حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

یوتانایز؛ چطوری بفهمیم که تایم دل کندن از پتمون فرا رسیده؟

زمان مطالعه5 دقیقه

یوتانایز
آخرین بروزرسانی : 23 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

شادی بیش از حد، از داشتن پت ها متأسفانه با غم و اندوه اجتناب ناپذیری همراهه که با پایان دادن به زندگی اونها همراه میشه. ما به عنوان آدمیزاد باید شاهد مرگ و یا یوتانایز یکی از اعضای خونوادمون، یعنی پت هامون باشیم و برخلاف فیلم ها، به ندرت پیش میاد که به آرومی برای ابد به خواب فرو برن. درعوض، صاحبان پت تو موقعیت منحصر به فردی قرار دارن که باید تصمیم بگیرن که زمان خداحافظی چه زمانیه؛ فرآیندی که به نام یوتانایز  نامیده میشه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

هنگامیکه سن یا بیماری، توانایی پت برای عملکرد طبیعی رو تغییر میده، دامپزشک شما و همچنین دوستان و اعضای خونواده شروع به گفتگو با شما درباره “کیفیت زندگی” میکنن. حالا ما می خوایم ببینیم که این کیفیت زندگی چیه و ما در مورد زندگی چه کسی صحبت می کنیم – شما یا حیوون خونگیتون؟!

بعنوان دامپزشک اورژانس با سابقه بیش از سی سال، برای مراجعینی که برای گرفتن اون سخت‌ترین تصمیمه، نیاز به مشاوره صحیح دارن حضور داشتم، تصمیمیه که اغلب قبلاً با اون مواجه نشدن و یا اطلاعات کمی دربارش دارن و یا اینکه اصلاً درموردش آموزشی ندیدن. طب دامپزشکی، در حال حاضر میتونه به حیوونای خونگی ما اجازه بده تا زندگی عادی‌تری داشته باشن، اما زمانی در زندگیمون فرا میرسه که هیچ مقدار دارو، پول، امید یا آرزو نمیتونه سگ یا گربتون رو زنده نگه داره.

برای دسترسی به مقالات بیشتر وتوریا کلیک کنین!

نشونه هایی که باید دنبالش بگردین!

هر زمان که پتتون شروع به نشون دادن علائم بیماری کرد، مثل تغییرات قابل مشاهده در اشتها یا تشنگی، حرکت یا رفتار، موقشه که با دامپزشکتون مشورت کنین. گاهی اوقات، بعد از ارزیابی مناسب توسط دامپزشک، تشخیص در مورد سگ یا گربتون انجام میشه. زمانیکه این علائم به توانایی حیوون خونگیتون برای زندگی راحت تو روال عادی خودش مربوط میشه، موارد مختلفی باید ارزیابی بشن.

 

یوتانایز

 

بعضی از نگران کننده ترین علائم، ناتوانی در تنفس طبیعی و خوردن یا نوشیدنه. نشونه ی دیگه، ناتوانی تو بلند شدن برای انجام کارای معمولی مثل رسیدن به ظرف غذا یا آب و از جا بلند نشدن برای کثیف و خاکی نشدنشونه. به عبارت دیگه، وقتی حیوون خونگی شما توانایی زندگی خودش رو تو آسایش و با کمی لطف و اشراف از دست میده، نشون دهنده ی اینه که یه چیزی اشتباهه و نرمال نیسش و شاید وقت یوتانایز هستش.

سوالایی که باید از دامپزشک در مورد یوتانایز بپرسین

دامپزشک شما، شخصیه که شما و حیوون خونگی شما رو تو طول زندگی خودش راهنمایی کرده. اونا موقعیت شما را درک میکنن و مهمه که بدونین هر موقعیتی منحصر به فرده. نظر دامپزشکتون رو در مورد گزینه های موجود بپرسین. سن، نژاد، و وضعیت حیوون خونگی شما، بحث مالی مربوط به کیس شما، مانند هزینه های مربوط به هر نوع درمان یا درمان در مقایسه با مزایا و مدت زمان سود (در صورت وجود) که میتونه ارائه بشه؛ همه و همه تو تصمیم گیریتون نقش خواهند داشت.

رسیدن به درک یوتانایز هرگز آسون نیست، اما به ویژه برای صاحبان حیوونای خونگی که برای اولین بار این تماس رو دارن دشواره. از دامپزشکتون بخواین که این روند رو بررسی کنه. سعی کنین به یاد داشته باشین که این تصمیم دشواری که برای کاهش درد و رنج حیوونای خونگی شما گرفته می شه به نسبت احساسات شما، نه تنها مفیده بلکه ضروریه.

زمانیکه تایم یوتانایز فرا میرسه، ممکنه مفید باشه که یه دوست یا یکی از اعضای خونواده که تسلی بخشتونن، به خصوص یکی که ممکنه تجربه قبلی با این روش داشته باشه، برای حمایت عاطفی، باهاتون همراه بشه.  معمولاً توصیه میشه که صاحبان در طول این فرآیند همراه حیوونای خونگیشون بمونن؛ هم برای راحتی حیوونای خونگیشون و هم نوعی احساس نزدیکی برای خودشون.

یوتانایز

چگونه بدانم یوتانایز حیوون خونگیم فرا رسیده؟

اگر حیوون خونگی شما دیگه نمیتونه چیزهایی رو که زمانی از اونها لذت میبرد تجربه کنه، نمیتونه به روش های معمول خود به شما پاسخ بده، یا به نظر میرسه که بیشتر از لذت، درد رو تجربه میکنه، ممکنه لازم باشه یوتانایز رو در نظر بگیرین. به همین ترتیب، اگر حیوان خونگیتون بیمار لاعلاج یا به شدت آسیب دیده ست، یا اگر هزینه مالی یا عاطفی درمان فراتر از توان شماست، یوتانایز ممکنه انتخاب خوبی باشه. از خودتون این سوال رو بپرسین که “آیا حیوون خونگیتون روزهای بد بیشتری داره تا روزهای خوب؟” این سوال میتونه به شما تو تصمیم گیری کمک کنه.

چجوری یوتانایز رو به خانوادم اطلاع بدم ؟

 مممنه شما به طور واضح در مورد موضوع یوتانایز با خانوادتون صحبت نکرده باشین، اونها ممکنه قبلاً از مشکلات بچه ی خانواده خبر داشته باشن. با اونها اطلاعاتی رو که از دامپزشکتون گرفتین مرور کنین. مراقبت‌های پزشکی طولانی‌مدت میتونه باری باشه که شما و خانوادتون از لحاظ عاطفی یا مالی نتونین اون رو تحمل کنین، و این باید آشکارا و صادقانه مورد بحث قرار بگیره.
اعضای خانواده رو تشویق کنین تا افکار و احساساتشون رو صادقانه بیان کنن. اگر تصمیمی گرفتین، مهمه که اعضای خانواده، به ویژه کودکان رو در نظر یگیرین. کودکان روابط ویژه ای با حیوونای خونگیشون دارن و نباید از فرآیند تصمیم گیری کنار گذاشته بشن، چون ممکنه برای تصمیم گیری اونا خیلی کوچیک به نظر برسن.
یوتانایز

وداع آخر

افراد مختلف راه های مختلفی برای احترام به حیوونای خونگیشون دارن: سوزاندن مرده متداول ترین انتخابه که خاکسترش رو میتونن تو گلدونی تو خونه یا ملکشون ذخیره کنن یا تو منطقه مورد علاقه حیوون خونگی از دست رفته شون پراکنده کنن. اگه قوانین محلی اجازه بده، بعضیا روش دفن تو گورستان حیوونای خونگی یا تو ملک خودشون رو انتخاب میکنن.

این هرگز یه تصمیم آسون نیستش،ممکنه سال‌ها طول بکشه تا اونو به طور کامل درک کنیم، اما بالاخره متوجه میشیم که درسته. با این وجود، وقتی اونو از نزدیک تجربه کنین، متوجه میشین که هنوزم بسیار دشواره!

منبع:akc

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول