حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کنترل جمعیت سگ های ولگرد (پرسه زن) در هلند با روش ۴ گانه چجوری انجام میشه؟

زمان مطالعه4 دقیقه

کنترل جمعیت سگ های ولگرد
آخرین بروزرسانی : 29 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : سگ, مراقبت از سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

امروزه یکی از چالش های کشورهای در حال توسعه، عدم توانایی در کنترل جمعیت سگ های ولگرد یا به بیان درست تر پرسه زنه . بخشی ازین عدم توانایی، به سیاست های غلط حکومت ها بر می گرده اما بخش مهمی از اون به فرهنگ ملت ها هم بستگی داره ؛ به عنوان مثال در ایران همیشه سگ یه موجود پلید و به اصطلاح نجس شمرده شده و شاید این عقیده باعث شده که تدبیری برای رفاه و سلامت و کنترل جمعیت این موجودات در نظر گرفته نشده باشه.

برای بررسی بیشتر و اصولی این مورد در این مقاله به بررسی یک نمونه موفق خارجی در کنترل جمعیت سگ های پرسه زن می پردازیم.

مشاوره دامپزشکی آنلاین

سگ ها با قدمت زندگی ۳۰هزار ساله با انسان ها، از قدیمی ترین حیوانات خونگی و هم نشین انسان محسوب میشن.

سگ یکی از دو حیوون بسیار محبوب و پرطرفدار خونگی در جهانه (حیوون دیگه گربه ست). سگ بیش از ۱۲۰۰۰ سال با انسان ها به عنوان همراه شکارچی، محافظ و دوست زندگی کرده. سگ از گرگ خاکستری به بیش از ۴۰۰ نژاد جداگونه تکامل یافت. انسان ها نقش مهمی در این تکامل داشتن و باعث به وجود اومدن سگ هایی شدن که بتونن نیازهای مختلف اجتماعی رو برطرف کنن. هر چند جزئیات در مورد تکامل سگ ها نامشخصه، اما اولین سگ ها شکارچی هایی بودن که دارای حس شدید بینایی و بویایی بودن.

انسان ها این غرایز رو توسعه داده و طبق نیاز یا میل، نژاد های جدیدی به وجود آوردن. سگ ها در مناطق مختلف دنیا متفاوت ارزیابی می شن. ویژگی های وفاداری، دوستی، محافظت و محبت باعث شده  که سگ ها جایگاه مهمی در جامعه غربی کسب کنن و در ایالات متحده و اروپا مراقبت و تغذیه سگ ها به یه تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل شده. تمدن غربی به روابط انسان و سگ اهمیت زیادی داده، اما در برخی از کشورهای در حال توسعه و در بسیاری از مناطق آسیا، متاسفانه سگ ها با همون احترام و حساسیت نگهداری نمی شن.

امیدواریم کشور ما هم با پیروی از روش های موفق، بتونه قدم مثبتی در کنترل جمعیت سگ های پرسه زن برداره.

کنترل جمعیت سگ های ولگرد

میخوای بقیه مقاله های وتوریارو بخونی؟ پس کلیک کن!

چرا کشور هلند ؟

کشور هلند، یه مثال موفق در زمینه مدیریت سگ های پرسه زنه. هلند اولین کشوریه که به طور کامل موفق به کنترل سگ های پرسه زن شده. در هلند، سلامت و شادابی سگ نشون دهنده ی سلامتی و شادابی سرپرست اون سگه.

یکی از عوامل گسترش سگ ها در طبیعت، زایش سگ های ماده با ۱۶ توله سگه. زیاد بودن توله های متولد شده یکی از دلایل اصلی این اتفاقه.

در این کشور سال ها سازمان های مختلف در جهت ساماندهی سگ های پرسه زن تلاش کردن تا تونستن به یه برنامه ریزی جامع و تخصصی برسن.

کنترل جمعیت سگ های ولگرد با برنامه چهارگانه

هلندی ها برنامه چهارگانه‌ ای رو برای کنترل جمعیت سگ های ولگرد تهیه کردن:

  • گرفتن سگ ها
  • عقیم سازی
  • واکسیناسیون
  • رهاسازی

و اون رو به طور دقیق پیاده سازی کردن

کنترل جمعیت سگ های ولگرد

این اقدام، جمعیت سگ های پرسه زن (ولگرد) رو به شدت کاهش داد و امروزه اگه سگی هم در خیابون دیده بشه سریعا اون رو به پناهگاه انتقال میدن تا یه سرپرست مناسب پیدا کنه.

چقدر این روش اثرگذار بود؟

مطالعات دانشمندان نشون میده که روش چهارگانه ی کنترل جمعیت سگ های ولگرد یکی از بهترین روش های کنترل جمعیت سگ هاست؛ اما در کنار بکار گیری این روش، از آموزش هم نباید غافل شد. منظور از این آموزش ، آموزش به همه اقشار جامعه برای رفتار و برخورد درست با این دسته از موجوداته. مثلا آموزش نزدیک نشدن کودکان به سگ های واکسینه نشده و یا کنترل غذا رسانی های گسترده و…

موارد زیادی از اسیب کودکان در برخورد با سگ های ولگرد گزارش شده. همه ی این سگ ها همیشه کاملا مهربون نیستن و ممکنه تحت شرایطی خاصی باعث اسیب، به خصوص به کودکان بشن.از طرفی اگه این مورد رو هم درنظر نگیریم ، برخورد بی دقتانه ما و کودکانمون با سگ های ولگرد واکسینه نشده میتونه موجب انتقال و گسترش برخی بیماری ها بشه که از مهمترین این بیماری ها هاریه و میتونه خود انسان هارو هم درگیر بکنه.

روش هایی مثل جمع آوری کامل سگ ها و نگهداری اونا در پناهگاه ها که روشی مرسوم در کشور های آسیایی مثل ایران و هنده، روشی ناکارآمده و در طولانی مدت جواب نمیده.

این روش در آخر منجر به کشتن سگ ها و بروز جنایاتی نظیر پناهگاه گندک دماوند میشه. کشورهای کمتر توسعه یافته باید از روش های موفق کشورهای دیگه مثل هلند برای کنترل جمعیت سگ ها استفاده بکنن!

منبع : manalistrays

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول