رژیم غذایی سگ بیمار کبدی؛ به سگی که مشکل کبدی داره چه غذایی بدم؟

رژیم غذایی سگ بیمار کبدی
آخرین بروزرسانی : ۲۴ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی سگ, سگ, مقالات

رژیم غذایی سگ بیمار کبدی، یکی از مراقبت هاییه که شما می تونین برای سگ مبتلا به بیماری کبدی استفاده کنین.

کبد یه عضو حیاتی در بدن همه موجودات زنده و سگ هاست. این ارگان حیاتی هم اندام داخلی بدن در نظر گرفته میشه و هم کاری شبیه به غده داره و بیشتر از ۵۰۰ وظیفه ضروری در بدن از جمله تنظیم دمای بدن، ذخیره ویتامین ها، تولید صفرا و همچنین حفظ ترکیبات خون رو به عهده داره. بنابراین با توجه به توضیحاتی که داده شد زمانی که کبد به درستی کار خودشو انجام نده عواقب شدیدی ممکنه زندگی سگ رو تهدید کنه و جونشو به خطر بندازه.

اگه پتتون دچار مشکلات کبدی شده بهتره که براش از رژیم غذایی بیماری کبدی استفاده کنین.

توی این مطلب سعی می کنیم به بررسی اهمیت کبد، بیماری ها و علائمش و همچنین ملاحظات رژیم غذایی سگ بیمار کبدی بپردازیم.

رژیم غذایی سگ بیمار کبدی

خب اما یه سوال مهم؛ رژیم غذایی سگ بیماری کبدی چیه؟

بیماری کبد یکی از شایع ترین بیماری های غیرعفونیه که سگ ها بهش مبتلا میشن. طبیعتا این بیماری مثل بقیه بیماری ها از شرایط خفیف شروع میشه و اگر درمانش به موقع و کارآمد نباشه، به موارد شدید هم میرسه. زمانی که این بیماری در مرحله خفیف به سر میبره به راحتی قابل کنترله اما در موارد حاد و شدید، ممکنه جون سگ شمارو تهدید کنه.

برخی از اشکال بیماری رایج برای کبد در سگ ها وجود داره از جمله هپاتیت (التهاب کبد)، سیروز کبدی، لیپیدوز کبدی (کبد چرب) و همچنین تومورهای کبدی.

شیوع بیماری کبدی میتونه بسته به نژاد و سن سگ متفاوت باشه.

بعضی از نژادها برای ابتلا به بیماری کبدی مستعدتر میشن مثل یورکشایر تریر، کوکراسپانیل و لابرادور رتریور.

با این حال تمام نژادهای سگ میتونن تحت تاثیر این عارضه قرار بگیرن.

علائم بالینی بیماری کبدی سگ:

اشکال مختلفی از علائم ممکنه در سگ مبتلا به بیماری کبدی دیده بشه اما شایع ترین این علائم عبارتند از:

• بی حالی
  • بی اشتهایی
  • روشن شدن رنگ مدفوع
  • آب خوردنش منظم نیست
  • ناراحتی و درد شکمی
  • زردی
  • گیجی
  • تغییرات رفتاری

رژیم غذایی بیماری کبدی سگ

انواع بیماری های کبدی و علل ایجادشون:

بیماری کبدی یه اصطلاح گسترده اس که شرایط و موارد مختلفی رو در بر میگیره که میشه اونا رو به دو دسته ی حاد و مزمن طبقه بندی کرد (در انسان بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از عارضه ی کبدی شناسایی شده).

برخی از علل شایع بیماری کبدی در سگ ها عبارت است از:

• هپاتیت (التهاب کبد)
  • سرطان کبد
  • علل مادرزادی مثل شانت پورتوسیستمیک
  • علل ایدیوپاتیک (شناخته نشده)
  • سایر بیماری هایی که منجر به اختلال کبد میشن

رژیم غذایی سگ بیمار کبدی چگونه باید باشه؟

رژیم غذایی سگ بیماری کبدی نقش اساسی تو مدیریت بیماری کبدی سگ ها داره. از اونجایی که عارضه کبدی میتونه مشکلات زیادی رو شامل بشه پس پیشنهاد می کنیم متناسب با نوع بیماری کبدی سگتون از متخصص تغذیه بخواین تا مناسب ترین رژیم غذایی سگ بیمار کبدی رو برای سگ شما بالانس و آماده کنه.

اما تو رژیم غذایی سگ بیمار کبدی باید چند فاکتور در نظر گرفته بشه:

۱- به راحتی هضم بشه

از اونجایی که کبد نقش اصلی رو در هضم ایفا میکنه بنابراین رژیم غذایی سگ بیمار کبدی باید جوری بالانس شده باشه تا به راحتی هضم شه برای اینکه فشار کمتری روی کبد وارد بشه. سگ ها تو هضم مواد طبیعی و گوشت ها پتانسیل بالایی دارن بنابراین توصیه میکنیم از غداهای خونگی و طبیعی، بدون غلات (حساسیت زا نباشن) و پرگوشت استفاده کنین و از مواد غذایی که رنگدانه قرمز و یا زرد دارن بپرهیزید.

غذای خانگی برای سگ بیمار کبدی

۲- خوش طعم باشه

همانطور که بالاتر بهتون گفتیم، کاهش وزن یه علامت بسیار شایع تو بیماری کبدیه، بنابراین برای کمک به حفظ وزن، مهمه که سگ شما عاشق عطر و طعم غذاش باشه.

۳- پروتئین

تو بیشتر مواقع، برخلاف بیماری کلیوی، نیاز به محدود کردن پروتئین جیره ی غذایی برای سگ نیست. در واقع کبد برای بازسازی خودش نیاز به جیره غذایی با پروتئین بالا و باکیفیت داره. حتی اگر یه سگ کم غذا باشه باید برنامه غذاییش پروتئین بالاتری نسبت به حد معمول داشته باشه. با این حال، اگر سگ از آنسفالوپاتی کبدی یا سیروز مرحله پایانی رنج میبره، برنامه غذایی با پروتئین محدود براش توصیه میشه.

۴- چربی

رژیم غذایی با چربی بالا ممکنه برای سگ های مبتلا به بیماری کبدی ضروری باشه. سگ های مبتلا به بیماری کبدی نیاز به انرژی بیشتری دارن ، یک گرم چربی، حالری بیشتری نسبت به یک گرم کربوهیدرات یا پروتئین ایجاد میکنه. علاوه بر این چربی میتونه عطر و طعم غذا رو برای سگ های بی اشتها بهتر کنه.

با این حال تو سگ هایی که مستعد پانکراتیت هستن و یا سگ هایی که رنگ مدفوعشون روشن تره، میزان چربی رژیم غذاییشون باید کاهش پیدا کنه چراکه این علائم نشون دهنده سوء جذب چربی و دفع اون توی مدفوعه.

اسیدهای چرب امگا۳ که در منابع غذایی مختلفی مثل سالمون وجود دارن، ممکنه به علت خواص ضدالتهابیشون مفید باشن. پس ترجیحاً در رژیم غذایی سگ بیمار کبدی از چربی های مفید استفاده میشه.

فیبر در رژیم غذایی سگ بیمار کبدی

۵- فیبر

افزایش سطح فیبر (۳٪ – ۸٪) به طور کلی برای سگ های مبتلا به بیماری کبدی توصیه میشه چون میتونه به از بین بردن ضایعات نیتروژن کمک کنه و همچنین میتونه جذب مس تو بدن رو کمتر کنه.

فیبر اشکال مختلفی داره و در رژیم غذایی سگ بیمار کبدی، باید سطوح بالاتری از فیبر محلول وجود داشته باشه چرا که می تونه به دفع بیشتر مواد زائد کمک کنه. همچنین فیبرهای محلول به عنوان پری بیوتیک (سوخت برای باکتری های روده) عمل میکنن و میتونن برای میکرو فلورهای روده مفید باشن.

۶- مس

بیماری کبدی مرتبط با مس میتونه در نژادهای خاص یا به دلیل عوامل مرتبط با رژیم غذایی، رخ بده. بنابراین کم کردن سطح مس رژیم غذایی سگ بیمار کبدی میتونه موثر باشه اما این اتفاق حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه صورت بگیره.

۷- کربوهیدرات

توصیه های مرتبط با کربوهیدرات برای سگ های مبتلا به هپاتیت مزمن با بقیه انواع بیماری های کبدی متفاوته. متأسفانه، در حال حاضر اطلاعات بسیار کمی در مورد چگونگی تأثیر سطوح مختلف کربوهیدرات و انواع مختلف کربوهیدرات بر سگ های مبتلا به بیماری کبدی در دسترسه و نمیشه توصیه های قاطعانه ای در این مورد ارائه کرد.

رژیم غذایی سگ بیمار کبدی:

تعداد وعده های زیاد اما با حجم کم برای سگ های مبتلا به بیماری کبدی توصیه میشه (به دلیل اینکه کبد عملکرد سابق خودشو نداره و نمیتونه حجم زیادی از غذارو به یکباره هضم کنه).

مکمل های رژیم غذایی سگ بیمار کبدی:

رایج ترین مکمل هایی که برای سگ های مبتلا به بیماری کبدی توصیخ میشه شامل موارد زیره:

۱- خار مریم

۲- S-adenosyl methionine