مسمومیت گربه؛ علائم و درمان انواع مسمومیت در گربه ها

علائم مسمومیت گربه ها با وتوریا
آخرین بروزرسانی : ۳۱ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه

مسمومیت گربه ها یکی از مواردیه که سرپرست پت باید از اون علائم با خبر باشه. ما توی این مقاله سعی می کنیم که شمارو با عوامل مسمومیت زا و علامت های بالینی اون ها آشنا کنیم.

علائم مسمومیت گربه ها

• تلو تلو خوردن
  • افزایش ترشح آب دهان یا همون بزاق
  • تنفس سخت
  • حمله ناگهانی
  • استفراغ

موارد گفته شده از جمله علائم بالینی شایع مسمومیت در گربه ها هستن. سرپرست گربه ای که هر کدوم از این علائم رو ببینه، با مراجعه سریع به دامپزشکی، لطف بزرگی به حیوان خودش انجام میده و گاهی درمان فوری و سریع تنها راه نجات جان گربه شماست.

مسمومیت گربه

شایع ترین علل مسمومیت در گربه سانان چیه؟

حشره کش هایی که تو چمن ها و باغ ها استفاده میشن، مواد پاک کننده خانگی مثل سفید کننده ها و ضد یخ ها از شایع ترین علل مسمومیت در گربه ها هستن.

در زیر چند دسته از مواد بالقوه کشنده که ممکنه گربه شما با اونا مسموم بشن و علائم مسمومیت گربه رو بروز بدن و بیشتر در موردشون سوال شده رو برای شما لیست کردیم.

• داروهای انسانی: برخی از مسکن‌های سرماخوردگی، داروهای ضدافسردگی، مکمل‌های غذایی و مسکن‌ها؛ به ویژه داروهایی که معمولاً مورد استفاده قرار میگیرن مانند آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن یکی از علل شایع مسمومیت با گربه‌هان. گربه‌ها میتونن قرص‌هایی رو ببلعن که روی میزها رها شدن یا به طور تصادفی روی زمین ریختن.
  • حشره کش ها: مسمومیت گربه با حشره کش ها معمولا رایجه. گربه ها میتونن توسط محصولات خاصی مسموم بشن و علائم مسمومیت گربه هارو نشون بدن و این مواد به طور خاص برای سگ ها به عنوان وسیله ای برای کشتن کک، کنه و سایر حشرات طراحی شدن.
  • غذای انسان: مصرف بسیاری از مواد خوشمزه مثل انگور، پیاز، کشمش، آووکادو و آدامس که حاوی یک ماده شیمیایی شیرین کننده به نام زایلیتوله، میتونه جون گربه رو تهدید کنه. شکلات بسیار خطرناکه، چون حاوی مواد شیمیاییه که به طور بالقوه میتونه باعث ریتم غیر طبیعی قلب، لرزش، افسردگی و تشنج بشه.
گیاه انگشتانه که خوردن اون توسط گربه علائم مسمومیت گربه به همراه داره
گیاه انگشتانه که باعث مسمومیت گربه میشه
  • گیاهان داخل و خارج خونه: نیلوفرها، لاله ها، گل انگشتانه و فیلو دندرون از جمله صدها گیاهین که برای گربه ها سمین. خوردن فقط یه برگ کوچیک از برخی گیاهان زینتی رایج مثل پوانستیا میتونن برای بیمار کردن گربه کافی باشه و بلعیدن مقدار زیادی از اون میتونه کشنده باشه. نیلوفرها به ویژه برای گربه ها سمین. اگه حتی به مقدار کم مصرف بشن، میتونن نارسایی کلیوی شدید ایجاد کنه.
  • داروهای دامپزشکی: درسته برای حیوانات خانگی ساخته شدن، ولی داروهایی مثل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای پیشگیری کننده از کرم قلب، آنتی بیوتیک ها و مکمل های غذایی در صورت تجویز نادرست میتونن سمی باشن.
  • جونده کش ها: برای مسموم کردن موش ها طراحی شدن و حاوی موادین که ممکنه برای گربه نیز جذاب باشن. بسته به نوع جوندگان، سم ها تهدید کننده زندگین و علائمی مثل خونریزی داخلی، تشنج و آسیب کلیه منجر میشه.
  • پاک کننده های خانگی: محصولاتی مثل سفید کننده ها، مواد شوینده و ضدعفونی کننده ها در صورت بلعیده شدن توسط گربه میتونن باعث ناراحتی شدید دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی بشن و علائم مسمومیت گربه ها رو نشون میده.
  • فلزات سنگین: سرب، روی، جیوه و سایر فلزات ممکنه در صورت بلع یا استنشاق خطری جدی ایجاد کنه. سرب خیلی خطرناکه و شما شاید حواستون نباشه ولی ممکنه گربه ها از طریق منابع زیادی مثل تراشه های رنگ و گرد و غبار تولید شده در هنگام خراشیدن یا سمباده زدن سطوح که در خانه های قدیمی ایجاد میشه در معرض این مواد قرار بگیرن.
  • محصولات باغی: به عنوان مثال کودها میتونن باعث ناراحتی شدید معده و انسداد احتمالی دستگاه گوارش در صورت خورده شدن بشن و علائم مسمومیت گربه ها رو به همراه داره.
  • خطرات محصولات شیمیایی: مثل ضدیخ (اتیلن گلیکول)، رقیق کننده رنگ و مواد شیمیایی استخرها که میتونن باعث نارسایی کلیه، ناراحتی های گوارشی، مشکلات تنفسی یا سوختگی های شیمیایی بشن.

غذا های خونگی که برای گربه ها سمه

این مواد چقدر کشنده هستن؟

پتانسیل کشندگی این مواد و سایر مواد سمی به عوامل مختلفی بستگی داره. مقدار ماده سمی استنشاق میشه، بلعیده میشه یا به روش دیگری وارد سیستم بدن گربه میشه. انرژی و توان خود گربه، سن، اندازه و سلامت عمومی حیوان مبتلا  روی میزان مسمومیت زایی این مواد تاثیر دارن و بعد از تمام این ها شما باید منتظر علائم مسمومیت گربه باشین.

سرپرستی که هرکدوم از این علائم مسمومیت گربه رو دید باید فورا با دامپزشکان وتوریا تماس بگیره تا بتونیم سریع راهنمایی های لازم کنیم تا جون گربتونو نجات بدین.

نکته مهم اینه که سعی نکنین حیوون رو وادار به استفراغ کنید مگر اینکه دامپزشک دستورالعمل این کار به شما یاد بده.

مراحل درمان مسمومیت گربه

گربه ها موجودات کنجکاوی هستن و هر ساله مبتلا به مسمومیت های تصادفی میشن. اغلب این مسمومیت ها اینجوری اتفاق می افته که یه گربه یه قوطی باز یا بطری مواد شیمیایی پیدا می کنه و به طور تصادفی یا عمدی اونو از بین می بره. به طور طبیعی، این ماده شیمیایی بر روی موها و پنجه های اون قرار می گیره و در حالی که منطقه رو لیس می زنه، گربه ماده سمی رو می بلعه. این مسئولیت شما به عنوان یه صاحب حیوان خانگی در ارائه مراقبت از گربه ست تا تمام محصولات بالقوه سمی رو محکم بسته و دور از دسترس گربه خودتون نگه دارین.
برخی از علائم مسمومیت احتمالی ریزش بزاق بیش از حد، استفراغ، اسهال، درد شکم، اسپاسم، عصبانیت، تشنج، کما و استشمام بوی مواد شیمیایی از بدنه. در ادامه مراحلی ذکر شده که شما می تونین برای درمان مسمومیت گربه در خانه انجام بدین:
  • مرحله ۱: اگه گربه کما یا تشنج داره، اونو توی یه پتو بپیچید و بلافاصله اونو با ظرف سمی، گیاه یا برگ مشکوک به دامپزشک منتقل کنین.
  • مرحله ۲: اگه گربه بوی سم روی پوست خودش داره، بدن گربه رو با صابون ملایم بشورین تا بوی اون از بین بره. اگه این مواد شسته نشن گربه ها به لیسیدن مناطقی که حاوی سمه ادامه میدن. شستشوی دهان با اب تمیز ممکنه به رفع آلودگی کمک کنه.
  • مرحله ۳: اگه گربه قبلا استفراغ نکرده و سم یه محصول سوزاننده یا نفتی نیست، استفراغ رو با دادن یه قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن ۳ درصد هر ده دقیقه تا شروع استفراغ ایجاد کنین. توی استفاده از این ماده از سه دوز تجاوز نکنین. اگه گربه با تلاش های شما مبارزه کرد، توقف کنین و بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنین. اگه استفراغ در عرض ۳۰ دقیقه رخ نداد، بلافاصله با سم مشکوک به دامپزشک مراجعه کنین و تعلل نکنین.

منبع: vet.cornell.edu