عفونت چشم بچه گربه؛ چشم بچه گربم عفونت کرده، چیکار کنم؟

آخرین بروزرسانی : ۲۷ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه

عفونت چشم بچه گربه ها یکی از عارضه های رایج بین این کوچولوهاست و معمولا توی بچه گربه های خیابونی این وضعیت رو میبینین. پس مهمه که راجع به عفونت چشم بچه گربه اطلاعاتمون رو بالا ببریم.

اگه بچه گربتون عفونت چشمی داشته باشه، دامپزشک ممکنه اون رو به اسم افتالمیای نوزادی تشخیص بده که یه اصطلاح کلی به معنی التهاب چشم تو نوزاد تازه متولد شده ست. اگرچه پلک‌های بچه گربه‌ها معمولاً تا سن ۱۰ تا ۱۴ روزگی بسته ست، ولی باکتری‌ها و ویروس‌ها راهشون رو به داخل چشم پیدا میکنن و باعث عفونت‌های جدی میشن. قرنیه و ملتحمه ناحیه های حساس به عفونت هستن.

آناتومی چشم گربه ها

قبل از هر چیز بهتره با آناتومی چشم گربه ها آشنا بشیم. آناتومی چشم گربه ها شامل ساختارهای مختلفی میشه.
ملتحمه یه پوشش مرطوب و لغزنده ست که کره چشم و هر دو پلک بالا و پایین رو میپوشونه.
گربه ها علاوه بر ملتحمه، پلک سوم تو گوشه داخلی هر چشم دارن که با ملتحمه پوشونده شده. روی کره چشم، ملتحمه قابل رویته که به رنگ صورتی روشنه.

قرنیه بیرونی ترین و سطحی ترین ساختار چشمه. قرنیه بخاطر شکل خمیده اش، مثل یه پنجره یا منشور نور رو هنگام ورود به چشم دچار شکست میکنه. قرنیه از سه لایه سلولی شفاف و تخصصی تشکیل شده.

عفونت چشم بچه گربه تازه متولد شده چجوری ایجاد میشه؟

وقتی که عفونت چشم تو بچه گربه های تازه متولد شده اتفاق میفته، جایی که پلک ها هنوز بسته هستن، چرک غلیظی زیر پلک ها ایجاد میشه و می تونه باعث آسیب جدی و دائمی به سطح قرنیه بشه و باعث زخم شدن و غیرقابل نفوذ شدن قرنیه مقابل نور میشه. همچنین در صورت عفونت، ملتحمه به قرنیه میچسبه. ورم ملتحمه زمانی رخ میده که ملتحمه دچار التهاب بشه.

عفونت چشم بچه گربه

چه عواملی باعث عفونت چشم بچه گربه تازه متولد میشه؟

تو بچه گربه‌ها معمولاً ویروس هرپس گربه (FHV) یا باکتری‌های استافیلوکوکوس، استرپتوکوکوس، کلامیدیا یا مایکوپلاسما از علت های زمینه‌ای عفونت هستن.

علت عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده چیه؟

از اونجایی که ورم ملتحمه و قرنیه تو بچه گربه های تازه متولد شده خیلی رایجه، چشم ها معمولاً هنگام تولد عفونی میشن و با مایع آلوده به باکتری تماس پیدا میکنن.
 به طور مشابه، ویروس هرپس گربه یه ویروس مسریه که از طریق تماس مستقیم با مایعات آلوده منتقل میشه. این ویروس از گربه آلوده به بچه گربه های تازه متولد شده منتقل میشه. پس مهمه که همه گربه ها به غیر از مادر بچه گربه های تازه متولد شده رو از همدیگه دور نگه دارین.
 اگرچه همه گربه ها مستعد ابتلا به FHV هستن، اما بچه گربه های تازه متولد شده سیستم ایمنی ضعیف تری دارن و احتمال عفونت توی این گربه ها بیشتره. محیط شلوغ، الوده/یا استرس زا احتمال عفونت رو زیاد میکنه.

ترشحات چشمی میتونن ناشی از یه ناهنجاری مادرزادی باشن که باعث درد و آسیب به قرنیه میشن.

عفونت چشم بچه گربه نوزاد

علائم عفونت چشم بچه گربه تازه متولد شده

بچه گربه ها میتونن زیر پلک های بستشون یا بعد از باز شدن پلک هاشون دچار عفونت بشن؛ اما به طور کلی، عفونت چشم بچه گربه زمانی که بین ۷ تا ۱۴ روزه باشن مشاهده میشه.

علائم عفونت چشم تو بچه گربه های تازه متولد شده که چشم های اونا هنوز بسته ست یا کمتر از ۱۴ روز سن دارن:

• عطسه یا ترشحات بینی
  • پلک های متورم
  • چرک یا ترشحات شفاف یا غلیظ که از زیر پلک خارج میشه
  • پوسته اطراف پلک
  • زخم روی پلک
  • افتادگی یا باد کردگی چشم

علائم عفونت چشم تو بچه گربه هایی که چشماشون بازه یا ۱۵ روز یا بیشتر سن دارن:

•  پلک ها بیشتر از ۱۴ روز بسته باقی میمونن
  • عطسه یا ترشحات بینی
  • تورم و قرمزی در داخل و اطراف چشم
  • چرک یا ترشحات شفاف یا غلیظ
  • پوسته روی پلک یا اطراف اون
  • پلکی که به نظر میرسه به چشم چسبیده
  • افتادگی یا باد کردگی چشم

دامپزشک چجوری عفونت چشم تو بچه گربه های تازه متولد شده رو تشخیص میده؟

تشخیص عمدتاً بر اساس علائم بالینی عفونته. دامپزشک یه معاینه فیزیکی کامل از بچه گربه و همینطور مادر بچه گربه انجام میده تا سلامت کلیشون رو ارزیابی کنه.
حین معاینه، دامپزشکتون از آب گرم استفاده می کنه تا بتونه به آرومی چشم های بچه گربه رو برای معاینه باز کنه. بعد از اون، چشم ها رو با دقت شستشو میده و رنگ فلورسئین (یک ماده حاجب تشخیصی) روی قرنیه میریزه. فلورسنت زرد مایل به سبزه که جذب لایه‌های قرنیه آسیب دیده میشه و اون‌ها رو روشن میکنه و هر گونه جراحت یا زخم رو قابل مشاهده میکنه.
 اگه چشم‌های بچه گربه‌تون هنوز بسته ست، باز کردن چشم‌هاش توسط دامپزشک پیش از موعد، خطری براش ایجاد نمیکنه.

علاوه بر این، نمونه هایی از ترشحات چشمی و ترشحات کانال تولد مادر ممکنه برای آزمایش کشت باکتریایی/ آزمایش حساسیت به آزمایشگاه ارسال بشه. با این کار، باکتری های خاصی رو میشه شناسایی کرد تا به روش های درمانی پیش رو کمک کنه.

عفونت چشم بچه گربه تازه متولد شده

درمان عفونت چشم بچه گربه تازه متولد شده

از اونجایی که آسیب جدی و دائمی از جمله خشکی چشم، زخم قرنیه، کوری و پارگی خود چشم میتونه تو چشم‌هایی که درمان نمیشن رخ بده، در صورت مشاهده علائم باید هم برای بچه گربه و هم برای گربه مادر به دامپزشکی مراجعه کنین. تو بچه گربه های مبتلا به هرپس ویروس گربه، ملتحمه می تونه به قرنیه بچسبه و از حرکت صحیح چشم جلوگیری کنه. این ویروس منجر به اختلال بینایی، از دست دادن عملکرد چشم و تولید اشک توی چشم آسیب دیده میشه.
از اونجایی که این ترشحات می تونه به طور دائمی به قرنیه آسیب برسونه، دامپزشک به آرومی چشم ها رو باز می کنه تا ترشحات رو تمیز و خارج کنه. بعد از تمیز کردن، اون ها می تونن چشم ها رو ارزیابی کنن و بسته به تشخیص، ممکنه یه آنتی بیوتیک تجویز کنن. اگه مشکوک به FHV باشه، ممکنه از یه ضد ویروس موضعی هم استفاده کنن.
برای مراقبت تو منزل، دامپزشک بهتون نشون میده که چجوری چشم رو به آرومی با کمپرس گرم ماساژ بدین و تمرکز باید روی حرکت ترشحات به سمت گوشه داخلی چشم (کانتوس داخلی) باشه تا چشم ها تمیز بشن. قطره های چشمی استریل با اثر موضعی زیاد و قطره های چشمی ضد ویروسی موضعی هم ممکنه برای استفاده تو خونه تجویز بشن.
اگه کشت باکتریایی انجام بشه، درمان بر این اساسه که کدوم آنتی بیوتیک برای سویه باکتری شناسایی شده مؤثرتره. اگه ناهنجاری مادرزادی پلک علت اصلی ترشحات چشمی باشه، جراحی برای اصلاح ناهنجاری بسته به شدت اون تعیین میشه.

بهبود و مدیریت عفونت چشم بچه گربه نوزاد

از اونجایی که عفونت مسریه، بهتره بچه گربتون رو از گربه های دیگه توی خونه جدا نگه دارین تا زمانی که همه بچه گربه ها به طور کامل بهبود پیدا کنن و از عفونت پاک بشن.
درمان معمولی عفونت چشم بچه گربه میتونه تا چهار هفته طول بکشه.

انجام دادن دستورالعمل‌های دامپزشک تو این مدت خیلی مهمه. نظافت محیط رو رعایت کنین تا گربتون سریع تر بهبود پیدا کنه.

منبع:petmd