حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نژاد روتوایلر؛ مشکی های دوست داشتنی و بزرگ

زمان مطالعه10 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 18 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : نژاد سگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

نژاد روتوایلر یه سگ بزرگ با پوشش مویی کوتاهه که آرزوی همه ی دوست داران نژاد بزرگه! این گنده ی دوست داشتنی همیشه مشکیه اما رگه هایی از رنگ چوب هم توی پوشش مویی اش دیده میشه.

خصوصیات ظاهری نژاد روتوایلر

  • سایز بین ۵۵ تا ۷۰ سانتی متر
    طول عمر بین ۸ تا ۱۱ سال
    وزن بین ۳۸ تا ۵۸ کیلوگرم

نژاد روتوایلر یک پوشش کوتاه دو لایه و مستقیم‌ و‌ ضخیم داره اندازه لایه بیرونی متوسطه و روی سر، پاها و گوش کوتاهتره.
لایه داخلی عمدتا در گردن و ران ها دیده میشه. میزان پوشش لایه داخلی به  آب و هوای محل زندگی سگ بستگی داره.
نژاد روتوایلر همیشه مشکیه و دارای رگه هایی از رنگ چوبه این علائم روی چشم ها ، روی گونه ها ، در هر طرف پوزه ، روی سینه و پاها و زیر دم دیده میشه . همچنین روی پاهاشون خطوطی برنزه داره.

روتوایلر

برای خوندن سایر مطالب وتوریا کلیک کن!

تاریخچه نژاد روتوایلر:

روتوایلر ها از مولوسوس که سگی از نژاد ماستیف بود بوجود اومدن. اجداد اونا همراه با رومی‌ها به آلمان رفتن و با سگ های بومی اون منطقه جفت گیری کردن  و پایه های نژاد جدیدی رو بوجود اوردن.

یکی از مناطقی که از اونجا عبور کردن جنوب آلمان بود؛ جایی که رومی ها در مستعمرات خودشون برای استفاده از آب و هوا و خاک مناسب ، زمین های کشاورزی ایجاد میکردن . رمی ها ویلاهایی با سقف هایی از کاشی قرمز ساختن. بیش از ۶۰۰ سال بعد ، موقعی که ساکنین شهر در حال ساخت یک کلیسای جدید بودن ، تصادفاً محل حمام روم باستان رو حفاری کردن و یکی از ویلاهای کاشی قرمز رو کشف کردن. این کشف نام جدیدی روی این شهر گذاشت: das Rote Wil (کاشی قرمز).

در طول قرن ها، روتوایلر به یک منطقه برای فروش گاو تبدیل شد و فرزندان سگ مولوسوس گاوها رو برای قصابی به سمت شهر می آوردن دامداران هم بعد از فروش دام ها برای در امان نگه داشتن پول از دزدها، هنگام بازگشت به خانه، کیف پول پر شدشون رو به گردن روتوایلرها می انداختن. قصاب های منطقه هم از سگ ها برای حمل گاری های پر از گوشت استفاده می کردن.

سرانجام حمل و نقل ریلی جای گاوها رو گرفت و نسل نژاد  روتوایلر تقریبا منقرض شد.
در یک نمایشگاه سگ در هیلبرون آلمان در سال ۱۸۸۲ تنها یک سگ روتوایلر و‌بدون هیچ توضیحی به نمایش در اومد. در سال ۱۹۰۱، هنگامی که باشگاه روتویلر و لئونبرگر تاسیس شد و اولین استاندارد نژاد روتوایلر نوشته شد ، این وضعیت شروع به تغییر کرد. ظاهر و شخصیت روتوایلر از آن زمان تغییر کمی کرده .

تاریخچه روتوایلر

روتوایلر برای کار های پلیس مناسب بود بنابراین در این زمینه به کار گرفته شد. پس از جنگ جهانی دوم ، این نژاد محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در آن زمان ، در درجه اول به عنوان یک سگ اطاعت عالی شناخته می شد. اوج محبوبیت روتوایلر در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود .

پس از محبوبیت این نژاد پرورش دهندگان شروع به پرورش غیراخلاقی این نژاد کردن و هیچ توجهی به وضعیت سلامتی و ژنتیکیشون نداشتن بنابراین به دلیل افزایش تبلیغات منفی تقاضا برای این نژاد کاهش پیدا کرد پرورش دهندگان معتبری سعی کردن تا این نژاد رو برگردونن و امروزه روتوایلر از نظر محبوبیت در میان ۱۵۵ نژاد و گونه ثبت شده توسط AKC در رتبه ۱۷ قرار داره.

نژاد روتوایلر

شخصیت نژاد روتوایلر:

روتوایلر سگی ایده آل، آرام، با اعتماد به نفس و شجاعه و اصلا خجالتی نیست و با مردم به سادگی دوست نمیشه و در عوض در مواجهه با مکان جدید یا افراد جدید به خوبی حواسشو‌ جمع میکنه و همه چیز رو ‌تحت نظر داره.
او‌ن با خانوادش مهربونه و اغلب باهاشون داخل خونه بازی‌ میکنه.
روتوایلر خیلی سگ تحریک‌پذیری نیست. ذاتا تمایل به محافظت از خانواده و متعلقات خودش داره اما هرگز بدون دلیل نباید نسبت به دیگران پرخاشگری کنه.
روتوایلر بسیار باهوش و سازگاره و خلق و خوی کاری قوی ای داره.
بین سگ های نر و‌ماده تفاوت هایی وجود داره. نرها معمولا ساکتن ‌اما مراقب همه چیز هستند و‌ دائما اطراف رو چک‌ میکنن تا خطر تهدید کننده ای وجود نداشته باشه.

نژاد روتوایلر به نظم و انضباط نیاز داره اما نیازی به سخت گیری در این زمینه نیست. اغلب یک کلمه تند برای توبیخ کافیه؛ البته در صورتی که رهبری خودتونو به وضوح ثابت کرده باشین. ،در غیر این صورت امکان داره که براتون قلدری کنه. این سگ برای افرادی که فاقد قدرت دستور دادن هستن یا وقت کافی برای اختصاص دادن به آموزش و نظارت ندارن، مناسب نیست. کسب احترام روتوایلر شامل تعیین مرزها و پیامدهای آموزش رفتارهای نامناسبه که هر دو به زمان و حوصله نیاز داره.

نژاد روتوایلر

خلق و‌ خوی نژاد روتوایلر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله وراثت، آموزش و معاشرته.
توله های نژاد روتوایلر خلق و خوی خوبی دارن کنجکاو و بازیگوش هستن و تمایل دارن به مردم نزدیک بشن و توسط اون ها نگهداری بشن.

مانند سگ هر نژادی، سگ های نژاد روتوایلر هم در جوانی به اجتماعی شدن زودهنگام -قرار گرفتن در معرض افراد مختلف، مناظر، صداها و تجربیات- نیاز دارن. معاشرت به شما کمک می کنه تا اطمینان حاصل کنین که توله روتوایلر شما به یک سگ کاملا مطیع تبدیل شده.

سلامتی:

سگ های نژاد روتوایلر به طور کلی سالمن اما مانند سایر نژادها مستعد ابتلا به برخی از بیماری ها هستن که در ادامه مطلب آورده شده.

دیسپلازی مفصل ران: یه حالت وراثتیه که طی اون مفصل ران درست شکل نمیگیره. بعضی از سگ ها در یک یا هر دو پای عقبشون احساس درد و لنگش می کنن اما ممکنه در سگ مبتلا به دیسپلازی مفصل ران علائم ناراحتی رو نبینین.

GDV یا بیماری اتساع معده: همون نفخ کردن معده است که سریع غذا خوردن زیاد غذا خوردن یا خوردن مقدار زیادی آب بعد از غذا می تونه باعثش باشه از علامت های این بیماری میشه به سرازیر شدن آب دهن به صورت بیش از حد و یا اغ زدن بدون تهوع، بی حالی، بی قراری، ضعف و ضربان قلب بالا اشاره کرد. اگه همچین علائمی دیدین سریعا به دامپزشک مراجعه کنین.

نژاد روتوایلر

استئوسارکوما: این بیماری بطور کلی نژادهای با جثه بزرگ ‌رو تحت تاثیر قرار میده و یک سرطان تهاجمی استخوان است.
اولین نشانه این بیماری لنگش است اما به تصویربرداری نیازه تا دلیلش مشخص بشه. استئوسارکوم به طور تهاجمی درمان میشه، معمولاً با قطع اندام و شیمی درمانی. با درمان ، سگ ها می تونن نه ماه تا دو سال یا بیشتر زندگی کنن. خوشبختانه سگ ها با زندگی روی سه پا سازگاری دارن .

 

مشاوره دامپزشکی آنلاین

 

آلرژی: آلرژی‌ یه بیماری شایع در سگ هاست. آلرژی غذایی با حذف کردن ماده خاص درمان میشن. آلرژی ممکنه در اثر استنشاق یا تماس سگ با مواد آلرژی زا مثل ملافه، مواد شیمیایی، گرده گیاهان و … به وجود بیاد که با شناسایی و از بین بردن علت درمان میشن. داروی مناسب برای درمان آلرژی های استنشاقی به شدت آلرژی بستگی داره. عفونت گوش یکی از عوارض جانبی رایج در ابتلا به آلرژی‌های استنشاقیه.

مراقبت از نژاد روتوایلر:

برای روتوایلرها مهمه که توی خونه با مردم زندگی کنن. اگه اونا همیشه در حیاط خانه تنها بمونن، میتونن کسل بشن، تخریب و پرخاشگری کنن. روتوایلرها اگر چه بزرگ هستن اما در داخل خونه فعال نیستن.
روتوایلر باید در جایی محصور قرار بگیره چون نسبت به غریبه ها و‌ سگ های دیگری که وارد قلمروش میشن پرخاشگری می کنه.
روتوایلر می تونه سطح انرژی پایین و یا بالایی در حد یک گردباد داشته باشه بنابراین هنگام به سرپرستی گرفتن این نژاد به این موضوع توجه کنین.
روزانه ۲۰ الی ۳۰ دقیقه سگ‌ خودتون رو به پیاده روی ببرین چون اونا از پیاده روی و بازی کردن با توپ لذت میبرن.
روتوایلرهای با انرژی بیشتر ممکنه به زمان بیشتری برای پیاده روی و‌ فعالیت نیاز داشته باشن.
ورزشکاری، چابکی و ذکاوت اونا باعث میشه سگ های مناسبی برای ردیابی، کاردرمانی و‌ کشیدن‌ مرکب‌ ها باشن.

نژاد روتوایلر

موقع آموزش روتوایلر، به خاطر داشته باشین که نژاد روتوایلر با آموزش های ذهنی رشد میکنه. اون دوست داره چیزهای جدید یاد بگیره و مشتاق رضایت شماست. منصف، ثابت و محکم باشین و روتوایلر شما با توانایی سریع یادگیری به شما پاداش میده.
با برنامه ریزی و‌ اختصاص دادن زمان کافی و‌ داشتن صبر و‌ حوصله آموزش نژاد روتوایلر سخت نخواهد بود.

تغذیه نژاد روتوایلر:

مقدار روزانه توصیه شده: ۴ تا ۱۰ فنجان غذای خشک با کیفیت بالا در روز که در دو وعده تقسیم و مصرف بشه.

توجه:
میزان غذای سگ نژاد روتوایلر شما به اندازه، سن، وضعیت جسمانی، متابولیسم و سطح فعالیت اون بستگی‌ داره.
هرچه میزان فعالیت سگ بیشتر باشه مقدار غذایی که نیاز داره بیشتر خواهد بود. البته کیفیت غذا هم موثره به طوری که هرچقدر کیفیت غذا بالاتر باشه میزان کمتری غذا نیازه.
غذای روتوایلر رو در هر وعده جلوش قرار بدین. (این طور نباشه که کلا جلوش باشه)

نژاد روتوایلر

مراقبت های بهداشتی نژاد روتوایلر

موهای روتوایلر خودتون رو هر هفته با یک‌ برس سفت شانه کنین تا موهای مرده از بین برن و روغن های پوست پخش بشن. موهای روتوایلر سالی‌ دوبار می‌ریزه و ‌بهتره شما در این مدت مرتبا موها رو شانه کنین و در صورت نیاز اون رو حمام ببرین اگه در فضای باز سگتون رو حمام می کنین باید اونقدر گرم باشه که شما بدون پوشیدن لباس آستین بلند به راحتی اونجا باشین وگرنه اون محیط برای روتوایلر سرده.

دندان های سگ خودتون رو حداقل هفته ای دو‌ تا سه بار مسواک ‌کنین تا از تجمع رسوب و باکتری ها روی دندان جلوگیری کنین. اگه میخواین از بیماری های لثه و بوی بد دهان جلوگیری کنین، بهتره روزانه براش مسواک بزنین.

شروع به عادت دادن روتوایلر خودتون به مسواک زدن کنین و در دوران تولگی به معاینه عادتش بدین. پنجه های اون رو مرتباً کنترل کنین و حواستون باشه که سگ ها به پاهاشون خیلی حساسن. به طور مداوم چشم ، گوش و دهانشون رو چک کنین. معاینه شدن رو به یه عادت براش تبدیل کنین اینجوری توی کلینیک و موقع معاینات دامپزشکی کارتون خیلی راحت تره.

نژاد روتوایلر

سازگاری:

سگ های نژاد روتوایلر به طور معمول بچه ها رو دوست دارن مخصوصا اگه با اونا بزرگ شده باشن.
وقتی کنار کودکان هستن و با اونا بازی میکنن حتما حواستون بهشون باشه چون نژاد روتوایلر بسیار بزرگ و قویه و ممکنه ناخواسته به کودک شما آسیب برسونه.

اون ها احتمالاً مناسب خانه های دارای کودکان بزرگتر هستن که نحوه تعامل با سگ ها رو می فهمن. همچنین نظارت کردن بر روتوایلر هر زمانی که کنار فرزندانتونن بسیار مهمه. روتوایلرها ممکنه با صدای بلند یا خشن بازی بین بچه ها آشفته بشن و ممکنه اقدامات لازم رو برای متوقف کردن اون انجام بدن، بدون این که درک کنن که کودکان منشا خطر نیستن. اونا حتی ممکنه کودکان خردسال را که در حال دویدن هستن، تعقیب کنن.

همیشه چگونگی نزدیک شدن و لمس سگ ها را به کودکان یاد بدین و همیشه به هرگونه تعامل بین سگ ها و کودکان خردسال نظارت داشته باشین تا از گزش یا کشیدن گوش و دم طرفین جلوگیری بشه. به کودک خودتون یاد بدین که هرگز موقع خواب یا غذا خوردن به سگی نزدیک نشن یا سعی نکنن غذای سگ رو با خودشون ببرن. هیچ وقت نباید هیچ سگی رو به کودک واگذار کرد.

نژاد روتوایلر

سازگاری روتوایلر با سایر حیوانات:

وقتی نژاد روتوایلر با سگ یا گربه های دیگری بزرگ شن، به طور کلی با اونا کنار میان. اونا با سگ های قوی تر و‌ بزرگ تری که به خونه وارد میشن مشکل دارن مخصوصا اگه از یک جنس باشن (نر یا ماده) با این حال اونا باید با آموزشی که توسط شما داده میشه سایر حیوانات رو‌‌ بپذیرن.

حتما سگ نژاد روتوایلرتون رو در مکان های عمومی با قلاده ببرین تا نتونه با سایر سگ‌ها دعوا کنه.روتوایلر اصلا سگ مناسبی برای پارک رفتن بدون قلاده نیست!

منبع : Dogtime

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول