حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انگل تراپی در سگ ها و گربه ها ؛ تشخیص و پروتکل درمانی

زمان مطالعه5 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 24 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

پروتکل انگل تراپی در سگ ها و گربه ها به دو منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های انگلی و یا درمان بیماری های انگلی‌ انجام میشه.

انگل تراپی در سگ ها و گربه ها یکی از اقدامات مهمیه که سرپرستین پت باید در نظر داشته باشن. انگل های روده ای در گربه ها و سگ ها بسیار شایع هستن.  انواع مختلفی از انگل های داخلی (که اغلب به آنها کرم گفته می شود) میتونن حیوانات رو تو هر سنی آلوده کنن، اگرچه توله سگ ها و بچه گربه ها بزرگترین قربانیان هستن. در حالی که بسیاری از حیوانات میتونن حامل این بیماری بدون علامت باشن،برخی دیگه میتونن با علائم شدید این بیماری رو نشون بدن.
رایج ترین انواع انگل ها کرم های گرد، کرم نواری، کرم قلاب دار، کرم شلاقی، کوکسیدیا و ژیاردیا هستن. برخی از این انگل ها گهگاه میتونن ما انسان ها رو نیز آلوده کنن. به منظور جلوگیری از گسترش این انگل ها، آزمایش مدفوع روتین، برنامه کرم زدایی پیشگیرانه و کنترل بهداشتی/محیطی خوب ضروریه.
انگل تراپی در سگ ها و گربه ها
گاهی اوقات سگ ها و گربه ها هیچ نشونه آشکاری مبنی بر انگل داشتن ندارن. کرم های بالغ همیشه توی مدفوع دیده نمیشن. گاهی اوقات تخم‌ها یا لاروهای انگل در مجرای روده غیر فعال میمونن تا زمانی که تحت شرایط استرس فعال بشن. با این حال، شایع ترین علامت ابتلا به انگل های روده ای اسهاله که گاهی اوقات خون توش وجود داره. اگر بار انگل زیاد باشه، میتونه باعث استفراغ، انسداد، کاهش اشتها، بی‌حالی، کاهش وزن/کم‌وزنی بدن یا ظاهر کلی ضعیف بشه. حیوونایی که استفراغ و اسهال زیاد دارن ممکنه دچار کم آبی بشن و نیاز به مراقبت های ویژه داشته باشن.
 از رایج ترین انگل ها، کرم های گرد و کرم نواری دو موردی هستن که بیشتر در مدفوع دیده میشن. کرم های گرد ظاهری شبیه اسپاگتی دارن. کرم نواری  ظاهری شبیه دونه‌های برنج دارن و میتونن روی مدفوع یا در حال خزیدن در انتهای عقبی بدن حیوون دیده بشن. کرم های قلابدار و کرم شلاقی که هر دو در سگ ها شایع تر از گربه ها هستن، بسیار کوچک هستن و اغلب در مدفوع دیده نمیشن. ژیاردیا و کوکسیدیا هر دو انگل های میکروسکوپی هستن که با نگاه کردن به مدفوع با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستن.
 بیشتر انگل ها از طریق خوردن مدفوع حیوان به طور مستقیم یا غیرمستقیم پخش میشن. برخی از اونها از طریق جفت یا شیر مادر به توله سگ یا بچه گربه منتقل میشن. ژیاردیا همچنین میتونه در اثر نوشیدن آب آلوده ایجاد شه. برخی از انگل‌ها گاهی اوقات میتونن به سایر قسمت‌های بدن حیوان مهاجرت کنن، جایی که میتونن باعث آسیب شن.
در حالی که بیشتر انگل ها برای گونه های خاص هستن، گاهی اوقات ممکنه انسان رو هم نیز آلوده کنن. این اغلب در مورد کودکانیه که در مناطق آلوده بازی میکنن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن. شایع ترین مشکلات انسانی مربوط  انگل های روده ای حیوانات مهاجر لارو جلدی و احشاییه. این مشکلات زمانی اتفاق میفته که لارو انگل (کرم قلابدار) به پوست انسان نفوذ پیدا کنه یا تخم های انگل (کرم های گرد) به طور تصادفی مصرف شده و به اندام های مختلف مهاجرت کنن. اگر وارد چشم بشن( لارو مهاجر چشم ) ممکنه به شبکیه آسیب برسونن و باعث کوری شن.

انگل تراپی در سگ ها و گربه ها

وجود انگل چجوری تشخیص داده میشه؟

معمولا ازمایشی برای تشخیص وجود کرم های نابالغ وجود نداره اما با استفاده از پروتکلهای انگل تراپی در سگ ها و گربه ها میشه از رشد و تکامل کرم ها جلوگیری کرد و حیوانات مبتلا به انگل رو درمان کرد.

حتی گاهی تشخیص وجود کرم های بالغ امکان پذیر نیست ؛ بخصوص برای عفونت های سستودی‌ که تخم های‌ اون به راحتی قابل تشخیص نیست.

برای شروع درمان بدون تشخیص قطعی، باید از داروهای وسیع الطیفی استفاده کرد که توانایی نابودی بسیاری از انگل ها رو داشته باشن.

انگل تراپی

انگل های پت به انسان قابل سرایته؟

خیلی از انگل ها بین انسان و حیوانات مشترکن؛ به عنوان مثال توکسوکاراکنیس و توکسوکاراکتی میتونن هم انسان و هم حیوان رو الوده کنن و یا برای حیواناتی که به گوشت خام دسترسی دارن حتما باید پروتکل انگل درمانی سستودها رو رعایت کرد.

برخی از مشکلات انگلی اندمیک هستن؛ یعنی در یک منطقه ی خاصی بیشتر شایعن و باید با مشورت با دامپزشک های اون منطقه پروتکل های انگل تراپی مناسبی رو اتخاذ کرد.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

انگل تراپی در سگ ها و گربه ها با چه پروتکلی انجام میشه؟

برای انگل تراپی توله سگ ها و بچه گربه ها میشه در ابتدا از داروی فنبندازول در فرم شربت استفاده کرد.

این پروتکل میتونه از دو تا سه هفتگی اغاز و تا ۱۲ هفتگی ادامه داشته باشه.

بعد از بلوغ سگ ها و گربه ها انگل درمانی باید به صورت هر یک تا سه ماه یکبار انجام بشه و این زمان بسته به خطر عفونت متغیره؛ به عنوان مثال در خانواده هایی که بچه کوچیک و یا خانم باردار دارن باید فاصله زمانی بین هر انگل تراپی کوتاهتر باشه.

انگل تراپی در سگ ها و گربه ها

نتیجه گیری

بطور کلی انگل تراپی در سگ ها و گربه ها بستگی به شرایط نگهداری و محیط پت داره؛ به عنوان مثال حیواناتی که عادت به مدفوع خواری دارن و یا انهایی که داخل حیاط نگهداری میشن قطعا نیاز به انگل تراپی های وسیع الطیف تری نسبت به سایر حیوانات دارن. یکی از روش های تشخیص قطعی بیماری های انگلی تست مدفوعه.

توی این روزا که بردن پت به دامپزشکی میتونه دردسر باشه و خیلی خطرات رو همراه خودش داشته باشه؛ شما میتونین به راحتی از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین و با کمترین زحمت به مشکلات درمانی پتتون رسیدگی کنین آرزوی تیم وتوریا سلامتی پت شماست.

منبع: vettimes

دیدگاه کاربران
۲ دیدگاه
  • علی غفاری 20 اسفند 1402 / 2:38 ق.ظ

    قرص انگل سه گانه رو سه روز پشت هم باید خوراند به سگ‍؟

    • وتوریا 20 اسفند 1402 / 3:51 ب.ظ

      سلام وقتتون بخیر جناب غفاری
      متوجه عرضتون برای قرص انگل سه گانه نشدیم احتمالا منظورتون قرصی هست که از ترکیب سه ضد انگل استفاده میکنه مثل فنبندازول و پرازی کوانتل و…
      نکته ای که شما فرمودین فقط در شرایطی اوکیه که سگ در حال دفع کردن انگل باشه توی این شرابط میشه با دادن قرص ضد انگل سه روز پشت سر هم کار رو جلو برد.
      بعد از اون هم طبق پروتکل میتونین کار رو پیش ببرین.

      برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین هم میتونین از دامپزشکان وتوریا مشاوره بگیرین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول