حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد شیتزو؛ تاریخچه، خصوصیات ظاهری و مشکلات نژادی

زمان مطالعه12 دقیقه

نژاد شیتزو
آخرین بروزرسانی : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سگ شیتزو یه نژاد همراه کوچیک از سرزمین تبته که معنی اسمش “شیر کوچیک” هستش، اما هیچ چیز خشنی در مورد این سگ وجود نداره. اعتقاد بر اینه که سگ شیتزوی مهربون و دوست داشتنی هزاران سال پیش از پکینزی ها و لهاسا آپسو پرورش یافتن. از زمان های قدیم، اونا خودشونو تو دل هر قشری از جامعه، حتی امپراطورها جا کردن! در دوران مدرن، این سگ های کوچیک به عنوان همراهان خانوادگی راه خودشونو به خونه ها پیدا کردن که به دلیل جثه کوچیک، خلق و خوی دوستانه، پوشش موی ابریشمی و کم ریزش و سازگاری با محیط های مختلف زندگی از جمله آپارتمان ها گرامی داشته میشن.

این سگ ها حیوانات خانگی عالی ای هستن که با حیوانات دیگه و حتی کودکان کنار میان؛ البته تا زمانی که بچه ها بدونن چجوری به آرومی یه توله سگ کوچیک رو اداره کنن و با اون بازی کنن. اگه به دنبال یه دوست کوچیک هستین که با خوشحالی روی کاناپه برای در آغوش گرفتنتون به شما بپیونده و شما رو با عشق بی قید و شرطش لبریز کنه، شیتزو سگ مناسب شماست.
اگه میخواین یه شیتزو رو به سرپرستی بگیرین، توصیه میکنیم که به جای خرید، این سگ هارو از پناهگاه ها یا از افرادی که دیگه توانایی مراقبت ازشون رو ندارن به سرپرستی بگیرین. با این حال، اگه تصمیم به خرید یه توله سگ شیتزو دارین، انتخاب یه پرورش دهنده معتبر بسیار مهمه. تحقیقات کاملی انجام بدین تا اطمینان حاصل بشه که پرورش دهنده از شیوه های اخلاقی پیروی می کنه و رفاه سگ هاشو توی اولویت قرار میده. پرورش دهنده های معتبر شیتزو سلامت و خلق و خوی سگ های خودشونو توی اولویت قرار میدن، غربالگری های بهداشتی لازم رو انجام میدن و محیطی پرورشی رو برای توله سگ ها فراهم می کنن. این رویکرد فعال تضمین می کنه که یه توله سگ سالم و شاد رو به خونه میارین و در عین حال از شیوه های پرورش غیراخلاقی جلوگیری می کنین.
شیتزو,نژاد شیتزو

نکات کلی

  • منشا: تبت، چین
  • وزن و اندازه: کوچیک؛ بین ۴ تا ۷ کیلوگرم
  • گروه نژادی: نژاد عروسکی
  • طول عمر: ۱۰ تا ۱۶ سال
  • قد: بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر (از ناحیه شانه و به حالت ایستاده)
  • پوشش مویی: بلند و نرمه و رنگ های زیادی داره؛ سیاه، سیاه و سفید، خاکستری و سفید، سفید و قرمز. تمیز نگه داشتن موها و ‌پوشش بدن‌ در این نژاد کار سختیه.
  • خلق و خو: دوستانه، مهربون و خوش برخورد با خانواده ها و سایر حیوانات خانگی
  • نیازهای ورزشی: متوسط؛ پیاده روی روزانه و زمان بازی برای حفظ سلامتشون کافیه.
  • آموزش و تربیت: باهوش هستن اما می تونن لجباز باشن. آموزش مداوم و مثبت مبتنی بر تقویت بهترین کارایی رو براشون داره.
  • نظافت و مراقبت: به دلیل پوشش مویی بلندشون، نگهداری بالایی نیاز دارن. مسواک زدن، حمام کردن و گرومینگ گاه به گاه ضروریه.

این سگ در واقع یه سگ کوچیک سلطنتی با موهای فراوونه که چهره ای متمایز از بقیه سگ ها داره و بسیار زیبا و دلرباست و رفتار دوستانه ای هم داره.
شیتزو با موهای بلند و گره خورده ای که داره خیلی مغرور و با جذبه به نظر میرسه.

برای دسترسی به سایر مقالات وتوریا کلیک کنین!

 

تاریخچه نژاد شیتزو

شیتزو‌ یه سگ باستانیه و مطالعات اخیر نشون داده  که این سگ جزو ۱۴ نژاد قدیمی سگه که ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد در چین حضور داشته.
برخی معتقدن که این سگ به عنوان هدیه به پادشاه چین داده شده و نژادی اصیل و سلطنتی در چین بوده که زمان سلسله مینگ نگهداری میشده اما بعضی افراد میگن که شیتزو از نژادهایی مثل لهاسا آپسو یا پیکینیز به وجود اومده.

شیتزو,نژاد شیتزو

بسیاری معتقدن که سگ های فو (نگهبانان معابد بودا) احتمالا از نژاد شیتزو هستن. در  افسانه ها آورده شده که بودا یه سگ کوچولو و بامزه داشته که با اون بیرون می رفته. یکی از روزها چند نفر به بودا حمله میکنن و تلاش میکنن تا اونو بدزدن و به قتل برسونن که یک دفعه این سگ بامزه تبدیل به یه شیر خشمگین میشه و جون بودا رو نجات میده و بعد از مدتی تبدیل به همون سگ بامزه میشه! افسانه ها اعتقاد دارن نقطه سفیدی که روی سر بسیاری از شیتزو ها هست جای بوسه تشکر بودا بوده.

خصوصیات اخلاقی

این نژاد دوست داره همیشه کنار شما باشه و نباید انتظار داشت که اونا سگ‌ گارد یا گله باشن.
شیتزو خیلی سرزنده و هوشیاره و ممکنه اگه فرد غریبه ای وارد خونه بشه پارس کنه، اما بعد از گذشت چند دقیقه باهاش دوست میشه.

این سگ ها بسیار زیبا، فداکار و سرزنده هستن و شخصیت جذابی دارن. این سگ اجازه نمیده کسی اونو نادیده بگیره و بهش بی توجهی کنه. اونا سگ نگهبان یا گله نیستن ولی میتونن مثل یه رفیق صمیمی کنارتون باشن.
سگ های نژاد شیتزو عاشق بودن کنار بقیه افرادن و میتونن به راحتی توی آپارتمان زندگی کنن. بچه ها رو دوست دارن و با سایر حیوانات هم سازگارن.

اگرچه این نژاد بسیار قویه اما جثه کوچیکش اونو در معرض خطر قرار میده؛ بنابراین همیشه باید سرپرستش کنارش باشه تا هنگام بازی با سایرین دچار آسیب نشه.

جالبه که بدونین گاهی اوقات به شیتزو گل داوودی هم ‌میگن؛ چون موهاش در تمام جهت ها رشد میکنه و بینی سیاهش توی مرکز قرار میگیره، درست مثل گل داوودی!

نژاد شیتزو

وضعیت سلامت و بیماری های نژادی

شیتزو ها هم درست مثل همه نژاد ها میتونن مستعد بیماری های خاصی باشن اما لزوماً به همه اون بیماری ها مبتلا نمیشن یا همش رو نمیگیرن؛ ولی مهمه که حواستون باشه که اگه علائمی مشاهده کردین سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

  • آلرژی: خیلی توی سگ‌ها شایعه و سه نوع داره: ۱- آلرژی غذایی که با حذف برخی از مواد غذایی از رژیم غذایی درمان میشه. ۲- آلرژی هایی که در اثر تماس ایجاد میشن؛ مثل واکنش به یه ماده خاص مثل شامپو، ملحفه یا سایر مواد شیمیایی. ۳- آلرژی های استنشاقی که توسط مواد حساسیت زای موجود در هوا مثل گرد و غبار ایجاد میشن.
  • دیسپلازی مفصل ران: یه حالت وراثتیه که طی اون مفصل ران درست شکل نمیگیره . بعضی از سگ ها توی یک یا هر دو پای عقبشون احساس درد و لنگش می کنن اما ممکنه در سگ مبتلا به دیسپلازی مفصل ران علائم ناراحتی رو نبینین.
  • سندرم راه هوایی براکی سفالیک: سندرم راه هوایی براکی سفالیک (BAS) یه بیماری تنفسیه که معمولا توی نژاد های سگ براکی سفالیک با بینی کوتاه و صورت صاف مشاهده میشه. ساختار منحصر به فرد صورت این نژاد ها اغلب منجر به باریک شدن راه های هوایی میشه که میتونه منجر به مشکلات تنفسی بشه.
  • در رفتگی کشکک: از رایج ترین مشکلاته. توی این بیماری سگ در پای عقب خودش احساس درد زیادی می کنه و این عارضه ممکنه سبب فلج شدن سگ بشه.
  • دیسپلازی کلیه (JRD): یه نقص ژنتیکی توی کلیه هاست که در سگ های جوان دیده میشه. به دنبال این سندرم سگ بیش از حد تشنه ست و مرتبا ادرار می کنه. سگ های مبتلا وزن کم می کنن، استفراغ می کنن و قدرت ندارن. در حال حاضر، تنها یه تست قطعی برای این بیماری وجود داره که می تونه روی سگ های پرورشی انجام بشه: بیوپسی گوه گسترده از کلیه که بسیار تهاجمیه و خطر زیادی داره. آزمایش های سواب توسط متخصصان ژنتیک انجام شده اما تا به امروز به نظر نمی رسه هیچ کدوم از اونا ۱۰۰ درصد قابل اعتماد باشن.
  • سنگ و عفونت مثانه: دلایل بسیاری برای ایجاد این بیماری وجود داره؛ مثل بالا بودن پروتئین، منیزیم و ‌فسفر در جیره غذایی و‌ همچنین نگه داشتن طولانی مدت ادرار. عفونت مثانه میتونه ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی هم باشه. اگه سگ شیتزو‌ شما مکررا ادرار میکنه و‌ دچار ادرار خونیه، ممکنه دچار سختی در دفع ادرار یا از دست دادن اشتها باشه که در این صورت باید به دامپزشک مراجعه کنین.
  • کراتیت: التهاب قرنیه میتونه منجر به زخم قرنیه و کوری بشه.
  • پروپتوزیس: وقتی ‌که ‌کره چشم از سوراخ چشم‌ خارج میشه.
  • دیستیشیازیس: رشد غیرطبیعی مژه ها در حاشیه چشم.
  • مژه نا به جا: وضعیتی مثل دیستیشیازیس
  • آتروفی پیش رونده شبکیه: بیماری دژنراتیو سلول های بینایی شبکیه که تا کوری پیشرفت میکنه.
  • خشکی چشم: در صورت مشاهده قرمزی، سوزش و اشک بیش از حد به دامپزشک مراجعه کنین.
  • عفونت گوش: چون شیتزو گوش های افتاده ای داره، بنابراین داخل مجرای گوش محیطی تاریک و گرم به وجود میاد که محیط مناسبی برای ایجاد عفونته. شما باید گوش ها رو به‌ طور هفتگی بررسی کنین تا مشکلی ایجاد نشده باشه.
  • باقی ماندن دندان های شیری: به وضعیتی اطلاق میشه که در اون دندان های توله سگ (دندان های شیری) به طور طبیعی و مثل زمانی که دندان های بالغ (دندان های دائمی) رشد می کنن، نمی ریزن. این اختلال می تونه منجر به اشغال فضای یکسان دو مجموعه دندان بشه که منجر به مشکلات دندانی و ناهماهنگی میشه.

  • فتق ناف: در بین شیتزو ها شایعه. اغلب این موارد به دلیل تاخیر در بسته شدن خط میانی شکم ایجاد میشه. اگه فتق کوچیک باشه، ممکنه با بالغ شدن توله سگ بسته بشه. گاهی اوقات جراحی برای اصلاح این وضعیت ضروریه.
  • شانت کبدی پورتوسیستمیک: یه ناهنجاری مادرزادیه که در اون رگ های خونی به خون اجازه میدن که کبد رو دور بزنه. در نتیجه، خون اون طور که باید توسط کبد پاک نمیشه. جراحی معمولا بهترین درمانه.
  • عطسه معکوس: زمانی اتفاق می افته که سگ بیش از حد هیجان زده باشه، غذای خودشو خیلی سریع ببلعه یا آلرژن ها وجود داشته باشن. ترشحات بینی روی کام نرم میریزه و باعث بسته شدن نای میشه. در این حالت از سگ صدای خس خس سینه شنیده میشه.

نژاد شیتزو

مراقبت و نگهداری از نژاد شیتزو

برای شیتزو بودن در کنار شما مهمه نه جایی که زندگی میکنین؛ چون شیتزو خیلی با محیط زندگی سازگاره. شیتزو یه سگ خونگیه و‌ نباید بیرون خونه توی قفس زندگی‌ کنه؛ البته اونا از بازی کردن توی حیاط خونه لذت میبرن.
شیتزو روزانه نیاز به پیاده روی کمی داره. این نژاد سگ چندان فعالی نیست و همین که در آغوش شما باشه، توی خونه بگرده، با اسباب بازی‌هاش بازی کنه یا به استقبال مهمونا بره براش کافیه.
این سگ هم مثل بعضی نژاد های دیگه به گرما حساسه و ‌باید داخل اتاقی با تهویه مناسب قرار بگیره تا اذیت نشه.

بعضی از سرپرست ها گفتن که شیتزو فکر میکنه یه سگه پرندست و میتونه از ارتفاع بپره! اما این کار اغلب باعث آسیب دیدن و حتی ضربه مغزی شدنش میشه.
موقعی که میخواین سگ‌ خودتونو جا به جا کنین مراقب باشین که از کنار شما فرار نکنه.
درسته که شیتزو ها ذاتاً حرف گوش کنن اما باز هم ‌نیاز به آموزش دارن و مثل هر سگ دیگه ای اگه توی سن پایین به درستی اجتماعی نشن ممکنه در آینده ترسو بار بیان. این سگ ها به طور کلی سخت تربیت میشن.

اگه نیاز به یه مربی یا رفتار شناس خوب برای سگت داری روی لینک کلیک کن!

 

شیتزو,نژاد شیتزو

باید حواستون باشه که وقتی نژاد شیتزو بچه ست توی خونه خیلی آزاد نباشه تا به خودش و وسایل خونتون آسیب نزنه؛ خصوصاً از ۴ تا ۸ هفتگی باید محدود بشن.
شیتزو وقتی بچست داخل خونه باید با دقت زیر نظر گرفته بشه. برای این کار میتونین از پارک مخصوص سگ ها استفاده کنین.
مسواک زدن و شانه کردن روزانه برای جلوگیری از شلخته بودن شیتزو نیازه؛ برای همین برخی از سر‌پرست ها ممکنه به جای اینکه خودشون این کارو انجام بدن شیتزو رو به آرایشگاه ببرن. اگه شما موهای سگ خودتونو کوتاه میکنین و میخواین که به همون شکل زیبا بمونه باید هر ۶ تا ۸ هفته ببرینش آرایشگاه.

برای شونه ‌کردن باید شیتزو رو به پهلو‌ بخوابونین تا راحت تر ‌اینکارو انجام بدین.
حدود سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی پوشش بدن شیتزو از حالت کرکی به ابریشمی تبدیل میشه که ضخیم تره.
در این زمان شونه کردن موها سخته اما نگران نباشین !کافیه سه ماه صبر کنین تا موهای بالغ رشد کنن تا دوباره بتونید به راحتی شونه کنین.
ناخن های شیتزو بهتره ماهانه کوتاه بشن.

گوش ها رو باید به طور هفتگی از نظر آلودگی، قرمزی یا بوی بد که میتونه نشون دهنده ی عفونت باشه بررسی‌ کنین و با یک پنبه مرطوب تمیزش کنین.
داخل مجرای گوش موهایی رشد میکنه که اگه گوششون مبتلا به عفونت بشه باید اون موها رو جدا کرد.
صورت و چشم های شیتزو رو باید مرتب با پارچه نرم و مرطوب به همراه آب گرم تمیز کنین.

نژاد شیتزو

تغذیه نژاد شیتزو

بسیاری از نژاد های کوچیک مثل شیتزو مستعد مشکلات دندانی هستن و مهمه که به خوبی از اونا مراقبت کنین تا از مشکلات لثه و دندان جلوگیری بشه..
توصیه میشه روزانه مقدار ۱/۲ تا ۱ فنجان غذای خشک با کیفیت بالا به شیتزو بدین.
اینکه سگ شما چه مقدار غذا نیاز داره به جثه، سن، فیزیک‌ بدن، متابولیسم و میزان فعالیت بستگی داره.
هر چقدر غذایی که استفاده میکنین با کیفیت تر باشه، باید مقدار کمتری از اون رو به شیتزو بدین.

سازگاری با کودکان و سایر حیوانات

این نژاد یه سگ خونگی فوق العاده ست. اونا با سگ ها و سایر حیوانات کنار میان و همینطور میتونن همراه خوبی برای بچه ها باشن.
البته بچه ها باید مراقب چشم های این سگ باشن تا هنگام‌ بازی به اونا آسیب نزنن.

منبع: dogtime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول