حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

یوتانایز؛ چطوری بفهمیم که تایم دل کندن از پتمون فرا رسیده؟

زمان مطالعه6 دقیقه

یوتانایز
آخرین بروزرسانی : ۱۷ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

یوتانایز یا همون مرگ آسون یا مرگ خوب حالتیه که مرگ با کمترین درد رو برای موجودات رقم میزنه.

شادی بیش از حد از داشتن پت ها متأسفانه با غم و اندوه اجتناب ناپذیری همراهه که با پایان دادن به زندگی اون ها همراه میشه. ما به عنوان آدمیزاد باید شاهد مرگ و یا یوتانایز یکی از اعضای خانوادمون، یعنی پت هامون باشیم و برخلاف فیلم ها، به ندرت پیش میاد که به آرومی برای ابد به خواب فرو برن. در عوض، صاحبان پت توی موقعیت منحصر به فردی قرار دارن که باید تصمیم بگیرن که زمان خداحافظی چه زمانیه؛ فرآیندی که به نام یوتانایز نامیده میشه.

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

هنگامیکه سن یا بیماری، توانایی پت برای عملکرد طبیعی رو تغییر میده، دامپزشک شما و همچنین دوستان و اعضای خانواده شروع به گفتگو با شما درباره “کیفیت زندگی” میکنن. حالا ما می خوایم ببینیم که این کیفیت زندگی چیه و ما در مورد زندگی چه کسی صحبت می کنیم – شما یا حیوون خونگیتون؟!

به عنوان دامپزشک اورژانس با سابقه بیش از سی سال برای مراجعینی که برای گرفتن اون سخت‌ترین تصمیمه، نیاز به مشاوره صحیح دارن حضور داشتم. یوتانایز تصمیمیه که اغلب سرپرست های پت قبلاً با اون مواجه نشدن و یا اطلاعات کمی دربارش دارن و یا اینکه اصلاً درموردش آموزشی ندیدن. طب دامپزشکی، در حال حاضر میتونه به حیوانات خانگی ما اجازه بده تا زندگی عادی‌تری داشته باشن، اما زمانی در زندگیمون فرا میرسه که متاسفانه هیچ مقدار دارو، پول، امید یا آرزو نمیتونه سگ یا گربتون رو زنده نگه داره.

برای دسترسی به مقالات بیشتر وتوریا کلیک کنین!

 

نشونه هایی که باید دنبالش بگردین!

هر زمان که پتتون شروع به نشون دادن علائم بیماری کرد، مثل تغییرات قابل مشاهده در اشتها یا تشنگی یا حرکت یا رفتار غیر عادی، موقشه که با دامپزشکتون مشورت کنین. گاهی اوقات، بعد از ارزیابی مناسب توسط دامپزشک، تشخیص در مورد سگ یا گربتون انجام میشه. زمانی که این علائم به توانایی حیوان خانگیتون برای زندگی راحت تو روال عادی خودش مربوط میشه، موارد مختلفی باید ارزیابی بشن.

 

یوتانایز

 

بعضی از نگران کننده ترین علائم، ناتوانی در تنفس طبیعی و خوردن یا نوشیدنه. نشونه ی دیگه، ناتوانی توی بلند شدن برای انجام کار های معمولی مثل رسیدن به ظرف غذا یا آب و از جا بلند نشدن برای کثیف و خاکی نشدنشونه. به عبارت دیگه، وقتی حیوان خانگی شما توانایی زندگی خودش رو تو آسایش و با کمی لطف و اشراف از دست میده، نشون دهنده ی اینه که یه چیزی اشتباهه و نرمال نیسش و شاید وقت یوتانایز هستش.

 

سوالایی که باید از دامپزشک در مورد یوتانایز بپرسین

دامپزشک شما، شخصیه که شما و حیوان خانگی شما رو تو طول زندگی خودش راهنمایی کرده. اونا موقعیت شما رو درک میکنن و مهمه که بدونین هر موقعیتی منحصر به فرده. نظر دامپزشکتون رو در مورد گزینه های موجود بپرسین. سن، نژاد و وضعیت حیوان خانگی شما، بحث مالی مربوط به کیس شما مانند هزینه های مربوط به هر نوع درمان یا درمان در مقایسه با مزایا و مدت زمان سود (در صورت وجود) که میتونه ارائه بشه؛ همه و همه توی تصمیم گیریتون نقش خواهند داشت.

رسیدن به درک یوتانایز هرگز آسون نیست، اما به ویژه برای صاحبان حیوانات خانگی که برای اولین بار این تجربه رو دارن دشواره. از دامپزشکتون بخواین که این روند رو بررسی کنه. سعی کنین به یاد داشته باشین که این تصمیم دشواری که برای کاهش درد و رنج حیوان خانگی شما گرفته می شه به نسبت احساسات شما، نه تنها مفیده بلکه ضروریه.

زمانی که تایم یوتانایز فرا میرسه، ممکنه بهتر باشه که یه دوست یا یکی از اعضای خانواده که تسلی بخشتونن، به خصوص یکی که ممکنه تجربه قبلی با این روش داشته باشه، برای حمایت عاطفی، باهاتون همراه بشه.  معمولاً توصیه میشه که صاحبان در طول این فرآیند همراه حیوانات خانگیشون بمونن؛ هم برای راحتی حیوان خانگیشون و هم نوعی احساس نزدیکی برای خودشون.

 

یوتانایز

یوتانایز چگونه انجام میشود؟

یوتانایز در واقع توسط دسته ای از داروهای تزریقی رقم میخوره. محلول دارویی مورد استفاده برای یوتانایز معمولا یه باربیتوراته؛ یعنی همون کلاس دارویی ای که برای بیهوشی های عمومی مورد استفاده قرار میگیره. استفاده از این داروها برای یوتانایز در دز های بسیار بالاتر صورت میگیره و نه تنها اثرات مشابه بیهوشی عمومی ( مثل از دست دادن هوشیاری و از دست دادن احساس درد) رو ایجاد میکنه، بلکه سیستم قلبی عروقی و سیستم تنفسی رو هم سرکوب میکنه و از همین طریق اثر خودشو میذاره.

چجوری بفهمم که زمان یوتانایز حیوان خانگیم فرا رسیده؟

اگه حیوان خانگی شما دیگه نمیتونه چیزهایی رو که زمانی از اون ها لذت میبرد تجربه کنه، نمیتونه به روش های معمول خودش به شما پاسخ بده، یا به نظر میرسه که بیشتر از لذت، درد رو تجربه میکنه، ممکنه لازم باشه یوتانایز رو در نظر بگیرین.

به همین ترتیب، اگه حیوان خانگیتون بیمار لاعلاج یا به شدت آسیب دیده ست، یا اگه هزینه مالی یا عاطفی درمان فراتر از توان شماست، یوتانایز ممکنه انتخاب خوبی باشه. از خودتون این سوال رو بپرسین که “آیا حیوان خانگیتون روزهای بد بیشتری داره تا روزهای خوب؟” این سوال میتونه به شما تو تصمیم گیری کمک کنه.

 

یوتانایز چقدر برای حیوان دردناکه؟

بعد از تزریق دارو گردش خون، عملکرد مغز و تنفس متوقف خواهند شد. تقریبا توی تمام موارد حیوان خانگی هوشیاریش رو از دست میده و به سادگی و طی یه زمان بسیار کوتاه ( در حد چند ثانیه) به آرومی و بدون درد وداع میکنه.

 

چجوری یوتانایز رو به خانوادم اطلاع بدم ؟

 ممکنه شما به طور واضح در مورد موضوع یوتانایز با خانوادتون صحبت نکرده باشین، با وجود این که اون ها ممکنه قبلاً از مشکلات پت خانواده خبر داشته باشن. با اون ها اطلاعاتی رو که از دامپزشکتون گرفتین مرور کنین. مراقبت‌های پزشکی طولانی‌مدت میتونه باری باشه که شما و خانوادتون از لحاظ عاطفی یا مالی نتونین اون رو تحمل کنین و این باید آشکارا و صادقانه مورد بحث قرار بگیره.
اعضای خانواده رو تشویق کنین تا افکار و احساساتشون رو صادقانه بیان کنن. اگه تصمیمی گرفتین، مهمه که اعضای خانواده، به ویژه کودکان رو در نظر یگیرین. کودکان روابط ویژه ای با حیوانات خانگیشون دارن و نباید از فرآیند تصمیم گیری کنار گذاشته بشن، فقط بخاطر اینکه ممکنه برای تصمیم گیری خیلی کوچیک به نظر برسن.
یوتانایز

هزینه یوتانایز گربه و هزینه یوتانایز سگ چقدره؟

هزینه یوتانایز سگ و گربه تفاوت چندانی نداره و بخش عمده هزینه هم مربوط به نوع دارو و مقداری هستش که مورد استفاده قرار میگیره.

قیمت یوتانایز برای حیوانات خانگی در حال حاضر در اکثر مراکز درمانی چیزی حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومانه.

وداع آخر

افراد مختلف راه های مختلفی برای احترام به حیوانات خانگیشون دارن: سوزاندن مرده متداول ترین انتخابه که خاکسترش رو میتونن تو گلدونی تو خونه یا ملکشون ذخیره کنن یا تو منطقه مورد علاقه حیوان خانگی از دست رفته شون پراکنده کنن. اگه قوانین محلی اجازه بده، بعضیا روش دفن تو گورستان حیوونات خانگی یا تو ملک خودشون رو انتخاب میکنن.

این هرگز یه تصمیم آسون نیستش و ممکنه سال‌ها طول بکشه تا اونو به طور کامل درک کنیم، اما بالاخره متوجه میشیم که درسته. با این وجود، وقتی اونو از نزدیک تجربه کنین، متوجه میشین که هنوزم بسیار دشواره!

 

منبع:akc

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول