غذاهای مضر برای سگ ها؛ ۱۴ خوراکی ممنوعه که سگ ها نباید بخورن

غذاهای مضر برای سگ ها
آخرین بروزرسانی : 22 شهریور 1402تعداد بازدید : 2660نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی سگ

خیلی از غذاهای انسان مناسب حیوانات خونگی نیست و نتایج خوردن این غذاها میتونه از ناراحتی معده ی خفیف شروع شه تا به خطر افتادن جون حیوون.
لیست غذاهای مضر برای سگ ها که باید از دسترسشون دور نگه داشته بشن :

۱-شکلات و قهوه و چایی و هر چیزی که دارای کافئینه: دارای متیل گزانتین اند و جز غذاهای مضر برای سگ ها هستن که میتونه باعث اسهال و استفراغ، تشنگی، ریتم غیرطبیعی قلب، تشنج و مرگ شود. شکلات هرچه تلخ تر باشه خطرش بیشتره. شکلات شیری کمترین میزان متیل گزانتین رو داره.شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است که شبیه کافئینه و میتونه علائم شدیدی رو ایجاد کنه. این علائم میتونه شامل بی قراری، ادرار زیاد، انقباض عضلات، افزایش ضربان قلب و نفس نفس زدن شه. شکلات تلخ حاوی بالاترین سطح تئوبرومین هستن که اونها رو بسیار پرخطر میکنه. حواستون باشه که حتی مقدار کم اون میتونه سمی باشه بنابراین بهتر تمام شکلات ها رو از دسترس سگتون دور نگه دارین. چایی حاوی کافئین است که میتونه منجر به بی قراری، تنفس سریع و تپش قلب تو سگ شه. چای حاوی کافئین و تانن است که برای سگ ها مضر است. وقتی کافئین توسط سگ ها خورده میشه سیستم عصبیشون تحریک میشه و منجر به علائمی مثل بیش فعالی، بی قراری،‌ استفراغ و اسهال میشه. همچنین میتونه منجر به افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و در موارد شدید تشنج شه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۲- دانه ی مرکبات: دارای مقادیر مختلفی از اسید سیتریک هستند که میتونن رو سیستم عصبی تاثیر بذارن و همچنین باعث سوزش شوند. مقادیر کم خیلی مشکل ساز نیستند.

غذاهای مضر برای سگ ها

میخوای بیشتر راجع به تغذیه سگ ها بدونی؟ پس کلیک کن!

۳- پیاز و سیر: پیاز چه خام چه پخته یا به صورت پودر، حاوی ترکیبات ارگانوسولفور است که برای سگ ها سمی است. هنگامی که سگ این ترکیبات رو میخوره میتونه منجر به اسیب اکسیداتیو به گلبول های قرمز خون شه و توانایی اونها رو برای حمل اکسیژن مختل کنه. این به نوبه خود میتونه منجر به وضعیت نابسامانی به نام کم خونی همولیتیک شه که منجر به رنگ پریدگی لثه ها، تنفس سریع، بی حالی و تسریع ضربان قلب شه. حتی در مقادیر کم، پیاز میتونه علائمی مثل استفراغ، اسهال، درد شکم و از دست دادن اشتها شه. و میتونن باعث التهاب دستگاه گوارش بشن و همچنین منجر به تخریب گلبول های قرمز و ایجاد آنمی(کم خونی) بشن.گربه ها نسبت به سگ ها حساسیت بیشتری دارن. سیر درست مثل پیاز به خانواده الیوم تعلق داره و حاوی تیوسولفات است، ماده ای که برای سگ ها سمی است. در حالیکه در گذشته از سیر برای تقویت سلامت سگ ها استفاده میکردن. به یاد داشته باشین که سیر پنج برابر قوی تر از پیاز است و  میتونه منجر به کم خونی سمی شه، وضعیتی که میتونه به طور جدی رو سلامت حیوون خونگیتون تاثیر بزاره. این بیماری که به عنوان کم خونی هاینز نیز شناخته میشه، باعث تخریب گلبول های قرمز خون شه که منجر به علائمی مثل ضعف، رنگ پریدگی لثه ها، افزایش ضربان قلب و نفس نفس زدن میشه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۴ – کشمش و انگور: با وجود اینکه ماده سمی موجود در انگور و کشمش شناخته نشده اما این این میوه ها میتونن باعث از کار افتادگی کلیه شن. انگور و همتایان خشک اون مثل کشمش باعث نارسایی ناگهانی کلیه تو سگ میشه. این وضعیت میتونه منجر به از دست دادن دائمی کلیه و در موارد شدید مرگ شه. ماده سمی موجود در انگور و کشمش هنوز ناشناخته است اما مقدار کم ان میتونه سگ رو به شدت بیمار کنه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۵- نمک زیاد: مقادیر زیادی نمک میتونه باعث افزایش تشنگی و میزان ادرار بشه حتی ممکنه مسمویت ناشی از یون سدیم هم اتفاق افتد.علایم مسمومیت شامل اسهال و استفراغ، افسردگی، لرزش، بالا رفتن دمای بدن، تشنج و حتی مرگ میشه. پیشنهاد میشه از دادن چیپس سیب زمینی، چوب شور و ذرت بو داده به پت خودداری کنین. مصرف زیاد نمک میتونه علائمی مثل افزایش مصرف اب و ادرار زیاد رو ایجاد کنه. غذاهای سرشار از نمک مثل چیپس یا چوب شور، باید دور از دسترس حیوان خانگی شما نگهداری شه. حواستون باشه که حیوون خونگی شما همیشه به اب شیرین دسترسی داره به خصوص اگه چیزی شور مصرف کرده باشه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۶- بادام: سگ ها نمیتونن بادام بخورن چون میتونه راه مری رو مسدود کنه یا حتی به نای اسیب بزنه.بادام شور میتونه باعث افزایش احتباس اب شه که برای سگ های مستعد بیماری قلبی کشنده است.

غذاهای مضر برای سگ ها

۷- تخم مرغ خام و گوشت خام: میتونن دارای باکتری هایی مثل سالمونلا و اشریشیا کلای باشن که میتونه برای انسان و پت خطرناک باشه.تخم مرغ خام دارای آنزیمی به نام آویدینه که باعث کاهش جذب ویتامین ب و مشکلات پوستی بشه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۸- دارچین: برای سگ ها سمی نیست اما نباید در اختیار سگ قرار بگیره.دارچین و روغنش باعث تحریک دهان سگ میشه و اونو اذیت میکنه.قند خون رو به مقدار زیادی کاهش میده و باعث افزایش یا کاهش ضربان قلب یا حتی بیماری کبدی میشه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۹- فندق(ماکادمیا): تنها شش عدد اجیل ماکادمیا خام یا بو داده میتونه سگ رو بیمار کنه و منجر به علائمی مثل ضعف و لرزش و گرما شه. سگ ها به هیچ وجه نباید فندق بخورن. فندق یکی از سمی ترین غذاها برای سگ است و خوردنش میتونه باعث استفراغ، بالا رفتن دمای بدن و لتارژی بشه و حتی روی سیستم عصبی اثر مخرب داشته باشه. ماده دقیقی که باعث مسمومیت میشه هنوز شناخته نشده.

غذاهای مضر برای سگ ها

۱۰- بستنی: سگ ها بهتره که بستنی نخورن چون قند خیلی بالایی داره در ضمن بعضی سگ ها تحمل کمی نسبت به لاکتوز دارن. اگه دوست دارین به سگتون بستنی بدین باید از بستنی مخصوص استفاده کنین. بستنی تو درجه اول بخاطر محتوای بالای قند و گنجاندن احتمالی مواد مضر مثل شکلات یا شیرین کننده های مصنوعی مثل زایلیتول خوراکی ایمن برای سگ نیست. با گذشت زمان، مصرف منظم غذاهای پر قند میتونه منجر به چاقی و حتی دیابت تو سگ ها شه.

غذاهای مضر برای سگ ها

۱۱- الکل: محصولات حاوی الکل میتونن باعث ایجاد اسهال و استفراغ، عدم تعادل، اثرات مخرب روی سیستم عصبی، سختی تنفس، کما و حتی مرگ بشن.

۱۲- شیر و لبنیات: چون پت ها مقدار کمی آنزیم لاکتاز دارن شیر و محصولات لبنی میتونن باعث اسهال یا دیگر اختلالات گوارشی بشن.

غذاهای مضر برای سگ ها

۱۳- سایر مغزها(گردو…): به دلیل دارا بودن مقدار زیادی چربی میتونن باعث ایجاد اسهال و استفراغ بشن و پتانسیل ابتلا به التهاب پانکراس رو افزایش بدن.

غذاهای مضر برای سگ ها

۱۴- زایلیتول: به عنوان شیرین کننده در بسیاری از محصولات مثل آدامس، شیرینی، خمیردندان و…. استفاده میشه. باعث رها شدن انسولین در بسیاری از گونه ها میشه که میتونه منجر به ازکارافتادن کبد بشه. نشانه های اولیه شامل علائمی مثل استفراغ، بی حالی، عدم تعادل میشه که در صورت پیشرفت امکان بروز تشنج هم وجود داره.

غذاهای مضر برای سگ ها

پیازچه: پیازچه مثل سیر و پیاز، علیرغم انداره کوچکش، حاوی مواد مضری است که میتونه منجر به اسیب گلبول هاب قرمز خون شه و به طور بالقوه باعث کم خونی همولیتیک تو سگ ها شه. پیازچه ممکن بی ضرر به نظر برسه چون معمولا به عنوان گیاه دارویی تو غذاهای مختلف استفاده مشه،‌اما حاوی موادی است که میتونه برای سگ ها مضر باشه. پیازچه به همراه پیاز، سیر و تره فرنگی از خانواده الیوم است و همه ی اعضای این خانواده میتونن باعث ناراحتی های گوارشی تو سگ شن و علائمی مثل استفراغ و اسهال رو در پی داشته باشه. اگر تو مقادیر بیشتر بلعیده شن، میتونن منجر به اسیب گلبول های قرمز شن، وضعیتی که به عنوان کم خونی همولیتیک شناخته میشن.

از خواص پیازچه چه می دانید؟

منبع:Petfools