حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد اگزوتیک: معرفی و بررسی یه پرشین مو کوتاه و شیرین

زمان مطالعه8 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۱۹ مهر ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : نژاد گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد اگزوتیک یه نژاد شیرین، مطیع و آرومه، اما تصور نکنین که مثل یه وسیله تزئینی برای خونه ست. نژاد اگزوتیک دوست داره وقتی که تو بغل شما نشسته یا داره نوازش میشه بازی کنه.

تاریخچه نژاد اگزوتیک

اگه پرشین گربه ای با پوشش پر زرق و برق باشه، نژاد اگزوتیک همون پرشینیه که انگار از زرق و برقش کم شده.اگزوتیک موکوتاه (short hair) همون پرشین با پوشش مویی متفاوته. این نژاد جدید ابتدا در دهه ۱۹۵۰ با تلاقی نژاد پرشین با مو کوتاه آمریکایی و بعداً نژادهای مو کوتاه دیگه مثل برمه ای و راشن بلو شروع به توسعه کرد. نتیجه نهایی گربه ای با ویژگی ها و شخصیت مشابه پرشین بود، اما با یه پوشش موی کوتاه، مجلل و راحت.

این ترکیب که از اول قرار بود رنگ نقره‌ای و چشم‌های سبز و برجسته ی پرشین رو به گربه مو کوتاه های آمریکایی منتقل کنه، در ابتدا بحث‌برانگیز بود، اما پرورش‌دهنده های پرشین شیفته ظاهر جدید شدن و شروع به همکاری تو توسعه نژادی کردن که به اگزوتیک معروف شد.

انجمن طرفداران گربه این نژاد رو تو سال ۱۹۶۷ به رسمیت شناخت و اونو اگزوتیک نامید.انجمن بین المللی گربه تو سال ۱۹۷۹ این نژاد رو به عنوان اگزوتیک مو کوتاه به رسمیت شناخت. نژاد اگزوتیک این روزها فقط با نژادهای پرشین و هیمالین ها آمیزش میشن، نه نژادهای مو کوتاه.

نژاد اگزوتیک

 

خصوصیات ظاهری نژاد اگزوتیک

از همه جهات به جز اندازه موها، نژاد اگزوتیک کاملا مارو یاد پرشین میندازه.دقیقا مثل پرشین سر بزرگ و گردی دارن. چشم هاشون بزرگ و گرد ؛ بینی کوتاه؛ گونه های پر؛ و گوش های کوچیک با نوک گرد دارن. سر توسط یه گردن کوتاه و ضخیم و یه بدن فریبنده محکم و عضلانی حمایت میشه. پاهای اگزوتیک کوتاه، ضخیم و قویه و پنجه هاشون بزرگ، گرد و محکمه. دمشون هم کوتاه اما متناسب با طول بدن گربه ست.

این نژاد یه گربه با جثه متوسطه . اگزوتیک ها معمولاً محدوده وزنی بین ۳ تا ۵ کیلو دارن.

 

شخصیت نژاد اگزوتیک

درست مثل پرشین، نژاد اگزوتیک هم شیرین، مطیع و آرومن، اما تصور نکنین که اون مثل یه وسیله تزئینی برای خونه ست. نژاد اگزوتیک دوست داره وقتی که تو بغل شما نشسته یا داره نوازش میشه بازی کنه. اگزوتیک ها به فعالتر بودن و کنجکاو تر بودن نسبت به خواهر و برادرهای پرشین خودشون شهرت دارن و بیشتر برای یه خانواده فعال مناسبن. یسریا میگن نرهاشون شیرین تر و مهربون تر از ماده ها هستن چون بنظرشون ماده ها گاهی اوقات گوشه گیر میشن.

اگزوتیک ها تا زمانی که همراه با شما با اسباب بازی هاشون بازی کنن لذت می برن اما این توانایی رو هم دارن که وقتی شما شما پیششون نیستین یا سرتون شلوغه هم خودشونو سرگرم کنن. اونا با وفاداری دنبال اعضای خانواده راه میفتن و صبورانه منتظر میمونن تا توجه شما بهشون جلب بشه. صدای اگزوتیکا کمتر شنیده می شه، اما وقتی صحبت می کنن صداشون ملایم، دلنشین و موزیکاله. نیازهای یه اگزوتیک ساده ست: وعده های غذایی معمولی، کمی بازی و مقدار زیادی عشق، که چندین برابرش رو بهتون برمیگردونه.

اگه میخوای با بقیه نژادهای گربه هم آشنا بشی کلیک کن!

نژاد اگزوتیک

سلامتی

هم گربه‌های شجره‌دار و هم گربه‌های نژاد مخلوط، بروز مشکلات سلامتی متفاوتی دارن که ممکنه ماهیت ژنتیکی داشته باشن. اگرچه زیبا و شیرینن، اما اگزوتیک ها مستعد ابتلا به تعدادی از مشکلات سلامتی بالقوه هستن که بیشتر به ساختار صورت اونا مربوط می شه:

  • مشکلات تنفسی یا تنفس پر سر و صدا ناشی از منقبض شدن سوراخ های بینی
  • مال اکلوژن های دندانی، یعنی دندون ها به خوبی به هم متصل نمیشن
  • ریزش اشک بیش از حد
  • بیماری های چشمی مثل چشم گیلاسی و آنتروپیون
  • حساسیت به حرارت
  •  کلیه پلی کیستیک که آزمایش ژنتیکی برای اون در دسترسه
  • استعداد ابتلا به کرم های حلقوی و عفونت های قارچی
  • درماتیت سبوره ای، یه بیماری پوستی که باعث خارش، قرمزی و ریزش مو میشه.

بیماری پلی کیستیک کلیه(PkD)

از مشخصه های این بیماری بزرگ شدن کلیه و عملکرد نامناسب ان است. کیست ها معمولا در ۱۲ ماهگی در گربه های مبتلا دیده میشن اما نارسایی کلیه ممکن چندین سال بعد دیده شن. PKD  با تست DNA  تشخیص داده میشه.بنابراین میتونید از پرورش دهنده ایی که ازش گربه تون گرفتین مدرکی بخواین که نشون بده پدر و مادر گربه تون سالم بودن و این بیماری رو نداشتن.

بیماری نژاد گربه اگزوتیک

مراقبت از نژاد اگزوتیک

اگزوتیک معمولا به عنوان «پرشین تنبل» لقب داده میشه. اگزوتیک رو دو بار در هفته شونه کنین تا موهای مرده از بین بره و پوشش مویی براق و سالم بمونه. حموم ماهانه هم ایده خوبیه. مطمئن بشین که گربه رو سشوار کنین تا کاملا خشک شه .

ریزش بیش از حد اشک می تونه تو این نژاد مشکل ساز باشه، بنابراین گوشه چشم  رو روزانه تمیز کنین تا از ایجاد لکه زیر چشم جلوگیری بشه. برای جلوگیری از بیماری های پریودنتال، دندون ها رو منظم مسواک بزنین. بهداشت روزانه دندون بهترین حالته؛ اما اگه هرروز نمیتونین ، مسواک زدن هفتگی بهتر از هیچیه.

بهتره که یه گربه اگزوتیک رو فقط تو داخل خانه نگه دارین. چون نژاد اگزوتیک ذاتا یه گربه وحشی نیست و در برابر بقیه گربه‌ها، سگ‌ها و سایر خطراتی که بیرون از منزل باهاش مواجه میشن، عملکرد ضعیفی دارن. به علاوه اگزوتیک هایی که خارج از خونه میرن در معرض خطر دزدیده شدن  هم هستن.

مثل هر نژاد دیگه ای باید گوش های گربه تون رو هر هفته بررسی کنین. میتونید با پارچه ای نرم و نخی توده های مومی و اشغال های گوشش رو پاک کنین. از گوش پاک کن به هیچ وجه استفاده نکنین به دلیل اینکه میتونه موجب اسیب ساختمان ظریف گوش گربه تون شه. اگر گوش های گربه تون قرمز و ملتهب و بوی عجیب و غریبی میده ممکن نشونه های عفونت باشه.به دامپزشک خود مراجعه کنین.

اگزوتیک مو کوتاه زیاد جنب و جوش نداره و به تمرینای زیاد نیاز نداره. بخاطر همین با یک بازی اروم سرگرم میشه و بعدش میتونید ساعت ها اون رو در اغوش بگیرین.

نگهداری نژاد اگزوتیک

پوشش مویی و گرومینگ

برخلاف پرشین ها اصلاح موهای اگزوتیک موکوتاه بسیار اسان است. در حالیکه پرشین ها به برس و شانه زدن مداوم نیاز دارن.نژاد اگزوتیک رو میتونید یک یا دو بار در هفته شانه کنین.وجود گره در اگزوتیک موکوتاه رایج نیست.ریزش موی اگزوتیک به صورت فصلی است پس در این زمان ها برای از بین بردن موها و سلول های مرده به نظافت و شست و شوی بیشتری نیاز دارن.

پوشش مویی نرم، ضخیم و مخملی با قد متوسط ​​با پوششی غنیه که ظاهر نژاد اگزوتیک رو کامل می کنه. اما دم پر مانند پرشین رو ندارن.

گربه های نژاد اگزوتیک تنوع رنگی و شکل ظاهری بی نهایت متنوع و منحصر به فردی دارن. هفت رنگ ثابت شامل سفید، آبی، سیاه، قرمز، کرم، شکلاتی و یاسی ؛ به علاوه رنگ های نقره ای و طلایی چینچیلا و نقره ای سایه دار هم بهش اضافه کنین.

رنگ چشم به رنگ پوشش مویی مرتبطه. برای مثال، اگزوتیک‌های سفید دارای چشم‌های مسی آبی تیره یا درخشان هستن. سایر اگزوتیک های تک رنگ چشم های مسی درخشانی دارن.

 

رژیم غذایی و تغذیه نژاد اگزوتیک

رژیم غذایی و تغذیه گربه تون تا حد زیادی به سن، جنس، وزن و میزان فعالیتش بستگی داره. اگر نمیدونید که چقدر باید به اگزوتیک موکوتاه خود غذا بدین، دامپزشکتون میتونه کمکتون کنه تا یک رژیم غذایی خوب براش در نظر بگیرین.همچنین میتونین از راهنمای تغذیه که توسط برند غذایی مورد علاقه گربه تون تهیه شده کمک بگیرین.

غذا دادن زیاد به گربه تون منجر به چاق شدنش میشه که همین موجب مشکلات زیادی براش میشه.غذای بیش از حد ندادن به گربه تون باعث میشه که تعداد میان وعده ها بیشتر شه همین از چاق شدن گربه تون جلوگیری میکنه.

 

حقایقی جالب راجب نژاد اگزوتیک

گاهی اوقات این اگزوتیک های موکوتاه با موهای بلند به دنیا میان. برخی از اگزوتیک های  موکوتاه حامل ژن مغلوب پرشین هستن بنابراین این بچه گربه ها ممکن خصوصیات مو بلند ها رو نشون بدن.

انها اغلب از غریبه ها دوری میکنن.اگزوتیک ها  معمولا خیلی اجتماعی هستن اما در مورد غریبه ها اینجوری نیستن.بنابراین بهتر هنگامی که با غریبه ها مواجه میشن در کنار کسی باشن که از قبل اون میشناسن اینجوری احساس راحتی بیشتری میکنن.

ممکن بیشتر اوقات صدای میو میو کردن اگزوتیکتون رو نشنوین اما اونها هرگز دست از خرخرکردن برنمیدارن!

اونها دومین نژاد محبوب میان گربه ها هستن. از خصوصیات اخلاقیشون میشه به مهربون بودن و وفاداری و بازیگوشیون اشاره کرد. به طور کلی اگزوتیک مو کوتاه یک همدم خوب براتون میتونه باشه.

 

کودکان و سایر حیوانات خانگی

اگزوتیک ها سازگار هستن و می تونن تو خونه هایی با بچه هایی که رفتار خوبی با اونا دارن عملکرد خوبی داشته باشن. همچنین گربه های نژاد اگزوتیک با سگ های گربه پسند هم کنار میان.

 

منبع: cattime

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول