حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سوالات متداول پرنده : پاسخ به ۱۰ سوال رایج در مورد نگهداری پرنده ها

زمان مطالعه7 دقیقه

سوالات متداول پرنده
آخرین بروزرسانی : 15 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : پرنده
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

سوالات متداول پرنده به اون سوالاتی گفته میشن که اکثر افرادی که پرنده دارن دوست دارن در موردش بدونن.

علاقه به نگهداری از پرندگان زینتی از دیرباز در کشور ایران وجود داشته و تنوع پرندگان زینتی سبب شده تا افراد پیش از خرید یه پرنده برای خونه ی خودشون، نتونن تصمیم درستی بگیرن. عروس هلندی، فنچ، مرغ عشق، طوطی برزیلی، کاسکو، قناری، سهره، بلبل خرما، مرغ مینا و … از جمله پرندگان زینتی ای هستن که علاقه مندان زیادی دارن.پس اگه کاسکو ، عروس هلندی ، مرغ مینا ، طوطی برزیلی یا هر پرنده ی دیگه ای دارین این مطلب میتونه بهتون کمک کنه. راستی اگه سوالی در مورد پرنده داشتین میتونین به واتسپمون پیام بدین یا توی پشیبانی برامون پیام بذارین

توی این مطلب قراره به ده سوال متداول پرنده ها جواب بدیم

سوالات متداول پرنده ها

متداول ترین سوال هایی که در مورد پرنده های زینتی از ما میپرسن:

۱.چه خوراکی هایی رو نمیتونم به پرندم بدم؟

  • هسته میوه های هلو، سیب، زردآلو، گلابی، آلو و گیلاس
  • ریواس ، کنگر فرنگی ، آووکادو ، سیر ، پیاز و قارچ
  • مواد غذایی حاوی ادویه، نمک و روغن
  • مواد غذایی کنسروی به دلیل داشتن مواد نگهدارنده
  • تمام نوشیدنی های گازدار
  • نان

مشاوره دامپزشکی آنلاین

۲.میشه در رابطه با دلایل پرکنی در کاسکو توضیح بدین؟

پرکنی و پر ریزی در کاسکوها یکی از ناهنجاری های شایع در طوطی سانان و مخصوصاً کاسکوهاست. این مشکل علاوه بر زیبایی ، شدیداً به روحیات پرنده آسیب میرسونه. برخی اوغات هم کاسکو ها بدلیل تغییرات فصلی و تولک رفتگی به عارضه پرکنی دچار میشن و این مشکل هم یه پدیده طبیعیه. اما اغلب اوقات ریزش و یا کندن پر در کاسکو ها به مشکلات نگهداری و مراقبت از پرنده ها مربوط میشه. در صورتی که این مشکل ادامه دار شه میتونه به یه مشکل همیشگی تبدیل بشه و باعث بشه پرنده به پرکنی عادت کنه.

  • بیماری های میکروبی مثل بیماری های قارچی، ویروسی ، باکتریایی و انگلی
  • وجود انگل های داخلی مانند ژیاردیا ، کرم های گرد و یا نواری
  • وجود عفونت های تنفسی ، عفونت روده ای و یا عفونت چینه دان
  • تومورهای داخلی و بیماری های کلیوی
  • آلرژی داشتن به برخی از دانه ها و یا الرژی داشتن به کپک ، گرده گل ، مواد نگهدارنده مصنوعی ، رنگ غذاها و …
  • مواد شیمیایی مانند ضدعفونی کننده ها و شوینده ها و عطر و اسپری
  • بوی عطر و دود و سیگار و قلیان
  • تغذیه نامناسب مثل تغذیه همیشگی با تخمه و کمبود ویتامین، بخصوص ویتامین A
  • خشکی پوست و ملتهب شدن ، قرمز شدن و یا ضخیم شدن پوست
  • مسمومیت با فلزهای سنگین همچون روی و یا سرب
  • بلوغ و عدم تعادل هورمونی مانند پایین بودن سطح هورمون پروژسترون ، تیروئید ، تستوسترون و…
  • دلایل روانی مثل ترس از تنهایی یا حسادت

برای تشخیص دلایل پر ریزی کاسکو آزمایش های مختلفی وجود دارد برای انجام این آزمایش ها بایستی به کلینیک های دامپزشکی مراجعه کرد. برخی از این آزمایش ها با نمونه برداری از فضله انجام میشه و برای برخی نمونه خون و یا نمونه برداری از پوست و مو نیازه.

سوالات متداول طوطی

۳.چقدر میتونم به پرندم در روز تخمه بدم؟

بسته به گونه و جثه پرنده داره.
طوطی برزیلی و عروس هلندی ۳ تا ۴ عدد
ملنگو و شاه طوطی ۶ تا ۷ عدد
کاسکو ۸ عدد

۴.برای حل مشکل پرکنی پرندم چیکار میتونم بکنم؟

  • اول از همه اینو بدونین که تنبیه کاملا ممنوعه و نتیجه عکس داره.

خواب خیلی مهمه و پرنده های پرکن باید ۱۴ ساعت در تاریکی مطلق باشن. با اصلاح تغذیه پرنده زیر نظر دامپزشک هم میتونین این مشکل رو برطرف کنین.
یکی دیگه از کارهایی که میتونین بکنین اینه که براش انواعی از اسباب بازی هارو برای پرندتون تهیه کنین تا با انا سرگرم بشه و کمتر به فکر پر کنی بیفته.
ولی یادتون باشه که قبل از هرکاری با مراجعه به دامپزشک نسبت به چکاپ پرندتون اقدام کنین و اول از همه به دنبال علت بروز پر کنی و بعد رفع این مشکل باشین.
لازم به ذکره که درمان پرکنی طولانیه و نیاز به صبر زیادی داره پس توی پروسه درمان و رفع این مشکل عجله نکنین و با حوصله پیش برین.

سوالات متداول عروس هلندی

برای خوندن مقاله های بیشتر در وتوریا کلیک کنین!

۵.چیکار کنم پر های پرندم همیشه شاداب و با طراوت باشه؟

میتونید از اسپری های آلوئورا دو روز تو هفته استفاده کنین.

۶.پرنده ها هم به مکمل های مولتی ویتامین نیاز دارند؟

خیر! پلیت هایی که برای پرندگان ساخته شدن کاملا علمی فورموله شدن که میتونن تمام نیاز های اونها رو تامین کنن. مصرف مولتی ویتامین ها فقط به تجویز دامپزشک انجام میشه.

سوالات متداول در مورد کاسکو

میخواین سوالات متداول بیشتری در مورد پرنده ها بخونین؟ پس به واتسپمون پیام بدین و ایبوک سوالات متداول رو رایگان دریافت کنین

برای دریافت کتاب سوالات متداول پرنده ها کلیک کنین

۷.غذای اصلی مرغ مینا چیه؟

یکی از مهم ترین قسمت های نگهداری مرغ مینا، تغذیه این پرنده ست. غذای مرغ مینا باید ارزش غذایی بالایی داشته باشه. مرغ مینا به دو دسته وحشی و اهلی دسته بندی می شه. مرغ مینا وحشی در طبیعت زندگی می کنه و همه چیز خواره. مرغ مینای وحشی، از شهد گل ها، حشرات و جانوران کوچیک مثل ملخ، کرم، حلزون و پروانه، انواع میوه ها و دانه ها به عنوان غذا استفاده می کنه.

مرغ مینای اهلی با مرغ مینای وحشی متفاوته و فقط از غذای نرم تغذیه می کنه. اصلی ترین و مهم ترین غذای مرغ مینای اهلی، پلته. پلت، محصولیه که از پودر شدن دانه ها و غلات و … درست می شه و به شکل استوانه ای آماده می شه. در پلت، مقدار زیادی آهن وجود داره و ارزش غذایی اون بسیار بالاست.

پس همونطور که گفتیم غذای اصلی مرغ مینا پلیت مخصوص این پرندست که در برند های مختلف در بازار موجوده. اما باید در تغذیه پرنده با پلت، اعتدال رو رعایت کرد. پلت ها انرژی غذایی بالایی دارن و در اثر زیاد مصرف شدن این دسته از غذاها، مرغ های مینا چاق می شن. اگر مرغ مینا پرخوری کنه و چاق بشه، به احتمال زیاد به بیماری کبد چرب دچار خواهد شد و مریض می شه! هم چنین در اثر زیاد خوردن پلت، آهن اضافی این خوراکی در بدن مرغ مینا جمع می شه و تعادل راه رفتن مرغ مینا رو به هم می زنه. برای سالم موندن و رشد مناسب مینا، بهتره از دیگر گروه های غذایی مثل سبزیجات و میوه ها برای تغذیه پرنده استفاده کنین.

۸. چه مواد خوراکی به مرغ مینام نمیتونم بدم؟

مواد خوراکی که ویتامین C و آهن بالایی دارن رو نباید به مرغ مینا داد.
مثل انواع مرکبات، توت فرنگی ، جعفری، اسفناج، زرده تخم مرغ، گوشت قرمز، عدس، کشمش، خرما، انگور، انبه
جعفری ، اسفناج، زرده تخم مرغ
پسته و هویج

سوالات متداول مرغ مینا

۹.میخوام عروس هلندی بگیرم کدوم بیشتر صحبت میکنه؟ نر یا ماده؟

اول از همه باید بدونین که عروس هلندی ها هم درست مثل بچه انسان برای حرف زدن نیاز به آموزش دارن و خود به خود حرف نمیزنن. آموزش حرف زدن عروس هلندی تقریبا دغدغه ی تمام دارندگان این پرنده هاست. عروس هلندی جزو پرنده های باهوش، دوست داشتنی و بسیار زیباعه که توانایی صحبت کردن داره و کافیه که شما به عنوان صاحب این پرنده، فرآیند صحبت رو باهاش تمرین کنین تا بعد از آموزش‌ های لازم، پرنده ی شما بسیار شیرین شروع به صحبت کردن کنه.

از بین جنس نر و ماده هم ، معمولا پرنده های نر راحت تر صحبت می کنن.

آموزش حرف زدن عروس هلندی می تونه موفقیت آمیز باشه به شرطی که شما صبر و حوصله ی زیادی به خرج بدین و کمک کنین که پرنده ی شما هر کلمه رو بهتر یاد بگیره. به همین منظور درک کردن بهتر پرنده و توجه بیشتر به پرنده می تونه بسیار حائز اهمیت باشه.

عروس هلندی برای اینکه بتونه کلمات مختلف رو به خوبی تلفظ کنه نیاز به زمان زیادی داره.از طرفی نباید روزانه بیشتر از نیم ساعت زمان رو برای آموزش سخن گفتن به عروس هلندی اختصاص داد چون پرنده بیشتر از این مقدار خسته می شه.

۱۰.میتونم به پرندم بادام زمینی بدم؟

مصرف بادام زمینی به دلیل عدم اطمینان از شرایط نگهداری و انبارش و احتمال آلودگی به قارچ های خطرناک برای پرنده ها توصیه نمیشه.

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول