حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی؛ به سگی که مشکل کلیوی داره چه غذایی بدم؟

زمان مطالعه7 دقیقه

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی
آخرین بروزرسانی : ۲۴ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی سگ, سگ, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی یکی از مواردیه شما باید برای سگ های مبتلا به بیماری کلیوی در نظر بگیرید. به طور کلی رژیم غذایی، نقش خیلی مهمی بر سلامتی سگ ها داره. در سگ هایی که به بیماری کیلوی مبتلا هستن، داشتن رژیم غذایی مناسب از نون شب هم براش واجب تره چون سگی که مشکل کلیوی داشته باشه، احتمالا اشتهای زیادی نداره بنابراین خیلی مهمه که سگتون در مرحله اول غذاشو بخوره و در مرحله ی بعد، داشتن رژیم غدایی متناسب با بیماری کلیویه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا

بیماری کلیوی میتونه باعث این بشه سگ شما مدام حالت تهوع و استفراغ داشته باشه و تکرار این استفراغ، باعث این میشه که دهانشون به خاطر اسید معده زخم بشه و به موجب این زخم، غذا خوردن براشون به شدت دردناکه. تو موارد حاد ممکنه برای اینکه سگ مبتلا به بیماری کلیوی صرفا غذا بخوره، از لوله گذاری براش استفاده بشه تا غذا مستقیما وارد معده سگ مبتلا به این بیماری بشه.

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی

اما زمانی که سگ شما وضعیت پایدارتری داره لازمه که براش بهترین برنامه غذایی ممکن رو داشته باشین تا خدایی نکرده مشکلش حادتر نشه. 

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی باید فاکتورهای خاصی داشته باشه و به طور ویژه بالانس شده باشه. در ادامه میخوایم بهتون نیازهای تغذیه ای خاص بیماران کلیوی و فاکتورهایی که باید براش در نظر گرفته بشه رو بهتون به طور مفصل توضیح بدیم.

چه مواردی رو باید برای رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی درنظر گرفت؟

رژیم غذایی سگ های مبتلا به بیماری کلیوی خیلی با سگ های سالم متفاوته.

اگر بخوام بهتون با مثال توضیح بدم باید بگم که تو رژیم غذایی سگ بیماری کلیوی باید میزان پروتئین و فسفر کنترل بشه تا از پیشرفت علائم کلیوی جلوگیری بشه.

در ادامه براتون جدولی رو برای رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی آماده کردیم که متناسب با نیازهای سگ مبتلا به بیماری کلیوی باید بالانش و درنظر گرفته بشه.

ماده غذاییمقدار گرم در هر ۱۰۰۰ کیلوکالری
پروتئین۳۱ – ۴۱
فسفر۰.۵ – ۰.۸
سدیم۰.۴ – ۱.۲
EPA و DHA (نوعی از امگا۳)۰.۴ – ۱.۲

درسته که شما این اطلاعات رو برای بالانس کردن برنامه غذایی مخصوص سگ های مبتلا به بیماری کلیوی دارین اما حقیقت اینه که تنها متخصصان تغذیه هستن که میتونن با داشتن شرایط سگ شما و همچنین رعایت مقادیری که داخل جدول نوشته شده، بهترین و باکیفیت ترین برنامه غذایی رو برای سگ شما بنویسن و اونو متناسب با شرایط سگ شما (سن، جنس، عقیم بودن و نبودن، بیماری و …) بالانس کنن.

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی

چند عنصر مهم تو رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی حائزه اهمیته که در ادامه بهش می پردازیم:

۱- طعم:

مهمترین ویژگی تو رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی میتونه خیلی چالش برانگیز باشه، اونم اینکه برای سگ خوشمزه باشه! در سگ هایی که به بیماری کلیوی مبتلا هستن، به خاطر تغییرات متابولیکی که تو بدنشون رخ میده اشتهاشونو از دست میدن. برای همین لازمه که رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی عطر و طعم معرکه ای داشته باشه.

این نوع از رژیم غذایی دارای کالری و مواد مغزی متراکمه. بنابراین سگ ها با خوردن غدای کمتر، همچنان قادرن که مواد مغذی مورد نیازشون رو تامین کنن.

۲- آب و هیدراتاسیون:

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی باید حاوی مقادیر زیادی آب باشه. تو سگ های مبتلا به بیماری کلیوی حفظ آب بدن خیلی اولویت داره. البته که همه سگ ها همیشه نیاز به آب تازه و تمیز دارن اما در سگ های مبتلا به بیماری کلیوی، علاوه بر کاسه ی آب، وجود مقادیر زیاد آب تو رژیم غذایی بسیار حائز اهمیته.

غذاهای مرطوب همیشه گزینه ی مناسب تری برای سگ های مبتلا به بیماری کلیوی هستن نسبت به غذای خشک. بنابراین اگه به سگتون غذای خشک میدین لازمه که مقادیر زیادی آب همیشه در دسترس سگتون بذارین. همچنین توجه به سطح سدیم تو رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی مهمه. سدیم بیش از حد احتمال کم آبی سگ شما رو افزایش میده.

۳- مقادیر مناسب از پروتئین با کیفیت:

مورد بعدی که بالانس بودنش توی برنامه غذایی حائز اهمیته، میزان پروتئین غذاست. سگ های مبتلا به بیماری کلیوی به پروتئین نیاز دارن اما نباید میزان پروتین غذا بیش از اندازه باشه. یکی از دلایلی که میزان پروتئین باید به صورت بالانس شده در رژیم غذایی وجود داشته باشه اینه که وجود پروتئین برای حفظ عضلات، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سایر وظایف حیاتی بدن، ضرورت داره.

البته کیفیت پروتئین هم اهمیت بالایی داره. پروتئین استفاده شده تو رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی باید بسیار قابل هضم باشه و تمام اسیدآمینه های ضروری مورد نیاز بدن سگ ها رو تامین کنه.

۴- سطوح پایین فسفر:

رابطه خیلی نزدیکی بین مصرف پروتئین و سطح فسفر خون وجود داره. سگ های مبتلا به بیماری کلیوی به تدریج توانایی دفع فسفر از طریق ادرار رو از دست میدن بنابراین غلظت فسفر در خون زیاد میشه. مطالعات نشون داده که کاهش مصرف فسفر باعث کند شدن روند پیشرفت بیماری کلیوی در سگ ها میشه و طول عمر اونارو زیاد میکنه.

یه راه مهم برای کم کردن سطح فسفر تو رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی، عدم تغذیه بیش از حد با پروتئین تو رژیم غذاییه. منابع پروتئینی گیاهی نسبت به منابع پروتئینی حیوانی فسفر کمتری دارن.

۵- مکمل:

مکمل های غذایی هم میتونن به سگ های مبتلا به بیماری کلیوی کمک کنن. مکمل هایی که اغلب تو رژیم غذایی سگ های مبتلا به بیماران کلیوی استفاده میشه عبارتند از:

اسیدهای چرب امگا ۳:

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) که میتونن التهاب رو در بدن کاهش بدن – از جمله تو کلیه ها و احتمالاً عملکرد کلیه بهبود می بخشن.

آنتی اکسیدان ها:

وجود آنتی اکسیدان باعث میشه که رادیکال های آزادی که میتونن به کلیه ها آسیب وارد کنن رو خنثی کنه.

فیبر قابل تخمیر:

این نوع از فیبر به خلاص شدن بدن از شر مواد زائدی که در نتیجه هضم پروتئین ها ایجاد میشن کمک میکنه (از طریق دفع داخل مدفوع). این اتفاق باعث میشه که سگ بتونه پروتئین رو مصرف کنه.

چگونه برای سگ های مبتلا به بیماری کلیوی میشه غذا درست کرد؟

همونطور که بالاتر هم بهتون توضیح دادیم، یکی از مواردی که حتما باید توی رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی رعایت بشه چیزی نیست جز عطر و طعم خوب. اما در کنار این مورد حتما لازمه که تمام مواد غذایی به صورت بالانس شده باشن تا مانع از پیشرفت بیماری بشه.

بنابراین توصیه می کنم حتما از دامپزشک متخصص تغذیه کمک بگیرین تا بهترین برنامه غذایی رو متناسب با بیماری و شرایط سگ شما بالانس کنه.

رژیم غذایی سگ بیمار کلیوی

چگونه روتین غذایی سگ خودمونو تغییر بدیم؟

چیزی که حائز اهمیته اینه که نباید به صورت ناگهانی تغییری تو برنامه غذایی سگتون ایجاد کنین. چون ممکنه باعث اسهال و استفراغ تو سگ شما بشه و هم اینکه چون رژیم غذایی کلیوی به خوشمزگی غذای همیشگیش نیست، ممکنه از خوردن غذای جدیدش امنتاع کنه.

شما باید خیلی آهسته و با صبر و حوصله زیاد شروع به تغییر برنامه غذایی سگتون کنین و بهش زمان بدین تا به غذای جدیدش عادت کنه. اینطوری هم کم کم طعم غذا براش عادی میشه و هم دستگاه گوارشش به این غذا عادت می کنه.

در ادامه براتون دستورالعملی رو آوردیم که برای تغییر برنامه غذایی نیازه که ازش تبعیت کنین:

روزهای ۱ و ۲: ۵ درصد غذای جدید رو با ۹۵ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۳ و ۴: ۱۰ درصد غذای جدید رو با ۹۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۵ و ۶: ۲۰ درصد غذای جدید رو با ۸۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۷ و ۸: ۴۰ درصد غذای جدید رو با ۶۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۹ و ۱۰: ۶۰ درصد غذای جدید رو با ۴۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۱۱ و ۱۲: ۸۰ درصد غذای جدید رو با ۲۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روزهای ۱۳ و ۱۴: ۹۰ درصد غذای جدید رو با ۱۰ درصد غذای قدیمی مخلوط کنین.

روز ۱۵: ۱۰۰% از غذای جدید رو بهش بدین

منبع: petmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول