تب گربه؛ علائم، علت و درمان تب در گربه ها

تب گربه
آخرین بروزرسانی : ۵ مهر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه

تب گربه صرفا میتونه یه علامت برای بیماری خاصی باشه و باید علت اون بیماری توسط دامپزشک تشخیص داده بشه. با این حال اگه دامپزشک به هر دلیل نتونه علت زمینه ای برای ایجاد تب گربه پیدا کنه، ممکنه گربه به حالتی که به اون ‘’ تب با منشا ناشناخته’’ گفته میشه، تشخیص داده بشه.

دمای طبیعی بدن گربه بین ۳۷.۷ تا ۳۹.۱ درجه سیلسیوسه. اما درست مثل ما آدم ها، گربه ها هم ممکنه به علت بیماری یا دلایل دیگه ای، دمای بدنشون از حالت طبیعی بالاتر بره.

دلایل ایجاد تب گربه

تب گربه ها معمولا به دلایل زیر دیده میشه:

• هیجان
  • اضطراب
  • بیماری
  • واکنس به بعضی از داروهای خاص
  • گرمازدگی

یه گربه ای که اضطراب زیادی داره اما در عین حال علائم بیماری از خودش بروز نمیده، ممکنه با دمای بدن بالای ۳۹.۱، این دما براش طبیعی باشه اما برعکس؛ اگه گربه ای که بی حال شده و یه گوشه نشسته دمای بدنش بالای ۳۹.۱ باشه، احتمالا مبتلا به بیماری خاصی هستش و باید حتما توسط دامپزشک معاینه بشه.

تب گربه

دامپزشک معمولا بعد از اینکه متوجه این شد که گربه شما تب داره دو کار اصلی انجام میده:

۱- انجام معاینه بالینی کامل

۲- بررسی سابقه پزشکی گربه شما

اگه علت تب گربه مشخص نباشه اون وقته که با انجام آزمایشات پاراکلینیکی مثل آزمایش خون، دامپزشک میتونه متوجه علت تب گربه شما و همچنین بیماریش بشه.

علائم تب گربه ها شامل چه مواردی میشه؟

وقتی گربه شما تب داشته باشه ممکنه که علائم زیر رو ازش ببینین:

• احساس بی حالی داره
  • بیش از حد معمول میخوابه
  • اشتهاش کمتر میشه
  • خودشو از دید شما پنهان میکنه
  • از انجام فعالیت هایی که عاشقش بود خودداری میکنه

البته علائم دیگه ای مثل اسهال و یا استفراغ، بسته به علت تب گربه میتونه وجود داشته باشه. اگه گربه شما علائم نگران کننده ای داره بهتره که خیلی سریع با دامپزشکش در ارتباط باشین تا مطمئن شین خطر جدی جون گربه شما رو قرار نیست تهدید کنه.

علائم تب گربه

برای اطلاع از این که گربه شما چه مشکلی داره، می تونین از دامپزشک آنلاین کمک بگیرین 🙂

تب گربه ها چطوری تشخیص داده میشه؟

علاوه بر دیدن علائمی مثل کاهش فعالیت و کمتر شدن اشتها، اگه دیدین که گربتون موقع بغل کردنش زیاد از حد داغه، باید به تب گربه خودتون مشکوک شین. شما خودتون میتونین به راحتی داخل منزل از طریق دماسنج و قرار دادن اون داخل مقعد، متوجه دمای بدن گربتون بشین.

تنها راه دقیق برای اینکه متوجه بشین که آیا گربتون تب داره یا نه، اندازه گیری دمای بدن گربتونه. سنجیدن دمای بدن گربتون از راه مقعد میتونه دقیق ترین راه باشه.

علل تب گربه ها چیه؟

تب هایی که مداومن و معمولا بیشتر از یک روز طول میکشن، ممکنه ناشی از بسیاری مشکلات سلامتی بالقوه برای گربه شما باشه از جمله:

۱- عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی

۲- انگل ها

۳- سرطان

۴- بیماری های ناشی از سیستم ایمنی

۵- تروما

۶- مشکلات التهابی

۷- عوارض جانبی بعضی از داروها

دامپزشک ها چطوری متوجه تب گربه ها میشن؟

دامپزشک گربه شما اول سابقه و تاریخچه بیماری گربه شما رو بررسی میکنه و از شما سوالاتی در این رابطه میپرسه. در مرحله بعدی، دامپزشک گربه شما رو به صورت بالینی معاینه میکنه. همچنین از طریق دماسنج متوجه دمای قعلی بدن گربه شما میشه. گاهی اوقات معاینه فیزیکی ممکنه علت بروز تب گربه شما رو مشخص نکنه بنابراین دامپزشک با انجام آزمایشات پاراکلینیکی اقدام به تشخیص علت تب گربه میکنه. از جمله آزمایشاتی که ممکنه توسط دامپزشک روی گربه شما صورت بگیره عبارت است از:

۱- آزمایش خون برای ویروسی لوسمی گربه (FeLV)

۲- آزمایش خون برای ویروس نقص ایمنی گربه (FIV)

۳- شمارش کامل سلول های خونی برای برسسی عفونت یا التهاب

۴- بررسی پنل بیوشیمیایی خون برای بررسی عملکرد اندام های داخلی مثل کبد و کلیه

۵- آزمایش ادرار برای عفونت های ادراری و بیماری های کلیوی

۶- معاینات مدفوع

همچنین دامپزشک ممکنه برای بررسی ناهنجاری های استخوانی و اندام های داخلی بدن گربه شما، سونوگرافی و عکس رادیولوژی رو ضروری بدونه.

درمان تب گربه ها:

اگه علت خاصی برای تب گربه مشخص بشه، باید فورا درمانش رو شروع کنین تا تب هم از بین بره. گربه ای که تب داره احتمالا لازمه که اقدامات زیر، روی اون صورت بگیره:

۱- مایع درمانی برای درمان یا پیشگیری از کم آبی بدن

۲- استفاده از دارو برای کاهش درد و کاهش تب

۳- تغذیه مناسب و پرانرژی

درمان تب گربه

اگه گربه شما تب بالایی داره و به هیچ عنوان آب یا غذا نمیخوره، ممکنه که برای درمان بیماری لازم باشه تا اونو بستری کنین. در اینصورت گربه شما باید به طور منظم و طبق ساعت های خاص داروهای داخل رگی دریافت کنه.

بهبود و مدیریت تب گربه ها

بسیاری از گربه‌ها به خوبی به درمان پاسخ میدن و در عرض یک تا پنج روز تبی که دارن کامل قطع میشه مگر اینکه علت زمینه‌ای بروز تب رو نشه به خوبی درمان یا مدیریت کرد.