حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ماست برای گربه ها؛ چه ماستی برای گربه ها خوبه؟

زمان مطالعه7 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۳۱ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : رژیم غذایی گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12


استفاده یا عدم استفاده ماست برای گربه ها سوالیه که ممکنه برای شما به عنوان سرپرست به وجود بیاد. از طرفی شاید این سوال هم پیش بیاد که چه نوع ماستی برای گربه بهتره. در این مطلب قراره کامل جواب این سوالات رو بدیم.

آیا گربه ها میتونن ماست بخورن؟

بله، گربه ها میتونن ماست بخورن به شرطی که ماست ساده باشه و شیرین نشده باشه. اگرچه خیلی از گربه‌ها به لاکتوز حساس هستن، ولی لاکتوز ماست برای گربه‌ها راحت‌تر تجزیه میشه، چون باکتری‌های زنده ماست میتونه به گربتون کمک کنه تا اون لاکتوز رو تجزیه کنه. با این حال، مثل بقیه غذاهای انسانی، قبل از تهیه ماست برای گربتون با دامپزشکتون مشورت کنین.

ماست برای بچه گربه؛ آیا ماست برای گربه های نابالغ مناسبه ؟

بهتره از دادن ماست به بچه گربه ها خودداری کنین، چون ممکنه طعم اون رو دوست داشته باشن، ولی معده شون نسبت به اون حساس باشه و واکنش بدی نشون بده. علاوه بر این میان‌وعده خامه‌ای برای سلامتیشون مفید نیست.
ماست برای گربه ها,ماست برای گربه

آیا ماست برای گربه ها مفیده؟

ماست برای گربه ها محتوای پروتئینی بالایی داره و همچنین حاوی کلسیم، ویتامین های B2 و B12 و همچنین مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیمه. همه این مواد و ویتامین های لازم رو گربتون از طریق رژیم غذایی کامل و مناسب دریافت میکنه، بنابراین نیازی به مکمل غذای معمولی گربه با ماست نیست.

 ماست پروبیوتیک برای گربه ها همچنین حاوی باکتری های روده دوست معروف به نام همون پروبیوتیکه که میتونه به فرآیند هضم شدن کمک کنه. با این حال، اگه به دنبال اضافه کردن یه پروبیوتیک به رژیم غذایی گربتون هستین، بهتره از دامپزشکتون بخواین که مکمل خوراکی پروبیوتیک مخصوص گربه رو به جای ماست براتون تجویز کنه چون این مکمل مخصوص گربه ها طراحی شده و اثر خیلی مفیدتری داره.

خیلی از محصولات پروبیوتیک گربه ها، باکتری های خوب رو با کالری خیلی کمتر و بدون مواد مضر اضافه دارن، پس برای استفاده روزانه گربه تون مناسب تره.

ماست برای گربه ها

چجوری باید به گربه ام ماست بدم؟

 اگه میخواین ماست به گربتون بدین تا ببینین اون رو دوست داره یا نه، بهتره یه نوع ساده و بدون شیرینیش مثل ماست یونانی رو امتحان کنین. از مصرف ماست های طعم دار شده با میوه خودداری کنین، چون این ماست ها مقدار زیادی قند دارن و بعضی هاشون شکلات دارن که برای گربه ها سمیه.
 همچنین  گاهی اوقات ماست‌های کم کالری ممکنه حاوی جایگزین‌های قندی مثل زایلیتول باشن که برای گربه‌ها بسیار سمیه؛ بنابراین برچسب ماست رو با دقت بررسی کنین و بهتره قبل از دادن اون به بچتون با دامپزشک مشورت کنین تا مطمئن بشین که مواد سمی و مضر برای گربتون نداره.
میتونین یه قاشق چای خوری ماست به گربتون بدین تا ببینین ماستشو دوست داره یا نه. اما بیشتر از این مقدار به گربتون ماست ندین چون ممکنه باعث مشکلات معدی و اسهال بشه.

به یاد داشته باشین که هنگام  غذا دادن به گربتون، قانون ۱۰٪ رو دنبال کنین؛ یعنی مطمئن بشین که بیشتر از ۱۰٪ از کالری دریافتی روزانه اش از خوراکی های غیر غذایی تامین نشه و ۹۰٪ دیگه اش از غذای کامل و متعادل برای گربه تامین بشه. همچنین از خوراکی هایی که به طور خاص برای گربه ها ساخته شده استفاده کنین، چون معمولاً برای گربتون خطر کمتری داره.

نکاتی راجع به ماست مناسب برای گربه ها که باید بدونین:

 دقت کنین که فقط به گربه تون ماست ساده و بدون قند بدین و زیاده روی نکنین.
مقدار ایده آلی که میتونین به گربتون ماست بدین حدود یک تا دو قاشق غذاخوری و سه یا چهار بار در هفته ست. از این طریق، اونا باید مقدار مناسبی از مواد مغذی رو در کنار رژیم غذایی گربه‌ معمول خود دریافت کنن.
این نکته خیلی مهمه چون گربه های بالغ گوشتخوار هستن و به لاکتوز حساسیت دارن، بنابراین مهمه که به طور منظم بیش از حد از هیچ محصول شیری به اون ها ندین. تجمع اسید لاکتیک میتونه منجر به انواع مشکلات سلامتی بشه.
 اگرچه عموما اعتقاد بر اینه که چیزهایی مثل شیر، خامه و سایر محصولات لبنی خوراکی عالی برای گربه ها هستن، اما مهمه که تو مصرف اون ها زیاده روی نکنین چون گربه های بالغ نمیتونن اون رو هضم کنن. این به این دلیله که وقتی بچه گربه‌ها از شیر مادرشون جدا میشن و شروع به استفاده از غذاهای جامد میکنن، بدن اونا تولید آنزیمی رو که به اون ها اجازه هضم لبنیات رو میده متوقف میکنه.
اگه گربتون از علائم عدم تحمل لاکتوز رنج میبره، عوارض جانبی مثل اسهال، استفراغ یا ناراحتی معده رو مشاهده میکنین. به طور مشابه، اگه به گربتون بیش از حد به عنوان غذا ماست دادین، ممکنه علائم مشابهی مثل معده درد و مشکلات گوارشی رو نشون بده.
دقت کنین که به گربتون فقط ماست ساده و بدون قند بدین.
.
ماست برای گربه ها
 ماست برای گربه ها حاوی باکتری‌های زنده طبیعی به نام استرپتوکوک ترموفیل و لاکتوباسیلوس بولگاریکوسه که قادر به تجزیه لاکتوز موجود در اسید لاکتیک هستن. از اونجایی که لاکتوز، بخشی از شیره که اکثر گربه ها قادر به هضمش نیستن، به اسید لاکتیک تبدیل میشه و گربه باید بتونه ماست رو بدون هیچ مشکلی هضم کنه.

انواع مختلف ماست برای گربه ها

ماست بلوبری

خوردن مقدار کم بلوبری برای گربه ها خطری نداره و ممکنه فایده های زیادی هم برای گربه‌ها داشته باشه. برخی از شرکت های تولید کننده غذای گربه حتی “عصاره بلوبری” رو به غذای خودشون اضافه میکنن چون به عنوان یه نگهدارنده غذای طبیعی بدون داشتن خواص مصنوعی عمل میکنه.

 ماست وانیلی

 وانیل به خودی خود برای گربه ها سمی نیست و گربه ها میتونن مصرفش کنن. اما خیلی از گربه ها طعم وانیل رو دوست ندارن و بنابراین ممکنه تمایلی به خوردن اون نداشته باشن. ماست وانیلی حاوی طعم دهنده وانیلیه و ممکنه مواد دیگری داشته باشه که برای گربتون مضره.

 ماست توت فرنگی
 توت فرنگی برای گربه ها غیرسمیه اما فایده زیادی برای گربه‌ها نداره و قند طبیعی بسیار بالایی داره؛ بنابراین تعداد زیاد توت‌فرنگی ممکنه باعث مشکلات معدی بشه. ماست توت فرنگی احتمالاً حاوی مقدار زیادی قنده و این قند احتمالاً معده گربتون رو اذیت میکنه و باعث ایجاد سایر مشکلات سلامتی میشه. ماست توت فرنگی همچنین ممکنه حاوی مواد افزودنی باشه که میتونه برای سلامتی گربتون مضر باشه.
ماست برای گربه ها

آیا ماست برای گربه ها فایده پزشکی داره؟

 در اینجا چند مورد وجود داره که مردم معتقدن برای این مشکلات گربه ماست می تونه کمک کننده باشه:

 اسهال

پروبیوتیک ها و کشت های فعال موجود در ماست به طور بالقوه برای سلامت دستگاه گوارش و روده گربتون مفید هستن. بنابراین، احتمالاً میشه از مقادیر کمی ماست برای درمان برخی از علل اسهال و سایر مشکلات گوارشی استفاده کرد.

 یبوست

 پروبیوتیک های موجود در ماست برای گربه ها میتونه به پیشگیری و حل مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک کنه. با این حال ممکنه کمکی نکنه، یا ممکنه اوضاع رو بدتر کنه.

 بیماری کلیوی
در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود نداره که نشون بده ماست چجوری روی گربه های مبتلا به مشکلات کلیوی تأثیر میذاره. بنابراین بدون صحبت با دامپزشک ماست رو به امید بهبود بیماری کلیوی به رژیم غذایی گربتون اضافه نکنین.

به طور کلی، در حالیکه ماست برای گربه ها فایده های زیادی داره، هرگز ماست رو جایگزین یه رژیم غذایی متعادل نکنین. سلامت حیوان خانگیتون همیشه مهمتر از صرفا غذا خوردن بدون توجه به کیفیتشه.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول