حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد پیکینیز (Pekingese) : معرفی و بررسی خصوصیات این نژاد سلطنتی!

زمان مطالعه8 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 1 شهریور 1402نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد پیکینیز یکسری سگهای عروسکی جمع و جوری هستن که وزنشون تا ۶ کیلوگرم هم میرسه. موهای بلند ناحیه گردن این نژاد ظاهری شبیه یال شیر داره. پوشش بدن این نژاد، شامل طیف رنگ های مختلفیه از قرمز طلایی تا سایه های تیره رو شامل میشه.  چشم های بزرگ، تیره و درخشان مشخصه خیلی معروف پیکینیز هاست.

خصوصیات ظاهری نژاد پیکینیز:

  • طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال،
  • وزن: ۳ تا ۶ کیلوگرم،
  • قد: ۱۵ تا ۲۳ سانتی متر،

سگ نژاد پیکینیز جز دسته سگ های همراه و خانواده محسوب میشه.

دست های پیکینیز کوتاهه و پنجه هاش پهنه و انحراف انگشتاش به سمت خارجه. موهای اون صاف و بلنده ولی فرخورده نیست.موهای نژاد پیکینیز در اطراف گردن شبیه یال شیره. فاصله بین چشم هاش زیاده و همین باعث شده که خیلی بانمک به نظر بیاد.

رنگ موهاش هم شامل رنگ های سیاه،سفید،قرمز،حنایی و راه راه سفید با رنگ های دیگست.

نژاد پیکینیز

 تاریخچه ی نژاد پیکینیز

یه افسانه چینی هست که میگه، پیکینیز توسط بودا، وقتی که یه شیر رو به اندازۀ یه سگ کوچیک کرد، بوجود اومده. قدمت این نژاد خیلی زیاده و نمیشه منشا دقیقشو پیدا کرد اما احتمالا از یه سگ بزرگتر به اندازه ی کوچکی پرورش داده شده، البته نه به وسیله ی بودا، بلکه توسط امپراطورهای چین و درباریان اون ها. نجیب زاده های چینی سال های طولانی مشغول پرورش پیکینیز، پاگ و شیتزو بودن. گفته میشه که سرقت یکی از این سگ ها، با اعدام همراه بوده.

راستی اگه میخواین در مورد نژاد شیتزو بدونین کلیک کنین

شروع آشنایی غرب با نژاد پیکینیز سال ۱۸۶۰، یعنی زمان حمله انگلیسی ها به پکن بود. خاندان سلطنتی چین برای این که پیکینیز ها به دست دشمن نیفتن، اون هارو کشتن. یه کاپیتان بریتانیایی، عمه امپراطور که خودشو کشته بود پیدا کرد، اما پنج پیکینیز او هنوز زنده بودن و در پشت پرده مخفی شده بودن. سگ ها به عنوان هدیه ای برای ملکه ویکتوریا به انگلستان بازگردانده شدن و این نژاد به سرعت در میان رعایای اون زمان گسترش پیدا کرد.

 

عکس تاریخی از نژاد پیکینزعکس تاریخی از نژاد سگ پیکینز

 

در اواخر دهه ۱۸۹۰، نژاد پیکینیز وارد آمریکا شد. اون ها اولین بار در سال ۱۹۰۶ توسط AKC به ثبت رسیدن.

شش سال بعد، وقتی  که یک سگ نژاد پیکینیز، از غرق شدن تایتانیک جان سالم به در برد، این نژاد خبرساز شد.

شخصیت نژاد پیکینیز

این نژاد کوچیک و بامزست. یه همراه دوست داشتنی برای آپارتمان شماست. تمایل به فعالیت این سگ ها کمه، اما ضروریه که شما پیکینیزتون رو برای پیاده روی بیرون ببرین، به یه حیاط یا یه فضای باز دیگه مثل پارک!

نژاد پیکینیز سر سخت تر و باهوش تر از ظاهر خودشه. اون بهتون احترام میذاره البته اگه بش احترام بذارین. نژاد پیکینیز وفادار و محافظ صاحبشه، وقتی که غریبه ها رو میبینه، هشدار میده. اونو با اخلاق خوب، با استفاده از تشویقی های سالم مثل میوه ها و غذا های مورد علاقش آموزش بدین. شما در امر اموزش اون همیشه می تونین موفق باشین، به شرطی که بتونین پیکینیز رو متقاعد کنین که کاری را که باید انجام بده، ایده خودشه، نه شما.

 

نژاد پیکینیز

مراقبت نژاد پیکینیز

نژاد پیکینیز سگ آپارتمانی خوبیه اما به یک حیاط یا محوطه کوچولو نیاز داره، تا یکم راه برن و هوا بخورن.

بینی های کوتاه آن ها به حس گرما حساسه و به همین دلیل اون ها باید تو یک محیط با تهویه مطبوع زندگی کنن.
ممکنه آموزش اون ها دشوار باشه. اون ها به روش های آموزشی سخت پاسخ نمیدن. هر وقت که می خواین به پیکینیز ها چیزی رو آموزش بدین به اون ها پاداش بدین و خلاق باشین تا اونا رو متقاعد کنین که چیزی که شما می خواین رو انجام بدن.
خلق و خوی نژاد پیکینیز تحت تاثیر تعدادی از عوامل، از جمله وراثت، آموزش، و روند اجتماعی شدن اونه. توله سگ پیکینیز شما با ذوق، خوب، کنجکاو و سرگرم کننده، مایل به روابط با مردم و ارتباط با اطرافیانشه.
اطمینان حاصل کنین که اون ها سلامت خوبی دارن. هم چنین دیدن توله های دیگر مادرش و یا دیگر سگ هایی که باهاش نسبت دارن هم برای ارزیابی سلامت توله سگتون مفیده.
مثل هر سگ دیگه ای نژاد پیکینیز شما هم نیاز به اجتماعی شدن داره بنابراین باید اون رو در معرض افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات فراوان قرار بدین بخصوص این کار رو زمانی که اونا جوانن انجام بدین .
ثبت نام کردنش توی کلاس های آموزش و تربیت سگ هم شروع خوبیه.

 

مراقبت از نژاد پیکینیز

تغذیه و رژیم غذایی نژاد پیکینیز

نژاد پبکینیز دارای الرژی و حساسیت به برخی از مواد غذایی مثل ذرت،گندم و حجم دهنده مواد غذایی و گاهی اوقات مرغ است. همچنین این نژاد ممکن مشکلات گوارشی نیز داشته باشه چون نژاد سگ پیکینیز برکی سفالیک است به ابن معنی که صورت صافی داره هنگام ِغذا خوردن هوای زیادی رو استنشاق میکنه.نژاد پیکینیز چون کمتر فعالیت میکنه مستعد افزایش وزن میتونه باشه بنابراین باید حواستون به تغذیه اش باشه که پرخوری نکنه و غذای زیادی بهش ندین.بخاطر اینکه این نژاد به گرما حساسیت بیشتری داره باید همیشه اب خنک همراهتون باشه تا وقتی تشنه اش شد فورا بهش بدین.

نژاد پیکینیز معده کوچیکی داره بخاطر همین مهم که حجم وعده های غذاییش زیاد نباشه.غذاهای تجاری میتونن مواد مغذی مورد نیاز پیکینیز رو تامین کنن.غذایی که انتخاب میکنین باید در درجه اول حاوی مواد پروتیئنی مبتنی بر گوشت مثل مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، ماهی یا بره باشه.سایر مواد لازم شامل چربی های حیوانی و گیاهی برای انرژی و پوشش سالم و میوه ها و سبزیجات برای تامین فیبر است.در واقع اولین ماده اصلی بسته باید یک وعده گوشت کامل باشه نه محصولات جانبی گوشت چون هضم محصولات جانبی سخت تر هست و باعث ایجاد گاز میشه. در مورد ماهی و روغن های گیاهی اگر تو غذایی که میخواین به پیکینیزتون بدین موجود نیست میتونین به شکل مکمل بهش اضافه کنین تا به پوشش خوب سگتون کمک کنه.قبل از اضافه کردنش به جیره غذایی با دامپزشکتون مشورت کنین.

 

غذادادن به نژاد پیکینیز

آراستگی در نژاد پیکینیز

شما می تونین موهای پیکینیزتون رو به صورت هفتگی با یک برس کوچک شونه بزنین. بهتره قبل از برس زدن، موهاشو به آرومی با آب بشورین تا از شکستگی موهاش جلوگیری بشه. شونه زدن باید به صورت عمقی باشه، اگر شما فقط برس رو روی موهای سطحی اون بکشین موهای مرده قسمت های عمقی رو خارج نمی کنین.

روزانه باید با یه توپ پنبه ای مرطوب صورت و اطراف چشمشو پاک کنین تا از مشکلات پوستی در این ناحیه جلوگیری بشه. حمام برای سگ شما یک یا دو بار در ماه مورد نیازه. از شامپو مخصوص سگ ها برای شستنش استفاده کنین تا پوشش و موهاش خشک نشه. ناخن ها رو به طور مرتب، معمولا هر دو یا سه هفته یک بار کوتاه کنین.

مسواک زدن دندان های اون حداقل به صورت هفتگی (روزانه بهتره قطعا) می تونه کمک به جلوگیری از بیماری های دندانی کنه.

 

مراقبت های بهداشتی نژاد پیکینیز

سلامت و بهداشت نژاد پیکینیز

پیکینیز ها مثل همه نژادها، ممکنه به بیماری‌های زیادی مبتلا بشن. بنابر این، شناخت انواع این بیماری‌ها می‌تونه بهتون در سلامتی سگتون کمک زیادی کنه.

حالا چندتا بیماری که توی نژاد پیکینیز رایج هست رو این جا براتون لیست کردیم:

آب مروارید: این بیماری باعث کدورت در عدسی چشم میشه که می تونه باعث کوری هم بشه.این بیماری با بالا رفتن سن رخ میده و توسط عمل جراحی درمان میشه.

در رفتگی کشکک: این یک مشکل معمول در سگ های کوچکه. پتلا یا کشکک استخوانی روی زانو قرار داره که در رفتگی های این ناحیه، باعث ایجاد لنگی در پا و یا راه رفتن غیرطبیعی میشه.
این بیماری ممکنه هنگام تولد پیش بیاد. سایش ناشی از در رفتگی کشکک می تونه باعث آرتروز یا ورم مفاصل بشه. این بیماری دارای ۴ درجس، در درجه اول لنگیدن گاه گاهی را می بینیم و در درجات بالا شدت آسیب به حدی می رسه که ممکنه نیاز به عمل جراحی پیدا کنه.

کریپتورکیدیسم(نهان بیضگی): این بیماری مخصوص سگ های نژاد کوچه. در این بیماری یک یا هردو بیضه سگ عقیم میشه؛ بیضه ها باید در سن ۲ ماهگی توله سگ از داخل حفره شکمی به محل اصلیش نزول پیدا کنه ولی اگر این اتفاق نیفته کارایی اش را از دست میده برای این مشکل عقیم کردن سگ‌ می تونه مشکل گشا باشه

انتروپیون( برگشتن پلک)در این بیماری پلک بسمت داخل چشم پیچ میخوره و باعث تحریک و زخم شدن چشم میشه. ممکنه از علائم همراه آن خاراندن چشم توسط سگ شما باشه. گاهی برای رفع این مشکل جراحی چاره سازه.

 

نژاد پیکینیز

سازگاری نژاد پیکینیز با کودکان و حیوانات خانگی :

یک پیکینیز، انتخاب خوبی برای خانواده هایی که تازه بچه دار شدن.همیشه به بچه ها آموزش بدین که چطوری سگ ها رو لمس کنن و همیشه از ارتباط بین سگ ها و نوزاد یا بچه هایی که نمیتونن از خودشون دفاع کنن برای جلوگیری از هر گونه چنگ انداختن، گازگرفتگی و… جلوگیری کنین. شما باید به فرزندتون آموزش بدین که در هنگام خواب یا غذا خوردن از سگتون دور باشن و باید همیشه سعی کنین غذای سگتون رو از بچه ها دور کنین. با اجتماعی شدن زود هنگام اونها می تونن یاد بگیرن که همراه با سگ های دیگه (و گربه ها) زندگی کنن و با اون ها دوست باشن.

این مطلب رو برای کسایی که به نژاد پیکینیز علاقه دارن، بفرستین.

منبع : dogtime , thesprucepets

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول