واکسیناسیون در سگ و گربه (اهمیت و زمانبندی)

واکسن پت
آخرین بروزرسانی : 24 بهمن 1402نویسنده : دسته بندی : مقالات

واکسیناسیون در سگ و گربه ها یکی از مهمترین اقداماتیه که باید طی زمان بندی مشخص انجام بدین .

واکسیناسیون در سگ و گربه برای این ضروریه که شمارو مطمئن میکنه دوست کوچولوتون از سنین پایین تا سن های بالاتر قراره در برابر یک سری از بیماری های خطرناک و کشنده٬ ایمن بمونه. درست مثل ما آدم ها٬ واکسیناسیون یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای  پیشگیری ابتلای پتتون به بسیاری از بیماری های عفونی و واگیر داره.

در طول سالیان گذشته٬ عملکرد واکسن ها با پیشرفت علم٬ بهبود قابل توجهی داشته و کارایی اونا نسبت به قبل خیلی بیشتر شده.

برنامه زمانی مشخص برای توله سگ ها و بچه گربه ها از حدود ۶ تا ۸ هفتگی شروع میشه و تا تقریبا ۱۶ هفتگی ادامه داره و بعد از اون هم بصورت سالی یکبار ادامه پیدا میکنه.

چرا واکسیناسیون در سگ و گربه مهمه؟

واکسیناسیون میتونه از ابتلای پت شما به خیلی از بیماری های خطرناک جلوگیری بکنه.

شما میتونین لیستی از واکسن های متداول و موجود برای سگ ها و گربه هارو در ادامه مشاهده کنین:

• واکسن های شایع برای گربه ها شامل: هاری، کلسی‌ویروس، پنلکوپنی و ویروس رینوتراکئیت گربه هاست.
  • واکسن های شایع برای سگ ها شامل هاری، دیستمپر، آدنوویروس، پاراآنفولانزا، پاروویروس، بردوتلا، لایم، لپتوسپیروز و آنفولانزاست.

برای خوندن مطالب بیشتر از مجله وتوریا کلیک کنین!

مواردی که برای یک واکسن باید ثبت و ضبط بشه:

۱- تاریخ واکسن

۲- شخصی که واکسیناسیون رو انجام داده

۳- اسم واکسن به همراه شماره سریال، تاریخ انقضا و شرکت سازنده

۴- نحوه تزریق واکسن

همه واکسن ها یه لیبل دارن که دامپزشک بعد از تزریق باید اون رو روی شناسنامه پت ثبت بکنه.

واکسیناسیون در سگ و گربه

عوارض جانبی واکسیناسیون:

عوارض جانبی بعد از تزریق واکسن عبارتند از:

• آسیب دیدگی
  • مسمومیت
  • واکنش ازدیاد حساسیت

این عوارض باید به سرعت گزارش بشن. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی شدید بصورت اورژانسی به دامپزشک مراجعه کنین.

اگر بعد از دریافت واکسیناسیون گربه تون نگرانی دارین، با دامپزشک تماس بگیرین یا حیوون خونگیتون رو برای ویزیت دامپزشک به کلینیک ببریندامپزشک به تشخیص اینکه آیا ادامه سری واکسن بی خطره یا خیر کمک می کنه و حتی ممکنه توصیه کنه که قبل از موعد به پتتون آنتی هیستامین بدین.

به عنوان مثال جای ترریق واکسن به علت واکنش های بدن ممکنه دچار عفونت بشه و نیاز به دخالت دارویی و یا حتی تخلیه ی موضع داره.

از عوارض دیگه میشه حساسیت نسبت به واکسن رو نام برد که برخی از سگ‌ها‌ و‌ گربه ها به برخی از برند های واکسن حساسیت نشون داده و اونو به صورت قرمزی چشم و یا پف صورت نشون میدن که مشکل خاصی وجود نداره و میشه با دارو درمانی کنترلش کرد اما باید این نکته رو به خاطر داشت که در نوبت بعدی از یه نوع واکسن دیگه و برند متفاوتی استفاده بشه.

سایر عوارض جانبی میتونه شامل موارد زیر باشه:

• تب خفیف
  • درد در محل تزریق
  • توده در محل تزریق
  • از دست دادن اشتها

عوارض جانبی شدیدتر عبارتند از:

• تورم صورت
  • کهیر روی بدن
  • مشکل در تنفس
  • شوک

آیا واکسیناسیون سگ و گربه در محل بهتره؟

همون طور که میدونین واکسیناسیون در سگ و گربه از خیلی از بیماری های خطرناک ویروسی جلوگیری میکنه و قبل از تکمیل فرایند واکسیناسیون، نباید بچه هاتون رو خیلی از خونه خارج کنین، خصوصا سگ ها که برای پیاده روی در کنار سگ های دیگه قرار میگیرن. حتی برای بردن به کلینیک هم باید خیلی مراقب باشین. در این مواقع خدمات دامپزشکی در محل میتونه بهترین راه حل برای انجام واکسیناسیون بدون دغدغه و جلوگیری از بیماری دوستای عزیزمون باشه.

وتوریا مثل همیشه در کنارتونه و شما میتونین به راحتی و با یه کلیک ساده از خدمات دامپزشکی در محل ما استفاده کنین!

واکسیناسیون در سگ و گربه

زمان بندی واکسیناسیون در سگ و گربه چجوریه؟

واکسیناسیون سگ از ۸ هفتگی شروع میشه و به فاصله یک ماه به سگ تزریق میشه. این کار باید در سه دوز در ماه های دوم، سوم و چهارم انجام بشه. بعد از اتمام سه دوز ابتدایی، واکسیناسیون سالیانه انجام میشه.
از چهار ماهگی به بعد تزریق واکسن هاری هم اهمیت بالایی داره. این واکسن در کنار واکسن اولیه برای سگ ها تزریق میشه و به همون شکل یعنی سالیانه ادامه پیدا میکنه. به این واکسن ها واکسن چندگانه میگن.
واکسیناسیون گربه واکسن سه گانه نامیده میشه، بوستر تزریق واکسن گربه هم شبیه به سگ هاست.
یکی از خدمات دامپزشکی در محل که بسیار هم برای سرپرست ها مهم و برای حیوانات لازمه، واکسیناسیونه که وِتوریا این نیاز رو برطرف کرده و با خیال راحت میتونین از دامپزشک های مجرب ما بخواین که کار واکسیناسیون دلبندانتون رو در محلی که سلامت اون ها رو تضمین کنه انجام بدن.

توی این روزا که بردن پت به دامپزشکی میتونه دردسر باشه و خیلی خطرات رو همراه خودش داشته باشه؛ شما میتونین به راحتی از خدمات دامپزشکی در محل وتوریا استفاده کنین و با کمترین زحمت به مشکلات درمانی پتتون رسیدگی کنین آرزوی تیم وتوریا سلامتی پت شماست.

منبع: wsava