کیسه مقعدی گربه؛ آیا گربه ها کیسه مقعدی دارن؟

کیسه مقعدی گربه
آخرین بروزرسانی : ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : مراقبت از گربه

کیسه مقعدی گربه ها در مقایسه با کیسه مقعدی سگ ها کمتر دچار عارضه و مشکل میشه. وقتی به یه حیوان خانگی فکر می‌کنین که پشت خودش رو روی فرش یا زمین میکشه، احتمالاً یه سگ رو تصور می‌کنین که نیاز به تخلیه محتویات کیسه مقعدی داره. اما اگه با یه گربه سر و کار داشته باشین چی؟

بله، گربه‌ها هم غدد و کیسه مقعدی دارن و در حالی که معمولاً به اندازه غدد مقعدی سگ‌ها مشکلاتی ایجاد نمی‌کنن، اما هنوز هم ممکنه دچار مشکل و عارضه بشن. بنابراین مهمه که بدونین چه چیزی ممکنه اشتباه باشه و چه کاری باید انجام بدین.

غدد و کیسه مقعدی گربه ها کجا هستن؟

گربه ها دو تا غده مقعدی دارن (که کیسه های مقعدی هم نامیده میشن)، در دو طرف مقعد تقریباً در موقعیت های ساعت ۴ و ۸. این غدد در زیر پوست قرار دارن و مایع بدبویی رو می سازن و ذخیره می کنن که گربه ها از اون برای علامت گذاری قلمرو خودشون استفاده می کنن. هنگامی که گربه مدفوع می کنه، مایع از طریق مجاری ای که درست در داخل مقعد تخلیه میشه به بیرون رانده میشه و روی مدفوع رسوب می کنه.

آیا گربه ها می تونن به هموروئید مبتلا بشن؟

اگه چیزی غیرعادی ای در اطراف مقعد گربه خودتون می بینین، ممکنه تعجب کنین که آیا بواسیر ممکنه عاملش باشه یا نه. درسته که هموروئید یه مشکل رایج برای انسان ها محسوب میشه، اما گربه ها هموروئید نمی گیرن. در گربه ها احتمالاً با شرایط دیگه ای سر و کار دارین، مثل:

• نهفتگی کیسه مقعدی گربه
  • عفونت کیسه مقعدی گربه
  • پارگی کیسه مقعدی گربه
  • آسیب به مقعد
  • آدنوکارسینوم غده مقعدی (نوعی سرطان)
  • افتادگی راست‌روده
موقعیت کیسه مقعدی گربه

چرا از مقعد گربه ام خون میاد؟

خونریزی مقعدی در گربه می تونه ناشی از پارگی کیسه مقعدی گربه، اختلال خونریزی (مثلاً مسمومیت با داروهای ضد انعقاد)، ضربه، یبوست یا اسهال باشه.

مقدار زیادی خون که از مقعد گربه میاد یه وضعیت اضطراریه، به خصوص اگه علائمی مثل استفراغ شدید یا اسهال، بی حالی، ضعف و رنگ پریدگی لثه ها رو هم داشته باشه. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا گربه خودتونو نزد دامپزشک ببرین.

از سوی دیگه، اگه به تازگی متوجه مقدار کمی خون شدین و به نظر می رسه گربه شما احساس و وضعیت بدی نداره، نیازی به عجله برای مراجعه به نزدیکترین کلینیک اورژانس ندارین. اگه مشکل ادامه داشت، با دامپزشک تماس بگیرین تا راهنماییتون کنه.

برای ویزیت و مشاوره انلاین دامپزشکی با بهترین متخصص ها روی همین نوشته کلیک کنین.

چرا از مقعد گربه من مایع بدبو نشت میشه؟

مایع بدبو نزدیک مقعد گربه احتمالاً ترشحات غدد مقعدی هستن. این مایعات معمولاً به رنگ خرمایی یا قهوه ایه. گربه ها گاهی اوقات هنگام ترس یا استرس ترشح غدد رو بروز میدن که احتمالاً به عنوان یه مکانیسم دفاعی در نظر گرفته میشه.

اما غدد مقعدی هم ممکنه پس از پاره شدن نشت کنن. اسهال و چرک ناشی از عفونت دو علت احتمالی دیگه ی وجود مایع بدبو در اطراف مقعد گربه هستن. اگه مطمئن نیستین که گربه شما غدد خودشونو به دلیل یه رویداد استرس زا تخلیه کردن یا نه، با دامپزشک صحبت کنین تا وضعیت ارزیابی بشه.

لیس زدن ناحیه مقعد از علائم پر شدن کیسه مقعدی گربه

اگه مقعد گربه ام متورم شده باشه نشونه چیه؟

بسیاری از مشکلات مشابهی که می تونن باعث خونریزی یا نشت مایع بدبو از مقعد گربه بشن، می تونن اونو متورم کنن. این موارد شامل غدد نهفته مقعدی (غده هایی که نمی تونن به طور طبیعی تخلیه بشن)، آدنوکارسینوم غدد مقعدی، آبسه غده مقعد و افتادگی رکتومه.

اگه ناحیه مقعد متورمه اما در غیر این صورت طبیعی به نظر می رسه، برای مشاوره با دامپزشک تماس بگیرین، اما اگه به نظر می رسه گربه شما بیماره یا درد یا خونریزی داره، منتظر نمونین تا به دامپزشکی برین و سریع تر اقدام کنین.

مشکلات رایج کیسه مقعدی گربه

چهار بیماری مسئول بیشتر مشکلات غدد مقعدی در گربه ها هستن:

ضربه غده مقعدی

کیسه مقعدی گربه معمولاً هنگام مدفوع گربه خالی میشن. اگه غده مقعدی تخلیه نشه، مواد داخل اون سفت تر میشن که تخلیه اونو در آینده سخت‌تر می‌کنه. با گذشت زمان، غدد ممکنه ملتهب، متورم و دردناک بشن. این مورد نهفتگی غده مقعدیه.

برخلاف سگ‌ها، گربه‌هایی که غده مقعدی دارن معمولاً غرغر نمی‌کنن. در عوض، احتمالاً گربه هایی رو می بینین که ناحیه مقعد خودشونو می لیسن یا گاز گاز میکنن. اونا همچنین ممکنه موهای خودشونو از دست بدن یا اطراف انتهای عقبشون موهای مات داشته باشن، تمایلی به نشستن یا مدفوع نداشته باشن و دم خودشونو توی وضعیت عجیبی نگه دارن.

تخلیه کیسه مقعدی گربه

برای درمان نهفتگی غده مقعدی، دامپزشک غده رو به روش صحیح فشار میده تا ترشحات رو از مجرا خارج کنه.

اونا همچنین می تونن غده رو با نمک یا محلول ضد عفونی کننده تزریق کنن تا موادی که سفت شدن شل بشن. این یه روش ساده و ارزانه که اگرچه برای گربه شما کاملاً خوشایند نیست، اما نباید دردناک باشه و می تونه از بدتر شدن مشکلات غده مقعدی اونا جلوگیری کنه. دامپزشک شما ممکنه توصیه کنه که کیسه مقعدی گربه خودتونو به طور مرتب تخلیه کنین تا از پر شدن مجدد اونا جلوگیری بشه.

عفونت غده مقعد و آبسه

اگه نهفتگی درمان نشه، غدد مقعدی می تونن عفونی بشن. وقتی کیسه مقعدی گربه به طور طبیعی تخلیه نمیشه، باکتری هایی که به طور معمول توی اون ناحیه وجود دارن از این موقعیت استفاده کرده و تکثیر میشن. آبسه می تونه ایجاد بشه چون چرک جمع شده جایی برای رفتن نداره.

بسیاری از علائم عفونت یا آبسه غده مقعدی مشابه علائمیه که در اثر نهفتگی غده مقعدی مشاهده میشه، اما اگه به کنار مقعد گربه نگاه کنین، ممکنه قرمزی و تورم بیشتری رو هم متوجه بشین.

کیسه مقعدی گربه

دامپزشک شما غده مقعدی عفونی رو اگه این امکان وجود داشته باشه و بدون ایجاد ناراحتی بیش از حد گربه یا خطر پارگی غده مقعدی وجود نداشته باشه، تخلیه میکنه. ممکنه دامپزشک نیاز داشته باشه که آبسه رو با نیشتر بزنه تا به بیرون تخلیه بشه.

در هر صورت، غده رو میشه با محلول نمکی یا ضد عفونی کننده تمیز کرد و سپس با پماد آنتی بیوتیک پانسمان کرد. آرام بخش، تسکین دهنده درد و آنتی بیوتیک ممکنه لازم باشه.

پارگی غده مقعد

با گذشت زمان، فشار داخل آبسه غده مقعدی به حدی افزایش پیدا میکنه که باید تخلیه بشه. معمولاً پوست پوشاننده در اثر عفونت و التهاب ضعیف شده و جای خودش تخلیه میشه و به آبسه اجازه میده تا به خارج از بدن پاره بشه. چرک، که اغلب خونیه، تخلیه میشه و بافت های ناحیه به طور مشهود ملتهب و آسیب دیده هستن.

دامپزشک شما از یه محلول ضد عفونی کننده برای تمیز کردن غده مقعدی پاره شده و نواحی اطراف اون استفاده می کنه. همچنین ممکنه لازم باشه هر بافت آسیب دیده رو با جراحی بردارن و برای تشویق به بهبود طبیعی چند بخیه بذارن. آرام بخش، مسکن، آنتی بیوتیک ها و مدیریت موضعی زخم احتمالاً همگی ضروری خواهند بود.

جراحی کیسه مقعدی گربه

آدنوکارسینوم

نوعی سرطان به نام آدنوکارسینوما می تونه بسیاری از علائم مشابه آبسه یا پارگی غده مقعد رو ایجاد کنه. یه دامپزشک همچنین ممکنه در حین انجام معاینه مقعدی روی گربه شما، آدنوکارسینوم غده مقعدی رو احساس کنه. گربه های مبتلا به آدنوکارسینوم غدد مقعدی ممکنه در اجابت مزاج مشکل داشته باشن و ممکنه مدفوع غیرطبیعی تولید کنن.

برای تشخیص آدنوکارسینوم غده مقعدی، دامپزشک باید نمونه ای از بافت رو برای شناسایی به پاتولوژیست بفرسته.

جراحی برای برداشتن غده رایج ترین شکل درمانه، اما پرتودرمانی و شیمی درمانی هم می تونن نقش داشته باشن. متأسفانه، آدنوکارسینوم غدد مقعدی تومورهای تهاجمی هستن و بیشتر گربه‌ها پس از چند ماه تا یک سال یا بیشتر به دلیل گسترش سرطان میمیرن.

نکاتی برای سالم نگه داشتن کیسه مقعدی گربه

گربه ها در هر سن، جنس یا نژادی ممکنه دچار مشکلات غده مقعدی بشن، اما کارهایی وجود داره که می تونین توی خونه انجام بدین تا به سلامت اونا کمک کنین.

ابتدا مدفوع گربه رو در حالی که در حال تمیز کردن ظرف خاک هستین نظارت کنین. مدفوع گربه شما باید سفت و خوش فرم باشه. مدفوع شل یا خیلی کوچیک به غدد مقعد فشار نمیاره و باعث تخلیه اونا نمیشه. غذاهای پر فیبر یا مکمل‌های فیبر مانند گلندکس ممکنه به افزایش مدفوع گربه‌ها کمک کرده و غدد مقعدی اونارو تشویق به تخلیه طبیعی کنه.

تخلیه کیسه مقعدی گربه

گربه های دارای اضافه وزن هم در معرض افزایش خطر مشکلات هستن، چون چربی مانع از فشار دادن مدفوع اونا به غدد مقعدی و تخلیه اونا میشه. اگه گربه شما فقط نیاز به کاهش وزن داشته باشه، غذاهای کنترل کننده وزن بدون نسخه، که برخی از اونا دارای فیبر بالایی هم هستن، می تونن کمک کنن. اما اگه گربه شما نیاز به کاهش وزن زیادی داشته باشه، یه برنامه کاهش وزن فردی که توسط دامپزشک تنظیم شده، گزینه ایمن تر و موثرتریه.

برخی از گربه ها بدون توجه به اون چه که شما انجام میدین، مشکلات مزمن با غدد مقعدی خود خواهند داشت. در این موارد، دامپزشک می تونه غدد رو با جراحی خارج کنه. اکثر گربه‌ها پس از عمل جراحی بسیار خوب عمل می‌کنن و سرپرست های حیوان خانگی از این که دیگه مجبور نخواهند شد با مشکلات کیسه مقعدی گربه دست و پنجه نرم کنن، خیلی خوشحال میشن!