حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد اسکاتیش فولد؛ خصوصیات ظاهری، تاریخچه و سازگاری

زمان مطالعه8 دقیقه

نژاد اسکاتیش فولد
آخرین بروزرسانی : ۴ مرداد ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : نژاد گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12


نژاد اسکاتیش فولد یه نژاد گربه فوق العاده ملوسه که دل هر آدمیو میبره. این گربه ها با پوشش مویی جذاب، گوش های افتاده و چشمای گردشون زیبایی منحصر به فردی دارن. همونطور که از نام اونا پیداست، گربه های این نژاد از اسکاتلند اومدن.

این گربه ها حساس و فعال هستن. اونا عاشق بازی کردنن و جزو گربه هایی نیستن که بتونین اونارو طولانی مدت خونه تنها بذارین. اونا یه همراه، حتی یه گربه دیگه رو ترجیح میدن تا همراهیشون کنه. اگه بتونین این گربه دوست داشتنی رو با توجهی که انتظارشو داره سیراب کنین و نیازهاشو برآورده کنین، یه دوست و همراه فوق العاده براتون خواهد بود.

خصوصیات ظاهری نژاد اسکاتیش فولد

  • قد: ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر
  • طول عمر: بین ۱۱ تا ۱۴ سال
  • وزن: بین ۲.۵ تا ۶ کیلوگرم

نژاد اسکاتیش فولد همونطور‌ که از اسمش پیداست، گوش های کوچیکی داره که انتهاش گرده.
بدن مخملی و پوشش مویی نرمی داره. معمولا سایز متوسط و بدنی جمع و جور داره و زیاد جثش درشت نیست.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

تاریخچه نژاد اسکاتیش فولد

اغلب لازمه ایجاد یه نژاد گربه جدید، به یه جهش ژنتیکی طبیعی که به طور غیر منتظره توی گربه های معمولی رخ میده نیاز داره که این امر برای اسکاتیش فولد صادقه. امروزه اعضای این نژاد اصل و نسبشون برمیگرده به گربه ای سفید رنگ به اسم سوزی؛ گربه ای با گوش های تا شده عجیب غریب که به عنوان موش گیر توی یه انبار در یکی از شهر های اسکاتلند نگهش می داشتن.

اگه چوپانی به نام ویلیام راس که عاشق گربه ها بود در سال ۱۹۶۱ به سوزی توجه نمیکرد، ممکن بود سوزی آینده تیره و تاری داشته باشه و توی گمنامی از بین بره اما این اتفاق نیفتاد. بعد از توجه و نگهداری ویلیام از سوزی، سوزی صاحب چند تا بچه گربه از یه گربه نر محلی شد.

ویلیلام اسم یکی از این بچه گربه ها که ماده هم بود رو اسنوک گذاشت. یکی از بچه های اسنوک گربه ای نر بود و طی آمیزش با گربه بریتیش شورت هیر باعث ایجاد گربه های گوش افتاده (lop-ear cats) شد.

یرای خوندن مطلب راجع به بقیه نژاد های گربه کلیک کنین!

بعدها از لحاظ ژنتیکی مشخص شد که ژن این مدل گوش غالبه و اگه یکی از والدین این ژن رو داشته باشه، فرزندش گوش هایی شبیه گربه های اسکاتیش فولد پیدا میکنه.

نژاد اسکاتیش فولد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ به ایالات متحده وارد شد. در اواسط دهه ۱۹۷۰، اونا توسط اکثر انجمن های گربه در آمریکای شمالی به رسمیت شناخته شده بودن. گربه های این نژاد رو میشه با  گربه های American Shorthair و British Shorthair آمیزش کرد.

از قضا، نژاد گربه اسکاتیش فولد به عنوان یه نژاد منحصر به فرد توی کشور مبدا خودش به رسمیت شناخته نمیشه، چون به دلیل گوش های تا خورده و افتاده اش که ریسک ابتلا به عفونت گوش رو بالا میبره و منجر به ناشنوایی میشه، نگرانی هایی وجود داره.

نژاد اسکاتیش فولد,اسکاتیش فولد,اسکاتیش

سایز بدنی نژاد اسکاتیش فولد

به طور کلی، نژاد گربه اسکاتیش فولد یه گربه متوسط با ساختار جمع و جوره.
وزن ماده ها حدود ۲.۷ تا ۴ کیلوگرمه، در حالی که وزن نر ها حدود ۴ تا ۵.۸ کیلوگرم وزن دارن. بسیاری از گربه ها ممکنه کوچیکتر یا بزرگتر از حد متوسط باشن.

شخصیت نژاد اسکاتیش فولد

بعد از گوش های این نژاد، اولین چیزی که در مورد یه اسکاتیش فولد توجه رو جلب میکنه، عادت اونا به ژست گرفتن توی یه پوزیشن عجیب و غریبه؛ به این طور که روی زمین و درست مثل یه قورباغه کوچیک میشینن یا اینکه به پشت روی زمین دراز میکشن و پنجه هاشونو رو به هوا قرار میدن.

ممکنه تصور کنین که گوش های اونا نسبت به سایر گربه ها تحرک کمتری داره، اما اینطور نیست. نژاد اسکاتیش فولد از این گوش ها برای برقراری ارتباط استفاده می کنه و در صورت لزوم با تولید صداهایی آروم و جیرجیر مانند ارتباط برقرار میکنه.

این نژاد یه گربه باهوش و نسبتا فعاله. نژاد اسکاتیش فولد از اسباب بازی های تیزر که چابکی اونارو تست می کنه و اسباب بازی های پازلی که هوش اونارو به چالش می کشه لذت میبره. فعالیت های مورد علاقه اونا شامل هر چیزیه که شامل تعامل انسانی باشه.

با این حال، مطمئن باشین که اونا از شما انتظار دارن که وقتی از محل کار یا مدرسه به خونه می رسین با اونا بازی کنین یا حداقل بنشینین تا بتونن کمی روی پاتون بشینن یا در حالی که تلویزیون تماشا می کنین، در کنار شما حلقه بزنن.

نژاد اسکاتیش فولد

بهداشت و بیماری های نژادی

همه نژادها میتونن مستعد بیماری های خاصی باشن. لزوماً اسکاتیش فولد ها به این بیماری ها مبتلا نمیشن یا همش رو نمیگیرن؛ ولی مهمه که حواستون باشه که اگه علائمی مشاهده کردین سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

طول عمر معمولی گربه نژاد اسکاتیش فولد ۱۵ ساله. مشکلاتی که ممکنه نژاد اسکاتیش فولد رو تحت تأثیر قرار بده شامل موارد زیره:
  • بیماری دژنراتیو مفاصل: به ویژه در دم و همچنین در مفاصل مچ پا و زانو، باعث درد یا تحرک ضعیف میشه. مهمه که اگه دم سفتی پیدا کرده، با دقت اونو زیر نظر بگیرین.
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک: نوعی بیماری قلبیه که در این نژاد دیده شده، اما هنوز ثابت نشده که این بیماری شکل ارثی داره.

صرف نظر از اینکه گربه شما چقدر سالمه، وقتی برای اولین بار اونو به خونه میارین، باید برای هر مشکلی که ممکنه در طول زندگیش پیش بیاد آماده بشین.

اگه نیاز به دامپزشک داری و امکان رفتن به کلینیک نداری، میتونی از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنی!

اسکاتیش فولد

مراقبت و نگهداری از گربه نژاد اسکاتیش فولد

این نژاد ریزش موی متوسط رو به بالایی داره؛ برای همین نیاز به شونه کردن هفته ای ۲ بار داره تا موهای مرده و همچنین روغن های پوست از بین برن.

تمیز نگه داشتن بستر و استحمام اسکاتیش فولد بسیار حائز اهمیته.

گرفتن ناخن بطور منظم و هر دو هفته یکبار الزامیه.

مسواک زدن روزانه دندان ها (نهایت هر هفته) برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های پریودنتال دهانی توصیه میشه.

پاک‌کردن ترشحات گوشه چشم رو فراموش نکنین و حواستون باشه که از دستمال جداگانه یا بخش های متفاوت یه دستمال استفاده‌ کنین تا خطر انتشار عفونت به نقاط دیگه کاهش پیدا کنه.

همچنین پاک‌کردن ترشحات گوش و‌ بررسی کردن اونا به صورت هفتگی رو مد نظر داشته باشین؛ مخصوصا اگه این ترشحات تجمع پیدا کرده بودن. در اینصورت برای پاک کردن، از یک ‌تکه پنبه یا دستمال مرطوب و نسبت مساوی (۵۰-۵۰) از مخلوط سرکه سیب و‌ آب گرم استفاده کنین. حواستون باشه که استفاده از گوش پاک کن ممکنه به بخش های داخلی گوش صدمه برسونه؛ پس لزومی نداره که ازش استفاده کنین و همون پنبه کفایت میکنه.

ظرف خاک گربه نژاد اسکاتیش فولدو تمیز نگه دارین. تمیز نگه داشتن ظرف خاک این گربه ها، به تمیز و براق موندن پوشش موییشون هم کمک میکنه.

بهترین کار اینه که نژاد اسکاتیش فولد رو به عنوان یه گربه فقط در داخل خونه نگه دارین تا از اونا در برابر بیماری های منتقل شده توسط گربه های دیگه، حملات سگ ها و سایر خطراتی که گربه هایی که در فضای باز میرن، مثل برخورد با ماشین، محافظت کنین. اسکاتیش فولد هایی که به فضای باز میرن هم در معرض خطر دزدیده شدن توسط کسی هستن که دوست داره چنین گربه زیبایی رو بدون پرداخت هزینه داشته باشه.

نژاد اسکاتیش فولد

رنگ پوشش مویی و گرومینگ این نژاد

با توجه به اینکه گوش های کوچیک اونا مثل کلاه روی سر گردشون قرار می گیره، اسکاتیش فولد ها اغلب شبیه جغد توصیف میشن.
بچه گربه ها با گوش های صاف به دنیا میان که ممکنه در حدود سه هفتگی جمع بشن یا نشن. چشمای باز و گرد و مردمک بزرگی دارن که با حالتی شیرین به دنیا خیره میشن. سایز بدنشون هم متوسطه و توسط یه دم متوسط تا بلند تکمیل میشه که گاهی اوقات به نوک گردی ختم میشه.
یه اسکاتیش فولد مو کوتاه دارای یه پوشش مویی متراکم و خواب دار با بافتی نرمه. نوع مو بلند اسکاتیش فولد دارای خز متوسط تا بلند با بریچ (خز بلندتر در بالای ران)، دسته های مو اطراف پنجه، دم پف دار و دسته های مو روی گوش هاست.
گربه نژاد اسکاتیش رنگ و طرح هایی از جمله سولید، تابی، تابی و سفید، دو رنگ عرضه میشه. رنگ چشم به رنگ پوشش مویی بستگی داره. به عنوان مثال، گربه های سفید و دو رنگ می تونن چشمای آبی یا چشمای عجیب و غریب داشته باشن (مثلا ممکنه هر چشم یه رنگ متفاوت باشن که اصطلاحا بهش هتروکروم میگن).

نژاد اسکاتیش فولد,اسکاتیش فولد,اسکاتیش

سازگاری با کودکان و حیوانات دیگه

بهتره که پت دیگه ای کنار گربه اسکاتیش فولد نباشه و بخاطر دزدیده شدن و خطرات دیگه بیرون نره.

گربه اسکاتیش آروم و مهربون یه انتخاب عالی برای خانواده های دارای فرزند و سگ های دوستدار گربه هاست. اونا عاشق توجهی هستن که از کودکانی که مودبانه و با احترام با اونا رفتار می کنن دریافت میکنن و دوست دارن بازی کنن و قادر به یادگیری ترفند های مختلف هستن.

پس برای بودن کنار بچه ها مناسبه و با حیوانات دیگه سازگاری داره؛ ولی باید با صبر و بردباری بهم ‌معرفی بشن تا یاد بگیرن کنار هم زندگی کنن.

 

منبع: cattime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول