مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی در سگ ها و گربه های ماده

آخرین بروزرسانی : ۲۴ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : سگ, مراقبت از سگ, مراقبت از گربه

مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی در سگ ها و گربه های ماده که تحت عنوان اواریو هیسترکتومی (OHE) شناخته میشه، یه روش رایج برای عقیم سازی سگ ها و گربه های ماده حساب میشه. در واقع بعد از این جراحی، سگ و گربه های ماده دیگه نمیتونن بچه دار بشن.

عقیم کردن سگ ها و گربه های ماده میتونه فواید زیادی داشته باشه. عقیم سازی از ابتلا به عفونت های رحمی (پیومترا) پیشگیری میکنه، شانس ابتلا به سرطان پستان رو کمتر میکنه (خصوصا موقعی که عقیم سازی قبل از سن بلوغ یا یک سالگی توسط جراح انجام بشه) و همچنین از شدت رفتارهای جنسی که عمدتا شامل تولید صداهای خاص، خطا زدن ادرار و … میشه کم میکنه.

تو این مطلب میخوایم بهتون توصیه های کاربردی و مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی سگ ها و گربه ها که لازمه بدونین رو توضیح بدیم.

اگه متوجه هر یک از مواردی که در ادامه براتون یادداشت کردیم شدین و دیدین سگ و یا گربتون این علائم رو داره، سریعا باید با دامپزشکش صحبت کنین و پتتون رو برای ویزیت پیشش ببرین چون که داشتن هرکدوم از این نشونه ها میتونه بیانگر یه عارضه جدی مثل خونریزی یا آسیب داخلی باشه که شاید مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی درست انجام نشده باشه:

• بی اشتهایی بیشتر از ۱۲ ساعت پس از جراحی
    • ضعف و بی حالی
    • سفیدی لثه ها
    • متورم بودن شکم
    • نفس کشیدن خیلی کند و یا خیلی تند
    • داشتن اسهال و استفراغ متعدد
    • تلاش برای ادرار کردن و نیومدن ادرار
    • ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی ادرار نکرده باشه

بستن الیزابت بعد از عقیم سازی برای حداقل ۲ هفته از مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی محسوب میشه.

مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی

مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی شامل راهکارهاییه که دامپزشک بهتون ارائه میده تا حال پتتون زودتر خوب بشه و شرایط به روال قبل از جراحی برگرده؛ که میتونه شامل موارد زیر باشه:

• استراحت بعد از جراحی و محدود کردن محل نگهداری؛ مثل گذاشتنش توی باکس برای اینکه نتونه حرکت زیادی داشته باشه (پریدن٬ دویدن و…)
    • چک کردن محل جراحی به صورت روزانه
    • استفاده از الیزابت کلار (قلاده الیزابت) برای جلوگیری از لیس زدن محل جراحی توسط سگ یا گربه

البته پت شما قطعا از الیزابت کلار خوشش نمیاد اما با این حال توصیه میشه تا زمانی که دوران نقاهت پت شما کامل نشده، استفاده از این قلاده از نون شبم واجب تر باشه!

شما نباید سگ یا گربتون رو بعد از انجام جراحی عقیم سازی به مدت ۲۴ ساعت تنها بذارین؛ چرا که هر اتفاق بدی که بخواد رخ بده مثل خونریزی، ادرار نکردن و … تو این مدت خودشو نشون میده. بعد از گذشت یک روز٬ گربه شما وقتی به حالت طبیعی قبل از جراحی برگشت و دیدین به راحتی میتونه مدفوع و ادرار کنه، بعدش شما میتونین پتتون رو تو یه منطقه محدود قرار بدین و براش الیزابت کلار ببندین و دیگه راحتش بذارین.

چطوری از عفونی شدن محل برش پیشگیری کنیم؟

باز شدن بخیه های محل برش جراحی میتونه مشکلات جدی برای سگ یا گربه شما به وجود بیاره و نیاز به مراقبت های اضطراری داره.

اگر به هر دلیلی در مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی مشکلی داشتین دامپزشک های وتوریا ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالاتون هستن.

بستن گردن الیزابت از مهم ترین اصول مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی

موارد اورژانسی که نیاز به مراجعه سریع به دامپزشکی داره چیا هستن؟

• قرمزی
    • کبودی
    • بوی بد
    • خروج چرک
    • باز شدن بخیه و محل برش

مقدار کمی ترشح خونی و قرمزی در محل برش تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی عقیم سازی طبیعیه. همچنین تمام داروهایی که توسط دامپزشک برای سگ یا گربتون تجویز شده باید سر وقت معین براش تزریق یا خورانده بشه.

به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۴ روز زمان میبره تا محل برش کاملا بهبود پیدا کنه و شما بعد از این تایم میتونین به کلینیک مراجعه کنین تا بخیه پتتون رو بکشه. البته این تایم بستگی به نظر دامپزشک داره و حتما باید تو این مدت با دامپزشک پتتون در ارتباط باشین.

بعد از جراحی عقیم سازی باید چه مواردیو برای سگ یا گربمون رعایت کنیم؟

• اجازه ندین پت شما محل برش رو لیس بزنه

لیس زدن برش توسط پت شما یکی از اصلی ترین دلایل عفونت و باز شدن بخیه ست. برای همین داشتن الیزابت کلار از نون شب هم واجب تره!

لیس زدن موضع جراحی در اثر عدم مراقبت بعد از جراحی عقیمسازی

• اجازه ندین پت شما فعالیت زیادی داشته باشه

دومین علت اصلی باز شدن بخیه های محل برش، فعالیت زیاد بعد از جراحیه. برای همینه که بالاتر بهتون گفتیم بعد از جراحی باید محل نگهداریشو محدود کنین.

پریدن، دویدن و بازی کردن با گربه های دیگه میتونه از جمله فعالیت هایی باشه که باعث پارگی و باز شدن بخیه ها بشه. به طور معمول بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از جراحی باید از این گونه فعالیت ها ممانعت بشه.

چطوری درد پتمون بعد از جراحی عقیم سازی رو مدیریت کنیم؟

یکی از مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی، مدیریت درد ناشی از التهابه که میتونه بین ۵ تا ۷ روز بعد از جراحی عقیم سازی رخ بده. تشخیص درد تو گربه ها سخته، چرا که اونا مثل ما آدما دردشونو بروز نمیدن. دامپزشک بعد از ویزیت پت شما و تشخیص اینکه آیا داره درد میکشه یا خیر، میتونه براش داروهای مسکن تجویز کنه.

بدون مشورت با دامپزشک استفاده از دارو برای پتتون رو قطع نکنین. التهاب و درد میتونه باعث بروز عوارض ثانویه مثل لیسیدن محل برش و همچنین تورم بشه.

بستن محافظ های پارچه ای برای لیس نزدن حیوان برای مراقبت بعد از جراحی عقیم سازی

یکی از نکات اصلی مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی  اینه که به پتتون به هیچ وجه سر خود و بدون تجویز دامپزشک به پتتون داروی ضد درد انسانی ندین؛ چرا که این داروها میتونه برای پت شما به شدت سمی و حتی کشنده باشه. برای همین اگه حس میکنین پت شما داره درد میشکه، بهتره به دامپزشک مراجعه کنین و باهاش مشورت کنین.

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی عقیم سازی آنتی بیوتیک تراپیه. دامپزشک اغلب بعد از انجام جراحی، برای پت شما بین ۳ تا ۷ روز آنتی بیوتیک تجویز میکنه تا خیالش از بابت ابتلا به عفونت راحت باشه. تمام آنتی بیوتیک هایی که دامپزشک برای پتتون تجویز کرده رو باید تا پایان دوره، به طور منظم برای پتتون مصرف کنین و نباید سرخود قطعش کنین. حتی اگه دیدین که حال پتتون خوب شده هم باز نباید تا پایان دوره آنتی بیوتیک تراپی رو براش قطع کنین.

اگه متوجه شدین که پت شما طی ۲۴ ساعت از انجام جراحی ادرار نکرده نشون دهنده یه حالت اورژانسی برای پت شماست و فورا باید به کلینیک مراجعه کنین.

برای اطمینان از اینکه پت شما بعد از جراحی ادرار و مدفوع نرمال داره پیشنهاد میکنیم اونو زیر نظر داشته باشین چرا که یکی از عوارض جراحی عقیم سازی، آسیب به دستگاه ادراریه. بنابراین تحت نظر داشتن پتتون تا ۲۴ ساعت بعد از عقیم سازی خیلی ضروریه.

یبوست هم ممکنه رخ بده اما اکثر گربه ها بعد از جراحی عقیم سازی باید حرکات روده طبیعی داشته باشن. اثر داروی بیهوشی میتونه منجر به سفت شدن و یا نرم شدن مدفوع بعد از جراحی بشه.

اگه متوجه اسهال و یا یبوست تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از جراحی شدین باید با دامپزشک تماس بگیرین و ازش بخواین تا پت شما رو مجددا ویزیت کنه.

بعد از جراحی، تا زمانی که حال گربه شما درست مثل قبل نشده و کاملا هوشیاریش برنگشته نباید بهش غذا بدین. بعد از اینکه حال گربتون نرمال شد میتونین کم کم بهش غذاهای نرم و آبکی بدین. البته ممکنه ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول بکشه تا اشتهای پتتون به حالت نرمال برگرده.

منبع : vets4pets