بی اختیاری ادرار در گربه ها

آخرین بروزرسانی : ۱ اسفند ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, مقالات

بی اختیاری ادرار در گربه ها یعنی چی؟

بی اختیاری ادرار در گربه ها در واقع نشت غیر ارادی (تصادفی) ادراره. در گربه‌ها، این مشکل می‌تونه یه مشکل مادرزادی (نقص مادرزادی) یا اکتسابی (که در اواخر زندگی رخ می‌ده) باشه و همراه با ذخیره ادرار یا دفع ادراره. در عملکرد طبیعی، دیواره مثانه شل می شه تا ادرار به یه میزان خاص جمع بشه. بعد از پر شدن مثانه، دیواره مثانه منقبض می شه تا عمل تخلیه صورت بگیره و عضله اسفنکتر مجرای ادرار شل می شه تا ادرار به راحتی خارج بشه. وقتی مشکلی در این فرآیند پیش میاد، ادرار نشت می‌کنه که همون بی اختیاری ادراره.

علائم بی اختیاری ادرار در گربه ها

بی اختیاری ادرار در گربه ها رو میشه به راحتی با ادرار نامناسب یا نا به جا  اشتباه گرفت (ادراری که در هر جایی غیر از فضای باز یا درظرف خاک رخ میده). ادرار نا به جا بیشتر بین گربه ها شایعه، اما این کار یه عمل ارادی (عمدی) هستش. بی اختیاری ادرار در گربه ها به طور غیر ارادی و بدون اطلاع گربه اتفاق می افته.

بی اختیاری ادرار در گربه

علائم نشت غیر ارادی ادرار (بی اختیاری ادرار در گربه) عبارتند از:

• گربه پوزیشن ادرار کردن رو به خودش نمیگیره
  • بی اطلاعی گربه از خروج ادرار
  • ادرار در هنگام خواب یا استراحت در رختخواب اتفاق میفته
  • لک شدن یا استشمام بوی ادرار در نزدیکی مجرای خروج ادرار (زیر دم). این حالت می تونه به شکل یه عفونت پوستی دیده بشه.

علائم زیر رو میشه هم در بی اختیاری ادرار در گربه و هم در ادرار نامناسب و نا به جا مشاهده کرد:

• عفونت مزمن دستگاه ادراری
  • هماچوری (وجود خون در ادرار)
  • نظافت و لیس زدن بیش از حد ناحیه تناسلی توسط گربه

علائم ادرار نامناسب و نا به جا که در بی اختیاری ادرار در گربه دیده نمی شه عبارتند از:

• گربه پوزیشن ادرار کردن به خودش میگیره
  • زور زدن برای ادرار کردن
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • تکرار ادرار کردن در قسمت های خاصی از خونه
  • ادرار کردن روی سطوح عمودی (رفتاری)

برای آشنایی با نشانه های رفتاری گربه ها می تونید اینجا کلیک کنید.

علل بی اختیاری ادرار در گربه ها

۱)مادرزادی

علل مادرزادی زمانی دیده می شه که آناتومی مثانه یا مجرای ادرار در دوران جنینی به درستی شکل نگرفته باشه.

این علل از بدو تولد وجود دارن:

میزنای نابجا حالتیه که میزنای (لوله بین کلیه و مثانه) در محل نامناسبی متصل شده باشه. معمولاً میزنای متصل به مجرای خروج ادرار (میزراه) ، لوله ای که ادرار از طریق اون از مثانه به خارج از بدن منتقل میشه، دیده می شه. این باعث می شه که ادرار به جای تجمع توی مثانه، مستقیماً به بیرون نشت کنه.

اسفنکتر مجرای ادرار (عضله ای که جریان ادرار از مثانه به بیرون رو کنترل می کنه) ممکنه به درستی شکل نگیره. در این صورت ادرار پس ازوارد شدن به مجرا و فشار به اسفنکتر خارج میشه. این حالت معمولاً با سایر ناهنجاری های مادرزادی (متولد شدن با یک کلیه، واژن کوچیک،آپلازی کلیه) همراهه.

ناهنجاری های ستون فقرات / مهره ها می تونن باعث آسیب به اعصاب دیواره مثانه یا اسفنکتر بشن.

۲) اکتسابی

بی اختیاری ادرار اکتسابی در گربه ها زمانی رخ میده که ناتوانی در دفع ادرار بعد از تولد شروع بشه و با نقص مادرزادی همراه نیست. بیشتر به دلیل ضربه و تروما این حالت پیش میاد.

آسیب به ستون فقرات یا مهره ها می تونه روی اعصاب مثانه یا اسفنکتر تأثیر بذاره.

کاهش اعصاب دیواره مثانه باعث می شه که مثانه بیش از حد پر بشه یا به طور کامل تخلیه نشه.

کاهش اعصاب اسفنکتر مجرای ادرار باعث می شه که اسفنکتر به درستی بسته نشه.

انسداد مجرای ادرار شایع ترین علتیه که در گربه ها دیده می شه و موجب بی اختیاری ادرار در گربه ها میشه. این حالت زمانی اتفاق می افته که یه جسم مانع از جریان ادرار توی مجرای ادرار می شه و باعث سرریز شدن مثانه می شه به طوری که ادرار از اطراف انسداد به بیرون نشت می کنه.

احتمال میره که ویروس لوسمی گربه باعث بی اختیاری ادرار در گربه ها میشه که اکتسابیه و منجر به نشت گه گاه ادرار در زمان استراحت می شه.

تفریق بی اختیاری ادرار در گربه از سایر مشکلات

چندین بیماری متابولیک رو میشه با بی اختیاری ادرار اشتباه گرفت. این بیماری ها باعث افزایش تولید ادرار میشن و در نتیجه رخداد حوادث ادراری افزایش پیدا میکنه . بعضی از این بیماری ها عبارتند از: دیابت، بیماری کبدی، پرکاری تیروئید و بیماری های کلیوی.

چجوری دامپزشکا میتونن بی اختیاری ادرار در گربه ها رو تشخیص بدن؟

دامپزشک یکسری معاینات و تست های تشخیصی رو برای بررسی سیستم ادراری گربه شما انجام می ده. معاینه فیزیکی با گرفتن درست تاریخچه مهمترین مرحله ست. برای تشخیص درست تاریخچه بالینی لازمه تا مشخص بشه که آیا مشکل واقعاً بی اختیاری ادراره یا ادرار نابجا.

دامپزشک باید اندازه و ضخامت مثانه رو لمس کنه. اگه دیواره مثانه اجازه بده مثانه بیش از حد پر بشه یا مجرای ادرار مسدود شده باشه، مثانه بزرگ خواهد بود. اگر ادرار مثانه رو دور بزنه یا ادرار بیش از حد اتفاق بیفته، مثانه خالی و نرم خواهد شد. دیواره ضخیم مثانه بیشتر در موارد تحریک یا عفونت مثانه دیده میشه. در لمس، دامپزشک ممکنه بتونه سنگ مثانه رو احساس کنه.

هر لحظه میتونی با امپزشکای وتوریا در تماس باشی و مشاوره آنلاین بگیری. کافیه کلیک کنی!

پس از معاینه فیزیکی، ممکنه آزمایشات بیشتری مورد نیاز باشه:

آزمایش ادرار برای بررسی وضعیت خود ادرار: به دامپزشک اجازه می ده تا بدونه که آیا عفونت یا کریستال در ادرار وجود داره یا نه.

تجزیه و تحلیل شیمیایی خون و سلول های خونی به یافتن علت زمینه ای کمک می کنه. شمار سلول های خونی با عفونت تغییر میکنه.

برای بررسی آناتومی مثانه و مجرای ادرار میشه از رادیوگرافی، سونوگرافی یا آندوسکوپ استفاده کرد. این آزمایش ها همچنین می تونن سنگ ها و توده های دستگاه ادراری تحتانی رو مشخص کنن.

برای دریافت خدمات دامپزشکی در محل از وتوریا کلیک کن!

درمان بی اختیاری ادرار در گربه ها

درمان بی اختیاری ادرار در گربه ها بر اساس علت زمینه ای صورت میگیره. داروها، مراقبت های حمایتی و درمان علامتی ممکنه تا زمانی که بهترین ترکیب پیدا بشه امتحان بشن. درمان ممکنه برای چند هفته تا چند ماه یا به عنوان درمان مادام العمر مورد نیاز باشه.

داروها

آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن هر گونه عفونت یافت شده مورد نیازه. عفونت سیستم ادراری می تونه باعث نتایج نادرست آزمایش بشه و علائم بالینی رو تشدید کنه.

چندین دارو می تونن به مثانه اجازه بدن که به راحتی تخلیه بشه. هنگامی که مجرای ادرار متورم شده، بیش از حد تحریک شده یا انسداد وجود داشته باشه، به این داروها نیازه. داروها می تونن این کار رو با موارد زیر انجام بدن:

کاهش اسپاسم مجرای ادرار. پرازوسین داروییه که معمولاً در گربه ها تجویز میشه.

افزایش شلی مجرای ادرار

کاهش اسپاسم دیواره مثانه

کاهش استرس، به گربه اجازه می ده تا بیشتر استراحت کنه

تحریک دیواره مثانه برای انقباض

تجویز مایعات داخل رگی برای اصلاح عدم تعادل کلیه ها و حذف سموم از بدن پس از انسداد مجرای ادرار مورد نیازه. سموم، عدم تعادلالکترولیت ها و اختلال در عملکرد کلیه اگر به طور کامل اصلاح نشه می تونه منجر به مرگ بشه.

ترمیم جراحی

بسته به علت بی اختیاری ادرار، جراحی می تونه یکی از گزینه ها باشه. اگه سنگ مثانه باعث تحریک مثانه یا مجرای ادرار بشه باید برداشتهشه. میشه به طور موقت برای رفع انسداد مجرای ادرار و اجازه ادرار کردن تا رفع تورم کاتتر برای مجرای ادرار قرار داد.

جراحی پری اورترال (که معمولاً به عنوان جراحی PU نامیده میشه) زمانی استفاده میشه که گربه های نر چندین دوره انسداد داشته باشن. جراحی PU باعث گشاد و کوتاه شدن دائمی مجرای ادرار در گربه های نر می شه. این جراحی رو نمیشه برای گربه های ماده انجام داد.

اگر آسیب کمر علت زمینه ای باشه، میشه از جراحی برای اصلاح فشار روی ستون فقرات استفاده کرد.

برخی از علل مادرزادی (بسته به شدت اونا) رو میشه با جراحی هم اصلاح کرد.

دامپزشک علت بی اختیاری ادرار رو ارزیابی می کنه تا تصمیم بگیره که آیا جراحی یه گزینه هست یا خیر.

بهبود و مدیریت بی اختیاری ادرار در گربه ها

زمان بهبودی بستگی به علت زمینه ای داره. ممکنه از چند روز تا چند ماه طول بکشه تا بدن به حالت عادی برگرده. دنبال کردن دقیق دستوراتدامپزشک و مشاهده علائم گربه به کاهش زمان بهبودی کمک می کنه. مراقبت دقیق از گربه بسیار مهمه تا در در سریع‌ترین زمان بهبودی صورتبگیره.

گاهی اوقات بی اختیاری ادرار در گربه ها رو نمیشه به طور کامل برطرف کرد و فقط میشه اونو مدیریت کرد. برای جلوگیری از کریستال یا سنگ ادراریممکنه نیاز به تغییر رژیم غذایی باشه. این راه معمولاً در صورتی استفاده می شه که قبلاً انسداد مجرای ادرار وجود داشته باشه. در صورتوجود کریستال، افزایش مصرف آب می تونه به رقیق شدن ادرار کمک کنه، که احتمال انسداد مجرای ادرار رو کاهش می ده. یه راه آسون برایافزایش مصرف آب، تغذیه گربه با غذاهای کنسروی و پوچ هاس.

ظرف خاک باید به راحتی در دسترس گربه باشه. ممکنه به یه ظرف خاک با دیواره‌های کوتاه تر نیاز باشه تا به گربه شما اجازه بده که بدون فشارآوردن به پشت یا اندام‌های عقب خودش وارد و خارج بشه.

در مورد پیش آگهی، بهبود، انتظارات و مراقبت طولانی مدت گربه با دامپزشک مشورت کنین تا وضعیت گربتونو بهتر درک کنین بسته به علت بیاختیاری ادرار، ممکنه تنها نیاز به تغییر یک یا چند مورد داشته باشین.

جلوگیری

نمیشه از هر علت بی اختیاری ادراری پیشگیری کرد، اما میشه از برخی شرایط مستعد کننده جلوگیری کرد.

مدیریت وزن

مدیریت وزن برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها، از جمله بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه ها و دیابت، خیلی تاثیر گذاره. از وضعیتبدن گربه خودتون غافل نشین. شما باید دنده های اونارو به راحتی و با لمس احساس کنین. اگه گربه شما نیاز به برنامه مدیریت وزن داره، بادامپزشکش مشورت کنین.

میدونستی وتوریا رژیم اختصاصی و شخصی سازی شده مناسب پتت آماده میکنه؟ کلیک کن تا بیشتر راجع بهش بدونی!

کیفیت و نوع غذا

مواد غذایی با کیفیت پایین با بیماری های دستگاه ادراری مرتبطه. غلظت برخی از الکترولیت ها روی pH ادرار تأثیر میذاره و به کریستال ها وسنگ ها اجازه تشکیل می ده. غذاهای کنسرو شده هم با کاهش بروز بیماری مجاری ادراری گربه مرتبطه.

بی اختیاری ادرار در گربه ها معمولاً نادره. اما بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه ها بسیار شایعهو گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین ایندو بیماری دشواره. مداخله پزشکی برای هر دو بیماری لازمه. مهمه که به معاینه سالانه گربه خودتون اهمیت بدین و چکاپ های دوره ای رو پشتگوش نندازین.