کلسی ویروس گربه؛ علت، علائم و درمان

کلسی ویروس گربه
آخرین بروزرسانی : ۲۶ شهریور ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه

کلسی ویروس گربه (FCV) توسط یه نوع پاتوژن ویروسی ایجاد میشه که موجب عفونت دستگاه تنفس فوقانی در گربه ها میشه. عفونت ایجاد شده معمولا شبیه به سرماخوردگیه؛ اما در حالت شدید تر ریه ها، مفاصل و اندام های دیگه هم درگیر میشن.

این ویروس بیشتر تو مکان هایی که تعداد زیادی گربه زندگی میکنن، مثل پناهگاه و مراکز پرورش گربه دیده میشه. بچه گربه ها و گربه های جوان بیشتر در معرض ابتلا هستن.

علائم کلسی ویروس گربه‌ ها

بعضی گربه‌ها به کلسی ویروس مبتلا میشن و هیچ علامت بالینی نشون نمیدن.

مشاوره آنلاین دامپزشکی

همین الان از متخصص برای سلامت گربه ات کمک بگیر

اگه علائمی وجود داشته باشه، میتونه از خفیف تا شدید متغیر باشه و علائم شدید ممکنه منجر به مرگ بشه.

شایع‌ترین علائم عبارتند از:

• عطسه
  • ترشحات بینی
  • زخم شدن سطح بینی (شکاف در پوست)
  • ورم ملتحمه (التهاب چشم)
  • ترشح از چشم

گربه مبتلا ممکنه علائم زیر رو هم نشون بده:

• زخم‌های روی لب، زبان یا سایر نقاط دهان که معمولاً با آبریزش همراهه
  • بی‌ حالی
  • کم‌ آبی بدن
  • کاهش اشتها به دلیل گرفتگی شدید بینی و/یا زخم‌های دهانی

علائم شدید کلسی ویروس گربه:

• ذات‌الریه همراه با سرفه یا مشکل در تنفس
  • التهاب مفاصل که موجب لنگیدن یا تورم در مفصل(های) گربه مبتلا میشه.

علائم مرتبط با التهاب دیواره رگ‌های خونی (واسکولیت) میتونه منجر به نارسایی چند عضو و مرگ بشه، از جمله:

•  تورم در صورت/پاها
  •   زخم‌های پوستی
  •   خونریزی از بینی
  •   مدفوع خونی

علل ابتلا به کلسی ویروس در گربه ها

ویروس کلسی گربه (FCV) در ترشحان بینی، دهان و چشم یافت میشه. کلسی ویروس گربه از طریق تماس مستقیم با ترشحات حاوی ویروس یا شی آلوده (مثل ظرف آب یا خاک آلوده) از گربه آلوده به گربه سالم منتقل میشه.

ویروس کلسی بعد از ورود به بدن، سلول های بینی، دهان و لوزه ها رو مورد حمله قرار میده. سویه های شدیدتر FCV، ریه ها، مفاصل و کلیه ها رو درگیر میکنن. علائم بیماری معمولا ۲ تا ۶ روز بعد از تماس با ویروس بروز پیدا میکنه.

اگه میخوای راجع به بقیه بیماری های گربه هم بخونی کلیک کن!

علل کلسی ویروس گربه ها

سویه های متعددی از ویروس FCV وجود داره و گاهی بیش از یه سویه میتونه در یک محیط مشترک‌، گربه ها رو آلوده کنه. ویروس کلسی میتونه داخل بدن گربه به سویه جدیدی تبدیل بشه. سویه های مختلف کلسی ویروس گربه، میتونه بیماری هایی با شدت های مختلف ایجاد کنه.

تشخیص کلسی ویروس گربه ها

برای تشخیص کلسی ویروس گربه ها آزمایش های مختلفی مثل شمارش کامل سلول های خونی (CBC) و آزمایش های شیمیایی انجام میشه. آزمایش های خونی که سطح آنتی بادی FCV (تیترها) رو اندازه‌گیری میکنن ممکنه انجام بشه ولی زیاد قابل اعتماد نیست؛ چون تیتر مثبت کاذب هم در طول واکسیناسیون ممکنه اتفاق بیفته.

در صورتی که گربه ای با سابقه سرفه شدید به دامپزشکی مراجعه کنه، ممکنه برای تشخیص کلسی عکس برداری از قفسه سینه انجام بشه.

آزمایش PCR هم ممکنه با استفاده از سوآپ برای نمونه گرفتن از ترشحات بینی، داخل پلک ها و دهان انجام بشه. آزمایش PCR رو میشه در مراحل اولیه بیماری روی خون، مدفوع و ادرار هم انجام داد.

توجه کنین که درصد زیادی از گربه های سالم، ناقل ویروس کلسی هستن و بنابراین نمیشه نتیجه گرفت که همه علائمی که تو گربه میبینیم مربوط به کلسی ویروسه.

درمان کلسی ویروس گربه ها

درمان های مختلفی برای کلسی ویروس گربه ها وجود داره. گربه‌تون رو به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و دو بار در روز داخل حمام گرم و بخار آلود بذارین تا گرفتگی بینیش کمتر بشه.

درمان کلسی ویروس گربه ها

در گربه های مبتلا به کلسی ویروس، تغذیه اهمیت زیادی داره چون گربه ایی که زخم های دهانی و گرفتگی بینی داره ممکنه تمایلی به خوردن غذا نداشته باشه. انواعی از غذاهایی رو که بوهای زیادی دارن در معرض گربه‌تون قرار بدین تا اشتها رو زیاد کنه.

اگر برای درمان کلسی ویروس گربه‌ات نیاز به دامپزشک در محل داری، روی همین نوشته کلیک کن!

از پارچه های گرم و مرطوب برای پاک کردن ترشحات چشم و بینی استفاده کنین. وقتی گربه ها حالشون خوب نیست، تمایلی به نظافت و تمیز کردن خودشون ندارن.

داروهای ضد ویروسی به طور معمول برای درمان کلسی ویروس گربه ها استفاده نمیشه. اگر چه برخی از داروها ممکنه مفید واقع بشن:

• به گربه هایی که زخم های دهان و بینی دارن، داروی ضد درد به عنوان آرام بخش استفاده میشه.
  • آنتی بیوتیک خوراکی میتونه برای درمان عفونت های ثانویه (بینی، ریه، دهان) استفاده بشه.
  • داروهای آنتی بیوتیک موضعی چشم برای گربه های مبتلا به عفونت چشم تجویز میشه.
  • داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی خوراکی برای کاهش التهاب و تب استفاده میشه.
  • در صورت کم آبی بدن گربه، مایعات داخل وریدی یا زیرجلدی ممکنه تجویز بشه.

مدیریت کلسی ویروس گربه ها

اکثر گربه ها در عرض ۷-۱۰ روز بهبود پیدا میکنن، ولی بعدش میتونن ناقل باشن و ویروس رو از طریق ترشحات بینی و دهانشون دفع کنن. گربه هایی که به ناقلین مزمن تبدیل میشن ممکنه دچار التهاب لثه (استوماتیت) بشن.

واکسیناسیون میتونه به جلوگیری از گسترش FCV کمک کنه. گربه واکسینه شده هنوز هم میتونه به کلسی مبتلا بشه اما علائم بالینی ایجاد نمیکنه یا ممکنه علائم خفیفی در مقایسه با گربه های واکسینه نشده داشته باشه.

بچه گربه ها معمولا اولین دوز واکسن رو تو ۲ماهگی دریافت میکنن و بعدش تو ۳ ماهگی و ۴ماهگی دوز بوستر رو دریافت میکنن.

FCV خیلی مسریه و بنابراین باید تمام وسایل گربه مبتلا رو از بقیه گربه ها جدا کنین. بعد از هر بار دست زدن به گربه آلوده باید دستاتون رو به طور کامل با آب و صابون بشورین.

کلسی ویروس گربه

سوالات متدوال درباره کلسی ویروس گربه ها

قطعا به عنوان سرپرست چندتا سوال پرتکرار وجود داره که در صورت مواجهه با کلسی ویروس براتون پیش میاد. پس بریم با هم بررسیش کنیم.

درمان کلسی ویروس گربه ها

۱. آیا کلسی ویروس گربه برای انسان مسریه؟

خیر، FCV برای انسان مسری نیست.

۲. آیا کلسی ویروس برای سایر حیوانات خانگی داخل خانه مسریه؟

فقط برای گربه های دیگه مسریه.

۳. گربه ها چقدر میتونن با کلسی ویروس زندگی کنن؟

بعضی از گربه ها میتونن ناقل مادام العمر FCV باشن.

۴. آیا سگ ها میتونن کلسی ویروس رو از گربه بگیرن؟

خیر، فقط گربه ها میتونن به FCV مبتلا شن.