حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

واکسن هاری گربه: علائم بیماری هاری در گربه ها و راه های جلوگیری از اون

زمان مطالعه5 دقیقه

آخرین بروزرسانی : 10 دی 1402نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

واکسن هاری گربه یکی از دو تا واکسن ضروری در گربه هاست که نه تنها از نظر دامپزشکی اهمیت داره بلکه برای کاهش رخداد این بیماری در انسان ها هم خیلی مهمه؛ چون هاری جزو بیماری های مشترک بین ما و حیواناته.

هاری یه بیماری ویروسیه که تقریباً همیشه در حیوانات مبتلا از جمله گربه کشنده ست. خبر خوب اینه که می تونین با یه واکسن ساده از ابتلا به هاری در گربه جلوگیری کنین

هاری با حمله به سیستم عصبی مرکزی (CNS) عمل می کنه و از طریق سیستم عصبی پخش می شه تا زمانی که به مغز برسه. حیوانات آلوده فلجی ای رو تجربه می کنن که سیستم تنفسی رو درگیر می کنه و منجر به مرگ می شه.

هاری می تونه هر پستانداری از جمله انسان رو درگیر کنه. حیواناتی که میزبان و پخش کننده ویروس هایی مثل هاری هستن به عنوان مخزن این بیماری شناخته می شن. مخازن میزبان هاری شامل اسکانک ها، راسوها و خفاش هاست. گربه ها نسبتاً به نوع هاری سگ مقاوم هستن، اما گونه های مخزن ویروس محسوب نمیشن.

واکسن هاری گربه

علائم هاری گربه

علائم اولیه هاری ممکنه تدریجی باشه و به سختی قابل تشخیص باشه. در طی ۲ تا ۴ روز اول عفونت، گربه شما ممکنه تب، انرژی کمتر از حد معمول و کاهش اشتها داشته باشه. علائم به سرعت به سمت ضعف یا فلج پاها، تشنج، مشکل در تنفس، ترشح بیش از حد بزاق به دلیل اشکالدر بلع و رفتار غیر طبیعی پیشرفت می کنن. تغییرات در رفتار می تونه از پرخاشگری شدید تا افسردگی شدید یا کما متغیر باشه.

هاری کلاسیک دو شکل فلج کننده و خشمگین داره. گربه ها ممکن است علائم یکی یا هر دو رو نشون بدن. اگر مرحله خشمگین رخ بده، گربه هامی تونن پرخاشگر و گهگاه دچار توهم بشن. ممکنه به نظر برسه که اونا توهم دارن و بدون هیچ عامل محرکی به اطراف خودشون حمله می کنن.

مرحله فلج کننده هم ممکنه رخ بده، که در اون بیماران شروع به فلج شدن سیستم های عضلانی مختلف می کنن و اغلب توانایی بلع رو از دست می دن. این منجر به ترشح بیش از حد بزاق و ایجاد کف در دهان می شهکه برخی افراد اون رو نشانه عفونت کلاسیک ویروس هاری می دونن.

در نهایت، کما و مرگ پس از فلجی یا فعالیت طولانی مدت تشنج رخ می ده.

علل هاری در گربه ها

رایج ترین راه برای آلوده شدن گربه از طریق گاز گرفتن حیوون آلوده ست که در اون ویروس از طریق بزاق منتقل می شه. به ندرت، بزاق یا بافت عصبی حیوون آلوده می تونه زخم باز گربه یا غشای مخاطی چشم، بینی یا دهان رو آلوده کنه و منجر به انتقال ویروس بدون گاز گرفتگی بشه.

واکسن هاری گربه

واکسن هاری گربه ها

هیچ درمانی برای هاری در گربه ها وجود نداره و در صورت مشکوک بودن به بیماری، یوتانایز (مرگ سبز) توصیه می شه. به همین دلیل، بسیار مهمه که گربه خودتون رو در مورد واکسن هاری گربه به روز نگه دارین تا از سلامت و ایمنیش در صورت مواجهه با این بیماری اطمینان حاصل کنین.

ویروس هاری برای گربه ها بسیار خطرناکه اما خوشبختانه با کمک واکسیناسیون کاملا قابل پیشگیریه. پیش آگهی پس از ابتلا به هاری برای گربه های واکسینه نشده خوب نیست، چون عفونت اغلب برای اونا کشنده ست.

این ویروس باعث پرخاشگری شدید در حیواناتی می شه که از اثرات اون رنج می برن، بنابراین مهمه که حیوون خونگی خودتون رو با واکسن هاری گربه محافظت کنین.

راستی؛ شما میتونین خیلی راحت و بدون مراجعه به کلینیک از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین و با استرس کمتری واکسن بچتونو براش بزنین!

واکنش گربه به واکسن هاری

صاحبان گربه اغلب در مورد عوارض جانبی واکسن هاری گربه نگران هستن. عوارض جانبی نادره و معمولاً فقط شامل تب خفیف، بی حالی،کاهش اشتها و/یا تورم موضعی در محل واکسنه.

در برخی موارد بسیار نادر، گربه ممکنه واکنش آلرژیک به واکسن داشته باشه که منجر به کهیر، ضعف شدید و فروپاشی غیرقابل توضیح بشه. ولی باید بدونیم که کمتر از ۰.۰۰۱ درصد از گربه ها عوارض جانبی آلرژیک به واکسن های مدرن هاری نشون میدن. واکسینه کردن گربه همیشهامن تر از آزمایش شانسمون در برابر عفونت احتمالی هاری در آینده ست.

واکسن هاری گربه برای گربه های نگهداری شده داخل خونه

صاحبان گربه ممکنه بر این باور باشن که واکسیناسیون علیه هاری غیرضروریه چون گربه اونا گربه خونگیه، اما اینطور نیست.  درسته که شمااجازه نمیدین گربه‌تون از خونه خارج بشه، اما احتمال فراریا بدتر از آن، نفوذ یه جونده آلوده به خونه شما وجود داره و به همین دلیل شما نبایدکوچکترین ریسکی بکنین.

عواقب هاری آنقدر وحشتناکه که نباید ریسک کرد.بهترین و تنها راه برای اطمینان از محافظت کامل گربه در برابر هاری، واکسیناسیونه.

واکسن هاری گربه

زمان بندی استفاده از واکسن هاری گربه

واکسن هاری می تونه از عفونت هاری جلوگیری کنه. این واکسن، یه واکسن اصلی در نظر گرفته می شه (واکسنی که همه گربه ها باید دریافت کنن) و میشه اون رو از ۱۲ هفتگی به بچه گربه تزریق کرد. بعد از اون به عنوان تکرار ،  باید هرسال این واکسن بصورت تک دوز تزریق بشه.

هزینه واکسن هاری گربه ها چقدره؟

واکسیناسیون گربه ها بخش مهمی از مراقبت اونا در برابر بیماری های خطرناک و کشنده به حساب میاد و مهمه که قبل از به سرپرستی گرفتن گربه٬ تمام این هزینه ها رو برای خودتون بودجه بندی کنین. بچه گربه ها (سن زیر ۱ سال) به تزریق ۱ دوز واکسن هاری احتیاج دارن.

گربه های بالغ هم در طول یک سال به تزریق ۱ دوز واکسن هاری نیاز دارن. هزینه تزریق هر مدل واکسن بسته به منطقه ای که در اون ساکن هستین و همچنین برند واکسن میتونه متغیر باشه اما به طور میانگین هزینه ۱ دوز واکسن هاری گربه ۲۵۰ هزار تومانه.

منبع: petmd

مقایسه محصولات

0 محصول

مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول
مقایسه محصول