آلرژی فصلی در سگ ها؛ درمان و علائم رایج حساسیت فصلی در سگ ها

آخرین بروزرسانی : ۲۳ تیر ۱۴۰۳نویسنده : دسته بندی : بیماری سگ

آلرژی فصلی در سگ ها مشکلیه که در فصل هایی مثل بهار و پاییز برای بعضی از سگ ها اتفاق میفته. سگ ها ممکنه به عوامل و ذرات مختلفی که تو محیط داخل یا خارج از خونه قرار داره، حساسیت داشته باشن. این موارد میتونه شامل گرده درختان، علف و … باشه. آلرژی فصلی در سگ ها میتونه مثل ما آدما باشه. یعنی اگه دیدین که سگی در فصل های خاصی از سال مثل بهار یا پاییز علائم آلرژی رو داره بروز میده احتمالا به آلرژی فصلی مبتلاست. این یعنی اون سگ به آلرژن های خاصی که فقط توی اون فصل های سال توی محیط وجود دارن حساسیت داره.

آلرژی فصلی در سگ ها

سگ های مبتلا به آلرژی فصلی میتونن تو نواحی خاصی از بدنشون علائم مختلفی رو از خودشون نشون بدن. مثلا ممکنه که توی ناحیه پنجه هاشون خارش داشته باشن و یا بدتر از اون، حتی در کل بدنشون احساس خارش کنن. همچنین ممکنه در زمان هایی که نسبت به یک آلرژن خاص توی محیط حساسیت دارن (مثلا فصل بهار یا پاییز) به عفونت های پوستی و یا عفونت گوش دچار بشن.

آلرژی های فصلی با آلرژی های محیطی و غذایی که ممکنه سگ رو در طول سال درگیرش بشن متفاوته. دلیلشم اینه که در این نوع از آلرژی علائم فقط زمانی دیده میشن که سگ به مواد آلرژن در زمان های خاصی از سال حساسیت نشون میده. در مقابل آلرژی فصلی در سگ ها، سگ هایی وجود دارن که در تمام طول سال حساسیت و آلرژی دارن و دائما به مشکلات پوستی ناشی از آلرژی، مبتلا میشن.

آلرژی فصلی در سگ ها بیشتر در طول فصل بهار و پاییز علائم رو از خودشون نشون میدن، اما این علائم میتونه بر اساس آب و هوا و مکانی که سگ در اونجا زندگی میکنه متفاوت باشه.

انواع آلرژی فصلی در سگ ها

یکسری از مواد آلرژن (حساسیت زا) وجود دارن که معمولا باعث ایجاد آلرژی فصلی در سگ ها میشن از جمله:

1. گرده علف
  2. گرده درخت ها
  3. گرده علف های هرز
  4. قارچ ها و مخمر ها (کپک)
  5. کنه ها
  6. کک ها (نیش کک می تونه باعث ایجاد درماتیت یا التهاب پوستی در سگ ها بشه)

علائم آلرژی فصلی در سگ ها

علائم آلرژی فصلی در سگ ها بسته به خود سگ میتونه متفاوت باشه اما ممکنه موارد زیر از جمله علائمی باشه که سگ های مبتلا به آلرژی فصلی از خودشون بروز میدن:

آلرژی فصلی در سگ ها

• لیس زدن بیش از حد (معمولا پنجه ها اما لیسیدن میتونه در هر جایی از بدنشون باشه)
  • گاز گاز کردن نقاط خاصی از بدن
  • چنگ زدن
  • ریزش مو
  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • مرطوب شدن پوست
  • تیره شدن مناطق خاصی از پوست
  • بوی بد گوش یا پوست
  • تکان دادن سر
  • لیسیدن مکرر مقعد (به خاطر بوجود اومدن مشکل تو کیسه های مقعد به دلیل آلرژی)
  • ترشح زیاد اشک
  • عطسه معکوس

شایع ترین نواحی توی بدن سگ این تحت تاثیر آلرژی فصلی قرار میگیرن شامل پنجه ها (به خصوص بین انگشتان)، دست و پا، دهان، گوش ها، شکم، کشاله ران، زیر بغل، دم و اطراف چشم هاست.

دلایل آلرژی فصلی در سگ ها

سگی که به آلرژی فصلی دچار میشه، سیستم ایمنی بدنش نسبت به آلرژن های خاصی که توی محیط وجود داره بسیار حساس میشه. زمانی که مقدار این مواد آلرژن توی محیط بالا میره، سیستم ایمنی بدن سگ تحریک میشه و منجر به ایجاد واکنش آلرژیک و بروز علائم میشه.

دامپزشک چطور آلرژی فصلی در سگ ها رو تشخیص میده؟

تشخیص آلرژی های فصلی معمولا با معاینه بالینی، دریافت تاریخچه سگ از سرپرست و همچنین مشاهده علائم بالینی و عفونت های مکرری که در قصل های خاصی از سال بهش مبتلا میشه، توسط دامپزشک صورت میگیره. اما نکته ی مهمی که وجود داره اینه که دامپزشک باید یکسری از بیماری های پوستی که علائمی مشابه با آلرژی فصلی در سگ ها ایجاد میکنه رو تشحیص بده و اونا رو رد کنه مثل کنه های پوستی، کک یا آلرژی های غذایی.

تشخیص آلرژی فصلی در سگ ها

اگه سگی که علائمی از جمله خارش شدید، قرمزی و ریزش مو داشت به دامپزشک مراجعه کرد و دامپزشک روی بدن اون سگ کک مشاهده کرد، آلرژی ناشی از کک تشخیص داده میشه و اون سگ با داروهایی که روی کک و کنه موثر هستن درمان رو آغاز میکنه تا ببینه آیا علائم از بین میرن یا خیر.

درمان آلرژی فصلی در سگ ها

آلرژی فصلی به بیماری مزمن توی سگ ها محسوب میشه و به معنی این هستش که هیچ درمان قطعی براش وجود نداره. با این حال یکرس راه برای درمان موقتی که مدیریت علائم ناشی از آلرژی فصلی در سگ ها وجود داره از جمله:

استفاده از داروهای ضدخارش و همچنین داروی های کورتیکواستروئیدی:

استفاده از این داروها باید تحت نظارت دامپزشک صورت بگیره. اگه بشه خارش رو توی سگ مبتلا به آلرژی فصلی کنرل کرد در واقع اون سگ در معرض خطر کمتری برای ابتلا به عفونت های پوستی ثانویه قرار میگیره. مدت زمان و مقدار مصرف داروهای ضدخارش باید توسط دامپزشک برای سگ شما تعیین بشه.

استفاده از مکمل های اسیدچرب امگا ۳ (روغن ماهی):

اسیدچرب امگا ۳ از سد پوستی محافظت میکنه و علائم آلرژی رو به حداقل میرسونه.

تمیز کردن گوش برای جلوگیری از ابتلای سگ به عفونت گوش

آلرژی فصلی در سگ ها

برای اطلاعات بیشتر از عفونت گوش سگ و راه های پیشگیری از این نوع عفونت در سگ ها همینجا کلیک کنید 🙂

استفاده از داروهای خوراکی:

معمولا آنتی بیوتیک هایی مثل کلیندامایسین و سفالکسین برای درمان عفونت های باکتریایی پوست و همچنین داروهای ضدقارچ مثل کتوکونازول برای درمان عفونت های قارچی پوست توسط دامپزشک برای سگ شما تجویز میشه.

درمان موضعی:

درمان موضعی می تونه برای ترمیم پوست و همچنین کمک به درمان عفونت های پوستی مورد استفاده قرار بگیره از جمله پمادهای ضد باکتری و ضد قارچ، شامپو. تشخیص اینکه کدام مورد باید برای سگتون مورد استفاده قرار بگیره توسط دامپزشک باید صورت بگیره.

در نهایت باید بهتون بگم که آلرژی های فصلی نه تنها برای خود سگ، بلکه برای سرپرست اون هم خیلی میتونه اذیت کننده باشه بنابراین توصیه میکنیم اگه سگ شما به آلرژی فصلی مبتلاست حتما به دامپزشک مراجعه کنین تا از همون ابتدا بر اساس شرایط سگ شما، دارو و درمان مناسب رو تجویز کنه تا علائم آلرژی به حداقل برسه و کنترل بشه.