حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد پرشین؛ خصوصیات ظاهری، تاریخچه و ۷ بیماری نژادی

زمان مطالعه9 دقیقه

نژاد پرشین
آخرین بروزرسانی : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : نژاد گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد پرشین با موهای بلند مجلل و ظاهر متمایز، نژادیه که به ظرافت و رفتار سلطنتی معروفه. این گربه ها که از ایران سرچشمه می گیرن دارای صورت گرد متمایز، بینی صاف و چشمان درشت و رسا هستن. گربه های پرشین در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارن که زیبایی و تطبیق پذیری اونارو به نمایش میذاره.

پرشین ها علیرغم ظاهر اشرافیشون، به خاطر طبیعت آروم و ملایمشون شناخته شدن و برای زندگی در داخل خونه مناسب هستن. این گربه ها بسیار مهربونن و عاشق اینن که از روز های استراحت توی خونه لذت ببرن و کنار سرپرست هاشون باشن و اونارو در آغوش بگیرن. نظافت منظم برای حفظ پوشش بلند و نرم اونا و جلوگیری از حصیری شدن و گره خوردن ضروریه. گربه های پرشین با خلق و خوی آروم و زیبایی خیره کنندشون، انتخابی محبوب در بین علاقه مندان به گربه در سراسر جهان هستن.

مشاوره دامپزشکی آنلاین وتوریا

هنگام در نظر گرفتن یه گربه پرشین، توصیه میشه به جای خریدن، این گربه هارو به سرپرستی بگیرین. با این حال، اگه تصمیم به خرید یه بچه گربه پرشین دارین، انتخاب یه پرورش دهنده معتبر بسیار مهمه. تحقیقات کاملی انجام بدین تا اطمینان حاصل بشه که پرورش دهنده از شیوه های اخلاقی پیروی می کنه و رفاه گربه های خودشو در اولویت قرار میده.

پرورش دهنده های معتبر نژاد پرشین سلامت و خلق و خوی گربه های خودشونو در اولویت قرار میدن، غربالگری های بهداشتی لازم رو انجام میدن و محیطی پرورشی رو برای بچه گربه ها فراهم می کنن. این رویکرد فعال تضمین می کنه که یه بچه گربه سالم و شاد رو به خونه بیارین و در عین حال از شیوه های پرورش غیراخلاقی جلوگیری کنین.

نژاد پرشین

نگاه کلی به نژاد پرشین

  • منشا: ایران
  • اندازه: متوسط تا بزرگ
  • گروه نژادی: طبیعی
  • طول عمر: ۱۲-۱۵ سال
  • پوشش مویی: بلند، متراکم و ابریشمی، با رنگ ها و طرح های متنوع
  • خلق و خو: شیرین، ملایم و مهربان
  • نیازهای ورزشی: کم
  • آموزش پذیری: قابل آموزش
  • نظافت و مراقبت: نیاز به مراقبت و نگهداری بالا
  • وضعیت سلامتی: به طور کلی سالم، اما مستعد ابتلا به برخی بیماری های سلامتی مثل بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD) و مشکلات تنفسیه.

خصوصیات ظاهری

گربه نژاد پرشین دارای سر بزرگ گرد، چشم های گرد بزرگ، بینی کوتاه و گونه کامله. همچنین دارای گوش هایی کوچیک با نوک گرده و سر توسط یه گردن کوتاه و ضخیم و یه بدن عضلانی حمایت میشه. پاهای گربه پرشین کوتاه، ضخیم و قوی به همراه پنجه های بزرگ، گرد و محکمه.

پرشین دمی کوتاه اما متناسب با طول بدنش داره. گربه پرشین دارای پوشش بدنی بلند، ضخیم و براق به همراه بافتی بسیار زیباست که در تمام نواحی بدن حتی روی پنجه، دم، انگشتان و گوش هم وجود داره.

گربه پرشین میتونه ظاهر متفاوتی داشته باشه. برخی از اونا peke-face Persian هستن و دارای چهره ای صافن که البته احتمال ابتلا به مشکلات تنفسی در اونا بسیار بالاتره. همچنین پرشین میتونه به رنگ های مختلفی دیده بشه؛ مثل سفید، سیاه…

رنگ چشم با رنگ پوشش بدن مرتبطه؛ مثلا گربه های سفید دارای چشم های آبی درخشانن. گربه پرشین بسیار باوقاره و به آروم بودن مشهوره؛ اگرچه این نژاد آروم و ساکته اما مغرور و سلطنتیه.

ممکنه که شما ازش صدای خس خس یا فیف کردن ازش نشنوین اما این به معنی این نیست که صدای بلند کودکان یا حیوانات خانگی دیگه اونو اذیت نمیکنه.

برای خوندن مطالب بیشتر از وتوریا کلیک کنین!

نژاد پرشین

تاریخچه نژاد پرشین

پرشین یه نژاد قدیمیه. کسانی که این گربه زیبا رو دارن باید بدونن که این گربه بسیار متمدنه و از قسمتی از بین النهرین که بعدا به اسم ایران تغییر کرد نشات گرفته. موهای بلند این نژاد احتمالاً نتیجه یه جهش طبیعی بوده و ظاهر چشمگیر اون توجه نجیب زاده ایتالیایی و جهانگردی به نام Pietro Della Valle در قرن هفدهم رو به خودش جلب کرد. در اون زمان گربه ها موهای خاکستری براق و ابریشمی داشتن اما با توجه به پرورش نژاد بصورت انتخابی، الان در رنگ های مختلف به همراه رنگ سفید دیده میشن.

تا اواخر قرن نوزدهم، هنگامی که پرورش دادن گربه ها رایج شد، گربه های مو بلند از ایران، ترکیه، افغانستان و سایر مناطق به عنوان گربه های “آسیایی” شناخته می شدن و اغلب با هم پرورش داده می شدن. در نمایشگاه گربه های کریستال پالاس در سال ۱۸۷۱، گربه های نژاد پرشین از جمله نژاد هایی بودن که به نمایش گذاشته شدن. اونا حیوانات اهلی خانگی محبوب اون زمان بودن و به دلیل علاقه مندی ملکه ویکتوریا به این نژاد، یه محبوبیت خاص و ویژگی منحصر به فردی داشتن.

تاریخچه نژاد پرشین

علاقه مندان به گربه شروع به پرورش گربه هایی کردن که دارای سر گرد، صورت کوتاه، بینی شل، گونه های چاق، گوش های کوچیک و گرد، چشم های بزرگ و بدنی محکم بودن. موی اونا از گربه آنگورا بلندتر بود و پاهای کوتاه تری داشتن و خیلی زود گربه پرشین محبوبیت بیشتری نسبت به گربه آنگورا پیدا کرد.

ویژگی های شخصیتی

گربه پرشین بسیار باوقار و مطیعه و به آرومی و شیرین بودن مشهوره.

توی هر خونه ای باشه زیبایی خونه ست و از بودن در آغوش شما لذت میبره و دوست داره که نوازشش کنین. همچنین بچه هایی رو که اونو در آغوش میگیرن و موهاش رو به آرومی شونه میکنن دوست داره. پرشین بسیار مهربونه اما برای محبتش تبعیض قائل میشه.

اونا توجه خودشون رو به اعضای خانواده و تعداد کمی از مهمان ها که میتونن بهشون اعتماد کنن، اختصاص میدن. جاهای شلوغ باب میل پرشین نیست. اونا آرومن و خونه های کم سروصدا و محیط های آروم رو ترجیح میدن و دوست دارن محیط اطرافشون تغییرات کمی داشته باشه. گربه پرشین با چشم هایی درشت و صدایی آروم و رسا به شما اجازه میده تا نیازهاشو بفهمین؛ مثل بازی کردن یا غذا خواستن.

بعیده که یه گربه پرشین از پرده خونه شما بالا بره، روی میز آشپزخونه بپربپر کنه یا بالای یخچالتون بره. اینکه پرشین بتونه محل اسقرار خودش رو بین کف خونه یا روی مبل انتخاب کنه بسیار براش شادی بخشه. زمانی که شما توی خونه نیستین یا مشغول به انجام کاری هستین، پرشین راضیه که روی مبل یا رختخواب باشه تا زمانی که شما کارتون تموم بشه و بهش توجه و محبت کنین.

پرشین,نژاد پرشین

وضعیت سلامتی

پرشین ها به طور کلی سالمن اما مثل همه نژادهای دیگه مستعد ابتلا به بیماری های خاصی هستن. این بیماری ها که بیشتر مربوط به ساختار صورت اوناست شامل:

  • مشکلات تنفسی: گربه های پرشین به دلیل صورت صاف و ویژگی های براکی سفالیک (بینی کوتاه) مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستن. اونا ممکنه توی تنفس و خروپف دچار مشکل بشن و بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی باشن. تنفس سخت یا صدا دار ناشی از انقباض (تنگ شدن) سوراخ های بینیه.
  • مشکلات دندانی: گربه های پرشین می تونن مستعد ابتلا به مشکلات دندانی از جمله بیماری لثه و پوسیدگی دندان باشن. مراقبت های منظم دندان، مثل مسواک زدن و تهیه خوراکی های دندانپزشکی یا اسباب بازی ها، می تونه به کاهش این مشکلات کمک کنه.
  • شرایط چشمی: صورت صاف متمایز اونا همچنین می تونه منجر به بیماری های چشمی مثل آنتروپیون (وضعیتی که پلک ها به سمت داخل می چرخن) و ریزش بیش از حد اشک بشه. تمیز کردن منظم چشم و تمیز نگه داشتن ناحیه صورت می تونه به جلوگیری از این مشکلات کمک کنه.
  • چشم گیلاسی

  • حساسیت به گرما: گربه های پرشین به دلیل پوشش مویی بلند و صورت براکی سفالیک می تونن به گرما حساس و مستعد گرمازدگی باشن. مهمه که اونارو توی یه محیط خنک و با تهویه مناسب، به خصوص در زمان هوای گرم، نگهداری کنین.
  • بیماری کلیه پلی کیستیک (PKD): PKD یه بیماری ژنتیکیه که توی گربه های پرشین شایع تره. این بیماری منجر به تشکیل کیست های پر از مایع در کلیه ها میشه که در نهایت می تونه منجر به نارسایی کلیه بشه شیوه های پرورش مسئولانه و آزمایش های ژنتیکی می تونه به کاهش خطر PKD در گربه های پرشین کمک کن.
  • مشکلات پوستی: پوشش مویی بلند و متراکم اونا در صورت عدم رسیدگی مناسب می تونه مستعد گره خوردن و بیماری های پوستی باشه. برس کشیدن و نظافت منظم برای حفظ پوشش مویی اونا ضروریه.

پرشین,نژاد پرشین

مراقبت و نگهداری

مهمترین نکته در مورد پرشین نیازش به نظافت روزانه ست. موهای بلند و زیبای این گربه همیشه تمیز و بدون گره نمیمونه؛بنابراین باید هر روز به آرومی و کامل تمیز و شونه بشه. همچنین حمام کردن لااقل یکبار در ماه کافیه.

نکته دیگه نظافت بستر و محل زندگی پرشینه. بستر ممکنه به پنجه پرشین گیر کنه. اگه بسترش کاملا تمیز نباشه احتمال اینکه دیگه از اون بستر استفاده نکنه زیاده.

تولید اشک زیاد در این نژاد میتونه مشکل ساز بشه؛ بنابراین باید هر روز گوشه چشم رو تمیز کنین تا از ایجاد لکه در زیر چشم جلوگیری کنین.

مسواک زدن پرشین باعث میشه تا از ابتلا به بیماری های پریودنتال پیشگیری کنین. بهداشت و رسیدگی روزانه دندان خیلی ایده آله اما مسواک زدن هفتگی بهتر از نزدنشه.

بهتره که گربه پرشین رو فقط داخل خونه نگهداری کنین چون در بیرون از خونه خطر حمله حیوانات دیگه و همچنین دزدیده شدن اونو تهدید میکنه.

پرشین,نژاد پرشین

تغذیه

این گربه‌ها معمولا بد غذا هستن و غذای گربه برای اونا خصوصیات ویژه ای داره.

غذای گربه پرشین باید :

  1. غنی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های لازم برای پوست و مو باشه.
  2. باید از تشکیل توپ های مویی جلوگیری کنه؛ برای جلوگیری از این اتفاق علاوه بر استفاده از غذای مناسب می تونین از مالت هم استفاده کنین و به گربه مالت مخصوص گربه بدین.
  3. از تشکیل سنگ های ادراری پیشگیری کنه؛ به این منظور مقدار زیادی آب برای گربه فراهم کنین و هر دو سه روز یکبار به جای غذای خشک بهش کنسرو بدین.
  4. کم کالری و رژیمی باشه، چون گربه تحرک زیادی نداره.
  5. بهتره که غذاش خوش خوراک باشه.

پرشین,نژاد پرشین

اگه میخوای یه رژیم غذایی شخصی سازی شده برای گربت داشته باشی کلیک کن!

سازگاری با کودکان و سایر حیوانات

پرشین ها انتخاب مناسبی برای خونه های پر جمعیت و دارای سگ نیستن، اما هیچ مشکلی ندارن که مورد توجه کودک آرومی قرار بگیرن یا با سگی که باهاشون دوسته و اونا رو تعقیب نمیکنه و باعث اضطرابشون نمیشه، تعامل داشته باشن.

منبع: cattime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول