حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

زبان بدن گربه؛ حرکات بدن گربه چه معنی ای داره؟

زمان مطالعه7 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۱۱ شهریور ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رفتارشناسی گربه, مقالات
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

زبان بدن گربه ها مهمترین راه ارتباطی ما با اوناست. گربه ها توانایی حرف زدن ندارن؛ پس شناخت زبان بدن گربه ها میتونه به درک وضعیت گربه ها خیلی کمک کنه.

تقریبا هر سرپرست حیوان خانگی فکرش درگیر این شده که دوست پشمالوی اونا توی طول روز به چه چیزایی فکر میکنه. این موجودات دوست داشتنی نمیتونن به شیوه ما آدما از اون چه که توی ذهنشون میگذره استفاده کنن، اما برای خودشون راه هایی برای برقراری ارتباط دارن. شما از زبان بدن گربه تون میتونین چیزهای زیادی راجع به احساساتش بفهمین.

گربه ها خیلی واضح منظورشون رو بیان میکنن؛ فقط کافیه زبان بدن گربه ها رو یاد بگیرین. از نحوه نفس کشیدنشون گرفته تا موقعیت گوش هاشون، هر کدوم با حالت هایی که از خودشون نشون میدن، به نحوی میخوان با ما ارتباط برقرار کنن.

 

زبان بدن گربه ها در حالت شادی و آرامش

وقتی گربه شما آروم و خوشحاله، ممکنه خواب آلود یا سرد به نظر برسه. ماهیچه های اونا شل هستش و به جای اینکه سرشونو بچرخونن و به اینور و اونور نگاه کنن، بی حرکت میمونن. گربه ای که آروم و خوشحال به نظر میرسه ممکنه از نوازش کردن و بغل کردن استقبال کنه.

گوش ها: گوش های یه گربه آروم در حالت طبیعی قرار داره. گوش ها در این حالت صاف و سیخ به سمت سر و یا به حالت زاویه دار قرار ندارن. گوش های اونا وقتی که سر و صدا زیاده به اینور و اونور میچرخه، اما توی این حالت زیاد در حال چرخش نیست.

چشم ها: وقتی که گربه تون آرومه، اندازه مردمکش معمولیه. البته ممکنه اونارو در حالتی ببینین که سعی میکن چشماشونو نیمه باز نگه دارن، انگار که در حالت چرت زدن هستن.

بدن: اگه گربه تون رو میبینین که به پهلو دراز کشیده طوری که شکمش معلومه، این نشونه اینه که اونا احساس امنیت و آرامش میکنن. حالا اگه در حالت نشسته باشه و پشتش صاف و سرش بالا باشه، باز هم نشونه شادی و آرامش خواهد بود.

دم: یه گربه شاد و آروم دمش رو دراز میکنه و به حالت صاف قرار میده. دم نسبتا ثابت میمونه.

زبان بدن گربه


زبان بدن گربه
ها در حالت بازیگوشی

وقتی گربه تون میخواد بازی کنه، پر جنب و جوش و پر انرژی میشه. اونا ممکنه شمارو توی خونه تعقیب کنن تا شما رو تشویق کنن تا باهاشون بازی کنین. اونا معمولا با اسباب بازی مورد علاقشون بازی میکنن.

گوش ها: یه گربه بازیگوش گوش هاش رو به سمت بالا نگه میداره. گوش ها به حالت پیکانی جلو رو نشونه میگیرن و یجورایی گربه تون به حالت هوشیار به نظر میاد.

بدن: گربه ها دوست دارن بازی های تعقیب و گریز انجام بدن. ممکنه گربه تون رو ببینین که به حالت خمیده ست و انتهای بدنشو بلند کرده، جوری که اماده پریدنه. ضربه زدن با دستش نشونه دیگه ای از بازیگوشی گربه تونه.

دم: بعضی از گربه ها دمشون رو پایین نگه میدارن طوری که انگار میخوان بپرن یا ممکنه دمشون رو به شکلی ببینین که بالا رفته و به اینور و اونور میچرخه. گاهی اوقات ممکنه دم خودشون رو هم تعقیب کنن.

 

زبان بدن گربه ها در حالت ترس و نگرانی

یه گربه ای که ترسیده ممکنه ترسناک و در حالتی که دمش برآمده شده به نظر بیاد. بچه گربه ها ممکنه برن یه جا مخفی بشن و از بیرون اومدن امتناع کنن. گربه ای که ترسیده ممکنه دندون هاشو نشون بده یا پیف کنه.

گوش ها: در این حالت ممکنه گربه تون گوش هاشو به سرعت به جلو و عقب ببره تا بتونه سر و صداهای اطرافشو کنترل کنه.

چشم ها: گربه ای که ترسیده ممکنه به شکل زل زده و مراقب به نظر بیاد. چشم هاشون باز و مردمک هاشون گشاد خواهد شد.

بدن: در این حالت ممکنه گربه تون کمرشو قوس بده و موهاشو سیخ کنه. اونا ممکنه به حالت خمیده راه برن، گویی که که میخوان فرار کنن. اونا آماده تنش و آماده جنگ یا گریز هستن.

دم: یه گربه مضطرب دمشو سفت میکنه و به سمت بالا نگه میداره. اونا ممکنه دمشون رو در اطراف بدنشون حلقه کنن تا از چنگ زدن و گاز گرفتن اون محافظت کنن.

زبان بدن گربه

زبان بدن گربه ها در حالت پرخاشگری

زمانی که گربه احساس کنه در حالت خطره ممکنه احساس کنه چاره ای جز مبارزه برای امنیت خودش نداره. اونا سعی میکنن به پشتشون قوس بدن و تا حد امکان بزرگ و ترسناک به نظر برسن.

چشم ها: گربه ای که در شرف پرخاشگریه، ممکنه چشم هاش و مردمکاشو بزرگ کنه یا ممکنه چشم هاشو تنگ و باریک کنه.

گوش ها: گوش های اونا به سمت پشت خمیده میشه و یا به حالت سیخ روی سرشون وایمیسته و سبیل هاشون سیخ میشه.

دم: ممکنه که توی این حالت دمشو تکون بده.

 

زبان بدن گربه ها در زمان بیماری

گربه ها وقتی بیمار میشن سعی میکنن بیماریشون رو مخفی کنن و نشون ندن. بنابراین از زبان بدن اوناست که میتونین متوجه بشین که مریض شدن. زبان بدن گربه ها وقتی مریض میشن تغییر میکنه.

وقتی که گربه بیمار میشه یا درد داره، بدنش رو قوز دار میکنه و پاهاشو میبره داخل بدنش.

چشم ها: چشم هاش در این حالت چروکیده و بسته ست. توی این حالت پلک سوم گربه ممکنه قابل دید باشه.

گوش ها: گوش هاشون توی این حالت پایین هست و یا به طرفین میچرخه.

دم: دمشو ممکنه زیر بدنش نگه داره یا به دور خودش بپیچه.

اگه هر یک از این تغییرات رو دیدین، گربه تون رو پیش دامپزشک ببرین تا معاینه های لازم رو انجام بده.

زبان بدن گربه

سایر نشانه های حرکتی زبان بدن گربه

گربه ها کارای زیادی برای ارتباط گرفتن با شما انجام میدن، به طور مثال:

مالش دادن

گربه ها به مالوندن خودشون به اینور و اونور معروفن. این کار تا حدی نشونه محبته. علاوه بر اون یکی از راه های پخش بو برای اینکه قلمروشون رو مشخص کنن هستش.

خمیر کردن

بعضی از گربه ها پنجه هاشون رو روی بالشت به سمت بالا و پایین خم میکنن. به این کار ورز دادن میگن. این رفتار باقی مانده از دوران نوزادی اوناست. بچه گربه ها برای خوردن شیر مادرشون خودشون رو به اصطلاح خمیر میکنن.

آوا های مختلف

گربه ها برای همدیگه میو نمیکنن. اونا فقط برای جلب توجه آدما اینکارو میکنن. اگه گربه تون گشنشه یا دلش نوازش و بغل کردن میخواد، میو میکنه. خر خر کردن نشونه رضایت و آرامشه. اگه صدای زوزه یا صداهای نا آشنا میشنوین، نشونه بیماری و درده.

برای اطلاعات بیشتر راجب میو کردن گربه ها کلیک کنین.

بیماری

اولین علامت بیماری، تغییر زبان بدن گربه تون هست. گربه تون ممکنه در حالت خمیده دراز بکشه و سر و گوش هاش به سمت پایین باشه. چشم هاشون ممکنه کدر یا شیشه ای به نظر بیاد و گوش هاشون حالت آویزون پیدا کنه.

ارزیابی بدن گربه ها به درک خلق و خوی اونا کمک زیادی میکنه.

امیدوارم این مطلب کمکتون کرده باشه تا بیشتر با خلقیات دوست کوچولوتون آشنا بشین و با ارزیابی زبان بدنش بفهمین که چه حسی داره.

 

منبع: webmd

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول