حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نفخ گربه؛ علت، علائم و درمان این مشکل چیه؟

زمان مطالعه6 دقیقه

نفخ گربه
آخرین بروزرسانی : ۵ مهر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نفخ گربه زمانی اتفاق میفته که گربه ها از خودشون گاز معده دفع میکنن. درست مثل سگ ها، گربه ها هم دچار نفخ میشن. به نظرتون نفخ گربه هم مثل نفخ توی سگ ها وجود داره؟

پاسخ این سوال بله‌ست. گربه ها هم گاز دفع میکنن. درست مثل بسیاری از حیوانات، داخل دستگاه گوارش گربه ها هم گاز وجود داره و این گاز از طریق راست روده از بدن گربه خارج میشه.

گربه ها معمولا گاز داخل دستگاه گوارششون رو به آرومی دفع میکنن و بوی زیادی نداره. با این حال، گاهی وقت ها نفخ گربه میتونه باعث ناراحتی اونا بشه و همچنین اگه گربه ای نفخ داشته باشه ممکنه این گازها، بوی بدی داشته باشن. بنابراین اگه حس کردین که نفخ گربه شما داره اونو اذیت میکنه باید از دامپزشک بخواین تا گربه شما رو معاینه بکنه تا علت ایجاد نفخ مشخص و روند درمان برای گربه شما آغاز بشه.

مشاوره آنلاین دامپزشکی

همین الان از متخصص برای سلامت گربه ات کمک بگیر

علائم نفخ گربه شامل چه مواردی هستش؟

گاهی وقت ها علامت نفخ گربه خیلی ساده‌ست، به این صورت که اگه گربه شما نفخ داشته باشه و گاز دفع کنه شما می تونین اونو بشنوین یا استشمام کنین.

تشخیص سایر علائم نفخ گربه ممکنه به راحتی مورد بالا نباشه. به عنوان مثال، ممکنه که موقع نوازش کردن گربتون متوجه بشین که شکم گربه شما پف کرده و یا حتی ممکنه گربه شما بهتون این اجازه رو نده که اونو لمس کنین. همچنین ممکنه که گربه به دلیل نفخی که داره، از میزان شیطنت و بازیگوشیش هم کم بشه.

گاهی وقت ها نفخ گربه ها ممکنه به دلیل سایر مشکلات و ناراحتی های معده تشخیص داده نشه. به عنوان مثال ممکنه که گربه شما اسهال یا استفراغ داشته باشه و همین باعث میشه تا شما از وجود گاز و نفخ گربه مطلع نشین.

در برخی از موارد، گربه ای که نفخ داره ممکنه داخل مدفوعش خون هم دیده بشه. همچنین اگه یه گربه درد زیادی در معده خودش داشته باشه ممکنه بی اشتها بشه و حتی از نوشیدن آب هم امتناع کنه.

اگه این علائم رو توی گربتون دیدین باید خیلی سریع از دامپزشک بخواین تا گربه شما رو معاینه کنه تا خدایی نکرده خطری سلامتی گربه شما رو تهدید نکنه.

اما چه چیزی باعث نفخ گربه ها میشه؟

دلایل مختلفی وجود داره که یه گربه یا بچه گربه ممکنه هر چند وقت یک بار به نفخ مبتلا بشه. یکسری از این دلایل مشخصه و شما میتونین با مراقبت از گربتون مانع از ایجاد نفخ توی اون ها بشین.

۱- خوردن غذایی که برای گربه مناسب نیست

گربه ها باید غذای مخصوص و متناسب با شرایط خودشون رو بخورن؛ در غیر این صورت ممکنه دچار ناراحتی های معده و همچنین نفخ بشه.

بعضی از غذاها باعث ایجاد نفخ گربه میشه؛ مثلا غذایی که حاوی مقادیر بیش از اندازه فیبر و یا گوشت قرمزه. خوردن غذاهای فاسد هم یکی از دلایل نفخ گربه هاست. بسیاری از گربه ها قابلیت هضم لبنیات رو ندارن و بنابراین خوردن لبنیات میتونه دلیلی برای ایجاد نفخ گربه ها باشه.

نفخ گربه و تاثیر لبنیات

اگر دوست دارید درباره نفخ سگ ها هم اطلاعاتی داشته باشید، می‌تونید روی همین لینک کلیک کنید 🙂

۲- خوردن بیش از حد غذا یا سریع خوردن غذا

گربه هایی که خیلی سریع و زود غذای خودشون رو میخورن ممکنه که هوای زیادی رو در حین خوردن غذا وارد دستگاه گوارششون بکنن. طبیعتا ورود حجم زیادی از هوا به دستگاه گوارش میتونه باعث ناراحتی معده و همچنین نفخ گربه بشه.

۳- گربه هایی که آلرژی (حساسیت) غذایی دارن

گربه ها درست مثل ما آدم ها ممکنه توی هر سنی به آلرژی غذایی دچار بشن. یعنی حتی ممکنه به غذایی که سال های طولانی از اون مصرف میکردن هم حساسیت پیدا کنن. اکثر گربه هایی که حساسیت غذایی دارن معمولا علائم پوستی توی اون ها دیده میشه و در کنار اون، بسیاری از گربه ها هم مشکلات دستگاه گوارش از جمله اسهال و همچنین نفخ رو از خودشون بروز میدن. تشخیص آلرژی غذایی توسط دامپزشک میتونه صورت بگیره.

آیا نفخ گربه ها میتونه نشونه ای از تهدید جدی سلامتی اون ها باشه؟

اگه گربه شما گاها به نفخ مبتلا میشه یا نفخ گربه شما در اثر خوراکی هایی که میخوره هستش، جای نگرانی نیست. این نفخ از طریق راست روده از بدن گربه شما دفع میشه. با این حال بعضی وقت ها نفخ گربه ها میتونه نشونه بدی باشه.

اگه گربه شما علائمی مثل استفراغ، نفخ، خون در مدفوع یا گاز با بوی بد داره و یا از خوردن غذا یا نوشیدن آب امتناع میکنه باید فورا از دامپزشک بخواین تا گربه شما رو معاینه بکنه.

نفخ گربه و تاثیرات آن

بعضی از مشکلات مهم دستگاه گوارش که در گربه ها دیده میشه عبارتند از:

  • بیماری های التهابی روده
  • زخم ها
  • انسداد دستگاه گوارش
  • کرم ها یا سایر انگل های روده ای
  • سرطان

دامپزشک زمانی که گربه شما رو معاینه میکنه سوالاتی در رابطه با رژیم غذایی گربتون و همچنین سابقه بیماری های قبلی از شما میپرسه. همچنین دامپزشک ممکنه از مدفوع گربه شما هم نمونه برداری کنه و همچنین آزمایش خون بگیره. انجام تصویربرداری با اشعه ایکس (عکس رادیولوژی) میتونه برای فهمیدن علت نفخ گربه موثر باشه. همچنین توی بعضی از مواقع ممکنه که گربه شما به سونوگرافی هم احتیاج داشته باشه.

درمان نفخ گربه ها به چه صورته؟

درمان نفخ گربه ها بسته به علت ناراحتی معده در گربه میتونه متفاوت باشه.

تغییر جیره غذایی میتونه یکی از موارد موثر بر درمان نفخ گربه ها باشه. شما باید تحت نظارت دامپزشک متخصص تغذیه برنامه غذایی متناسب با شرایط گربتون تهیه کنین تا مطمئن بشین که بهترین غذا رو در اختیار گربتون قرار میدین.

به گربتون باید حجم کمتری از غذا رو در هر وعده بدین. این کار برای گربه ای که عادت داره تند تند غذای خودشو بخوره پیشنهاد میشه. شما باید حجم ثابتی از غذا رو در طول روز اما در تعداد وعده های بیشتر در اختیار گربتون قرار بدین. همچنین میتونین از ظرف غذای آرام خور استفاده کنین. این ظرف های غذا به خاطر شیارهایی که داخل خودشون دارن باعث میشن که گربه شما نتونه به راحتی به غذا دسترسی داشته باشه و همین باعث میشه که آروم آروم غذاشو بخوره.

بعضی از مواقع هم نفخ گربه ها بر اثر سایر بیماری ها به وجود میاد؛ بنابراین باید علت ایجاد نفخ توسط دامپزشک شناسایی بشه و بهترین درمان برای از بین بردن علت بیماری تجویز بشه.

منبع: webmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول