول با تورین تکمیل میشه.

اخیراً کاردیومیوپاتی اتساعی در سگ‌‌ها شایع‌‌تر شده. در برخی نژادها (کاکر اسپانیل، بوردر کالی، گلدن رتریور و اسکاتیش تریر) شیوع کاردیومیوپاتی اتساعی با کمبود تورین افزایش پیدا میکنه. بنابراین تورین پلاسما باید در این نژادها اندازه‌‌گیری بشه. سگ‌‌‌‌های مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی که از برنج، گوشت بره و فیبر زیاد و پروتئین کم تغذیه میکنن، باید از لحاظ تورین پلاسما مورد بررسی قرار گیرن. سگ‌‌هایی با تورین پلاسمایی کم‌تر از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌‌گرم، روزانه باید دو بار تورین مصرف کنن.

رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

چربی موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

چربی منبع مهمی برای تأمین انرژی رژیم غذاییه. در سگ‌‌های مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی، غلظت اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیرۀ بلند به‌ویژه ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) در گردش خون کاهش پیدا میکنه. این دو اسید چرب در روغن‌‌ ماهی یافت می‌شن. استفاده از روغن‌‌ ماهی باعث کاهش تولید واسطه‌‌های التهابی و بهبود بی‌‌اشتهایی موجود در بیماران قلبی میشه.

بهتره روغن ماهی با دوز یک کپسول به ازای حدود ۵/۴ کیلوگرم وزن بدن به حیوان داده بشه. منابع امگا ۳ بجز روغن ماهی، روغن دانۀ کتان که استفادۀ اون توصیه نمیشه.

پتاسیم موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

پتاسیم یک الکترولیت مهم برای عملکرد طبیعی و مناسب قلبه. کاهش پتاسیم (هیپوکالمی) باعث ضعف عضلانی میشه و اثربخشی داروهای قلبی رو کاهش میده. استفاده از برخی داروهای ادرارآور مثل فوروزماید در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی میتونه بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب را مستعد هیپوکالمی (کم شدن پتاسیم خون) بکنه. محتوای پتاسیم رژیم غذایی باید به اندازۀ کافی بالا باشه تا بتونه پتاسیم‌‌ مورد نیاز بدنش رو تأمین کنه.

منیزیم موجود در رژیم غذایی سگ بیمار قلبی

منیزیم برای بسیاری از واکنش‌‌های آنزیمی اهمیت داره. هم‌چنین غلظت منیزیم سرم در بیماری نارسایی احتقانی قلب کاهش پیدا میکنه. کاهش منیزیم سرم میتونه خطر آریتمی را افزایش و قدرت انقباضی قلب را کاهش بده. در صورت کمبود منیزیم، میشه ۲۰ تا ۴۰ میلی‌‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز، منیزیم مصرف بشه. در ضمن از استفادۀ بیش از حد این مادۀ معدنی باید اجتناب بشه.

منبع: کتاب راهنمای رژیم غذایی سگ و گربه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول