حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

آلرژی پوستی در حیوانات خونگی ؛ بررسی علل و مقابله با خارش پوست

زمان مطالعه6 دقیقه

آلرژی پوستی در حیوانات خونگی
آخرین بروزرسانی : ۳ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

آلرژی پوستی در حیوانات خونگی از مواردیه که خیلی از سرپرست های پت باهاش مواجه میشن. پوست تحریک شده و خارش دار ، می تونه توسط عوامل مختلفی ایجاد بشه و یکی از رایج ترین مشکلاتیه که دامپزشکان مشاهده می کنن.

ما در این مقاله قصد داریم در مورد آلرژی پوستی یا درماتیت آلرژیک صحبت کنیم که سیستم ایمنی حیوان خونگی توسط یک آلرژن تحریک میشه. این آلرژن ها برای اکثر حیوانات بی ضرر هستن اما حیوان خونگی مبتلا به آلرژی واکنش شدیدی به اونا نشان میده.

برخی از پت ها در تمام طول سال از آلرژی رنج می‌برن در حالی که برخی دیگه فقط در زمان‌های خاصی از سال خارش دارن.

آلرژن‌های معمولی شامل بزاق کک (ناشی از گزش کک)، کنه‌ها، گرده‌ها، درختان، علف‌ها، هاگ‌های کپک، باکتری‌ها، غذا و دارو میشن. آتوپی یادرماتیت آتوپیک نام حساسیت های ناشی از آلرژن های محیطیه.

اگر نگران هستین که پت شما به چیزی توی خونه یا اطراف خودش واکنش آلرژیک نشان بده، فوراً از دامپزشکش مشورت بگیرین.

آلرژی پوستی در حیوانات خونگی

برای دسترسی به تمام مقالات وتوریا کلیک کنین!

نکات مهم برای مقابله با خارش پوست

  1. شناسایی علت خارش پوست می‌تونه زمان بر باشه، اما می‌شه حین انجام تحقیقات، خارش رو تسکین داد.
  2. در مورد آلرژی پوستی، پروسه ی درمان بیشتر به مدیریت و پیشگیری طولانی مدت نیاز داره تا یافتن راه حل. بسیاری از حیوانات خونگی به داروهای ضد خارش طولانی مدت نیاز دارن.
  3. اطمینان حاصل کنین که تمام پت های توی خونه ی شما در تمام طول سال از نظر انگل درمان میشن. بسیاری از درمان ها می تونن بیاثر باشن و بهتره با دامپزشک مشورت کنین تا بهترین درمان رو بهتون توصیه کنه.
  4. اگر حیوان خونگی شما کک داره، پاکسازی خونتون رو هم فراموش نکنین.
  5. از دامپزشک پتتون در مورد مکمل های پوستی بپرسین چون میتونه به کاهش خارش پوست کمک کنه.
  6. برای سگ هایی که به گرده و سایر محرک های بیرونی حساس هستن، حین پیاده روی اونارو از لابلای علف های بلند یا علفزارها عبورندین، به خصوص در بهار و پاییز که تعداد گرده ها بیشتره. سعی کنین پیاده روی های روزانه خودتون رو متناسب با زمان هایی تنظیمکنین که تعداد گرده ها به کمترین میزان میرسه. اوج گرده ها معمولاً بین ساعت ۵ صبح تا ۱۰ صبح وجود دارن.
  7. هر بار که سگ شما خارج از خونه رفت، پاهاشو با یه حوله مرطوب پاک کنین . این کار می تونه از وارد شدن گرده و سایر مواد محرک بهخونه جلوگیری کنه.
  8. همیشه توصیه دامپزشک پتتون رو در مورد ویزیت های مجدد و ریچک ها جدی بگیرین.

نشانه های آلرژی پوستی درز سگ ها و گربه ها چیه؟

آلرژی پوستی می تونه در حیوانات خونگی متفاوت به نظر برسه، اما معمولا گربه یا سگتون خارش پوست داره.

سگ‌ها تمایل به خاروندن بیش از حد دارن که منجر به لکه‌های قرمز، پوست تحریک‌شده، از بین رفتن خز و دلمه می‌شه. برخی از سگ ها ممکنه بیش از حد پاهای خودشون رو گاز بگیرن و لیس بزنن یا صورتشون رو روی فرش بمالن چون گوش یا لب اونا خارش داره. مشاهده مشکلات مکررگوش در سگ های مبتلا به آلرژی پوستی بسیار رایجه و گاهی اوقات این تنها علامتیه که می بینیم.

گربه ها هم خودشونو میخارونن و لیس می زنن، اما در این مورد مخفیانه تر عمل می کنن و نشانه های حساسیت پوستی ممکنه برای سگ هاکمی متفاوت به نظر برسه. ممکنه متوجه ریزش موی متقارن، نواحی با پوسته های کوچیک و زیاد، پوست مرطوب قرمز رنگ با پوشش مات و خیسیا حتی فقط یک زخم روی لب بالایی اونا بشین .

مشاوره دامپزشکی آنلاین

علل احتمالی دیگه‌ی خارش چیا میتونه باشه؟

اگر پت شما به طور منظم علائم خارش رو نشون می ده و پشت خودشو به سمت پایین دم گاز میگیره، می تونه نشانه کک باشه. این یکی از شایعترین علل خارش پوسته و با کنترل دقیق کک به راحتی میشه از اون جلوگیری کرد.

عفونت کنه همچنین ممکنه باعث بشه که سگ یا گربه شما علائم خارش رو نشون بده.

ما توصیه می کنیم که گربه ها و سگ ها در تمام طول سال در برابر کک ها و کنه ها محافظت بشن.

اگر هر یک از علائم بالا رو مشاهده کردین، بهتره با دامپزشکتون تماس بگیرین تا بتونه علت مشکل رو بیشتر بررسی کنه و خارش رو برای پتشما تسکین بده.

درمان آلرژی پوستی در حیوانات خونگی چیه؟

برای درمان خارش پوست پتتون، دامپزشک شما باید اول علت خارش رو مشخص کنه. شناسایی علت ممکنه زمان بر باشه.

در حالی که آزمایشات انجام میشه، تعدادی از داروهای تسکین دهنده خارش وجود داره که دامپزشک می تونه برای راحت نگه داشتن حیوانخونگی شما در این مدت تجویز کنه.

اولین چیزی که دامپزشک باید رد کنه علل عفونیه که شامل موارد زیره:

انگل های خارجی مثل کک و کنه

عفونت های باکتریایی

عفونت های قارچی

آلرژی پوستی,آلرژی پوستی در حیوانات خونگی

 

برای بررسی این علل عفونی، دامپزشک شما ممکنه آزمایشاتی مثل خراش پوست، کندن مو و سواب رو انجام بده.

درمان علل عفونی شامل انگل کش ها و ضد انگل ها، آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها میشه و اغلب شامپوها، کرم ها و اسپری های داروییتوصیه میشه.

اگر خارش در این مرحله برطرف نشد، بررسی علل احتمالی دیگه مثل درماتیت آلرژی کک یا آلرژی غذایی مد نظر قرار میگیره.

در حالی که کک ها می تونن باعث خارش پوست در همه گربه ها و سگ ها (و انسان ها!) بشن، برخی از حیوانات خونگی به خصوص به بزاق کک حساس هستن. این مورد آلرژی پوستی کک نامیده میشه و پت های مبتلا ممکنه به درمان های اضافی برای کنترل این بیماری نیاز داشتهباشن.

آلرژی یا عدم تحمل غذایی رو میشه با انجام آزمایش حذف رژیم غذایی آزمایش کرد. این کار شامل تغذیه حیوان خونگی شما با یه رژیم غذاییجایگزین برای یک دوره ۶-۸ هفته ست. انتخاب غذا بسیار مهمه و دامپزشک در مورد انتخاب مناسب ترین رژیم غذایی کمکتون میکنه.

اگر پس از حذف احتمال آلرژی پوستی با کک یا آلرژی غذایی، خارش باقی بمونه،دامپزشک شما ممکنه درماتیت آتوپیک رو تشخیص بده. ایننوع از آلرژی توسط آلرژن های محیطی مثل گرده و گرد و غبار داخل خونه ایجاد میشه. درماتیت آتوپیک یه بیماری مادام العمره و نیاز به درمان مادام العمر داره. برای مدیریت این وضعیت، معمولاً ترکیبی از درمان‌ها مورد نیازه. دامپزشک یه برنامه درمانی خاص برای حیوان خونگیتون پیاده میکنه.

 

منبع: vets4pets

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول