سرم تراپی گربه؛ سرم تراپی گربه چه زمانی و به چه صورت انجام میشه؟

سرم تراپی گربه
آخرین بروزرسانی : 6 اردیبهشت 1403نویسنده : دسته بندی : گربه, مراقبت از گربه, مقالات

سرم تراپی یا مایع درمانی به روش تزریق داخل وریدی یا زیر جلدی برای جبران مایعات از دست رفته بخاطر اسیب وارد شده به حیوان یا بیماری انجام میشه. دامپزشکان از سرم تراپی برای درمان بیشتر مشکلات رایج پزشکی استفاده میکنن.

مثل ما انسان ها، همه حیوانات باید هر روز اب و یا مایعات دیگه بخورن. در صورتی که این مقدار ابی که به طور روزانه مصرف میکنن کافی نباشه، ممکنه بیمار بشن و مشکلاتی براشون به وجود بیاد. در سرم تراپی از مایعات فرموله شده خاصی استفاده میشه.

سرم تراپی گربه به چه شکل انجام میشه؟

سرم تراپی گربه ها معمولا به دو روش داخل وریدی (از طریق رگ ورید) و یا زیر جلدی (زیر پوست) انجام میشه.

داخل وریدی

برای شروع مایع درمانی داخل وریدی (IV)، ناحیه اطراف سیاهرگ مورد نظر برای تزریق رو تراشیده میشه. این کار به دامپزشک اجازه میده تا به راحتی رگ رو پیدا کنه.

تو مرحله بعدی پوست تمیز میشه و یه کاتتر با استفاده از یه سوزن زیرپوستی وارد پوست گربتون میشه. کاتتر پوست رو سوراخ می کنه و بعد از ورود کاتتر پلاستیکی با بیرون کشیدن سوزن از داخل پوست (یا ورید) ، به داخل فشار داده میشه. وقتی که کاتتر روی جای خودش فیکس و چسبونده شد، درپوش برداشته میشه و سرم یا مایع مورد نیاز وصل میشه تا وارد بدن گربه شه.

یه سرم IV پر از مایعات از پیش آماده شده به آنژیوکت متصل میشه و شلنگ سرم به میزان جریانی که مورد نیازه و از پیش محاسبه شده باز میشه تا سرم تراپی گربه با سرعت ثابت انجام بشه.

زیر جلدی

روش تزریق مایع زیر جلدی مشابه تزریق داخل وریدی هستش، اما به جای قرار دادن کاتتر داخل ورید، از یه سوزن برای رسوندن مایع به زیر پوست گربه در نزدیکی ستون فقرات استفاده میشه. این روش سرم تراپی گربه داخل کلینیک توسط دامپزشک انجام میشه، اما معمولاً برای گربه‌هایی که مشکلات سلامتی مزمن مثل بیماری کلیوی دارن، داخل خونه هم توصیه میشه. این روش کمتر از مایعات IV موثره و نمیتونه همان به اندازه کافی مایعات رو جایگزین کنه. برای گربه هایی که نارسایی حاد کلیه یا کم آبی شدید دارن مناسب نیستش.

اگر برای سرم تراپی گربه ات کمک نیاز داری و وقتش نداری تا حضوری به کلینیک بری، میتونی از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنی. برای اطلاعات بیشتر، روی همین نوشته کلیک کن!

اثربخشی سرم تراپی در گربه ها

بعد از انجام مایع درمانی داخل وریدی، گربتون باید ظرف چند ساعت حالش خوب بشه. اما اگر بچتون یه بیماری زمینه‌ای جدی داشته باشه، زمان میبره تا به طور کامل حالش خوب بشه، چون مایع درمانی در این مواقع برای بهتر شدن گربتون و مدیریت بیماریش انجام میشه و به عنوان درمان اصلی در نظر گرفته نمیشه. درمان با تزریق مایع داخل وریدی خیلی سریعتر و اثر بخش تر از مصرف اب به صورت خوراکی هستش، چون مستقیماً  وارد جریان خون میشه.

سرم تراپی گربه به بهبود بیماریش کمک میکنه

دوره نقاهت بعد از انجام سرم تراپی گربه ها

بعد از انجام سرم تراپی، گربه تون خیلی هوشیارتر و پرانرژی تر از قبل به نظر میرسه. سرپرست های عزیز باید توجه داشته باشن که این تنها یه مرحله از فرایند بهبودی گربه شون هستش و باید فعالیت گربه رو تا حد امکان محدود کنن تا علائمشون تشدید نشه.

مخصوصاً در مواقعی که گربتون اسیب دیده، باید از گربه تون مراقبت بیشتری بکنین تا زمانی که مطمئن شین زخم‌هاش با لیس زدن (که با گردنبند الیزابت این مشکل حل میشه) یا با تحرک و  فعالیت شدید (که میشه با نگه داشتنشون داخل خونه کمترش کرد) بدتر نمیشه.

هزینه سرم تراپی گربه ها

هزینه مایع درمانی به نوع مایع استفاده شده در طول درمان، مدت زمان و حجم مایع مصرفی بستگی داره. گربه ایی که تحت درمان مایعات قرار می گیره و باید چند روز متوالی و روزی چند بار سرم دریافت کنه، باید به طور کامل تحت نظر باشه. گاهی نیازه که توی بیمارستان دامپزشکی بستری بشه و این مورد به هزینه های شما اضافه میکنه. داروهای اضافی و مراقبت های اضطراری هم به صورت حساب دامپزشکی شما اضافه میکنه.

با وتوریا، سرم تراپی گربه ات رو به صرفه و بدون مراجعه حضوری به کلینیک انجام بده.

ملاحظات سرم تراپی گربه ها

اگرچه بیشتر روش های مایع درمانی بدون مشکل انجام میشن، ولی به عنوان سرپرست باید بدونین که ممکنه بعد از سرم تراپی، گربه تون علائم داشته باشه.  درد و ناراحتی عمومی اولین علامته که بروز پیدا میکنه. مثل خودمون  که وقتی تزریقی انجام میدیم یا خون میدیم، کمی درد داریم و اثر بی حسی رومون مونده. همچنین خطر تورم همراه با درد جزئی وجود داره، چون اگر سوزن بیش از حد داخل سیاهرگ وارد بشه، مایعات وارد بافت‌های اطراف میشن.

سرم تراپی گربه به بهبودی علائم کمک میکنه.

عفونت یکی دیگه از خطراتیه که احتمالش هست، چون سوزن هایی که در تماس با کثیفی و کثیفی قرار میگیرن میتونن به راحتی باکتری ها و ویروس ها رو پخش کنن. ما تا حد امکان توصیه میکنیم سرم تراپی رو خودتون انجام ندین و پیش دامپزشک برین. اگر هم وقتش ندارین که به کلینیک برین میتونین از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین.

پیشگیری از انجام سرم تراپی گربه

بیشتر نارسایی های  کلیه زمینه ژنتیکی دارن و اجتناب ناپذیرن. سرپرست های عزیز همیشه باید حواسشون باشه تا گربه شون به مقدار کافی اب بخوره تا به مرحله سرم تراپی نرسه. مطمئن شین که گربه تون همیشه به آب شیرین (مخصوصاً تو گرما و تابستون) داره. بهتره که تو مصرف غذای خشک زیاده روی نکنین تا بدن گربه تون دچار کم ابی نشه. اگر علائم کم آبی ظاهر شد (مثل خشکی لثه‌ها، بی‌حالی، و تکرر ادرار)، بهتره که گربه تون رو فورا به دامپزشکی ببرین.

اگر نمیدونی چقدر باید به گربه ت غذای خشک بدی و نیاز به مشاوره غذایی داری، روی این نوشته کلیک کن!

منبع: wagwalking