مشکلات تنفسی گربه؛ علت و درمان مشکلات تنفسی در گربه ها چیه؟

آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه

مشکلات تنفسی گربه ها دلایل و علل مختلفی میتونه داشته باشه.

گربه ها ممکنه به دلایل مختلف، از گیر کردن یه جسم خارجی توی نای گرفته تا عفونت های تنفسی یا آلرژی، مشکلات تنفسی (معروف به تنگی نفس) رو تجربه کنن. بسته به اینکه چه چیزی باعث این مشکل شده و چقدر شدیده، مشکلات تنفسی گربه می تونه یه وضعیت تهدید کننده زندگی باشه.

به خوندن این مطلب ادامه بدین تا متوجه بشین که چه چیزی باعث مشکلات تنفسی گربه ها میشه، علائم و نشانه هایی که باید مراقب اونا باشین چیه و اگه گربه شما مشکل تنفسی داره چه کاری باید انجام بدین.

تنگی نفس یعنی چی؟

تنگی نفس یه اصطلاح کلی برای مشکلات تنفسی و احساس تنگی نفسه. این یه علامت بالینی رو توصیف می کنه که در نتیجه یه مشکل ظاهر میشه. گفته میشه گربه‌ای که تنگی نفس رو تجربه می‌کنه، دچار دیسترس تنفسیه.

چه چیزی باعث تنگی نفس و مشکلات تنفسی گربه ها میشه؟

اغلب، گربه‌ها به دلیل مشکلاتی توی ریه‌ها یا مجاری تنفسی دچار تنگی نفس می‌شن، اما عوامل غیرتنفسی دیگه ای هم وجود دارن که می‌تونن باعث مشکلات تنفسی گربه بشن. این مسائل می تونه خود به خود یا مادرزادی باشه (گربه با این مشکل متولد میشه) یا به تدریج در طول زمان ایجاد میشه.

برخی از شرایطی که میتونه باعث بشه گربه شما مشکلات تنفسی داشته باشه عبارتند از:

• آسم گربه یا برونشیت مزمن
  • عفونت های تنفسی فوقانی
  • انسداد راه های هوایی
  • پنوموتوراکس
  • ادم ریوی (مایع اضافی در ریه ها)
  • آلرژی
  • کم خونی
  • اشیاء خارجی
  • تغییر شکل آناتومیک/توده ها
  • نارسایی قلبی

علائم مشکلات تنفسی گربه ها

علائم تنگی نفس در گربه ها عبارتند از:

• تاکی پنه (افزایش تعداد تنفس بیش از ۴۰ تنفس در دقیقه)
  • سر و گردن در هنگام تنفس به سمت جلوی بدن کشیده میشه
  • سرفه کردن
  • تنفس با دهان باز / نفس نفس زدن (گربه ها ترجیح میدن از سوراخ های بینیشون نفس بکشن مگر اینکه تحت استرس باشن)
  • تنفس پر سر و صدا
  • حرکت شکم و قفسه سینه به طور قابل توجه در هنگام تنفس
  • لثه های آبی رنگ
  • خارج شدن کف از دهان

فرق تنگی نفس و تاکی پنه

تاکی پنه در واقع تنفس سریعه و روشیه که بدن تلاش میکنه تا  اکسیژن بیشتری به ریه ها برسونه. این کار می تونه نشونه ای از تنگی نفس باشه، اما تاکی پنه همیشه نشونه ای از مشکل تنفسی نیست.

تنفس سریع به طور طبیعی در زمان بازی و فعالیت اتفاق می افته چون بدن از اکسیژن بیشتری استفاده می کنه. با این حال، رخداد تاکی پنه در هنگام استراحت یا حداقل فعالیت ممکنه باعث تنگی نفس بشه و می تونه نشونه ای از موارد زیر باشه:

• سطوح پایین اکسیژن
  • تعداد کم گلبول های قرمز
  • وجود مایع در ریه ها یا حفره قفسه سینه
  • تومورها
  • آسم
مشکلات تنفسی گربه

چه زمانی باید در مورد تاکی پنه نگران باشم؟

بعد از یه جلسه بازی خوب و پر جنب و جوش، گربه شما ممکنه در اثر فعالیت به سرعت نفس بکشه؛ اما این به این معنا نیست که اونا توی تنفس مشکل دارن. اگه گربه شما علائم تاکی پنه رو در زمان استراحت نشان میده، باید نگران باشین، از جمله:

• سرعت تنفس سریعتر از حد طبیعی باشه.
  • دهان بسته باشه.
  • شکم و قفسه سینه به سرعت در حال تنفس حرکت کنن.

فرق تنگی نفس و نفس نفس زدن

نفس نفس زدن شبیه تاکی پنه ست. با این حال، نفس نفس زدن معمولاً با شرایط تنفسی همراه نیست و شامل تنفس های کم عمق از طریق دهانه. نفس نفس زدن می تونه نشونه ای از موارد زیر باشه:

• عوارض جانبی داروها
  • دمای بالای بدن
  • علائم نفس نفس زدن عبارتند از:
  • نفس های سریع و کم عمق
  • دهان باز

اگه مشکوک هستین که گربه شما توی تنفس مشکل داره، اونو برای معاینه نزد دامپزشک ببرین.

تشخیص مشکلات تنفسی گربه

پیدا کردن علت مشکلات تنفسی گربه برای تعیین دوره درمانی مورد نیاز برای کمک به گربه شما برای تنفس راحت تر مهمه. دامپزشک گربه شما یه معاینه فیزیکی کامل انجام میده و سابقه پزشکی گربه شما رو برای یافتن ریشه مشکل ارزیابی می کنه.

دامپزشک شما احتمالاً آزمایش‌های استانداردی مثل خون‌گیری، تجزیه و تحلیل ادرار و/یا عکس‌برداری و رادیولوژی با اشعه ایکس رو برای رد سایر بیماری‌ها و کمک به تشخیص قطعی درخواست می‌کنه تا بتونه علت مشکلات تنفسی گربه رو تشخیص بده.

ارزیابی مشکلات تنفسی گربه

خیلی چیزها رو میشه از طریق گوش دادن و تماشای نفس کشیدن گربه قبل از معاینه یا آزمایش تشخیص داد:

۱. شنیداری

نوع صدایی که گربه شما هنگام نفس کشیدن تولید میکنه ممکنه به شناسایی منبع مشکل تنفسی کمک کنه. دامپزشک شما به تنفس گربه شما گوش میده تا تشخیص بده که آیا تنفس اونا پر سر و صدا یا آرامه و آیا این اتفاق چه زمانی می افته.

تولید صدای خس خس به دلیل انسداد جزئی راه هوایی فوقانی در جایی بین مجاری بینی و پشت گلو ایجاد میشه. ممکنه این صدا شبیه احتقان بینی یا خروپف باشه.

صدای سوت مانند یه صدای خس خس شدید و با صدای بلندتره که ممکنه به دلیل انسداد توی حنجره یا نای ایجاد بشه و معمولاً هنگام دم شنیده میشه.

خس خس سینه یه صدای سوت بلند مداومه که در هنگام بازدم ناشی از باریک شدن یا انسداد مجاری هوایی تحتانی ایجاد میشه.

۲. دیداری

تماشای نحوه نفس کشیدن گربه می تونه سرنخ دیگه ای باشه که دامپزشک شما از اون برای درک علت تنگی نفس استفاده می کنه. دشواری در تنفس هنگام دم اغلب نشونه ای از ناراحتی وضعیت راه هوایی فوقانیه در حالی که ناراحتی بازدم اغلب نشون دهنده بیماری راه هوایی تحتانیه. گربه هایی که مشکل بازدم دارن ممکنه فشار شکمی رو نشون بدن که بازتاب تلاش اونا برای بازدمه.

تنفس متناقض وضعیتیه که زمانی که قفسه سینه در هنگام دم منقبض میشه و در حین بازدم منبسط میشه (برعکس حرکت طبیعی). این تنفس متناقض نشونه دیگه ایه که ممکنه بیماری های مختلفی رو مطرح کنه.

درمان مشکلات تنفسی گربه ها

درمان گربه هایی که مشکلات تنفسی دارن به علت اصلی و عامل ایجاد کننده اون مشکل بستگی داره.

آنتی‌بیوتیک‌ها، گشادکننده‌های برونش، کورتیکواستروئیدها و/یا سایر داروها ممکنه برای کمک به گربه شما برای کنترل وضعیت خود و کمک به تنفس بهتر تجویز بشن.

اگه مشکل تنفسی گربه شما شدید باشه، دامپزشک ممکنه برای گربه شما اکسیژن درمانی تجویز کنه.

اگه به حمله آسم یا واکنش آلرژیک مشکوک باشین، دامپزشک شما ممکنه داروهایی رو به صورت داخل وریدی برای کنترل التهاب و تورم مجاری هوایی تجویز کنه. گربه شما قبل از ترخیص برای رفتن به خونه به دقت تحت نظر خواهد بود.

مشکلات تنفسی گربه می تونه باعث زندگی شادی در گربه ها بشه به شرطی که درمان و مراقبت لازم رو برای تعدیل وضعیت خودش دریافت کنه. اگه مشکوک هستین که گربه شما مشکل تنفسی داره، فوراً اونو نزد دامپزشک ببرین تا به طور مناسب درمانش رو آغاز کنه.

منبع: trudell animal health