هزینه واکسن گربه؛ برای واکسیناسیون گربه چقدر باید هزینه کنم؟

هزینه واکسن گربه
آخرین بروزرسانی : 19 فوریه 2024نویسنده : دسته بندی : گربه, مراقبت از گربه, مقالات

هزینه واکسن گربه ها یکی از مهمترین دغدغه های هر سرپرست گربه ایه. حتی کسایی که میخوان یه گربه رو به سرپرستی بگیرن لازمه که از هزینه ها و مسئولیت های نگهداری از گربه از جمله هزینه واکسن گربه اطلاع پیدا کنن و با توجه به شرایطشون تصمیم بگیرن که ایا میتونن این کار رو انجام بدن یا نه. هزینه واکسن گربه هم یکی از مهمترین مسائلیه که باید بهش توجه بشه چون واکسیناسیون یکی از مراقبت های ضروری برای هر گربه ایه و باید طبق زمان بندی انجام بشه.

واکسن ها در اصل عوامل عفونی مانند باکتری ها یا ویروس های تخفیف حدت یافته و کشته شده ای هستن که بیماری زا نیستن. هنگامی که واکسن برای گربه تزریق میشه، سیستم ایمنی بدن گربه رو برای محافظت در برابر این عوامل عفونی آموزش می ده و آداپته میکنه.

واکسن ها چجوری کار می کنن؟

پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی برای شناسایی عوامل عفونی ، با تولید پروتئین هایی به نام آنتی بادی یا فعال کردن سلول های خاص برای کشتن عوامل عفونی آموزش داده می شه. وقتی که یه گربه واکسینه شده در آینده با این عوامل عفونی مواجه می شه، سیستم ایمنیش به سرعت آنتی بادی تولید می کنه و سلول هایی رو فعال می کنه که عوامل بیماری زا رو تشخیص می دن و یهپاسخ ایمنیایجاد می کنه که منجر به ازبین بردن عامل مهاجم می شه.

در حالی که واکسن ها یکی از بزرگترین دستاوردها در پزشکی در زمینه پیشگیری هستن، هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد مؤثر نیست و درجه حفاظت یکسانی رو در همه گربه ها ایجاد نمی کنه. به همین دلیل، قرار گرفتن گربه‌های واکسینه شده در معرض گربه‌های دیگه یا محیط‌هایی که ممکنه عوامل عفونی در اونها وجود داشته باشه همچنان باید به حداقل برسه.

واکسیناسیون بچه گربه ها

بچه گربه ها به دلیل سیستم ایمنی نا بالغشون مستعد ابتلا به انواع عفونت ها هستن. بنابراین، واکسیناسیون در زمان مناسب و به حداقل رسوندن قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی برای بچه گربه ها بسیار مهمه؛ به ویژه در بچه گربه هایی که شیر کافی از مادر دریافت نکردن. بچه گربه ها یه سری واکسن در یک دوره ۱۲ تا ۱۶ هفته ای دریافت می کنن که از سن ۶ تا ۸ هفتگی شروع می شه.

واکسیناسیون توی روزهای اولیه بعد از تولد موثر نیستن چون بچه گربه ها آنتی بادی های محافظ مفیدی رو از شیر مادرشون در چند ساعت اول پس از تولد می خورن، اما این آنتی بادی ها توی پاسخ دهی اونا به واکسن ها تداخل ایجاد می کنه. آنتی‌بادی‌هایی که در حین شیردهی توسط بچه گربه خورده می‌شن، تنها چند هفته دووم میارن، بنابراین بسیار مهمه که بچه گربه‌ها رو در زمان مناسب واکسینه کنین تا اطمینان حاصل بشه که پس از کاهش آنتی‌بادی‌های مادر، همچنان محافظت می‌شن.

واکسیناسیون گربه های بالغ

تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدوم واکسن‌ها به گربه‌های بالغ داده می‌شه و تعداد دفعات تزریق اونا بر اساس عوامل متعددی صورت میگیره، از جمله خطر قرار گرفتن گربه در معرض عوامل عفونی مختلف، مدت زمان حفاظت ایجاد شده از یه واکسن داده شده، خطر انتقال بیماری توسط گربه به انسان و خطرات نسبتاً ذاتی واکسیناسیون (عمدتاً واکنش های آلرژیک در کوتاه مدت و ایجاد سارکوم در محل تزریق گربه در دراز مدت).

گربه های بالغ که وضعیت واکسیناسیون اون هارو نمیدونیم و تاریخچه ای ازشون نداریم باید به عنوان واکسینه نشده در نظر گرفته بشن و باید مجموعه کامل واکسن های مشخص شده برای بچه گربه ها رو دریافت کنن.

گربه های بالغی که واکسیناسیون اونا به تاخیر افتاده، بدون توجه به فاصله زمانی از واکسیناسیون قبلی، باید واکسن تقویت کننده دریافت کنن.

برای اطلاع از هزینه واکسن گربه ها تا انتهای مطلب همراه ما باشین!

واکسن های اصلی برای گربه ها کدوما هستن؟

انجمن مشاوره واکسیناسیون پزشکان گربه آمریکایی توصیه می کنه که تمام گربه های خونگی که حتی همیشه توی خونه نگهداری می شن علیه عوامل زیر واکسن دریافت کنن:

پنلوکوپنی : این ویروس بسیار مسری و بالقوه کشنده باعث تب، استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها و در برخی موارد مرگ ناگهانی می شه. بچه گربه ها به ویژه مستعد ابتلا به این ویروس هستن.

ویروس هرپس گربه (رینوتراکئیت ویروسی): این ویروس باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی همراه با تب، عطسه، ترشحات چشم و بینی، ورم ملتحمه (التهاب پلک های داخلی و مخاط اطراف چشم)، التهاب قرنیه (کراتیت) و بی حالی می شه. بچه گربه ها خطر ابتلا به عفونت رو افزایش می دن.

کلسی ویروس: این ویروس بسیار مسریه و یکی از علل اصلی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در گربه هاست. گربه های مبتلا ممکنه عطسه،ترشحات چشم و بینی، ورم ملتحمه، بی حالی، بی اشتهایی، زخم روی لثه ها و بافت های نرم حفره دهان و لنگش داشته باشن. در برخی موارد،بچه گربه های مبتلا ممکنه دچار ذات الریه بشن.

در موارد نادر، یک سویه بسیار خطرناک‌تر از این ویروس می‌تونه باعث التهاب کبد، روده،پانکراس و سلول‌هایی بشه که رگ‌های خونی رو پوشوندن. این شکل شدید از کلسی ویروس می تونه توی نیمی از گربه های مبتلا کشنده باشه.

هزینه واکسن گربه

ویروس هاری: این عفونت ویروسی کشنده معمولاً از طریق زخم‌های ناشی از گزش منتشر می‌شه، اما می‌تونه با قرار گرفتن در معرض زخم باز بابزاق حیوان آلوده به هر پستانداری هم منتقل بشه.

اسکانک ها، راکون ها، کایوت ها، روباه ها و خفاش ها رایج ترین ناقلین وحشی در آمریکای شمالی برای ویروس هاری هستن. در صورت گاز گرفته شدن توسط حیوان آلوده یا تماس بزاق حیوان آلوده با زخم باز، انسان در معرض خطر عفونت قرار داره. هاری معمولاً پس از بروز علائم کشنده ست.

ویروس لوسمی گربه (FeLV): عامل اصلی مرگ و میر ناشی از ویروس در گربه ها. FeLV از طریق بزاق، ترشحات بینی، مدفوع، ادرار و شیر گربه های آلوده پخش می شه. تماس گاه به گاه، زخم های ناشی از گزش و تیمار کردن همگی می تونن عفونت رو منتقل کنن. تقریباً ۵۰ درصد ازگربه‌های مبتلا به FeLV در عرض دو سال و نیم تسلیم این بیماری می‌شن.

گربه های آلوده ممکنه از کم خونی، سرکوب سیستم ایمنی و سرطان رنج ببرن. واکسن FeLV یک واکسن اصلی برای همه گربه‌های کمتر از یک سال و واکسن غیر اصلی برای گربه‌های یک ساله و بزرگ‌تره که پتانسیل تماس با گربه‌های آلوده به FeLV یا گربه‌هایی با وضعیت ناشناخته FeLV رو ندارن.

واکسیناسیون با کاهش احتمال انتقال بیماری از همه گربه ها محافظت می کنه. اما هیچ واکسنی ۱۰۰ درصد موثر نیست و اثر بخشی واکسن های مختلف متفاوته.

اگرچه غیرمعموله، اما همه واکسن های گربه خطر ابتلا به سارکوم محل تزریق گربه (FISS) رو دارن.

هزینه واکسن گربه

واکسن گربه ها در چند دوز باید تزریق بشه؟

قبل از این که راجع به هزینه هر دوز واکسن گربه صحبت کنیم، باید بدونیم که هرکدوم از واکسن ها در چند دوز باید تزریق بشن که اثر بخشی لازم رو داشته باشن.

دوز اول واکسن چندگانه گربه در سن ۶ الی ۸ هفتگی تزریق میشه و بعد از اون به فاصله ۲۱ الی ۳۰ روزه ، باید دو دوز دیگه هم تزریق بشه. بعداز این سه دوز ، تکرار واکسن چندگانه گربه بصورت سالیانه خواهد بود.

واکسن هاری گربه ها همزمان با دوز سوم واکسن چندگانه تزریق میشه و بعد از اون باید بصورت سالیانه دریافت بشه.

هزینه واکسن گربه ها چقدره؟

واکسیناسیون گربه ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن گربه٬ تمام این هزینه ها از جمله هزینه واکسن گربه رو برای خودتون بودجه بندی کنین. بچه گربه ها (سن زیر ۱ سال) معمولا به تزریق ۳ دوز واکسن FVRCP (چندگانه) و ۱ دوز واکسن هاری احتیاج دارن.

گربه های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن FVRCP و ۱ دوز واکسن هاری نیاز دارن.

هزینه واکسن گربه بسته به منطقه ای که در اون ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱دوز واکسن سه گانه ۵۵۰ هزار تومان و هزینه ۱ دوز واکسن هاری ۳۰۰ هزار تومانه.

منبع: vet.cornell.edu