حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

هرپس ویروس گربه ها؛ علائم هرپس ویروس در گربه ها چیه؟

زمان مطالعه6 دقیقه

بیماری هرپس ویروس گربه ها
آخرین بروزرسانی : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری گربه, گربه, مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

هرپس ویروس گربه ها٬ یک بیماری ویروسی و مسریه که میتونه باعث آنفولانزای گربه و سایر عفونت های تنفسی در گربه های وحشی و یا خونگی بشه.این ویروس معمولا مجاری تنفسی درگیر میکنه و در این مقاله میخوایم شمارو با بیماری هرپس ویروس گربه ها آشنا کنیم و

تو بسیاری از گربه٬ آلوده شدن با این ویروس مشکل خاصی رو ایجاد نمیکنه اما ممکنه گاها این ویروس در طول زندگی گربه عود کنه. خصوصا در مواقعی که گربه به یک بیماری  دیگه مبتلا شده و یا زمانی که تحت استرسه و  سیستم ایمنی سرکوب شده در این صورت بیماری هرپس ویروس گربه ها خودشو نشون میده.

علائم هرپس ویروس گربه ها چیه؟

علائم مختلفی در بیماری هرپس ویروس گربه ها دیده میشه. دیده شدن بیشتر این علائم ممکنه بین ۲ تا ۳ هفته زمان ببره اما خود ویروس ممکنه سال ها داخل بدن گربه نهفته بمونه. 

برخی از علائم هرپس ویروس در گربه ها:

عفونت دستگاه تنفسی فوقانی:

عفونت های تنفسی فوقانی ممکنه شامل علائم زیر باشه:

  • ترشحات چشمی
  • صورتی شدن چشم
  • عطسه کردن
  • ترشحات بینی
  • ترشح و ریزش بزاق
  • درد یا سوزش در گلو
  • بی اشتهایی
  • تب
  • سرفه

کراتیت (التهاب قرنیه):

کراتیت خیلی معمول نیست اما اگه هرپس ویروس گربه ها مدت زمان طولانی تو بدن گربه بمونه ممکنه باعث عفونت و التهاب در قسمت جلویی چشم گربه بشه.

وضعیت چشم در بیماری هرپس ویروس گربه ها
وضعیت چشم در بیماری هرپس ویروس گربه ها

درماتیت (التهاب پوست) ناشی از هرپس ویروس گربه:

درماتیت ناشی از هرپس ویروس گربه ها٬ در واقع یه عفونت نادره که میتونه روی پوست گربه های مبتلا تاثیر بذاره. این عفونت میتونه باعث التهاب و زخم در اطراف بینی و دهان گربه و گاها در نواحی مختلف دیگه مثل جلوی پاها بشه.

گربه ها چطور به هرپس ویروس آلوده میشن؟

گربه ها میتونن به روش های مختلفی آلوده به هرپس ویروس بشن. برخی از رایج ترین راه های انتفال ویروس به گربه ها رو در ادامه براتون اوردیم:

  • تماس مستقیم ( زمانی که گربه ها با بزاق و یا ترشحات بینی و چشمی تماس دارن)
  • تنفس ذرات آلوده ناشی از عطسه گربه ها
  • استفاذه از ظرف غذا و خاک مشترک
  • زندگی در محیط آلوده به این ویروس
  • انتقال از مادر به بچه گربه

هرپس ویروس گربه ها به شدت مسریه و اغلب انتقال اونا در محیط هایی که چند گربه کنار هم دیگه زندگی میکنن (مثل نقاهتگاه ها) رخ میده.

کدوم گربه ها مستعد ابتلا به هرپس ویروس ها هستن؟

همه گربه ها صرف نظر از سن٬ جثه و نژاد٬ در معرض خطر ابتلا به هرپس ویروس هستن. با این حال٬ برخی از عوامل میتونه ریسک ابتلای گربه شما به هرپس ویروس رو افزایش بده:

  • زندگی در یک محیط شلوغ بت حضور گربه های زیاد
  • زندگی در شرایط پر استرس
  • سیستم ایمنی ضعیف

آیا انسان و یا سگ ها میتونن هرپس ویروس رو از گربه ها بگیرن؟

 خیر٬ انسان ها و سگ ها نمیتونن به هرپس ویروس گربه ها آلوده شن. اما سایر گربه ها میتونن از طریق گربه های آلوده به این بیماری، به ویروس آلوده بشن.

وضعیت ترشحات بینی در بیماری هرپس ویروس گربه ها
وضعیت ترشحات بینی در بیماری هرپس ویروس گربه ها

آیا هرپس ویروس گربه ها درمان هم داره؟

میدونیم که برای ویروس ها درمان قطعی وجود نداره و صرفا درمان ما٬ حمایتی باید باشه اما چند تا داروی ضدویروس برای مقابله با هرپس ویروس وجود داره. برخی از رایج ترین روش های درمانی رو در پایین براتون اوردیم: 

  • درمان ضدویروسی سیستمیک:

تو این روش از یک داروی ضدویروسی انسانی استفاده میشه که با نام فامسیکلوویر شناخته میشه و بی خطر بودن اون تو گربه ها اثبات شده. این دارو خوراکیه و عفونت های شدید در گربه ها رو مدیریت میکنه.

  • درمان موضعی ضدویروسی چشمی:

این داروها که با نام های تری فلوریدین و سیدوفوویر شناخته میشه٬ میتونه تحت عنوان قطره چشمی در درمان هرپس ویروس استفاده شه.

  • بستری شدن در کلینیک و بیمارستان:

در موارد شدید٬ دامپزشک ممکنه صلاح بدونه که گربه شما داخل بیمارستان بستری شه تا بتونه راحت تر اونو زیر نظر داشته باشه و درمان های حمایتی و سرم تراپی رو به موقع برای گربه انجام بده.

اگر دوست داری سرم تراپی حیوون خونگیتو در منزل انجام بشه کلیک کن

عفونت های باکتریایی اغلب درمان هرپس ویروس رو با پیچیدگی همراه میکنن بنابراین در کنار درمان حمایتی٬ استفاده از آنتبی بیوتیک ها ضروریه. با دارو و مراقبت های مناسب٬ گربه شما میتونه زندگی سالم و طولانی داشته باشه.

چطوری میتونیم از ابتلای گربه به هرپس ویروس پیشگیری کنیم؟

واکسیناسیون گربه بهترین روش پیشگیری از ابتلا به هرپس ویروسه. از سن ۳ ماهگی تا ۵ ماهگی٬ گربه شما باید ۳ دوز واکسن دریافت کنه که در برابر عرپس ویروس هم مقاومت ایجاد میکنه. بعد از سن ۵ ماهگی٬ لازمه برای گربتون به طور سالیانه تزریق واکسن رو داشته باشین. اگرچه واکسیناسیون جلوی ابتلا به هرپس ویروس رو نمیگیره اما میتونه در صورت مبتلا شدن گربه شما به این ویروس٬ علائم بیماری رو تا حد قابل توجهی کاهش بده.

اگه شک داشته باشم گربم به هرپس ویروس مبتلا شده چه کاری باید انجام بدم؟

اگه گربه شما بعضی از علائمی که بالاتر بهش اشاره کردیم رو داره باید فورا به دامپزشک مراجعه کنین. دامپزشک با انجام آزمایش های لازم متوجه این میشه که آیا گربه شما به هرپس ویروس مبتلا شده یا خیر و در صورت آلوده بودن گربه شما٬ بلافاصله راهکارهای درمانی رو برای گربه شما آغاز میکنه.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

چطوری میشه شدت علائم هرپس ویروس رو کاهش داد؟

شما با استفاده از پماد یا قطره چشمی میتونین تا حد زیادی از شدت علائم این ویروس جلوگیری کنین. همچنین ممکنه دامپزشک صلاح بدونه تا به گربتون مکمل های اسید آمینه بدین تا سیستم ایمنی بدنش رو تقویت کنین.

یادتون نره که شما باید هرروز محل زندگی گربتون رو تمیز کنین (از ظرف خاک گرفته تا ملافه و …).

چطوری میتونم زمانی که گربم به هرپس ویروس مبتلا شده بهش کمک کنم؟

زمانی که گربه شما به هرپس ویروس مبتلا میشه قطعا میتونه لحظات استرس زایی برای شما و او باشه. خوشبختانه چند راهکار وجود داره که شما میتونین با انجام اونا٬ حس بهتری رو به گربتون القا کنین:

  • محیطی تمیز٬ راحت و آروم ایجاد کنین که گربه شما بتونه در آرامش٬ استراحت کنه.
  • حتما حواستون باشه که برای گربتون آب تمیز و تازه تو ظرف های شسته شده بذارین.
  • به دستورالعمل های دامپزشکش کامل گوش کنین و داروهاش رو طبق تایم برای استفاده کنین.

منبع:webmd

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول