حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد مالتیز؛ تاریخچه، سازگاری و ۳ بیماری نژادی

زمان مطالعه10 دقیقه

نژاد مالتیز
آخرین بروزرسانی : ۸ مرداد ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد مالتیز یه نژاد همراه کوچیک و سفیده که از جزیره مدیترانه ای مالت منشا گرفته. این سگ ها بازیگوش و مهربونن و قرن هاست که مورد ستایش و توجهن.
اگرچه اونا پر از انرژی هستن، اما مالتیز ها فقط به ورزش گاه به گاه نیاز دارن تا سالم و شاد باشن. یه پیاده روی کوتاه یا زمان بازی توی حیاط معمولا نیازهای اونارو برآورده می کنه. مالتیز ها سگ هایی نیستن که به مراقبت بالایی نیاز داشته باشن و موهای بلند اونا فقط باید چند بار در هفته برس کشیده بشه.
از نظر خلق و خو، سگ های نژاد مالتیز بسیار باهوش، آروم و بازیگوش هستن. اونا همچنین مستعد و فداکارن و پیوندهای محکمی با صاحبان خودشون برقرار می کنن.
یادگیری این نژاد فوق العادس. این سگ ها می تونن دستورات اولیه رو به سرعت یاد بگیرن چون مشتاقن که سرپرست های خودشونو راضی نگه دارن. علاوه بر این، سگ های مالتیز به خوبی با کودکان کنار میان و اغلب توی محیط خونه که همیشه می تونن مورد توجه قرار بگیرن، به خوبی عمل می کنن. به عنوان یه نژاد همراه، مالتیز ها دوست دارن در کنار سرپرست های خودشون باشن و برای مدت طولانی تنها نمی مونن.
سگ نژاد مالتیز یه همراه عالی برای سرپرست های تازه کار و ساکنان آپارتمان هاست.
مالتیز ها سابقه طولانی در زندگی کنار آدم ها دارن، پس اونا به توجه انسان‌ها نیاز دارن و اگه این توجه رو به طور کافی دریافت نکنن یا برای مدت طولانی تنها باشن افسرده میشن و پارس میکنن.
مالتیز,نژاد مالتیز

نژاد مالتیز، نژادی از سگه که خیلی نترسه و خیلی زود با همه دوست میشه! این نژاد زیبا برای موهای سفید مثل ابریشمش معروفه!
در گذشته مالتیز در رنگ های متنوعی وجود داشتن ولی امروزه اونا فقط سفیدن! به عنوان یکی از کوچیکترین نژاد ها اونا کاملا مناسب زندگی آپارتمانی هستن.

هیچ نژادی کامل نیست، مالتیز ها هم گاهی خیلی حوصله تحمل بچه ها و بقیه سگ هارو ندارن؛ مخصوصا اگه خیلی ناز پرورده باشن پارس میکنن و شاید گازتونم بگیرن!

فکت های کلی راجع به نژاد مالتیز

  • منشا: مالتا
  • اندازه: کوچیک
  • گروه نژادی: عروسکی
  • طول عمر: ۱۲-۱۵ سال
  • پوشش مویی: پوشش مویی سفید بلند، ابریشمی و صاف
  • خلق و خو: آروم، مهربون، بازیگوش و هوشیار
  • نیازهای ورزشی: نیاز به ورزش متوسط، پیاده روی کوتاه روزانه و زمان بازی در داخل خونه
  • آموزش و تربیت: باهوش و مشتاق راضی کردن سرپرست، اما می تونه کمی لجباز باشه. آموزش تقویتی مداوم و مثبت به خوبی روی این نژاد جواب میده.
  • نظافت و نگهداری: پوشش مویی داره که نیاز به نگهداری بالا و برس کشیدن روزانه و نظافت حرفه ای و منظم داره.
  • وضعیت سلامتی: به طور کلی سالمن، اما ممکنه به دلیل سایز کوچیکشون مستعد مشکلات دندانی باشن یا به دلیل شرایط ژنتیکی خاصی در رفتن کشکک زانو رو تجربه کنن.

سگ نژاد مالتیز
تاریخچه نژاد مالتیز

سگ نژاد مالتیز یکی از قدیمی ترین نژاد های عروسکیه که تاریخچش برمیگرده به کم کم ۲ هزار سال پیش. طوری که حتی ارسطو هم ‌از این سگ ها نام برده.
یونانی ها برای سگ های مالتیز خودشون مقبره درست میکردن و مصری ها تو آثارشون از اونا الهام میگرفتن.
مصری ها و چند قرن بعد اروپایی ها به توان درمانی این سگ ها باور داشتن و اونارو رو بالشت بیمار میذاشتن تا به درمان اونا کمک کنه.

اواخر قرن ۱۶ بود که این نژاد بین خانوم های سلطنتی مثل ملکه الیزابت اول و ملکه ویکتوریا خیلی محبوب شد و نقاشی های معروفی هم از این سگ ها در بغل خانوم های اون زمان وجود داره.
اگرچه اونا از زمان سقوط امپراطوری روم ‌و دوران تاریکی جون سالم به در بردن ولی در قرن ۱۶ و ۱۷ که تلاش هایی برای پرورش اونا به اندازه سنجاب انجام شد تقریبا نابود شدن! بعد از این آزمایش فاجعه بار، پرورش دهندگان سعی کردن با میکسی از نژاد های پودل و اسپانیل مینیاتور این نژاد رو حفظ کنن.

اندازه نژاد مالتیز

سگ نژاد مالتیز جمع و جور نباید در زمان بلوغ بیش از ۳.۲ کیلوگرم وزن داشته باشه و وزنی بین ۱.۸ تا ۲.۷ کیلوگرم براش ایده آله. نرها باید ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر قد توی ناحیه شونه داشته باشن، در حالی که ماده ها باید ۲۰ تا ۲۲ سانتی متر قد داشته باشن.
مراقب پرورش دهنده هایی باشین که نژاد مالتیز رو تو ابعاد خیلی کوچیک پرورش میدن. یه سگ مالتیز که در زمان بلوغ کمتر از۱.۸ کیلوگرم وزن داشته باشه، بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات ژنتیکیه و به طور کلی در معرض خطر سلامتی بیشتری قرار داره.

سگ نژاد مالتیز


شخصیت نژاد مالتیز

سگ نژاد مالتیز شخصیت پر جنب و جوشی داره. از اونجایی که عاشق تعامل با انسان هاست، به خوبی آموزش میپذیره و به تقویت کننده های مثبت مثل پاداش های غذایی، ستایش و بازی پاسخ میده.
شخصیت شجاع و نترسش باعث میشه که فکر کنه هر کسی رو که ملاقات میکنه، چه انسان باشه و چه حیوان، دوستشه. سگ نژاد مالتیز شیرین و بامزست و به این معروفه که همیشه راه خودشو پیدا می کنه.
خلق و خوی این نژاد تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله وراثت، آموزش و اجتماعی شدن قرار داره. توله سگ هایی با خلق و خوی خوب کنجکاو و بازیگوش هستن و مایلن که به مردم نزدیک بشن و توسط اونا در آغوش گرفته بشن.
سعی کنین توی انتخابتون توله سگی رو انتخاب کنین که رفتار متعادلی داره، نه توله ای که خواهر و برادرهاشو کتک می زنه یا یه گوشه کز کرده. حداقل یکی از والدین سگی رو که میخواین به سرپرستی بگیرین ملاقات کنین تا متوجه بشین که با روحیات و اخلاقش کنار میاین یا نه. معمولا مادر سگ برای این کار در دسترسه.
ملاقات با خواهر و برادر یا اقوام دیگه اش هم برای ارزیابی اینکه یه توله سگ وقتی بزرگ میشه چجوری خواهد بود، مفیده.
مثل هر سگ دیگه ای، مالتیز ها در جوانی به اجتماعی شدن زود هنگام نیاز دارن؛ مثل قرار گرفتن در معرض افراد، مناظر، صداها و تجربیات مختلف. اجتماعی شدن کمک می کنه تا اطمینان حاصل بشه که توله سگ نژاد مالتیز شما به یه سگ کامل تبدیل میشه.
اگه برای آموزش سگت نیاز به یه مربی با تجربه داری روی این لینک کلیک کن!

وضعیت سلامت و بیماری های نژادی

نژاد مالتیز هم درست مثل همه نژادها میتونه مستعد بیماری های خاصی باشه، اما لزوماً به این بیماری ها مبتلا نمیشن یا همه این ها رو نمیگیرن. اما مهمه که حواستون باشه که اگه علائمی مشاهده کردین سریع به دامپزشک مراجعه کنین.

  • آتروفیِ پیش رونده‌ی شبکیه (PRA): یه اختلال چشمیه که در نهایت میتونه باعث کوری بشه. این مشکل سال ها قبل از اینکه سگ علائم نابینایی رو نشون بده قابل تشخیصه و توصیه می‌شه چشم سگتون سالی یکبار توسط دامپزشک معاینه بشه.
  • شانت های پورتوسیستمیک کبدی: این اختلال زمانی رخ میده که یه رگ غیر طبیعی باعث بشه خون کبد رو دور بزنه و در نتیجه تمیز نشه.
  • در رفتگی کشکک: این مشکل درجه بندی های مختلفی داره و بیشتر ژنتیکیه ولی با رعایت برخی موارد قابل کنترله. دررفتگی کشکک زمانی اتفاق می افته که مفصل زانو (اغلب پای عقب) به داخل و خارج از جای خودش بلغزه و باعث درد بشه. این مشکل می تونه فلج کننده باشه، اما بسیاری از سگ ها با وجود این شرایط زندگی نسبتا عادی ای دارن.
  • هیپوگلیسمی: این بیماری به دلیل قند خون پایین ایجاد میشه. برخی از علائم ممکنه شامل ضعف، گیجی، راه رفتن لرزان و دوره های تشنج مانند باشه. اگه سگ شما مستعد ابتلا به این موضوعه، با دامپزشک در مورد گزینه های پیشگیری و درمان صحبت کنین.
  • سندرم لرزش سگ سفید: این اختلال در درجه اول سگ های سفید رو تحت تأثیر قرار میده. نشانه های این بیماری لرزش در کل بدن، عدم هماهنگی و حرکات سریع چشمه. اپیزود ها معمولا زمانی شروع میشن که سگ شش ماهه تا سه ساله ست و استرس داره یا بیش از حد هیجان زده ست. این وضعیت دردناک نیست و به شخصیت سگ تأثیر نمیذاره. اگه مشکوک هستین که مالتیز شما سندرم لرزش سگ سفید داره، با دامپزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنین.
  • کلپس نای: برخی از سگ ها مستعد ابتلا به این بیماری هستن که طی اون نای که هوا رو به ریه ها می رسونه، به راحتی روی هم میخوابه. شایع ترین علامت فروپاشی نای سرفه مزمن، خشک و شدیده که بسیاری اونو شبیه به “صدای غاز” توصیف می کنن. فروپاشی نای رو میشه از طریق جراحی یا مراقبت پزشکی درمان کرد.
  • عطسه معکوس: گاهی اوقات با فروپاشی نای اشتباه گرفته میشه. این وضعیت بسیار کمتر جدیه و فقط چند دقیقه طول می کشه. عطسه معکوس در درجه اول زمانی اتفاق می افته که سگ شما هیجان زده ست یا سعی می کنه خیلی سریع غذا بخوره یا بنوشه. همچنین می تونه زمانی رخ بده که گرده ها یا سایر محرک ها در هوا باشن. ترشحات از بینی سگ بر روی کام نرمش می ریزه و باعث میشه که طی یه واکنش خودکار از روی نای بسته بشه.
  • سیرنوگومیلی (SM): یه بیماری شدید و مزمنه که نخاع رو تحت تاثیر قرار میده. هنگامی که حفره ها یا کیست های پر از مایع، معروف به سیرینکس، در کانال مرکزی نخاع تشکیل میشن، می تونن منبسط شده و به بافت نخاع آسیب برسونن. این فرآیند می تونه منجر به علائم مختلفی بشه، از ناراحتی خفیف گرفته تا درد شدید و فلج جزئی. این بیماری در برخی از نژاد های اسباب بازی شایعه اما می تونه هر سگی رو تحت تاثیر قرار بده.

سگ نژاد مالتیز
مراقبت از نژاد مالتیز

مالتیز ها عاشق بازی بیرون خونه هستن و حتی در سنین بالا هم این خصلتشون باقی میمونه.
قطعا این سگ ها باید تو‌ی خونه زندگی کنن و توان تحمل سرما و گرمای زیادی ندارن.
پوشش سفید ‌و ابریشمی خالص این نژاد جلوه خاصی به این سگ داده.
به دو تا نکته توجه کنین؛ اولیش اینه که قسمت های پایین بدن این سگ مثل اندام های حرکتیش به راحتی کثیف میشن و باید حتما تمیز بشن.
دومیش اینه که جای ترشحات اشک ممکنه کنار چشم مالتیز تو چشم بزنه که بهتره روزانه تمیز بشه.
برای اینکه پوشش سگتون همیشه یکدست باشه بهتره هر روز موهاشو شونه بکنین.

گوش های سگ نژاد مالتیزتون رو هر هفته یکبار چک کنین و اگه بوی بدی میداد یا حساس شده بود حتما به دامپزشکش نشون بدین. همچنین موهای زیادی توی گوش مالتیز رشد میکنه که باید خارج بشن.
دندون های سگتون رو هفته ای دو تا سه بار مسواک کنین. چه بسا مسواک زدن روزانه برای غلبه بر مشکلات لثه و بهبود بوی بد دهان خیلی موثر تره.

سازگاری مالتیز با کودکان و سایر حیوانات

توصیه شده خانواده هایی که بچه کوچیک دارن از توله این نژاد نگهداری نکنن چون این نژاد خیلی حساسه و بچه ها ممکنه اونارو محکم بغل کنن یا پرتشون کنن و باعث آسیب های جبران ناپذیر بشن.
مالتیز ها میتونن کنار گربه ها هم زندگی کنن؛ اما در صورتی که از سنین کودکی کنار هم باشن.

منبع: dogtime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول