قایم شدن گربه؛ چرا گربم خودش رو قایم میکنه؟

قایم شدن گربه ها به چه علتی اتفاق میفته؟
آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رفتارشناسی گربه, گربه

قایم شدن گربه ها یه رفتار طبیعی هستش که به دلایلی مختلفی انجام میشه. پیدا کردن مکانی امن برای احساس امنیت بیشتر، خوابیدن و یا کمین کردن برای پریدن روی یه شی خاصی از جمله این دلایل هستن.

اما اگر گربتون بیشتر از حد معمول خودش رو قایم میکنه، ممکنه ناشی از احساس ترس و اضطرابش باشه. بهتره که در این مواقع پیش دامپزشک ببرین تا مطمئن شین گربتون مشکل سلامتی خاصی نداره.

قایم شدن گربه

بعضی از دلایل قایم شدن گربه ها

اگر قایم شدن گربه ها ناشی از مشکلات سلامتی یا بیماری خاصی نباشه، میتونه دلایل دیگه ایی مثل وجود یه گربه دیگه یا سر و صدای بیش از حد داشته باشه. این عوامل موجب ناراحتی گربه ها میشن و برای امنیت بیشتر به دنبال جایی برای پنهان شدن میگردن.

۱. رفتار غریزی: قایم شدن گربه‌ها رفتاری غریزی هستش، چون اون ها به طور طبیعی هنگام طلوع و غروب آفتاب فعال‌تر هستن. پیدا کردن یه جای تاریک و امن برای استراحت در طول روز رفتار نرمالی محسوب میشه.

۲. احساس امنیت: پنهان شدن باعث احساس امنیت در گربه‌ها میشه، به ویژه زمانی که احساس اضطراب یا آسیب‌پذیری میکنن. عواملی مثل جا به جایی، اضافه شدن عضو جدیدی به خانواده، از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا تغییر در روال های معمول روزانه میتونه موجب مضطرب شدن اونها بشه.

اگر گربت خودش رو قایم میکنه و نیاز به مشاوره رفتارشناسی داری، روی همین نوشته کلیک کن!

۳.مشکلات سلامتی: گربه‌ها ممکنه هنگام بیمار یا درد پنهان بشن. مشکلات سلامتی از عفونت‌های دستگاه ادراری گرفته تا عفونت‌های تنفسی میتونه منجر به زیاد شدن قایم شدن گربه ها بشه. گربه‌ها در پنهان کردن بیماری ها ماهر هستن، بنابراین قایم شدن گربه ها میتونه نشون دهنده این باشه که اونها احساس خوبی نمیکنن.

دلیل قایم شدن گربه ها

اگر گربتون علاوه بر قایم شدن علائم زیر رو داشت، بهتره سریعتر به دامپزشک مراجعه کنین:

• ادرار کردن خارج از ظرف خاک

• کاهش اشتها

• عطسه کردن

• سرفه کردن

• ریزش مو

گربه ها چه مکان هایی رو برای قایم شدن انتخاب میکنن؟

هر گربه ممکنه مکان‌های مخصوص خودش رو برای پنهان شدن داشته باشه، مثل در کمدها، زیر تخت یا صندلی‌ها، داخل جعبه‌ها.

بیشتر گربه‌ها ترجیح میدن مکان‌هایی رو برای قایم شدن انتخاب کنن که تاریک و گرم باشن و از موقعیت پشت به طور کامل حفاظت شده باشه. این مکان به طور غریزی به اونها احساس امنیت از حملات احتمالی که ممکنه از پشت بهشون بشه رو میده.

مکان های قایم شدن گربه

درسته که گربه ها جای قایم شدنشون رو خودشون انتخاب میکنن، ولی شما میتونین گزینه‌های بیشتری رو برای اونها فراهم کنین تا در این مواقع احساس امنیت بیشتری داشته باشن.

چطوری به گربم کمک کنم تا خودش رو کمتر قایم کنه؟

اگر قایم شدن گربه ها بخاطر مشکلات سلامتی نباشه، میتونین بهش کمک کنین تا خودش رو کمتر پنهان کنه. اجازه بدین کم کم به عضو جدید خانواده عادت کنه. یکی از علل اصلی استرس در گربه ها، تغییر تو محیط اطرافشون هستش. اضافه شدن عضو جدیدی به خانواده، این حس رو به گربه ها میده که فرد جدیدی به قلمروشون وارد شده و تهدید براشون محسوب میشه. به همین خاطر باید به گربتون فرصت بدین و عضو جدید رو به تدریج بهشون معرفی کنین.