آخرین بروزرسانی : ۳ دی ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه

توکسوپلاسموز در گربه ها ٬ توصیه ها و مراقبت های ضروری

توکسوپلاسموز در گربه ها چی هست اصلا؟

توکسوپلاسموز یک نوع از انگل های تک یاخته ی میکروسکوپی و تک سلولیه که میتونه انسان و حیوان رو آلود کنه. (در واقع زئونوزه و جز بیماری های مشترک انسان و دام به حساب میاد)

بسیاری از انگل های توکسوپلاسموز در گربه ها تو روده شون زنده میمونن اما برخی از اونا میتونن به بخش های عمقی تر بدنشون هم برن. معمولا انتشار توکسوپلاسما از دستگاه گوارش به بخش های عمقی تر بدن توسط سیستم ایمنی بدن گربه کنترل میشه. این انگل همچنین میتونه داخل بدن موش ها و پرندگان هم وجود داشته باشه و گربه بعد از شکار این دو و خوردن اونا٬ به توکسوپلاسما مبتلا بشه. اما یه نکته مهم در رابطه با توکسوپلاسموز در گربه ها وجود داره اونم اینه که این انگل میتونه به خوبی داخل بافت های بدن موجود زنده پنهان بشه و خودشو از سیستم ایمنی بدن٬ مخفی نگه داره و در نتیجه اون حیوون میتونه تا آخر عمر آلوده به این انگل باشه مگر اینکه تحت درمان قرار بگیره.

بیشتر گربه های آلوده هیچ نشانه ای از عفونت و بیماری از خودشون نشون نمیدن اما این موضوع همیشگی نیست. یعنی در گربه هایی که ضعف سیستم ایمنی دارن ونمیتونن این انگل رو سرکوب کنن٬ توکسوپلاسما میتونه از خودش علائم بالینی هم نشون بده.

این بیماری بالینی به نام توکسوپلاسموز در گربه ها شناخته میشه.

حالا علائم توکسوپلاسموز در گربه ها چیه؟

گربه ها از طریق تماس مستقیم با انگل توکسوپلاسما آلوده میشن. از جمله راه هایی که میتونه باعث توکسوپلاسموز در گربه ها بشه رو براتون آوردیم:

• تماس مستقیم با مدفوع گربه آلوده
  • تماس با محیط آلوده٬ چون که تخم های این انگل میتونن تا چند ماه خارج از محیط بدن٬ زنده بمونن
  • خوردن صعمه های آلوده مثل موش و پرندگان
  • خوردن گوشت نیم پز
  • بچه گربه ها در دوران بارداری میتونن در معرض خطر ابتلا به توکسوپلاسما قرار بگیرن

علائم توکسوپلاسموز در گربه ها چیه؟

بیشتر گربه ها هیچ نشونه ای از ابتلا به انگل توکسوپلاسما رو نشون نمیدن. گربه هایی که احتمال بروز علائم بالینی تو اوا بیشتره عمدتا شامل بچه گربه هایی هستن که در رحم مادر و در طول دوران بارداری به این انگل مبتلا شده ان و یا گربه هایی هستن که به بیماری هایی مثل FIV , FeLV مبتلا هستن که منجر شده سیستم ایمنی بدنشون تضعیف بشه. در گربه هایی که انگل توکسوپلاسما میتونه از خودش نشانه های بالینی رو بروز بده این موارد عمدتا دیده میشن:

• بی اشتهایی
  • خستگی و بی حالی
  • لرزش عضلانی
  • از دست دادن تعادل
  • ضعف عضلانی
  • التهاب چشم
  • و نهایتا مرگ خصوصا در بچه گربه های تازه متولد شده

اگه گربه شما یکی از این علائم رو داشت خیلی سریع با وتوریا تماس بگیرین تا در اسرع وقت دامپزشکان ما جواب شمارو بدن و بتونن بچه شمارو نجات بدن.

توکسوپلاسموز در گربه ها

چطوری میتونم جلوی ابتلا گربم به توکسوپلاسما رو بگیرم؟

هیچ دارو یا واکسنی برای جلوگیری از ابتلا گربه شما به توکسوپلاسما وجود نداره اما از اونجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمانه میخوام بهتون چندتا راهکار ساده برای کم کردن ریسک ابتلا به این انگل رو بگم:

تمیز نگه داشتن محیط:

تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن مکرر به ویژه مناطقی که ظرف خاک گربتون وجود داره میتونه به کم شدن ریسک ابتلا به این انگل کمک کنه.

مراقب ارتباط گربتون با سایر موجودات باشین:

درسته که گربه ها اکثرا تو خونه ان و با محیط بیرون ارتباط ندارن اما باید حواستون به بقیه حیوانات باشه که همینجوری راحت باهم در ارتباط نباشن و خصوصا از ظرف خاک گربه دیگه استفاده نکنن

استفاده از مواد غذایی پخته شده نه خام:

گوشت خام میتونه حاوی انگل توکسوپلاسما باشه و در نتیجه میتونه منجر به ابتلا گربه شما به توکسوپلاسموز بشه.

مرتب ظرف خاک رو تمیز کنین:

تخم های توکسوپلاسما تو مدفوع گربه چند روز زمان نیاز داره تا عفونی شه برای همین٬ تمیز کردن و ضدعفونی کردن مکرر ظرف خاک و بستر میتونه مانع از ابتلا به این انگل در انسان و یا حیوان بشه.

درمان توکسوپلاسموز در گربه ها:

اکثر گربه هایی که مبتلا به توکسوپلاسموز هستن میتونن با تشخیص به موقع و درمان مناسب توسط دامپزشک٬ بهبود پیدا کنن. این درمان بسته به حال گربه شما میتونه آنتی بیوتیک تراپی ساده باشه و یا نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشه. درمان باید در سریع ترین زمان ممکن پس از تشخیص شروع بشه تا بهترین نتیجه از روند درمان حاصل شه.

توکسوپلاسموز در گربه ها

آیا توکسوپلاسموز در گربه ها روی سلامتی انسان ها هم اثر میذاره؟

تخمین زده میشه که ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به توکسوپلاسما مبتلا شده ان. احتمال داده میشه که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت بریتانیا بر علیه انگل توکسوپلاسما دارای آنتی بادی (عواملی در خون که نشون دهنده مواجه با یک عامل عفونی ان) هستن. بسیاری از انسان های آلوده هیچ علامتی ندارن و یا علائم خفیفی شبیه به آنفولانزا دارن٬ اما توکسوپلاسموز میتونه تو نوزادان و کودکان خردسال٬ افراد مسن و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارن مثل افراد مبتلا به ایدز٬ علائم شدیدی رو از خودش نشون بده.

علیرغم تعداد بالای افرادی که در طول زندگی خودشون با انگل توکسوپلاسما مواجه شده ان٬ تصور یمشه که تعداد نسبتا کمی از این موارد از طریق گربه های آلوده به این انگل بوده باشن. دلیلشم اینه که:

• گربه ها فقط کمتر از ۲ هفته مدفوع عفونی دارن
  • گربه های داخل خونه که با گوشت خام تغذیه نمیشن احتمال ابتلاشون به این انگل خیلی کمه
  • انگل توکسوپلاسما روی سطح بدن و پوست و موی گربه ها وجود نداره بنابراین با نوازش گربه ها بعیده که شما به این انگل مبتلا بشین
  • انگل توکسوپلاسما از طریق گاز گرفتن و یا چنگ زدن گربه ها منتقل نمیشه

راه های رایج ابتلا به انگل توکسوپلاسما در انسان ها:

• خوردن گوشت خام
  • خوردن میوه و سبزیجات شسته نشده
  • نوشیدن شیر غیر پاستوریزه
  • تماس با خاک آلوده
  • انتقال به جنین اگر مادر به این انگل مبتلا باشه

مورد ۵ همون موردیه که خیلی زیاد بین مردم شایع شده و کلی دارن دربارش صحبت میکنن که موی گربه میتونه باعث نازایی بشه!!

اما الان میدونیم که چنین چیزی درست نیست اما محض اطمینان توصیه میکنیم که زنان باردار٬ ظرف خاک گربه هارو تمیز نکنن و اصول لازم رو برای مراقبت های بهداشتی مد نظر قرار بدن. باید بهتون بگم که مطالعات نشون داده که داشتن گربه یا در کل٬ ارتباط داشتن با گربه ها خطر ابتلا به توکسوپلاسما رو افزایش نمیده. اما اگه فک میکنین که در معرض این انگل قرار گرفته این پیشنهاد میکنم با پزشک خودتون در ارتباط باشین تا معاینات لازم از طریق پزشک روی شما انجام بشه تا خدایی نکرده اتفاق بدی برای شما و بقیه اعضای خانوادتون پیش نیاد.

اگه فکر کنم که گربه ی من توکسوپلاسما داره چیکار باید بکنم؟

اگه حس کردین که گربه شما ممکنه به توکسوپلاسما مبتلا شده باشه باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنین.

دامپزشک با انجام معاینات بالینی و پاراکلینیکی کامل (شامل انواع آزمایش های مورد نیاز و…) و همچنین گرفتن هسیتوری کامل از وضعیت گربه شما میتونه تشخیص قطعی بده. این آزمایش شامل بررسی مدفوع گربه شما برای پیدا کردن تخم های انگل توکسوپلاسما هستش که با چشم دیده نمیشن. تخم های این انگل فقط تا دو هفته پس از عفونی شدن تو مدفوع گربه ها دیده میشه پس ممکنه اگه بعد از این مدت به دامپزشک مراجعه کنین و این آزمایش هارو انجام بدین٬ تعدای از این تخم ها از بین رفته باشن. آزمایش خون هم میتونه برای ردیابی آنتی بادی علیه این انگل راه گشا باشه و میتونه نشون بده که چه مدت از ابتلا به این عفونت میگذره البته این موضوع فقط حدود ابتلا رو مشخص میکنه نه مدت دقیق اونو. اما در کل پیشنهاد میکنیم که صرفا آزمایش مدفوع انجام بشه که البته که این موضوع به نظر دامپزشک گربه شما بستگی داره.

اگه آزمایش توکسوپلاسموز در گربه ها مثبت بشه در واقع خطر ابتلا به توکسوپلاسما تو اونا کمتر میشه چراکه گربه های آلوده فقط برای ۲ هفته عفونی هستن و بعد از این مدت٬ خیلی بعیده که تخم انگل از مدفوع اونا دفع بشه. اگه بخوام این موضوع رو خلاصه کنم اینطوری میشه:

“گربه هایی که آزمایش توکسوپلاسمای اونا مثبت میشه به ندرت خطر عفونت برای سایر حیوانات خانگی و سرپرست های خودشون رو دارن”

گربه هایی که آزمایش اونا برای انگل توکسوپلاسما منفی میشه میتونن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این عفونت قرار داشته باشن چراکه هیچ راهی وجود نداره برای متوجه شدن زمان ابتلا اونا به این انگل و دفع تخم اونا!

منبع:vets4pets