سرطان خون در گربه (ویروس Felv)؛ علت، علائم و درمان

سرطان خون در گربه ها
آخرین بروزرسانی : ۱۱ شهریور ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه

سرطان خون در گربه ها یه بیماری رایجه که هر ساله تعداد قابل توجهی از گربه ها رو در سرتاسر کره زمین تحت تاثیر قرار میده. این بیماری از گربه ایی به گربه دیگه منتقل میشه و باعث تخریب گلبول های سفید و سیستم ایمنی گربه میشه.

ویروس لوسمی گربه (ویروس Felv) موجب میشه گربه ها بیشتر به عفونت و سرطان مبتلا بشن. واکسیناسیون گسترده منجر به کاهش ابتلا به لوسمی میشه؛ اما این بیماری برای گربه هایی که در فضای باز قرار دارن، همچنان یه خطر محسوب میشه.

ویروس لوسمی گربه به سلول های خونی (گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها) حمله میکنه و به بافت هایی که سلول های خونی رو میسازن، از جمله مغز استخوان و بافت های لنفاوی آسیب میزنه. سلول های خونی به مبارزه با انواع عفونت ها و دفع مواد زائد کمک میکنن. گلبول های سفید نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی بدن دارن و در مبارزه با بیماری ها نقش به سزایی ایفا میکنن.

بعد از ابتلای گربه به ویروس لوسمی، گلبول های سفید تحت تاثیر قرار گرفته و دیگه قادر به مبارزه با عفونت ها نیستن. در این شرایط گربه ها در معرض ابتلا به انواع عفونت ها از جمله عفونت های پوستی، تنفسی و ادراری قرار میگیرن. ویروس لوسمی گربه جهش هایی رو ایجاد میکنه که در نهایت منجر به سرطان میشه.

علائم ابتلا به سرطان خون در گربه ها

علائم بالینی ویروس لوسمی گربه از آسیب سلول های خونی منشا میگیره. در ابتدا گربه ها ممکنه علائم کمی از عفونت نشون بدن. به مرور زمان ویروس تقویت شده و بخش بیشتری از سیستم ایمنی اونا رو درگیر میکنه و با گذشت زمان، علائم بالینی بیشتر میشه.

سرطان خون گربه ها چه علائمی داره؟

شایع ترین علائم بالینی ویروس لوسمی گربه ها عبارتند از:

• لثه‌ های رنگ‌پریده (کم‌خونی)
  • کاهش اشتها
  • پوست نامرتب (خشک و شکننده)
  • التهاب لثه و دهان (ژینژیویت و استوماتیت)
  • غدد لنفاوی بزرگ شده
  • اسهال مزمن
  • عفونت‌های مزمن پوستی، چشمی، تنفسی یا ادراری

راه های ابتلا به سرطان خون در گربه ها

ویروس لوسمی در گربه ها از طریق بزاق منتقل میشه. این ویروس بیشتر از طریق تماس طولانی مدت بین گربه ها مثل جفت گیری، استفاده مشترک از غذا یا آب و ظرف خاک پخش و منتقل میشه. همچنین از طریق زخم های ناشی از گاز گرفتگی و از مادر به بچه گربه ها منتقل میشه.

گربه ها در هر سنی که باشن، میتونن به این ویروس مبتلا بشن. بیرون بردن گربه واکسینه نشده و تماس اون با گربه های خیابونی آلوده بسیار خطرناکه.

خوشبختانه ویروس لوسمی گربه در محیط زیاد مقاوم نیست و تنها چند ساعت روی سطوح زنده میمونه. انتقال معمولا از طریق تماس مستقیم بین گربه ها اتفاق میفته.

ویروس لوسمی گربه به انسان و سایر حیوانات خانگی مثل سگ یا خرگوش قابل سرایت نیست.

ویروس لوسمی گربه از چه راه هایی منتقل میشه؟

تشخیص سرطان خون در گربه ها

لوسمی گربه سانان معمولا با آزمایش الایزا تشخیص داده میشه. این آزمایش با گرفتن مقدار کمی از نمونه خون و خیلی سریع در کلینیک های دامپزشکی انجام میشه.

در صورتی که نتیجه آزمایش مثبت شد، ممکنه دامپزشک ازتون بخواد تا آزمایش رو تکرار کنین. تکرار آزمایش ۸ تا ۱۲ هفته بعد نشون میده که آیا عفونت داخل بدن گربه‌تون پایدار بوده یا خیر. در ۲۰ الی ۳۰ درصد از گربه ها، سیستم ایمنی میتونه ویروس رو توی اولین برخورد از بین ببره.

در مرحله اول، گربه های آلوده به Felv علائم بسیار کمی از بیماری رو نشون میدن چون ویروس وارد دهانشون میشه و در لوزه هاشون تکثیر میشه. حدود ۱/۳ از گربه ها میتونن توی همین مرحله ویروس رو از بین ببرن، البته به شرطی که سیستم ایمنیشون سالم باشه.

در ۲/۳ باقی مانده، ویروس در بافت های لنفاوی و روده ها گسترش پیدا میکنه و در نتیجه در مدفوع علاوه بر بزاق ذرات ویروسی یافت میشه.

اگر گربه‌ات علائم ابتلا به ویروس لوسمی داره و نیاز به مشاوره داری، روی همین نوشته کلیک کن!

در مراحل پیشرفته سرطان خون در گربه ها، ویروس به مغز استخوان حمله میکنه. وقتی که ویروس به مغز استخوان میرسه، نمیشه دیگه اون رو از بین برد و گربه برای همیشه آلوده باقی میمونه.

درمان سرطان خون گربه

متاسفانه ویروس لوسمی گربه درمان قطعی نداره. گربه های مبتلا به این ویروس فقط زیر نظر گرفته میشن تا به عفونت های ثانویه مبتلا نشن. گربه های آلوده به لوسمی در معرض ابتلا به عفونت های ثانویه پوستی، دستگاه تنفسی، چشمی و دستگاه ادراری هستن.

ممکنه دامپزشک برای درمان عفونت های باکتریایی ثانویه، آنتی بیوتیک تجویز کنه. گاهی اوقات داروهای اشتها آور و ضد التهاب برای گربه هایی که اشتهای ضعیف و یا تب دارن تجویز میشه. گاهی اوقات لازمه انتقال خون برای گربه هایی با کم خونی شدید انجام بشه.

اگه آزمایش ویروس لوسمی گربتون مثبت شد، بهتره که اونو بیرون نبرین تا از گربه هایی که ممکنه بیماری های واگیردار داشته باشن، دور بمونه.

سرطان خون در گربه,ویروس لوسمی گربه

مدیریت لوسمی در گربه های مبتلا

بعضی از گربه هایی که لوسمی دارن میتونن تا سال ها زندگی طبیعی داشته باشن، به ویژه اگه با محیط بیرون تماس نداشته باشن. میانگین عمر گربه بعد از تشخیص لوسمی، کمتر از ۳ سال تخمین زده شده.

باید بعد از ابتلا گربتون به لوسمی، تماسش رو با محیط بیرون به حداقل برسونین و از به اشتراک گذاشتن ظرف غذا و ظرف خاکش با سایر گربه ها خودداری کنین. چشم و گوش گربتون رو باید به طور مرتب تمیز کنین.

مدیریت سرطان خون در گربه ها

برس زدن منظم به سالم موندن پوست و مو کمک زیادی میکنه.

اگه هر گونه علائمی از عفونت مثل ترشحات سبز یا زرد رنگ در چشم ها و بینی، بی حالی، کاهش اشتها، سرفه، التهاب گوش ها و یا افزایش ادرار دیدین، بلافاصله به دامپزشک مراجعه کنین.

پیشگیری از سرطان خون در گربه ها

میتونین با واکسیناسیون منظم خطر ابتلا گربه‌ به لوسمی رو کاهش بدین. توصیه میشه گربه هایی که زیاد بیرون میرن و با گربه های آلوده در تماس هستن، هر سال واکسینه بشن. انجمن دامپزشکان آمریکا توصیه میکنن که تمام بچه گربه ها در سال اول زندگیشون واکسینه بشن.

بچه گربه ها در ۸ هفتگی واکسیناسیون رو آغاز میکنن و ۳ تا ۴ هفته بعد یه دوز تقویتی دریافت میکنن. گربه هایی که بیشتر در معرض خطر هستن باید هر سال به واکسیناسیون ادامه بدن، در حالی که بقیه گربه ها بعد از سری اول واکسیناسیون دیگه لازم نیست واکسن بزنن.

اگه میخوای راجع به واکسیناسیون گربه ها بدونی کلیک کن!

آیا ویروس لوسمی گربه کشنده‌ست؟

ویروس لوسمی گربه که موجب سرطان خون در گربه ها میشه، یه بیماری کشنده‌ست؛ با این حال بسیاری از گربه های مبتلا میتونن برای چند سال با کیفیت مطلوب زندگی کنن.