کیسه مقعدی سگ؛ نحوه تخلیه کیسه مقعدی سگ

آخرین بروزرسانی : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : سگ, مراقبت از سگ, مقالات

کیسه مقعدی سگ معمولا به اندازه یه انگور کوچیک هستش و درست در قسمت پایینی مقعد قرار داره. بعضی از سگ ها به طور طبیعی کیسه مقعدیشون رو وقتی که مدفوع میکنن خالی میکنن، اما گاهی اوقات این اتفاق نمیفته و غدد مقعدی مسدود میشن. به طور معمول، این قضیه تو سگ های دارای اضافه وزن و نژادهای خاصی مثل پودل مینیاتوری، شیواوا و بیگل رایج تر هستش.

مسدود شدن کیسه مقعدی سگ درمان میتونه برای سگتون دردناک و تحریک کننده باشه، اما دامپزشک میتونه به راحتی این مشکل رو با تخلیه کردن کیسه مقعدی سگ برطرف کنه.

علائم مسدود شدن کیسه مقعدی سگ عبارتن از:

•   بوی بد

•  به سختی نشستن

تلاش بیش از حد برای لیسیدن کف کیسه ها

در شرایط عادی، وقتی مدفوع از مقعد عبور میکنه، به غدد فشار وارد میکنه و مایع رو آزاد میکنه. هم سگ های نر و هم ماده و همچنین گربه ها و سایر حیوانات غدد مقعدی دارن. این غدد برای سلامت سگتون ضروری نیستن.

سگ ها همچنین ممکنه علائم زیر رو داشته باشن:

•  گریه یا ناله کردن

•  گوشه گیری یا بی حال شدن

•  عدم تمایل به خوردن یا نوشیدن

•  تورم یا قرمزی در ناحیه مقعد

اگر این علائم ادامه دار شد یا روی رفتار سگتون تأثیر گذاشت، باید فوراً توسط دامپزشک معاینه بشه. اگر درمان نشه، نهفتگی غدد مقعدی، عفونت و آبسه میتونه مشکل ساز بشه.

تخلیه کردن کیسه مقعدی سگ

عوامل دیگه ایی که ممکنه احتمال مشکلات مربوط به کیسه مقعدی سگ رو زیاد کنن عبارتن از:

•  شرایط پوستی مزمن (سبوره، عفونت‌های پوستی یا خارش پوست)

•  چاقی

•  فیبر غذایی ناکافی

•  تغییر قوام مدفوع (مدفوع نرم، اسهال یا یبوست)

•  انگل ها (هم داخلی و هم خارجی)

•  آلرژی های غذایی و/یا محیطی

•  ژنتیک (در نژادهای کوچک رایج تره)

نحوه تخلیه کیسه مقعدی سگ

اگر دامپزشکتون تشخیص داد که سگتون نیاز داره تا کیسه مقعدیش رو تخلیه کنه، ممکنه بهتون بگه که اگر براتون سخت نیست این کار رو تو خونه انجام بدین. اول باید مطمئن شین که سگتون نسبت به تخلیه کیسه اش واکنش نشون نمیده و دردش نمیاد.

اگر در اطراف مقعد سگتون خون یا چرک میبینین، یا اگر سگتون ناراحت به نظر میرسه، خودتون این کارو تو خونه انجام ندین و به دامپزشک مراجعه کنین.

برای تخلیه کیسه مقعدی سگتون داخل خونه، به موارد زیر نیاز دارین:

• دستکش لاتکس

•  روان کننده

•  شخص دیگه ایی برای نگهداشتن بچتون

این مراحل رو  برای تخلیه کیسه مقعدی سگتون‌ انجام بدین:

•  اگر سگتون کوچیکه، روی میز بزارینش. اگر سگ بزرگی دارین، می توانید در حالتی که پشتش ایستادین زانو بزنین.

•  از شخص دیگه ایی بخواین تا سگتون رو با یه دست زیر و دور گردنش و دست دیگه رو دور بدن سگتون نگه داره.

•  یه جفت دستکش لاتکس یا مشابه بپوشین و انگشت سبابه تون رو با روان کننده چرب کنین.

•  دم سگتون رو بالا بیارین و انگشت اشاره تون رو به آرومی تقریباً ۱ اینچ داخل مقعد سگتون کنین.

•  در موقعیت های ساعت ۵ یا ۷ با انگشت اشاره و شست یه چیز محکم به اندازه نخود رو لمس کنیم.

•  وقتی که یه غده رو پیدا کردین، یه حوله کاغذی بین مقعد سگ و دستتون قرار بدین و به آرومی محتویات کیسه رو به سمت بیرون بکشین.

•  وقتی کیسه مقعدی خالی باشه، به سختی میتونین پیداش کنین.

• ناحیه مقعد رو تمیز کنین.

درمان مشکلات کیسه مقعدی سگ

درمان لازم باید توسط دامپزشکتون بعد از معاینه فیزیکی کامل، از جمله معاینه دیجیتالی رکتوم، تشخیص داده بشه.  آزمایشات اضافی مثل سونوگرافی، آسپیراسیون با سوزن ظریف، بیوپسی بافت، و/یا کشت باکتریایی و حساسیت ممکنه برای کمک به برنامه درمانی برای سگتون انجام بشه.

نحوه تخلیه کیسه مقعدی سگ

بیشتر مشکلات کیسه مقعدی سگ رو میشه با تخلیه دستی کیسه و درمان موضعی با آنتی بیوتیک ها و/یا پمادهای استروئیدی انجام داد. در بعضی موارد آنتی بیوتیک خوراکی و داروهای ضد التهابی باید مصرف بشه. در موارد شدید ممکنه نیاز به مداخله جراحی باشه.

در مورد سرطان غده مقعدی، دامپزشکتون باید تشخیص بده که آیا به غدد لنفاوی یا مناطق دیگه مثل ریه ها، کبد یا طحال گسترش پیدا کرده یا نه تا در صورت لزوم اقدامات ضروری رو برای سگتون انجام بده.

منبع: Petmd