مسمومیت سگ با شکلات؛ سگم شکلات خورده، باید چیکار کنم؟

مسمومیت سگ با شکلات
آخرین بروزرسانی : ۲۳ مهر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ

مسمویت سگ با شکلات یکی از شایع ترین علل مسمومیت در سگ ها به حساب میاد و میتونه منجر به بیماری جدی و حتی مرگ سگ بشه. بنابراین اگه شک دارین که سگتون شکلات خورده باید فورا از دامپزشک بخواین تا سگتونو معاینه کنه تا احتمال مسمومیت سگ با شکلات رد یا تایید بشه.

مسمومیت با شکلات چی هست اصلا؟

شکلات یکی از محبوب ترین خوراکی ها برای ما آدم هاست اما یه خوراکی به شدت سمی برای سگ ها به حساب میاد.

دلیل اینکه سگ ها نمیتونن شکلات بخورن، وجود کافئین و همچنین ماده ای شیمیایی به اسم تئوبرومین، داخل شکلاته. کافئین و تئوبرومین باعث تحریک سیستم عصبی سگ میشه، ضربان قلب رو بالا میبره و متابولیزه شدنش داخل بدن سگ زمان زیادی میبره. همچنین وجود این دو ترکیب داخل شکلات میتونه علائمی از جمله اسهال، استفراغ، تشنگی بیش از حد و همچنین بالا بردن ضربان قلب رو موجب بشه. در موارد شدید، مسمومیت سگ با شکلات میتونه باعث لرزش، تشنج و نارسایی قلبی تو سگ ها بشه.

مسمومیت سگ با شکلات چیست؟

با این حال شدت علائم مسمومیت سگ با شکلات کاملا بستگی به این داره که سگ شما چه مدل شکلاتی رو خورده، چون که میزان کافئین و تئوبرومین در هر مدل از شکلات ها با شکلات دیگه متفاوته. همچنین جثه سگ و مقدار شکلاتی که سگتون خورده میتونه تو شدت علائم مسمومیت تاثیرگذار باشه. اما همونطور که بالاتر هم بهتون گفتم، مراجعه سریع به دامپزشک برای درمان مسمومیت سگ با شکلات، از نون شب هم واجب تره!

علائم مسمومیت سگ با شکلات:

علائم مسمویت سگ با شکلات ممکنه بین ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از خوردن شکلات خودشو بروز بده. این علائم میتونه شامل موارد زیر باشه:

1. استفراغ
  2. ریزش بزاق از دهان
  3. اسهال
  4. احساس زیاد تشنگی
  5. حجم بالای ادرار
  6. بیش فعالی
  7. بی قراری
  8. نفس نفس زدن
  9. بالا رفتن ضربان قلب
  10. لرزش عضلات
  11. تشنج

مسمومیت سگ با شکلات

علل مسمومیت سگ با شکلات چی هست؟

متاسفانه سگ ها عاشق طعم شکلاتن ولی نمیدونن که خوردنش چقدر میتونه براشون خطرناک باشه. بنابراین اگه سگ  یا توله سگ شما شکلاتی رو تو خونه پیدا کنه و اونو بخوره، ممکنه که جون خودشو به خطر بندازه. با این  حال، نوع و مقدار شکلاتی که سگ شما اونو خورده میتونه روی شدت علائم مسمومیت سگ با شکلات تاثیرگذار باشه.

به طور کلی، هرچه سطح تئوبرومین تو شکلات بیشتر باشه، اون شکلات سمی تره.

فقط ۲۸ گرم از یه شکلات شیری به ازای هرکیلوگرم وزن بدن میتونه جز دوز بالقوه کشنده برای سگ به حساب بیاد.

اما خطرناک ترین شکلاتی که برای سگ ها وجود داره از برند baker’s هست که سرشار از تئوبرومینه.

طبق گزارش Pet Poison، غلظت تئوبرومین و کافئین در اشکال مختلف شکلات به شرح زیر هستش:

۱- شکلات سفید: ۰.۲۵ mg/oz  تئوبرومین و ۰.۸۵ mg/oz کافئین

۲- شکلات شیری: ۴۴mg  تا ۶۰mg تئوبرومین و ۶mg کافئین

۳- شکلات دارک نیمه شیرین: ۱۳۵ میلی گرم تئوبرومین و ۲۰ میلی گرم کافئین

۴- شکلات شیرین نشده پخت: ۳۹۰ تا ۴۵۰ میلی گرم تئوبرومین و ۴۷ میلی گرم در هر اونس کافئین

۵- پودر کاکائو خشک: ۴۰۰-۷۳۷mg/oz تئوبرومین و ۷۰mg/oz کافئین

۶- دانه های کاکائو: ۳۰۰-۱۵۰۰ میلی گرم در اونس تئوبرومین

۷- مالچ دانه کاکائو: ۵۶-۹۰۰ میلی گرم در اونس تئوبرومین

اگرچه شکلان سفید دارای سطح پایین تری از تئوبرومینه اما محتوای چربی این مدل شکلات میتونه باعث پانکراتیت بشه.

با توجه به گزارشان MSD، علائم مسمومیت سگ با شکلات میتونه از سگی به سگ دیگه متفاوت باشه.

به عنوان یه قاعده کلی، خوردن:

• ۲۰ میلی گرم شکلات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن میتونه علائم خفیفی مثل اسهال و استفراغ ایجاد کنه
  • ۴۰ تا ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ممکنه باعث بروز علائم قلبی بشه
  • ۶۰ میلی گرم یا بیشتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ممکنه منجر به تشنج و یا مرگ بشه.

تشخیص مسمومیت سگ با شکلات:

اگه شک دارین که سگتون شکلات خورده یا نه، بهتره که فرض رو بر این بذارین که خورده و خیلی زود برای درمانش اقدام کنین. همچنین باید سعی کنین متوجه این بشین که سگتون چقدر شکلات خورده و از چه مدل و برندی بوده.

اگه سگتون به اندازه ای شکلات نخورده باشه که باعث مسمومیتش بشه، احتمالا دامپزشک ازتون بخواد که داخل خونه، کاری کنین تا سگتون استفراغ کنه. همچنین باید سگتون رو تا ۶ ساعت آینده زیرنظر داشته باشین.

تشخیص مسمومیت سگ با شکلات

برای تشخیص مسمومیت سگتون می تونین از طریق ارتباط با دامپزشکان وتوریا در مشاوره آنلاین دامپزشکی خیلی زود متوجه مسمومیت سگتون بشین و برنامه درمانش رو شروع کنین 🙂

اگه سگ شما مقدار زیادی از شکلات را در چند ساعت گذشته خورده باشه، دامپزشک از شما میخواد که تو خونه استفراغ القا کنین و بعدش فورا سگتون رو به کلینیک ببرین. بعد از ۲ تا ۴ ساعت، سم وارد جریان خون سگ میشه و ممکنه برای کمک به درمان مسمومیت سگ با شکلات برای استفراغ خیلی دیر بشه، بنابراین هدف اینه که در سریع ترین زمان ممکن، سگتون استفراغ کنه.

همچنین انجام آزمایش خون و آزمایش ادرار میتونه به تشخیص بیماری یا نارسایی اندام های بدن کمک کنه. الکتروکاردیوگرافی (EKG) هم برای تشخیص آریتمی ها و ناهنجاری های قلبی مورد استفاده قرار میگیره.

درمان مسمومیت سگ با شکلات:

هیچ پادزهری برای از بین بردن سمیت شکلات وجود نداره. تا زمانی که علائم مسمومیت با شکلات توی سگ شما دیده نشه، درمان حمایتی تنها راه برای درمانه.

۱- القای استفراغ:

استفراغ اگه در عرض چند ساعت بعد از مصرف شکلات القا بشه میتونه موثر باشه. اگه از کلنیک دامپزشکی دورین یا دسترسی به دامپزشک ندارین، باید داخل منزل کاری کنین تا سگتون استفراغ کنه. ولی اگه دامپزشک بخواد این کار رو انجام بده، از داروهای تزریقی استفاده میکنه.

۲- زغال فعال:

دامپزشک اغلب محلولی از زغال فعال رو به صورت خوراکی برای جذب تئوبرومین باقی مانده از دستگاه گوارش تجویزمیکنه. بعد از القای استفراغ و یا درمان توسط زغال فعال، سگ شما باید از نظر علائم به مدت ۴-۶ ساعت تحت نظر باشه. در صورت بروز علائم، درمان حمایتی مورد نیازه که سگ شما در شرایط نرمال قرار بگیره؛ تا زمانی که سمیت شکلات از بین بره و تا ۷۲ ساعت ممکنه طول بکشه.

۳- درمان حمایتی:

تزریق داخل وریدی و سرم تراپی میتونه به رقیق شدن سطح تئوبرومین در جریان خون و افزایش دفع اون کمک کنه. بنزودیازپین ها (والیوم) ممکنه برای کنترل تشنج و لرزش عضلانی توسط دامپزشک تجویز بشه، در حالی که داروهای ضد آریتمی میتونه به کنترل آریتمی های قلبی کمک کنه.

بهبود مسمومیت سگ با شکلات:

سگی که برای مسمومیت با شکلات تحت درمان قرار گرفته، باید تا زمان برطرف شدن علائم تحت نظر باشه. مدت زمان بهبودی از سمیت شکلات به شدت مسمومیت و مدت زمان انجام درمان بستگی داره. در صورت تشخیص و درمان زود هنگام (در عرض ۲ ساعت پس از مصرف)، احتمال اینکه حال سگ کامل کامل خوب شه خیلی زیاده و پیش آگهی خوبی داره. با این حال، پیش آگهی برای سگی که علائم شدید مسمومیت با شکلات رو داره، ضعیفه.

بهبود مسمومیت سگ با شکلات

یادتون باشه که  مسمومیت سگ با شکلات می توانه براش کشنده باشه، بنابراین مطمئن شین که شکلات رو همیشه دور از دسترس سگتون قرار میدین. فقط پنهان کردن شکلات کافی نیست – باید اونو در جایی نگهداری کنین که مطمئنین سگ شما نمیتونه بهش برسه.

منبع: wagwalking