قارچ پوستی سگ؛ درمان، علائم و تشخیص قارچ پوستی سگ

قارچ پوستی در سگ
آخرین بروزرسانی : 20 فروردین 1403نویسنده : دسته بندی : مقالات

قارچ پوستی سگ بیماری شایعی بین سگ هاست. در این مطلب ما قصد داریم که درباره علائم ابتلا به این بیماری و راه های درمانش اطلاعاتی رو در اختیارتون قرار بدیم.

تا به حال شده که سگ شما به طرز شدیدی خودش رو بخارونه؟ یا این که زمان نوازش کردنش متوجه بوی بد اون و هم چنین چرب بودن موهاش شدین؟ اگر چنین علائمی رو در حیوان خانگیتون دیدین، ممکنه به قارچ پوستی سگ مبتلا شده باشه.

مخمرها در واقع موجودات قارچی هستن که به طور معمول بدون این که مشکلی برای سگ ها ایجاد کنن، روی پوستشون زندگی میکنن. با این حال زمانی که سیستم ایمنی بدن سگ ضعیف بشه و یا یک بیماری زمینه ای مثل کم کاری تیروئید توی سگ به وجود بیاد، مخمر می تونه بیش از حد رشد کنه و باعث عفونت قارچی بشه.

مخمری که عمدتا باعث ایجاد قارچ پوستی سگ میشه، مالاسزیا هستش که در مناطق گرم و مرطوب پوست رشد می کنه. عفونت های قارچی باعث ایجاد خارش شدید و تغییراتی در پوست مثل ضخیم شدن و تغییر رنگ، در طول مدت زمان ابتلا میشه.

قارچ پوستی سگ در تمام سنین رایجه و این طور نیست که سگ ها در سن خاصی به این بیماری مبتلا بشن، بنابراین شما باید حواستون به سگتون در هر سنی باشه که به این بیماری مبتلا نشه.

درسته که قارچ پوستی سگ جز موارد اورژانسی به حساب نمیاد اما در صورت ابتلا بهش باید توسط دامپزشک خیلی فوری روند درمانش شروع بشه تا علائمش از چیزی که هست بدتر نشه. در صورت عدم درمان قارچ پوستی سگ، این عفونت می تونه مشکلات دیگه ای هم ایجاد کنه مثلا ممکنه باعث بی اشتهایی و بی حالی سگ بشه که در این صورت نیازه که سگ شما خیلی سریع تحت نظر دامپزشک قرار بگیره.

انواع قارچ پوستی سگ

عفونت های قارچی می تونن در نواحی مختلفی از پوست سگ از جمله گوش ها، چین های پوستی، پنجه ها، زیر بغل، ناحیه تناسلی و هم چنین کشاله ران دیده بشه و باعث درگیری های قارچی در این مناطق از بدن بشه.

• گوش ها:

عفونت قارچی سگ میتونه در گوش -که به اون اوتیت قارچی هم گفته میشه- باعث این بشه که ترشحات غلیظ و قهوه ای رنگ با بوی بد، داخل مجرای گوش دیده و حس بشه. اگر دیدین سگ شما دائما گوش های خودش رو میخراشه، احتمال داره به اوتیت قارچی مبتلا شده باشه و دلیل این کارش اینه که تا حدی ناراحتی و خارشی که در گوش خودش احساس میکنه رو از بین ببره.

هم چنین ممکنه که سر خودشون رو تکون بدن و دائما سرخودشون رو کج نگه دارن. عفونت گوش سگ ها معمولا با آلرژی های غذایی میتونه مرتبط باشه. عفونت قارچی گوش در نژادهایی از سگ که دارای گوش های باندی هستن مثل کوکراسپانیل، لابرادور رتریور و همچنین باست هوند، بیشتر دیده میشه.

برای اطلاعات بیشتر درباره عفونت گوش سگ می تونید اینجا رو کلیک کنین:)

• پوست:

درمایت پوستی یا قارچ پوستی سگ، ممکنه که در هر نقطه از پوست بدن سگ دیده بشه. قارچ پوستی سگ معمولا یک سری علائم مشخص داره که از این علائم میشه به بوی کپک زدگی، چرب بودن موها و پوشش بدن، پوسته پوسته شدن و یا ضخیم شدن پوست و نهایتا ریزش مو اشاره کرد.

قارچ پوستی سگ

قارچ پوستی سگ که اغلب به دلیل آلرژی و یا سرکوب سیستم ایمنی بدن سگ به وجود میاد، می تونه در چین های پوستی، زیربغل، ناحیه تناسلی و همچنین کشاله ران سگ ها دیده بشه و اون مناطق رو تحت تاثیر قرار بده.

• پنجه ها:

عفونت های قارچی که روی پنجه های سگ تاثیر میذارن، عمدتا به آلرژی های محیطی مثل آلرژی به علف و یا گرده، ایجاد میشن. سگ ها دائما پنجه های خودشونو به خاطر خارش، گاز گاز می کنن و یا لیس می زنن که همین اتفاق باعث این میشه که پاستیل های پنجه سگ ها، به رنگ قهوه ای تغییر رنگ بده. با گذشت زمان اگر به عفونت قارچی که روی پنجه سگ ایجاد شده توجه نکنین و روند درمانش توسط دامپزشک شروع نشه، ممکنه که یک سری زخم باز روی پنجه ایجاد بشه.

علائم عفونت های قارچی و قارچ پوستی سگ ها

علائم بالینی متفاوتی ممکنه در سگ ها دیده بشه که به ناحیه ای از بدن که تحت تاثیر عفونت قارچی قرار گرفته بستگی داره.

علائم اوتیت قارچی ممکنه شامل موارد زیر باشه:

• تکان دادن سر
  • خارش گوش
  • ترشحات زیاد و قهوه ای از گوش
  • قرمزی و التهاب مجرای گوش
  • بوی تند از گوش
  • علائم قارچ پوستی سگ ممکنه شامل موارد زیر باشه:
  • خارش پوست
  • برجستگی های کوچک و قرمز روی پوست
  • تغییر رنگ پوست به قهوه ای
  • لیسیدن یا گاز گاز کردن مکرر ناحیه آسیب دیده و درگیر
  • چرب شدن موها
  • ضخیم شدن پوست
  • تراوش بوی تند از پوست

علائم عفونت قارچی که بر پنجه ها تأثیر میذاره ممکنه شامل موارد زیر باشه:

• لیسیدن یا گازگاز کردن پنجه ها
  • ایجاد نواحی قرمز و مرطوب بین پاستیل های پنجه
  • تغییر رنگ پوست و موی بدن به قهوه ای

دلایل ایجاد قارچ پوستی سگ

قارچ ها موجودات فرصت طلبی هستن به این معنی که اگرچه به طور طبیعی روی پوست بدن وجود دارن اما در صورت مساعد بودن شرایط می تونن باعث ایجاد عفونت در نواحی مختلف بدن بشن.

اگر سیستم ایمنی بدن سگی ضعیف باشه و یا مبتلا به یک بیماری زمینه ای باشه، ممکنه عفونت قارچی در اون سگ ایجاد بشه. آلرژی های محیطی یا غذایی می تونن سگ ها رو به عفونت های قارچی مستعد کنه.

انگل های پوستی از جمله کک ها و کنه ها، می تونه باعث خارش مکرر پوست سگ ها بشه و خب این اتفاق باعث میشه که سگ، خودش رو بخارونه یا گازگاز کنه و به موجب این کار، پوست آسیب می بینه و احتمال ابتلا به قارچ پوستی سگ در این سگ ها بیشتر میشه.

برخی از نژادها -مثل پیت بول، باکسر،کوکراسپانیل- بیشتر تحت تاثیر عفونت های قارچی قرار میگیرن.

قارچ پوستی سگ چگونه توسط دامپزشک ها تشخیص داده میشه؟

دامپزشک شما برای تشخیص قارچ پوستی سگ از چند روش استفاده می کنه.

دامپزشک در ابتدا از شما سوالاتی می پرسه تا تاریخچه کاملی نسبت به سگ شما به دست بیاره و اطلاعاتی از جمله زمان بروز علائم، سابقه مصرف دارو و هم چنین در رابطه با بیماری هایی که در گذشته سگ شما به اون مبتلا شده سوال می پرسه. بعد از گرفتن تاریخچه کامل، دامپزشک سگ شما رو معاینه بالینی می کنه و هم چنین ممکنه از یکسری آزمایشات پاراکلینیکی از جمله آزمایش خون برای تشخیص بهتر علت بیماری، استفاده کنه.

درمان قارچ پوستی سگ

آزمایش های دیگری هم ممکنه روی سگ شما انجام بگیره که همه ی این کارها باعث میشه تا دامپزشک بتونه تشخیص خودش رو قطعی کنه و برنامه درمان مناسبی رو برای سگ شما تنظیم کنه. از جمله آزمایشاتی که روی سگ شما توسط دامپزشک صورت می گیره میشه به موارد زیر اشاره کرد:

نمونه گیری با استفاده از نوار

در طول این آزمایش، دامپزشک یک تکه نوار شفاف رو روی ناحیه آسیب دیده پوست فشار میده تا نمونه رو جمع آوری کنه. بعد هم اون نمونه رو رنگ آمیزی میکنه و زیر میکروسکوپ برای شناسایی نوع قارچ مورد بررسی قرار میده.

سیتولوژی

برای جمع آوری نمونه از ناحیه آسیب دیده، از یک سواب پنبه ای استفاده میشه و سپس به آرومی سواب روی لام مالیده میشه. نهایتا نمونه رنگ آمیزی میشه و در زیر میکروسکوپ برای شناسایی نوع قارچ مورد بررسی قرار میگیره.

کشت

یک سواب پنبه ای استریل برای جمع آوری نمونه از ناحیه آسیب دیده استفاده میشه، سپس برای شناسایی نوع ارگانیسم موجود، نمونه رو به آزمایشگاه میفرستن.

بیوپسی پوست

برای عفونت‌های مزمن یا عفونت‌هایی که به درمان پاسخ نمیدن، میشه نمونه کوچکی از پوست گرفت و برای تشخیص دقیق ‌تر به آزمایشگاه فرستاد.

درمان عفونت های قارچی در سگ ها

درمان عفونت قارچی سگ بسته به محل و شدت عفونت، می تونه متفاوت باشه. عفونت قارچی اغلب با داروهای ضدقارچ و یا شامپوهای موضعی، قابل درمانه.

اگر قارچ پوستی سگ فقط یک ناحیه رو تحت تاثیر قرار بده، ممکنه یه داروی موضعی تنها چیزی باشه که نیازه. برای عفونت های گسترده تر، داروهای خوراکی و استحمام مکرر می تونه به حل این مشکل کمک کنه.

اوتیت قارچی معمولا با داروهای ضدقارچ موضعی و استروئیدها برای کاهش التهاب، درمان میشه.

عفونت های قارچی پنجه ممکنه با داروهای ضد قارچ، استروئیدها و داروهای خوراکی، درمان بشن.

بهبود و مدیریت عفونت های قارچی در سگ ها

از اون جایی که عفونت های قارچی معمولا جز بیماری های ثانویه یک بیماری دیگه هستن، بنابراین بدون آغاز روند درمانی، برطرف نمیشن. مشخص کردن علت زمینه ای عفونت قارچی می تونه بر روی روند درمان تاثیرگذار باشه. به عنوان مثال، اگر سگ شما آلرژی غذایی زمینه ای داره، تشخیص و درمان دقیق می تونه به بهبود پوست سگ شما کمک بکنه.

بسته به شدت، ممکنه چند هفته تا چند ماه طول بکشه تا عفونت قارچی به طور کامل برطرف شه. بیشتر سگ ها در عرض یک یا دو هفته بعد از شروع علائم رو به بهبودی میرن، اما ممکنه چندین هفته طول بکشه تا علائم بالینی در پوست و موی سگ به طور کامل از بره.

پیشگیری از عفونت های قارچی در سگ ها

حتما لازمه که سگتون در زمان های مشخص (حداقل هر سه ماه یکبار) توسط دامپزشک چکاپ شه تا اگر دلیلی برای ایجاد عفونت قارچی شناسایی شد، خیلی سریع روند درمان سگ شما توسط دامپزشک آغاز بشه.

پیشگیری از ابتلا به قارچ پوستی سگ

ما در این مطلب سعی کردیم به خوبی انواع عفونت های قارچی رو شرح بدیم، عواملی که باعث ابتلا به این عفونت میشن رو بررسی کنیم و راه های درمانش رو هم تا جای ممکن توضیح بدیم. این رو در نظر داشته باشید که در نهایت بهترین راهنمای شما در نگهداری از حیوان خانگی، دامپزشک شماست. اگر سگ شما به عفونت قارچی مبتلا بشه، با همراهی یک دامپزشک خوب می تونید به راحتی مسیر درمان رو طی کنید.