حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

سبیل گربه ها : گربه ها با سبیل هاشون چه کارهایی میتونن انجام بدن؟

زمان مطالعه5 دقیقه

سبیل
آخرین بروزرسانی : 16 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

شاید برای خیلی هاتون سوال باشه که سبیل گربه ها چه کارهایی انجام میده آیا میشه کوتاهش کرد ؟ اصلا چه تاثیری روی رفتار گربه داره توی این پست میخوایم براتون کامل توضیح بدیم که سبیل هاشون دقیقا به چه دردی میخوره همین الان اینو بدونین که کوتاه کردن سبیل هاشون خیلی ظالمانست چون اونا درد خیلی زیادی میکشن و تعادلشونو از دست میدن خب بریم سراغ ادامه ی مطلب :

سبیل ها کاربردهای خیلی زیادی دارن و بسیار حساسن. سبیل ها که از موهای بدن گربتون ضخیم ترن دارای گیرنده های لمسی هستن که ریشه اون ها بسیار عمیقتر از موهای معمولیه و ناحیه ی اطرافشون عصب های بیشتری داره

جهت یابی

سبیل ها خیلی حساسن کوچکترین تغییر در جریانات هوا رو تشخیص میدن در تاریکی به جهت یابی گربه کمک میکنن و باعث میشن تا گربه بتونه با تخمین دقیق و سرعت و چالاکی بیشتری موقع شکار کردن عمل کنه.

 

سبیل

عبور کردن از جاهای باریک با سبیل گربه ها

سبیل ها به گربتون کمک میکنن تا بفهمه که آیا از جای کوچکی که میخواد رد شه، رد میشه یا نه؟ سبیل ها اطلاعاتی در مورد طول و عرض و نسبت جا با بدن گربه میدن و با کمک اونا گربه میتونه بدون گیر کردن از جاهایی که فکر میکنین نمیتونین عبور کنه به راحتی رد بشه البته اگه گربتون چاق باشه و اضافه وزن داشته باشه ممکنه عملکرد سبیل هاش خیلی درست نباشه.

سیبیل‌ها ضخیم‌تر و بلندتر از موهای معمولی هستن و به انتهای عصبی و ماهیچه‌ها متصل میشن که به گربه‌ها اجازه میدن اونها رو حرکت بدن.
 سبیل گربه ها به عنوان یک عملکرد حسی عمل می کنه و به آنها کمک می کنه طعمه رو حس کنن و محیط اطراف خود رو درک کنن.
 مهم است که سبیل های گربه تون رو نبرین زیرا این امر می تونه اون رو نگران و کمی سرگردان کنه.
 سبیل  گربه ها هدفی بسیار بزرگتر از زیبا به نظر رسیدن دارن.  از کمک به گربه شما برای حرکت در فضاهای کوچک گرفته تا قضاوت در مورد فاصله بین چیزها برای اینکه اونها رو به بهترین جامپرها تبدیل کنین، این ابزارهای حسی ویژه برای شیوه زندگی گربه شما حیاتی هستن.
 برجسته‌ترین و واضح‌ترین جایی که سبیل‌ها رو می‌بینین، کنار صورت گربه‌تون، کنار دهان اوست. با این حال، سبیل های کوتاه تری نیز در بالای چشم، خط فک و پشت پاهای جلویی اونها دیده میشه.
سبیل گربه ها

ایا می تونم سبیل گربه ها رو کوتاه کنیم؟

 بسیاری از مردم این اشتباه رو مرتکب میشن که سبیل گربه شون رو به عنوان بخشی از  نظافت حیوانات خانگیشون می برن.  با این حال، این ایده خوبی نیست، چون گربه‌ها بدون سبیل‌هاشون، اساساً تواناییشون رو برای “احساس”  از دست میدن، که می‌تونه اونها رو نگران و کمی سرگردان کنه.
 توجه: گربه‌ها دوست ندارن سبیل‌هاشون کناره‌های کاسه نوشیدنی رو لمس کنه، بنابراین آب باید تو ی کاسه بزرگ که تا لبه آن پر شده ، بریزیم.

سبیل گربه و خلق و خوی

سبیل گربه ها حتی می تونه به شما در درک خلق و خوش کمک کنه.  با این حال، سبیل های آروم می تواند به این معنی باشد که گربه شما آروم است.  هل دادن به جلو می تواند به این معنی باشه که اونها کنجکاو یا هیجان زده هستن و عقب رانده شدن می تونه نشون دهنده این باشه که گربه شما مضطربه یا ترسیده.

سبیل گربه ها متعادل کننده بدن هستن

 گربه‌ها اندام‌های حسی خاصی به نام گیرنده‌های عمقی دارن که در انتهای سبیل‌هایشون قرار دارن.  گیرنده های عمقی در مورد موقعیت بدن و اندام ها به مغز پیام می فرستن تا گربه رو از کارهایی که هر قسمت از بدنش انجام می ده آگاه کنن.  این نشون دهنده اینه که چطوری گربه ها تقریباً همیشه روی پاهایشون فرود می آن.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

سبیل گربه ها محافظ هست

 این موهای حساس با لمس کوچکترین ذرات پاسخ میدن.  وقتی یک ذره ریز گرد و غبار روی سبیل بالای چشم گربه می افته، اون پلک می زنه یا سرش رو تکون می ده تا اون رو از بین ببره.  این واکنش از چشمش محافظت می کنه، چشمی که می تونه حتی توسط یک ذره ریز گرد و غبار آسیب ببینه.  هنگام راه رفتن، اگر سبیل های روی پوزه گربه با تیغه بلند علف یا بوته ای خاردار مواجه شه، گربه رو وادار می کنه که عقب نشینی کنه تا خراشیده نشه یا وارد چشمش نشه. هنگامی که یک بچه گربه به یک نقطه باریک تو حصار، یک فضای باریک بین صخره ها، یا یک منطقه کوچک بین صندلی های اتاق نشیمن نزدیک میشه، سبیل هاش به اون کمک می کنه تا بدون گیر کردن یا برگرداندن مبلمان از گذرگاه عبور کنه. این امر گربه رو به روش های مختلف از دردسر دور نگه می داره!

حساسیت سبیل گربه ها

سبیل ها برای گربه خیلی مهمه اگه بریده بشه یا صدمه ببینه گربه می تونه توانایی شکار کردن و یا حتی جهت یابی خودش رو از دست بده
هیچ وقت سبیل گربه هاتون رو نبرید درد زیادی داره و واقعا ظالمانست

اگه میخواین بیشتر در مورد رفتارشناسی گربه ها بدونین کلیک کنین

 

سبیل گربه ها

شاخص حال گربه

سبیل گربه هل می تونه نشون دهنده ی حالش باشه. اگه سبیل ها از هر دو طرف آویزون باشه به احتمال زیاد در حال استراحت کردنه اگه گربتون بترسه یا آماده ی درگیری باشه سبیل ها بصورت می چسبن تا ازشون محافظت بشه.
موقع هشدار و شکار کردن، سبیل ها به سمت جلو میان تا به تشخیص شکار کمک کنن.
البته فقط از روی حالت سبیل نمیشه وضعیت گربه رو فهمید توی اون لحظه باید علائم دیگه و زبان بدن گربه رو هم در نظر بگیرین

منبع: bluecross

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول