شکستگی ناخن گربه؛ ناخن گربم شکسته، باید چیکار بکنم؟

آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, مقالات

شکستگی ناخن گربه یکی از اتفاقات دردناکی هستش که ممکنه واسه کوچولوی شما هم پیش بیاد. یه شکستگی کوچیک ناخن یک انگشت میتونه درد خیلی شدیدی ایجاد کنه. درد یک ناخن شکسته میتونه اونقدر زیاد باشه که به لنگیدن، بی‌تحرکی و شاید ادرار یا مدفوع در خارج از ظرف خاک منجر بشه. گربه‌هایی که ناخن هاشون شکسته پاهاشون رو بالا نگه میدارن، موقع راه رفتن میلنگن و از درد ناله میکنن. همچنین اگر شکستگی ناخن گربه با خونریزی همراه باشه، مشکل بزرگ تر میشه.

شکستگی ناخن گربه

چرا ناخن‌ های گربه میشکنه؟

گربه‌ها عاشق خاروندن اشیاء هستن‌ و ممکنه هنگام خراشیدن الیاف فرش یا پارچه مبل ها شکستگی ناخن گربه براشون اتفاق بیفته. گاهی اوقات گربه ها ممکنه از روی صندلی یا کانتر بپرن و به گونه‌ای روی پاشون فرود بیان که ناخنشون به عقب خم بشه و بشکنه. گاهی اوقات ناخن‌های حیوانات مسن‌تر اونقدر خشک میشه که به راحتی شکننده میشه. ناخن‌های بلند بیشتر از ناخن‌های کوتاه‌ در معرض شکستگی هستن. شکستگی ناخن گربه دردناکه و با خونریزی همراهه و نیاز به مراقبت فوری داره.

چرا شکستگی ناخن گربه مشکل ایجاد میکنه؟

ناخن‌های گربه‌ها از مجموعه‌ای مرکزی از رگ‌های خونی و اعصاب به نام “کوییک” (بستر ناخن) تشکیل شده‌. لایه‌ای از ماده سخت و شاخی به نام کراتین این ساختارهای حساس رو احاطه کرده و ازشون محافظت میکنه. کوییک بافت زنده هستش در حالی که کراتین زنده نیست. به همین دلیل کوتاه کردن نوک ناخن برای حیوان خانگی دردناک نیست، اما نمایان شدن کوییک ناراحت‌کننده هستش.

بعد از شکستگی ناخن گربه چه کارهایی باید انجام بدم؟

اگر گربه شما از درد ناله کنه و ناگهان شروع به لنگیدن یا بالا نگه داشتن پنجه‌اش کنه، پاهاش رو به خوبی بررسی کنین و این پروتکل درمانی رو دنبال کنین:

۱- برای نگهداری از حیوان خانگیتون از شخص دیگری کمک بخواین

برای چک کردن ناخن حیوان خانگیتون، باید از شخص دیگه ایی بخواین تا بچتون رو نگهداره تا شما به دقت ناخن هاش رو بررسی کنین. باید توجه داشته باشین که حتی حیوان خانگی مهربان هم هنگام درد ممکنه گاز بگیره، بنابراین بهتره که روی گربتون یه حوله بندازین و به آرومی مهارش کنین.

۲- خونریزی رو کنترل کنین

دور پای گربتون گاز استریل یا حوله بپیچین و به انگشت آسیب دیده فشار وارد کنین. اگر خونریزی در ۵-۱۰ دقیقه متوقف نشد، از مداد استیپتیک، چوب نیترات نقره میتونین استفاده کنین. این اقلام رو میشه در فروشگاه حیوانات خانگی یا در بخش کمک‌های اولیه داروخانه انسانی تهیه کرد. اگر این محصولات رو داخل خونه ندارین، سعی کنین ناخن گربتون رو با آرد بپوشونین. همچنین میتونین نوک ناخن رو داخل یک قالب صابون بزنین تا به متوقف کردن خونریزی کمک کنین.

۳- قسمت آسیب‌دیده ناخن رو بردارین

گاهی اوقات یک تکه ناخن شل وجود داره که میتونین اون رو به راحتی با قیچی داخل خونه کوتاه کرد؛ با این حال، بیشتر اوقات این کار بهتره توسط دامپزشک انجام بشه. پای گربتون رو داخل حوله‌های کاغذی بپیچین و به کلینیک دامپزشکی مراجعه کنین.

اگر نمیدونی ناخن های گربت رو چطوری باید کوتاه کنی، میتونی رو این نوشته کلیک کنی و به سادگی یاد بگیری!

کوتاه کردن قسمت آسیب دیده یکی از کارهایی هستش که هنگام شکستگی ناخن گربه باید انجام بدین.

قسمت آسیب‌دیده یا شکسته ناخن باید با دقت برداشته بشه. این روش اغلب اوقات دردناک هستش اما میشه اون رو به سرعت انجام داد و ممکنه نیاز به آرام‌بخش نداشته باشه؛ با این حال، بسته به درجه درد و محل شکستگی، ممکنه آرام‌بخش و یا بی‌حس کردن ناحیه با بلوک عصبی لازم باشه. ناخن باید بالای شکستگی کوتاه بشه تا قسمت آسیب‌دیده کاملاً برداشته بشه و پایه خوبی برای رشد مجدد ناخن فراهم بشه.

۴- بستر ناخن رو از عفونت محافظت کنین

دامپزشک ممکنه پماد یا پودر آنتی‌بیوتیک رو به بستر ناخن نمایان شده بزنه و پای گربه رو باندپیچی کنه تا از آلودگی جلوگیری کرده و خونریزی بیشتر رو به حداقل برسونه. همچنین ممکنه آنتی‌بیوتیک خوراکی یا تزریقی توصیه بشه.

از اونجایی که بستر ناخن یا کوییک به استخوان متصله، پیشگیری از عفونت بسیار مهمه. عفونت‌های استخوان مشکلات جدی هستن و تنها بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آن‌ها مؤثرن. پای گربه باید به دقت تحت نظارت قرار بگیره.

۵- درد رو کنترل کنین

بدون بخش کراتین ناخن، بافت زنده حساس از جمله رگ‌های خونی و اعصاب نمایان و دردناک میشه. دامپزشک ممکنه داروی ضد درد تجویز کنه یا برای راحتی گربتون آرامبخش تجویز کنه.

چطوری از شکستگی ناخن گربه جلوگیری کنم؟

برای جلوگیری از شکستگی ناخن گربه‌، ناخن‌هاش رو کوتاه نگه دارین. احتمال شکستگی  ناخن‌های کوتاه کمتر از ناخن‌های بلند هستش.

اگر نمیتونی به تنهایی ناخن های گربت رو کوتاه کنی، میتونی رو کمک ما حساب کنی!

از دامپزشک یا تکنسین دامپزشکی درخواست کنین تا روش صحیح کوتاه کردن ناخن‌ها رو بهتون نشون بده  تا بتونین ناخن‌های گربتون رو داخل خونه کوتاه کنین و شاهد شکستگی ناخن گربه نباشین. اگر به تنهایی نمیتونین این کار رو انجام بدین، به کلینیک مراجعه کنین و از دامپزشکتون بخواین تا این کار رو براتون انجام بده.

منبع: vcahospitals