حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

گاز گرفتن گربه؛ چرا گربم منو گاز میگیره؟

زمان مطالعه7 دقیقه

آخرین بروزرسانی : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲نویسنده : دسته بندی : رفتارشناسی گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

گاز گرفتن گربه هیچوقت چیز خوشایندی نبوده. گاز گرفتن گریه ها صرفا فقط دردناک نیست ؛ اگه بدون مراقبت باشه و کنترل نشه می تونه خطرناک باشه. بسیاری از گاز گرفتن گربه نیاز به مراقبت های پزشکی دارن و در صورت عدم درمان می تونن به سرعت عفونی بشن.

چرا گربه ها صاحب خودشونو گاز می گیرن؟

گربه ها به دلایل مختلفی مثل ترس، استرس یا ناامیدی گاز می گیرن. اونا از روی کینه یا عصبانیت این کار رو نمی کنن و همیشه یه دلیل منطقی توی ذهنشون برای این رفتار دارن!

همچنین مهمه که توجه داشته باشین که گربه هایی که ناخوناشون کوتاهه بیشتر احتمال داره گاز بگیرن، چون مکانیسم دفاعی اصلی اونا از بین رفته. بنابراین چجوری می تونین از گاز گرفتن گربه تون جلوگیری کنین؟

اول باید مشخص بشه که چرا گربه شما ممکنه شمارو گاز بگیره.

چند دلیل متداول که چرا گربه ها گاز می گیرن :

  • تحریک بیش از حد (مثل نوازش کردن بیش از حد)
  • بازی پرخاشگرایانه / سرخوردگی
  • ترس، درد و استرس
  • ارتباط گرفتن

گاز گرفتن گربه

 

گربه شما به دلیل تحریک بیش از حد گازتون میگیره

برای اینکه خودتونو ایمن نگه دارین، مهمه که نشونه های ظریفی رو که نشون می ده گربه آشفته شده، تشخیص بدین. بسیاری از صاحبان گربه متوجه نمی شن که بچه ی پشمالوی اونا قبل از گاز گرفتن چندین هشدار به اونا داده. هنگام نوازش و تعامل با گربه، به موارد زیر توجه کنین:

  • تکون خوردن دم یا پوست
  • صاف کردن گوش ها
  • گشاد شدن مردمک
  • سر یا چشماش شما میچرخه تا به دست شما نگاه کنه
  • سفت کردن بدن

همه اینها نشونه هایی هستن که نشون میده گربه شما با نوازش یا توجه بیش از حد تحریک شده و نیاز به استراحت داره. برای بسیاری از گربه‌ها، فقط نوازش کردن می‌تونه آنقدر تحریک‌کننده باشه که آروم موندن و رفتار مناسب براشون سخت باشه.

بیشتر گربه‌ها قبل از اینکه به سراغ گاز گرفتن برن چندین هشدار بهتون میدن. می‌تونین با توجه به سیگنال‌های گربه‌تون در حین نوازش کردن،احتمال گاز گرفتن رو کاهش بدین و بهش اجازه بدین تصمیم بگیره چه زمانی سیر شده.

گاز گرفتن گربه

 بازی پرخاشگرایانه ؛ دلیلی برای گاز گرفتن گربه ها

پرخاشگری حین بازی کردن بیشتر در بچه گربه ها یا گربه های جوونی که تنها حیوون خونگی داخل خونه هستن دیده می شه. معمولاً زمانی اتفاق می افته که گربه در سن خیلی کم از خواهر و برادرش جدا شده باشه. مشخصه ی اون اینه که وقتی دارین توی خونه راه میرین به مچ پایشما کمین می کنن یا گربه دست و پاهای شما رو گاز می گیره.

وقتی یه بچه گربه خواهر یا برادر یا دوستی برای بازی داره، می تونن به هم دیگه نحوه بازی مناسب رو آموزش بدن. وقتی دو تا بچه گربه رو میبینین که در حال کشتی گرفتن و جیغ کشیدن هستن، اونا در طول زمان بازی کردن یاد میگیرن که چقدر دندون و چنگ زدن قابل قبوله و دردناک نیست. اگه یه بچه گربه چنین امکانیو نداشته باشه که از هم سن و سالاش بازی کردن رو یاد بگیره، در عوض باید مهار گاز گرفتن رو از انسان یاد بگیره.

در اینجا نحوه کنترل گاز گرفتن گربه های جوون برای بازی آمده :

از استفاده از دستاتون برای بازی با گربه خودداری کنین. خاروندن شکم بچه گربه در حین لگد زدن و گاز گرفتن می تونه خوب باشه، اما زمانی که اونا بزرگ می شن و تبدیل به گربه های بالغ می شن، همون رفتار دیگه خیلی خوشایند نیست. اگه گربه‌تون اصرار داره دست‌هاتون رو بجوه و گاز بگیره، یه اسباب‌بازی کوچیک دم دست داشته باشین که به جای گاز گرفتن دستتون ، اونارو تشویق کنین که این کار رو با اسباب بازیشون انجام بدن.

اگه دچار گاز گرفتن گربه، تا جایی که می تونین بی حرکت بمونین و واکنشی نشون ندین. رفتار بد گربه رو به طور کامل نادیده بگیرین و در عوض توجه اونا رو به یه محل بازی مناسب هدایت کنین. در صورت لزوم این کار رو چندبار تکرار کنین.

برخی از گربه‌ها به صدای بلند «اوه!» پاسخ می‌دن. این صدا شبیه چیزیه که خواهر یا برادر بچه گربه در طول بازی خیلی خشن از خودش درمیاره.

بیشتر گربه ها از سر ناامیدی و بی حوصلگی گاز می گیرن. در نظر گرفتن یه تایمی برای بازی با گربه به برنامه روزانتون خیلی تو کاهش این رفتار موثره. به مدت ۱۵ دقیقه دو بار در روز صبح و عصر میتونه معجزه کنه.میتونین از  پازل ها و اسباب بازی ها و درخت گربه و جعبه های مقوایی هم برای سرگرم کردنشون استفاده کنین. گربه‌ها عاشق تنوع هستن، بنابراین اسباب‌بازی‌های یکسان رو همیشه یک جا در اختیارشون نذارین. در عوض، اسباب بازی های متنوع بهش بدین و گربه ها رو به محیط علاقه مند کنین.

گاز گرفتن گربه

 

گاز گرفتن گربه به دلیل ترس، درد و استرس

آیا تا به حال متوجه شدین که گربه شما در دامپزشکی متفاوت عمل می کنه؟ گربه شما که توی خونه مثل یه فرشته ی ارومه، وقتی سعی می کنین اونو داخل باکسش بذارین تا بیرون ببرینش، واکنش های خیلی تندی نشون میده. این رفتارا قطعا دلیلی جز ترس نداره.

اگه گربه خودتونو تو موقعیتی جدید یا ترسناک قرار بدین، احتمال گاز گرفتن اونا بسیار بیشتره. اگه می‌دونین که یه ویزیت دامپزشکی پیش روعه،یا تغییر بزرگی در محیط زندگی مثل نقل مکان به خونه جدید یا تولد یه نوزاد جدید تو خونه رخ خواهد داد، می‌تونین ابتدا چند قدم ساده برای آماده کردن گربه خودتون بردارین تا حدالامکان استرسشو کاهش بدین.

به کودکان بیاموزین که چجوری با گربه شما تعامل کنن. اگه با شدت با گربه ها رفتار میکنن، دنبال گربه میدوعن یا حتی فقط  می دوند و صدای بلندی از خودشون درمیارن ، ممکنه برای گاز گرفتن گربه یک دلیل باشه. به گربه تون این امکان رو بدین تا جایی امن توی خونه شما داشته باشه که اونجا اذیت نشه و مطمئن بشین که بچه ها و سایر مهمونا این موضوع رو درک می کنن.

اگه وقتی زمان رفتن به دامپزشکی می‌رسه گربه‌تون بسیار آشفته می‌شه، می‌تونین به گربه‌تون یاد بدین که از باکسش نفرت نداشته باشه. برای این کار در حالت عادی و روزای معمولی باکسشو تو فضای خونه در دسترسش بذارین توشو پر از پتوهای نرم و خوراکی های خوشمزه کنین. به این طریق بچه گربه شما میفهمه که باکسش چیز خوبیه و ازش بدش نمیاد و دیگه از رفتن به داخلش امتناع نمیکنه!

اگه گربه شما به طور ناگهانی شما رو گاز می گیره در حالی که قبلاً این کار رو نکرده ، به احتمال زیاد به درد مربوط می شه. گربه ها تو پنهان کردن دردشون خیلی واردن، بنابراین ممکنه شما هیچوقت نفهمین که درد داره. هر گونه تغییر ناگهانی در رفتار، از جمله گاز گرفتن، باید بلافاصله توسط دامپزشک رسیدگی بشه.

گربه خودتونو بشناسین و نیازهاشو تشخیص بدین. گربه‌ها زمانی که دائماً پنهان می‌شن، بیش از حد نظافت می‌کنن و‌ خودشونو لیس میزنن، از ظرف خاکشون استفاده نمی‌کنن، خش‌خش یا غرغر می‌کنن یا حتی سعی می‌کنن گاز بگیرن، یعنی استرس دارن. اگه گربه شما دائما تحت فشاره تا جایی که شروع میکنه به گاز گرفتن، باید با رفتار شناس یا دامپزشک صحبت کنین و کمک بگیرین.

مشاوره برای سنگ کلیه گربه

 

گاز گرفتن گربه برای جلب توجه

در نهایت، گربه ها می تونن از گاز گرفتن به عنوان یه ابزار ارتباطی یا وسیله ای برای جلب توجه استفاده کنن. این نوع گاز گرفتن اغلب کمترین شدت رو داره . تو این حالت وقتی گربتون شمارو گاز میگیره و شما همچنان اونو نوازش می کنین، یعنی گاز گرفتنش موثر بوده و به اونو به چیزی که میخواسته رسونده!

اگه گاز گرفتن گربه شما بیشتر یه رفتار آزار دهنده برای بیان خواسته هاشه، رفعش هم آسونه. به سادگی گربتونو نادیده بگیرین؛  فقط کافیه بلند شین و از پیشش برید.

وقتی گربه آروم نشست و دیگه گاز نگرفت، به عنوان جایزه اون چیزی که میخواد رو بهش بدین.

 

گربه خودتونو به خاطر گاز گرفتن تنبیه نکنین!

مهمتر از همه اینه که هر نوع تنبیهی برای گاز گرفتن گربه شما توصیه نمیشه. همیشه با آرامش پاسخ بدین و اوضاع رو بیشتر تشدید نکنین. تحقیقات نشون می‌ده که تنبیه، از جمله فریاد زدن، کتک زدن و ضربه‌های بدنی به گربه مؤثر نیست و گربه از اون درس نمی‌گیره.

گربه نمی تونه بین رفتار شما و گاز گرفتن خودش ارتباط برقرار کنه و متوجه نمیشه که این یه تنبیهه. شما باید هر گونه رفتار ناخواسته رو نادیده بگیرین و رفتار خوب رو تحسین کنین. هر نوع واکنش منفی فقط به رابطه شما با گربه آسیب بیشتری وارد می کنه.

منبع: hartz

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول