عفونت چشم بچه گربه: چشم بچه گربم عفونت کرده چیکار کنم؟

آخرین بروزرسانی : 27 دی 1402نویسنده : دسته بندی : مقالات

عفونت چشم بچه گربه چه شکلیه؟

اگر بچه گربه تون عفونت چشمی داشته باشه، دامپزشکتون ممکنه اون رو به اسم افتالمیا نوزادی تشخیص بده که یه اصطلاح کلی به معنی التهاب چشم تو نوزاد تازه متولد شده ست. اگر چه پلک‌های بچه گربه‌ها معمولاً تا سن ۱۰ تا ۱۴ روزگی بسته ست، ولی باکتری‌ها و ویروس‌ها راهشون پیدا میکنن و باعث عفونت‌های جدی میشن. قرنیه و ملتحمه ناحیه های حساس به عفونت هستن.
 ملتحمه یه پوشش مرطوب و لغزنده ست که کره چشم و هر دو پلک بالا و پایین رو میپوشونه. گربه ها پلک سوم تو  گوشه داخلی هر چشم دارن که با ملتحمه پوشونده شده. روی کره چشم، ملتحمه قابل دیده که به رنگ صورتی روشنه.
 قرنیه بیرونی ترین سطح چشمه. قرنیه بخاطر شکل خمیده ش، مثل یه پنجره، نور رو هنگام ورود به چشم دچار شکست میکنه. قرنیه از سه لایه سلولی شفاف و تخصصی تشکیل شده.
 وقتی که عفونت تو بچه گربه های تازه متولد شده اتفاق میفته، جایی که پلک ها هنوز بسته هستن، چرک غلیظی  زیر پلک ها ایجاد میشه و می تونه باعث آسیب جدی و دائمی به سطح قرنیه شه – باعث زخم شدن و غیرقابل نفوذ شدنش مقابل نور میشه. همچنین، در صورت عفونت، ملتحمه به قرنیه میچسبه. ورم ملتحمه زمانی رخ میده که ملتحمه دچار التهاب شه.
عفونت چشم بچه گربه

انواع عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده

تو بچه گربه‌ها معمولاً ویروس هرپس گربه (FHV) و/یا باکتری‌های استافیلوکوک، استرپتوکوک، کلامیدیا یا مایکوپلاسما از علت های زمینه‌ای عفونت هستن.

علت عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده

از اونجایی که ملتحمه و قرنیه تو بچه گربه های تازه متولد شده خیلی رایجه، چشم ها معمولاً هنگام تولد عفونی میشن و با مایع آلوده به باکتری تماس پیدا میکنن.
 به طور مشابه، ویروس هرپس گربه یه ویروس مسریه که از طریق تماس مستقیم با مایعات آلوده منتقل میشه. از گربه آلوده به بچه گربه های تازه متولد شده منتقل میشه. پس مهمه که همه گربه ها غیر از مادر بچه گربه های تازه متولد شده رو از اونها دور نگه دارید.
 اگرچه همه گربه ها مستعد ابتلا به FHV هستن، اما بچه گربه های تازه متولد شده سیستم ایمنی ضعیف تری دارن و احتمال عفونت رو افزایش میده. محیط شلوغ، الوده/یا استرس زا احتمال عفونت رو زیاد میکنه.
 ترشحات چشمی میتونن ناشی از یه ناهنجاری مادرزادی باشن که باعث درد و آسیب به قرنیه میشن.
عفونت چشم بچه گربه,عفونت چشم تو بچه گربه

علائم عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده

بچه گربه ها میتونن زیر پلک های بسته شون یا  بعد از باز شدن پلک هاشون دچار عفونت شن، اما به طور کلی، عفونت چشم بچه گربه زمانی که  بین ۷ تا ۱۴ روزه باشن، مشاهده میشه.
 علائم عفونت چشم تو بچه گربه های تازه متولد شده که چشمان آنها هنوز بسته ست یا کمتر از ۱۴ روز سن دارن:
 عطسه یا ترشحات بینی
 پلک متورم
 چرک یا ترشحات شفاف یا غلیظ که از زیر پلک خارج میشه
 پوسته اطراف پلک
 زخم روی پلک
 افتادگی یا بادکردگی چشم
 علائم عفونت چشم تو بچه گربه هایی که چشماشون بازه یا ۱۵ روز یا بیشتر سن دارن:
 پلک بیش از ۱۴ روز بسته باقی میمونن
 عطسه یا ترشحات بینی
 تورم و قرمزی در داخل و اطراف چشم
 چرک یا ترشحات شفاف یا غلیظ
 پوسته روی پلک یا اطراف آن
 پلکی که به نظر میرسه به چشم چسبیده
 افتادگی یا بادکردگی چشم

دامپزشک چجوری عفونت چشم تو بچه گربه های تازه متولد شده رو تشخیص میده؟

تشخیص عمدتاً بر اساس علائم بالینی عفونت هست. دامپزشک یه معاینه فیزیکی کامل از بچه گربه و همینطور مادر انجام میده تا سلامت کلیشون رو ارزیابی کنه.
 حین معاینه، دامپزشکتون از آب گرم استفاده می کنه تا بتونه به آرومی چشم های بچه گربه رو برای معاینه باز کنه. بعد از اون، چشم ها رو با دقت شتشو میده و رنگ فلورسئین (یک ماده حاجب تشخیصی) روی قرنیه میریزه. فلورسنت زرد مایل به سبزه که جذب لایه‌های قرنیه آسیب دیده میشه و اون‌ها رو روشن میکنه و هر گونه جراحت یا زخم رو قابل مشاهده میکنه.
 اگر چشم‌های بچه گربه‌تون هنوز بسته ست، باز کردن چشم‌هاش توسط دامپزشک پیش از موعد، خطری براش ایجاد نمیکنه.
 علاوه براین، نمونه هایی از ترشحات چشمی و ترشحات از کانال تولد مادر ممکنه برای آزمایش کشت باکتریایی/آزمایش حساسیت به آزمایشگاه بشه. با این کار، باکتری های خاصی رو میشه شناسایی کرد تا به روش های درمانی پیش رو کمک کنه.

درمان عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده

از اونجایی که آسیب جدی و دائمی – از جمله خشکی چشم، زخم قرنیه، کوری و پارگی خود چشم – میتونه تو چشم‌هایی که درمان نمیشن رخ بده، در صورت مشاهده علائم باید برای بچه گربه و هم برای گربه مادر به دامپزشکی مراجعه کنین. تو بچه گربه های مبتلا به هرپس ویروس گربه، ملتحمه می تونه به قرنیه بچسبه و از حرکت صحیح چشم جلوگیری کنه.  این منجر به اختلال بینایی، از دست دادن عملکرد و تولید اشک آسیب دیده میشه.
از اونجایی که این ترشحات می تونه به طور دائمی به قرنیه آسیب برسونه، دامپزشک به آرامی چشم ها رو باز می کنه تا ترشحات رو تمیز و خارج کنه. بعد از تمیز کردن، اونها می تونن چشم ها رو ارزیابی کنن و بسته به تشخیض، ممکنه یه آنتی بیوتیک تجویز کنن.  اگر مشکوک به FHV باشه، ممکنه از یه ضد ویروس موضعی هم استفاده کنن.
برای مراقبت تو منزل، دامپزشک بهتون نشان میده که چگونه چشم رو به آرومی با کمپرس گرم ماساژ بدین و تمرکز باید روی حرکت ترشحات به سمت گوشه داخلی چشم (کانتوس داخلی) باشه تا چشم ها تمیز شن. قطره های چشمی با اثر موضعی زیاد و قطره های چشمی ضد ویروسی موضعی هم ممکنه برای استفاده تو خونه تجویز بشن.
اگر کشت باکتریایی انجام بشه، درمان بر این اساسه که کدوم آنتی بیوتیک برای سویه باکتری شناسایی شده مؤثرتره. اگر ناهنجاری مادرزادی پلک علت اصلی ترشحات چشمی باشه، جراحی برای اصلاح ناهنجاری بسته به شدت اون تعیین میشه.

بهبود و مدیریت عفونت چشم بچه گربه های تازه متولد شده

از اونجایی که عفونت مسریه، بهتره بچتون رو از گربه های دیگه خونه جدا نگه دارین تا زمانی که همه بچه گربه ها به طور کامل بهبود پیدا بکنن و از عفونت پاک بشن.
 درمان معمولی عفونت چشم بچه گربه میتونه تا چهار هفته طول بکشه. انجام دادن دستورالعمل‌های دامپزشک تو این مدت خیلی مهمه. نظافت محیط رو رعایت کنین تا  گربه تون سریع تر بهبود پیدا کنه.
منبع:petmd