حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آلرژی به گربه ؛ کنترل حساسیت به موی گربه

زمان مطالعه8 دقیقه

آلرژی به گربه
آخرین بروزرسانی : ۱۷ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آلرژی به گربه و زندگی با این شرایطچه گربه مال شما باشه یا مال یکی از اعضای خانوادهمی تونه سوالات و مشکلات زیادی رو ایجاد کنه.

آیا آلرژی به گربه می تونه علائم سرماخوردگی دائمی شما رو توجیه کنه ؟ آیا علیرغم آلرژی خودتون، از تسلیم شدن به خواسته های دخترتون برای آوردن بچه گربه پشیمون خواهید شد؟

این مطلب رو تا انتها بخونین تا اون چه رو که باید در مورد آلرژی به گربه بدونین، از علل گرفته تا درمان و اجتناب از اون یاد بگیرین.

چه چیزی باعث آلرژی به گربه می شه؟

حدود ۱۰ درصد از جمعیت ایالات متحده آلرژی به حیوانات خونگی دارن و گربه ها از جمله رایج ترین مقصران هستن. آلرژی به گربه دو برابر شایع تر از آلرژی به سگه. اما بر خلاف اون چیزی که ممکنه فکر کنین، این خز یا مو نیست که مشکل اصلیه. افراد مبتلا به آلرژی به گربه درحقیقت به پروتئین موجود در بزاق ، ادرار و شوره های گربه (پوسته های خشک پوست) حساسیت دارن.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

چجوری این پروتئین های کوچیک باعث ایجاد چنین واکنش آلرژیک بزرگی در بدن می شن؟

افراد مبتلا به آلرژی دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساس هستن. بدن اونا چیزهای بی ضررمثل شوره گربهرو با مهاجمان خطرناک اشتباه می گیره و مثل باکتری ها یا ویروس ها به اونا حمله می کنه. علائم آلرژی عوارض جانبی حمله بدن شما به آلرژن یا محرکه.

به خاطر داشته باشین که حتی اگر حساسیت واقعی به گربه نداشته باشین، گربه شما همچنان می تونه به طور غیرمستقیم باعث تشدید آلرژی شما بشه. گربه های بیرونی می تونن گرده، کپک و سایر مواد حساسیت زا رو روی پوشش موییشون داشته باشن.

گربه های به اصطلاحهیپوآلرژنیکچطور؟

در حالی که گفته می شود برخی از نژادهامانند اسفینکسبدون مو” – کمتر از سایرین علائم آلرژی گربه رو ایجاد می کنن، هر گربه این پتانسیل رو برای ایجاد مشکل داره. این امر صرف نظر از نژاد، طول مو یا میزان ریزشه. بنابراین اگه می‌دونین که شما یا یکی دیگه از اعضای خانواده به گربه‌ها آلرژی دارین، به سرپرستی گرفتن گربهصرف نظر از نژادشایده خوبی نیست.

علائم آلرژی به گربه چیه؟

علائم آلرژی به گربه می تونه شامل موارد زیر باشه:

  • سرفه و خس خس سینه
  • کهیر یا بثورات روی سینه و صورت
  • چشم های قرمز و خارش دار
  • قرمزی پوست در جایی که گربه شما رو چنگ انداخته، گاز گرفته یا لیسیده
  • آبریزش، خارش، گرفتگی بینی
  • عطسه کردن

علائم آلرژی به گربه ممکنه در عرض چند دقیقه ظاهر بشه یا چند ساعت طول بکشه تا ظاهر شه. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به آسم آلرژیک پس از تماس با گربه، شعله‌وری های شدیدی دارن.

آلرژی به گربه

چجوری بفهمم به گربه آلرژی دارم؟

اگرچه علائم آلرژی به گربه ممکنه نسبتاً واضح به نظر برسه، اما همیشه این گربه نیست که باعث ایجاد این علائم می شه. بهتره که در این مورد از پزشک خودتون تأییدیه بگیرین. به هر حال، شما که نمی خواین رفیق پشمالوتونو به ناحق سرزنش کنین!؟

پزشک شما می تونه آزمایش پوست یا خون انجام بده تا ببینه که آیا آلرژی دارین یا خیر. با این حال، تست های آلرژی همیشه درست نیستن. پزشک همچنین ممکنه از شما بخواد که برای چند ماه بدون گربه زندگی کنین تا ببینه این کار چقدر روی علائم آلرژی شما تأثیر میذاره.

آلرژی به گربه چجوری درمان می شه؟

آلرژی به گربه معمولاً با داروهای استاندارد آلرژی قابل کنترله. پزشک ممکنه این موارد رو توصیه کنه:

  • آنتی هیستامین هایی که بدون نسخه در دسترس هستن؛ مثل ستیریزین ، دیفن هیدرامین ، فکسوفنادین ، و لوراتادین . یا برخی از آنتی هیستامین ها مثل آزلاستین که بصورت اسپری بینی وجود داره.
  • داروهای ضد احتقان، مثل سودوافدرین بدون نسخه یا داروهای آلرژی که حاوی مواد تشکیل دهنده سودوافدرین مانند آلگرادی، کلاریتیندی، یازیرتکدی هستند.
  • اسپری های استروئیدی بینی که به طرق مختلف بر علائم آلرژی یا آسم تأثیر میذارن. اسپری های استروئیدی یک درمان رایج برای آلرژی هستن. بودزوناید (رینوکورت)، فلوتیکازون (فلوناز) و تریامسینولون (ناساکورت آلرژی ۲۴HR) اسپری های استروئیدی هستن که بدون نسخه در دسترس هستن.
  • واکسن های آلرژی یه گزینه دیگست . واکسن های آلرژی همیشه موثر نیستن و تکمیل درمان ممکنه سال ها طول بکشه. این واکسن ها همچنین برای کودکان زیر ۵ سال استفاده نمی شن اما می تونن کمک بزرگی برای برخی افراد باشن. از پزشکتون بپرسین که آیا این واکسن ها برای شما منطقی و کارامد هستن یا خیر.

آلرژی به گربه

متاسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از آلرژی وجود نداره. برخی از مطالعات نشون داده که قرار گرفتن در معرض حیوانات خونگی در کودکی خطر ابتلا به آلرژی به حیوانات خانگی رو در آینده کاهش می ده. از سوی دیگه، کودکی که قبلاً تمایلات آلرژیک داشته ممکنه با قرار گرفتن در معرض حیوون خونگی بدتر بشه.

کاهش قرار گرفتن در معرض گربه ها

در حالی که درمان پزشکی می تونه به کنترل آلرژی گربه کمک کنه، بهترین روش ساده ست: اجتناب از تماس با گربه ها و شوره اونا.

در اینجا چند نکته وجود داره:

  • گربه ها رو لمس نکنین، بغل نکنین و نبوسین. این مورد واضحه، اما برخی افراد فکر می کنن که تماس با گربه مشکلی نداره در صورتی که اینجوری نیست.
  • مراقب آشناهایی باشین که گربه دارن. حتی اگر مهمونای خونه شما گربه هاشونو با خودشون نیارن، می تونن شوره رو با خود روی لباس و وسایلشون حمل کنن. این در معرض قرار گرفتن به صورت غیر مستقیم می تونه علائم آلرژی جدی گربه رو در برخی افراد ایجاد کنه.
  • اگر مجبورید توی خونه ای با گربه ها بمونین،از دیگر اعضا بخواین که گربه رو‌از اتاقی که توی اون می خوابید چند هفته قبل از رسیدن شما دور نگه دارن. همچنین مصرف داروهای آلرژی رو از چند هفته قبل شروع کنین. هنگامی که یک واکنش آلرژیک شروع می شه، کنترل اون می تونه دشوار باشه. اما مصرف دارو می تونه در وهله اول از بروز واکنش جلوگیری کنه.

آلرژی به گربه

اما اگر از قبل گربه داشتیم و تازه آلرژی بروز کرده چی؟

معقول ترین توصیه اینجاست: اگر شما یا یکی از اعضای خانواده به گربه حساسیت دارین، نباید تو خونه گربه داشته باشین!

البته ممکنه پیروی از چنین توصیه ای خیلی سخت و بی رحمانه باشه. اگر بچه های شما قبلاً عاشق این بچه گربه شده باشن چی؟ اگر نخواین هرگز و هرگز از گربه خودتون جدا بشین چی؟

اگه راهی جز موندن گربه وجود نداره، راهکار های دیگه ای وجود داره که می تونین امتحان کنین:

  • فاصله خودتونو با گربه حفظ کنین و قرار گرفتن در معرض گربه رو محدود کنین. مطمئناً یکی دیگه از اعضای خانواده باید مسئولیت مراقبت ازگربه رو بر عهده بگیره و کارهایی مثل تمیز کردن ظرف خاک رو انجام بده.
  • گربه رو به بخش های خاصی از خونه محدود کنین. اجازه ندین گربه شما آزادانه پرسه بزنه. گربه رو همیشه از اتاق خواب خودتون دور نگه دارین.
  • تا حد امکان گربه رو در فضای باز نگه دارین. اینجوری برخی از افراد آلرژی به گربه خوشونو دور می زنن. با این حال، مطمئن بشین که گربه شما در بیرون جاش امنه.
  • زود به زود همه جارو تمیز کنین. شوره گربه همه جا رو می گیره. بنابراین باید کف ها رو جارو کنین و تمیز کنین، فرش ها رو جاروبرقی بکشین و مبلمان رو مرتب تمیز کنین.
  • از فیلتر HEPA برای جاروبرقی استفاده کنین چون فیلترهای معمولی ممکنه به اندازه کافی خوب نباشن که آلرژن ها رو بگیرن.
  • از شر فرش ها و پارچه هایی که می تونن شوره رو به دام بندازن خلاص بشین.
  • هواکش ها و پاک کننده های هوای مرکزیو همچنین فیلترهای روی دریچه هامی تونن به جلوگیری از پخش شدن شوره گربه توی خونه کمک کنن.
  • حمام کردن گربه رو به طور منظم در نظر بگیرین. کارشناسان مطمئن نیستن که آیا حمام کردن واقعا به کاهش میزان آلرژن کمک می کنه یا نه اما اگر آسیب زیادی به گربه وارد نمی کنه، می تونین امتحانش کنین و ببینین که آیا علائم رو کاهش می ده‌ یا خیر.

آلرژی به گربه

در حالی که این تکنیک ها ممکنه کمک کنن‌ اما ممکنه کافی نباشن. هر چقدر هم که سخت باشه، اگر نگهداری از گربه سلامت شما یا یکی از اعضای خانواده رو به خطر میندازه، باید حدالامکان بیخیالش بشین.

تصور نکنین که  میتونین صبر کنین و آلرژی به گربه به طور طبیعی و با گذشت زمان بهتر می شه. حتی ممکنه این حالت بدتر بشه و آلرژی های خارج از کنترل می تونن مثلا خطر ابتلا به آسم رو که یه بیماری جدیه، افزایش بدن.

پس علائم آلرژی به گربه رو نادیده نگیرین. در عوض به پزشک مراجعه کنین و بهترین راه برای مقابله با مشکل رو پیدا کنین.

منبع: webmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول